Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Selivio

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Selivio »

VIRM schreef: vr 06 dec 2024, 11:22 Dus ProRail moet zijn huiswerk opnieuw gaan doen. Maar wat gaat er op korte termijn veranderen?
Het enige op korte termijn veranderd is is dat Arriva niet gaat rijden vanaf januari...
Grt. Stefan
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Ik vind het een rare draai van Arriva, vroeg meer rijpaden aan dan het kreeg, zei dat de vanaf begin januari een beperkt aantal diensten zou uitvoeren. Stelde alles in het werk om die flirts uit limburg tijdelijk tussen Groningen en Zwolle te kunnen inzetten. En dan nu ineens zegt het dat ze toch niet kunnen rijden omdat het niet rendabel voor hun zou zijn omdat het om een beperkt aantal ritten gaat.

Hadden ze dat bij Arriva niet wat eerder kunnen bedenken of toegeven? Het lijkt toch wel weer de bekende calimero reactie van Arriva die we al decennia gewent zijn. Mocht iets niet door kunnen gaan omdat Arriva een andere keuze maakt, wijst men bij Arriva standaard naar een andere partij om de schuld te geven. In dit geval had Arriva zelf al direct kunnen inschatten dat iets wel of niet rendabel zou zijn, voordat men het groots aankondigde de concurrentie aan te gaan met ns op dit traject. En nu ProRail met een betere onderbouwing moet komen waarom er volgens hun niet meer Arriva treinen kunnen gaan rijden, is er ineens geen extra trein mogelijk bij Arriva. Dat noem ik schijnheilig, achterbaks, dom en laf...
waldo79

Bericht door waldo79 »

Nou nou nou, wat een grote woorden. Arriva bluft. Het is maar de vraag of ze echt van plan waren te rijden.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Ja, als ze meer mochten rijden (blijkbaar). Maar is wel erg laat om weer te zeggen “o nee toch niet, we hebben NU te weinig gekregen” zeker omdat ze dat al wel even wisten en toch doorgingen met plannen en marketing
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

waldo79 schreef: vr 06 dec 2024, 19:25 Nou nou nou, wat een grote woorden. Arriva bluft. Het is maar de vraag of ze echt van plan waren te rijden.
Dat is inderdaad een goede vraag. Feit is wel dat Arriva al een aantal treinstellen voor de Maaslijn naar Zwolle heeft gehaald, welke tijdelijk tussen Groningen en Zwolle zouden gaan rijden. Maar ook deze keer is het wel weer opvallend dat Arriva de schuld bij een ander neerlegde waarom ze iets toch niet kunnen doen, terwijl ze op dit punt al jaren stampij maken en lopen te roepen dat ze het beter kunnen en heel graag willen doen.
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op zo 08 dec 2024, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik heb mijn twijfels bij hoe lucratief die verbinding is.
VIRM

Bericht door VIRM »

Lange_Dre schreef: zo 08 dec 2024, 11:43
waldo79 schreef: vr 06 dec 2024, 19:25 Nou nou nou, wat een grote woorden. Arriva bluft. Het is maar de vraag of ze echt van plan waren te rijden.
Dat is inderdaad een goede vraag. Feit is wel dat Arriva al een aantal treinstellen voor de Maaslijn naar Zwolle heeft gehaald, welke tijdelijk tussen Groningen en Zwolle zouden gaan rijden. Maar ook deze keer is het wel weer opvallend dat Arriva de schuld bij een ander neerlegde waarom ze iets toch niet kunnen doen, terwijl ze op dit punt al jaren stampij maken en lopen te roepen dat ze het beter kunnen en heel graag willen doen.
En inmiddels de nodige kosten hebben gemaakt. Zal de aandeelhouder vast blij mee zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef: zo 08 dec 2024, 11:45 Ik heb mijn twijfels bij hoe lucratief die verbinding is.
De twee Arriva Nachttreinen (naar Groningen en Maastricht) zijn blijkbaar wel een succes anders had Arriva deze Nachttreinen allang weer geschrapt, nu gaan de Nachttreinen hun derde jaar in.
-
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ik snap alleen niet waarom de nachttreinen niet ook op zaterdagnacht rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MdJ

Bericht door MdJ »

Nacht zaterdag op zondag zijn er onderhoudsroosters (kortdurende werkzaamheden). Met name de dubbelsporige tussen Meppel en Groningen en tussen Eindhoven en Maastricht past dat niet doordeweeks.
Laatst gewijzigd door MdJ op wo 11 dec 2024, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: wo 11 dec 2024, 07:47
waldo79 schreef: zo 08 dec 2024, 11:45 Ik heb mijn twijfels bij hoe lucratief die verbinding is.
De twee Arriva Nachttreinen (naar Groningen en Maastricht) zijn blijkbaar wel een succes anders had Arriva deze Nachttreinen allang weer geschrapt, nu gaan de Nachttreinen hun derde jaar in.
Maar dat zijn verbindingen waarop er geen concurrentie is (op die momenten).
Overdag rijden er tussen Zwolle en Groningen ook veel treinen van NS.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
VIRM

Bericht door VIRM »

Eén nachttrein het hele land door laten crossen is wat anders dan overdag de concurrentie aan willen gaan op een verbinding waar NS al vier keer per uur rijdt.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79

Bericht door waldo79 »

Juist dat :Y
IIVQ

Bericht door IIVQ »

ProRail schakelt helft verwarmingsinstallaties wissels uit - https://nos.nl/l/2548146
Bemined

Bericht door Bemined »

Dit gaat met name over de wissels die sowieso al vastgelegd worden als men het winterscenario activeert.
MichOV

Bericht door MichOV »

Zul je altijd zien dat er tegen die tijd dan ineens wel veel winterse perikelen zijn en er dan de nodige chaos op het spoor zal zijn. :Y
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Bemined schreef: vr 13 dec 2024, 14:54 Dit gaat met name over de wissels die sowieso al vastgelegd worden als men het winterscenario activeert.
En die wissels zijn nu niet méér geneigd om vast te vriezen voordat het winterscenario geactiveerd wordt?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Bemined schreef: vr 13 dec 2024, 14:54 Dit gaat met name over de wissels die sowieso al vastgelegd worden als men het winterscenario activeert.
Dus Prorail vindt het prima dat bij een paar mm sneeuw of een paar graden vorst de dienstregeling wordt uitgedund. In feite wordt het winterscenario dan geactiveerd als de wisselverwarming aan moet. Is dat niet veel vaker dan tot nu toe?
Hoera enzo.
gpvos

Bericht door gpvos »

NS en Arriva schrijven dat ze treinen rijden en gebruiken "rijden" dus als transitief werkwoord (dwz. met lijdend voorwerp), en dat is nieuw; meer standaard is treinen laten rijden. De Taaladviesdienst van Onze Taal voelt zich er nog wat ongemakkelijk bij:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... nen-rijden
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik ga een auto rijden maar ik laat mijn moeder een auto rijden. En mijn oom heeft een taxibedrijf, die laat taxi's rijden, maar rijdt soms ook taxi.
Dan moet je dus bepalen wat NS is. Rijdt NS zelf treinen of laat het anderen (machinisten die bij hun in dienst zijn) treinen rijden?
diederickx

Bericht door diederickx »

Je rijdt je auto niet - je auto rijdt jou. Vandaar de naam automobiel.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Maar je bestuurt een auto. Een trein valt niet te besturen, want treinen hebben geen stuur (behalve DDM ;) )
Daarom zou correcter zijn dat we onze treinen machineren!
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het is zelfs zo dat je als chauffeur oorspronkelijk de boel opstookte :Y Ergo: taal verandert. Als de vervoerders het voorschot geven treinen te rijden in plaats van te laten rijden, en de goegemeente het overneemt, hebben de taalpureerders letterlijk pech gehad.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: zo 15 dec 2024, 09:00 de taalpureerders
Je mot je muil houwe! :D
Hainje

Bericht door Hainje »

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Plaats reactie