Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
-
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
-
Wat zijn MAT-ritten?
-
Een bus die leeg rijdt, meestal van/naar de stalling. Als ik het goed begrepen heb moet Qbuzz in het begin een aantal lijnen vanuit andere stallingen rijden dan gepland, wat extra MAT-ritten oplevert ten opzichte van de optimale situatie.
- ThatPCDude
- Donateur
In mijn Qbuzz tablet staat dat de 8130 en 8131 snelBuzz kleuren hebben. van de IJslandse bussen zijn dus 6 stuks R-NET en 21 stuks snelBuzz (en ik denk ook nog eentje streekBuzz dan, want streekBuzz heeft alles van 8151 t/m 8180).
Laatst gewijzigd door ThatPCDude op wo 11 dec 2024, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Je krijgt van mij bijval!buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
Ze hebben teveel risico genomen met dit als resultaat.
Hoge boete's zijn zeker op z'n plaats.
Geen smoesjes meer van de vervoerders! Niet van Qbuzz, ook niet van EBS, ook niet van anderen.
Laatst gewijzigd door Zonnig op wo 11 dec 2024, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lijn 45 schreef: ↑wo 11 dec 2024, 18:36Pouw zou zijn diensten nog wel eens volledig met lijnbussen kunnen gaan rijden, ze hebben natuurlijk nog wat Citaro's en Integro's in hun eigen huisstijl die vziw niet structureel gebruikt worden. Daarnaast hebben ze nu een reserve in de Utrechtse concessies, ik weet alleen niet in hoeverre die er volgende week nog zal zijn. En als andere optie hebben ze nog BusiNext met een hoop lijnbussen.Daniel schreef: ↑wo 11 dec 2024, 18:01 De link in de tweet erboven bevat ook interessante info:
Bron: https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... acc84b7cb1Qbuzz heeft maatregelen genomen om de gevolgen voor reizigers te verkleinen en hen zo goed mogelijk op de plaats van bestemming te brengen:
Qbuzz zet verschillende bussen op verschillende lijnen in. De bussen van de productformules R-net, snelBuzz en streekBuzz rijden niet altijd op hun eigen lijn.
Qbuzz heeft de hulp ingeschakeld van touringcarbedrijven. Dit betekent ook dat niet alle bussen zijn voorzien van reisinformatieschermen.
Krimpen en Gouda: een deel van de lijnen wordt gereden door bussen en chauffeurs van Pouw vervoer.
Alphen aan den Rijn: er wordt een aangepaste dienstregeling gereden.
Duin- en Bollenstreek, Noordwijk-Leiden-Schiphol: verschillende lijnen worden uitgevoerd met touringcarbussen.
De touringcars voor het westelijk deel van de concessie zijn vermoedelijk van Brouwer, Beuk en/of Jonker. Ze hebben elk een paar lijnbussen, maar ik denk niet genoeg om alle diensten mee te rijden.
Ik denk dat dat de Noorse hybride Volvo's zijn. Op de foto's die ik daarvan heb gezien zijn ze nog Noors geel, maar hebben ze wel NL chipkaartlezers.ThatPCDude schreef: ↑wo 11 dec 2024, 18:12 Er gaan ook bussen komen die er niet uit zien als Qbuzz bussen maar wel voorzien zijn van boordcomputers e.d. Wat dit zou zijn geen idee. Er staan wel nog een kleine 100 Ambassadors in verschillende lots bij Womy, misschien die wel![]()
Heb er niks van gehoord of gezien bij ons ...... en die 3 setra lijnbusjes die we hebben rijden srandaard hotel pendels op schiphol.
Zal eens polshoogte nemen .......
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
-
Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
-
Wat zal dan straks rijden op de stad in Gouda? Die 9,9m Eways of ook tijdelijk materieel?
- Meltrain
- Donateur
Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
iamthedutchdude schreef: ↑wo 11 dec 2024, 21:25Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
Helemaal eens! Hoewel Qbuzz niet alles goed heeft gedaan en een boete zeker terecht is, heeft de provincie zelf ook deels deze ellende veroorzaakt. Waarom blijven die OV-autoriteiten keer op keer eisen dat er vanaf het begin van de concessie grotendeels of 100% ZE moet worden gereden terwijl we nu al bij minstens drie concessies hebben kunnen constateren dat dat gewoonweg niet te doen is? Deels door het overbelaste stroomnet en deels omdat busfabrikanten ook overvraagd worden.
In mijn optiek had Qbuzz de stads- en streekbussen niet beiden bij Iveco moeten bestellen omdat een fabrikant dan toch al vaak overvraagd wordt. Aan de andere kant mogen we op zich niet heel erg klagen: toen EBS vorig jaar in zaanstreek-Waterland begon waren er nog 0 bussen gereed terwijl Qbuzz er nu van Iveco al wel 40 heeft en van Yutong al alle 50..
Ik ben heel benieuwd hoe de eerste weken gaan verlopen.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 13 dec 2024, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gefixt
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
-
Natuurlijk niet. Stel je voor dat al die elektrische bussen op tijd binnen waren, waar zouden ze al die dingen op gaan laden?Meltrain schreef: ↑wo 11 dec 2024, 21:54Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
Niet alle stallingen zijn er klaar voor zondag.
-
Stan_Bronstring schreef: ↑wo 11 dec 2024, 22:02iamthedutchdude schreef: ↑wo 11 dec 2024, 21:25Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
Helemaal eens! Hoewel Qbuzz niet alles goed heeft gedaan en een boete zeker terecht is, heeft de provincie zelf ook deels deze ellende veroorzaakt. Waarom blijven die OV-autoriteiten keer op keer eisen dat er vanaf het begin van de concessie grotendeels of 100% ZE moet worden gereden terwijl we nu al bij minstens drie concessies hebben kunnen constateren dat dat gewoonweg niet te doen is? Deels door het overbelaste stroomnet en deels omdat busfabrikanten ook overvraagd worden.
In mijn optiek had Qbuzz de stads- en streekbussen niet beiden bij Iveco moeten bestellen omdat een fabrikant dan toch al vaak overvraagd wordt. Aan de andere kant mogen we op zich niet heel erg klagen: toen EBS vorig jaar in zaanstreek-Waterland begon waren er nog 0 bussen gereed terwijl Qbuzz er nu van Iveco al wel 40 heeft en van Yutong al alle 50..
Ik ben heel benieuwd hoe de eerste weken gaan verlopen.
Het gaat er om dat de concessieduur nu 13 jaar is terwijl goedbeschouwd 8 jaar gegeven had moeten worden.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 13 dec 2024, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Een voorbeeld daarvan is Stalling Gouda. Daar gaan ze eerst met diesel rijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Pouw heeft vanaf volgende week zo te zien minder werk voor Syntus (203 ingekort, ik zie niks waar ze dat op zouden kunnen compenseren), maar waarschijnlijk meer voor Qbuzz Utrecht (gezien de forse opschaling daar). Dus heel veel zullen ze ook wel niet over hebben tenzij ze bussen in Syntus-kleuren voor Qbuzz ZHN gaan inzetten.Lijn 45 schreef: ↑wo 11 dec 2024, 18:36 Pouw zou zijn diensten nog wel eens volledig met lijnbussen kunnen gaan rijden, ze hebben natuurlijk nog wat Citaro's en Integro's in hun eigen huisstijl die vziw niet structureel gebruikt worden. Daarnaast hebben ze nu een reserve in de Utrechtse concessies, ik weet alleen niet in hoeverre die er volgende week nog zal zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Pouw gaat inderdaad rijden.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 13 dec 2024, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lijn 45
- Contacteer:
Ze hadden dit wel kunnen doen als ze Fryslân niet ook bij Iveco hadden besteld. Twee grote orders die tegelijk klaar moesten zijn was voor hen duidelijk te veel.In mijn optiek had Qbuzz de stads- en streekbussen niet beiden bij Iveco moeten bestellen omdat een fabrikant dan toch al vaak overvraagd wordt.
-
Na de 16e komen er weer chauffeurs van Businext vrij die bij HTM voor lijn 60 waren ingehuurd. Wellicht kunnen die bij Qbuzz op de bus. Als ze bussen hebben dan hè.
-
Als ik het dan goed begrijp worden 27 Citea's in SnelBuzz en R-Net jasje ooit vervangen door 62 Yutongs. Dat is ook wel een flink verschil.ThatPCDude schreef: ↑wo 11 dec 2024, 21:16In mijn Qbuzz tablet staat dat de 8130 en 8131 snelBuzz kleuren hebben. van de IJslandse bussen zijn dus 6 stuks R-NET en 21 stuks snelBuzz (en ik denk ook nog eentje streekBuzz dan, want streekBuzz heeft alles van 8151 t/m 8180).
-
Kan dat door verwachte groei op de Snelbuzzen zijn?
Daarnaast, zijn 27 snelbuzzen niet minder dan ze nu hebben? Ik geloof dat ze meer bussen dan 27 nodig zijn.
Daarnaast, zijn 27 snelbuzzen niet minder dan ze nu hebben? Ik geloof dat ze meer bussen dan 27 nodig zijn.
- Lijn 45
- Contacteer:
Er zijn nu 21 Qliners, dus Qbuzz zet al meer bussen in dan Arriva nu. Al rijdt Arriva nu niet alle Qliner lijnen met de juiste bussen. 

-
Als alle qliners met het juiste materieel rijden, hoeveel bussen zou je dan nodig zijn?
- Meltrain
- Donateur
Op de stallingen die wel een stroomaansluiting hebben, zou je die elektrische bussen kunnen laden en dan heb je inderdaad meer MAT-ritten.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 22:03Natuurlijk niet. Stel je voor dat al die elektrische bussen op tijd binnen waren, waar zouden ze al die dingen op gaan laden?Meltrain schreef: ↑wo 11 dec 2024, 21:54Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
Maar aan de andere kant: is het de schuld van Qbuzz dat die stroomaansluiting er nog niet is? Arriva heeft straks in Roosendaal hetzelfde probleem, maar daar hoor ik je niet over.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ook de slome levering van bussen. En dat is dus niet alleen een punt met de elektrische iveco. In Friesland is het ook niet compleet en dat zijn diesels
Er zou in dit verhaal vast genoeg te verwijten zijn aan qbuzz hoor. Maar iveco had beloofd dat ze het konden. Dat blijkt dus niet

Er zou in dit verhaal vast genoeg te verwijten zijn aan qbuzz hoor. Maar iveco had beloofd dat ze het konden. Dat blijkt dus niet
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
Misschien een beetje off topic, maar volgens mij is er in Friesland nog wat meer haast aangezien alle dieselbussen voor 1 januari 2025 op kenteken moeten staan. Natuurlijk heel vervelend voor alle reizigers en chauffeurs in ZHN maar ik denk dat Qbuzz meer problemen heeft als ze na die datum nog nieuwe diesels op kenteken moeten zetten.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
-
Moet Qbuzz garanderen dat ze die stroomaansluitingen hebben terwijl dat helemaal niet zeker was? Puur blufpoker.Meltrain schreef: ↑do 12 dec 2024, 07:13Op de stallingen die wel een stroomaansluiting hebben, zou je die elektrische bussen kunnen laden en dan heb je inderdaad meer MAT-ritten.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 22:03Natuurlijk niet. Stel je voor dat al die elektrische bussen op tijd binnen waren, waar zouden ze al die dingen op gaan laden?Meltrain schreef: ↑wo 11 dec 2024, 21:54Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.buschauffeurDH schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
Maar aan de andere kant: is het de schuld van Qbuzz dat die stroomaansluiting er nog niet is? Arriva heeft straks in Roosendaal hetzelfde probleem, maar daar hoor ik je niet over.
Sterker nog, ze hadden bij de gemeente Leiden niet eens de vergunningen voor de ombouw van het terrein op orde. Daar was de gemeente behoorlijk ontstemd over.