Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Styyx

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Styyx »

Hans1952 schreef: do 05 dec 2024, 17:41 Voor de opletters: Op de nieuwe lijnennetkaart staat lijn 369R weergegeven maar bij lijn 360 staat geen R als letter achter. Ach ja, het ergste niet dus misschien een mooi A4je achter de ramen of een oude chocoladeletter? Verder inderdaad zien of lijn 360R ook baat heeft bij IJburgers en Zuidoosters. Het materieel zal wel weer van afgeschaalde lijnen komen, helaas want personeel is er nog steeds te kort en rood/grijze bussen zijn er nog niet. Bovendien hebben de haltes maar een karig bordje R-Net dus dan is de status officieel.
Dat is eigenlijk niet een fout. Vervoerplan 2025 zegt:
De nieuwe lijn is een HOV-verbinding welke op termijn als R-netlijn gaat rijden. Bij de start zal dat nog niet het geval zijn omdat de benodigde R-net bussen nog niet beschikbaar zijn. Voorstel is om de lijn direct bij de start wel het R-net lijnnummer te geven. In overleg met de Vervoerregio is hiervoor lijnnummer 360 gekozen.
Wat ik begrijp van deze passage is dat 360 nog even geen R-net lijn is, maar later wel gat groeien tot een.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Hans1952 schreef: di 03 dec 2024, 18:16 O ja, Oeps! Stel je voor dat de bussen niet rood-grijs zijn, want dan kunnen ze niet sneller rijden _O-
Iedereen weet dat als een voertuig rood is - en beter nog, strepen heeft - dat 'ie sneller gaat!
Hans1952 schreef: do 05 dec 2024, 17:41 Voor de opletters: Op de nieuwe lijnennetkaart staat lijn 369R weergegeven maar bij lijn 360 staat geen R als letter achter. ... Bovendien hebben de haltes maar een karig bordje R-Net dus dan is de status officieel.
De abri van de nieuwe halte Gaasperplas-annex (die ri IJburg langs de Langbroekdreef) is een "gewone" GVB-stijl-abri, geen R•NET. Dat terwijl allerlei haltes in Zuidoost een R•NET-look hebben waar welgeteld één R•NET-rit per dag langskomt (de vroege ochtendrit van AML-lijn 300 die begint in Gaasperplas).
Volgens mij staat op het busstation zelfs een R•NET-abri. Daar stoot de R•NET dus niet.

Sowieso vind ik dat GVB het R•NET-concept niet echt eer aandoet. Dat heeft wellicht met de andere rolverdeling te maken: GVB is ook "wegbeheerder" in de zin dat zij zelf abri's plaatsen (of iig de coördinatie daarvan doen) terwijl in andere concessies de wegbeheerder dat doet en de concessiehouders puur bussen rijden en informatie ín de abri ophangen.
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Had gewoon lijn 66 lekker opgewaardeerd en of lijn 360 in het leven geroepen als lijn 60 of zo. Dat extra rood-grijze huisstijltje is alleen maar politiek belang waar de reizigers niets aan hebben.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Welk politiek belang is er volgens U met de R•NET-huisstijl gediend als ik vragen mag, meneer?
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

TfffPaA zegt meneer tegen mij :lol: Het is vooral een soort politiek belang tussen de opdrachtgevers landelijk. De vervoerders hebben geen keus hierin omdat zij anders geen opdracht krijgen. Voor de reizigers zou het een worst wezen als het desbetreffende vervoermiddel maar komt en dus niet weer eens uitvalt. Bijvoorbeeld een halfuursdiensregeling op een lijn van het R-Net is nou niet bepaald HOV. Ook de efficiëntie van inzet van materieel is niet handig want in veel concessies rijdt er veel door elkaar heen. Kijk maar naar bijvoorbeeld de lijnen 8, 80 en 81 in Haarlem. Is dat R-Net? Nee hoor maar het lijkt er in de werkelijkheid wel op waar de vervoerders niks aan kunnen doen uiteindelijk. Dit om het personeels en materieel te kort vanwege andere zaken. Echter schrijven de opdrachtgevers discussieloos boetes uit, helaas. Het is zelfs zo dat touringcar dubbeldekkers van het R-Net/TCR Connexxion in Parijs zijn waargenomen. Daar sta je dan wel even raar op te kijken. Maar laten we weer op
Alle daagse gebeurtenissen in Amsterdam terugkomen en gezellig het weekend in gaan. Hopelijk kunnen wij dan genieten van hopelijk een rit met de combino in een kerst uiterlijk :trein:
Hans1952

Bericht door Hans1952 »

Ik ben om weer terug te komen op de orde van dit forum heel benieuwd wanneer het nieuwe materieel op lijn 360(R) komt, mocht iemand meer weten? :)
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Het topic is opgeschoond van een persoonlijke discussie buiten het onderwerp en de melding van het gebruik van meerdere accounts door een gebruiker.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het personeelstekort is nog lang niet voorbij, zullen we maar zeggen...😑

Afbeelding
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Wat bedoel je?

Los van dat die pagina het al jaren random een paar weken wel en dan niet doet, maar als je erover klaagt zeggen ze altijd "bij ons werkt het wel".
trolly

Bericht door trolly »

Behalve dat de tekst nogal krakemikkig in elkaar zit zie ik in de gauwigheid een overbodige thee, punten waar komma's hadden moeten staan, een overbodige spatie en een missend koppelteken. Dat is wat mij betreft overigens geen probleem, want onderdeel van de zorgvuldig bewaakte GVB-huisstijl.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het leest inderdaad bijna als het product van een PABO-student.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

trolly schreef: do 12 dec 2024, 07:53 Behalve dat de tekst nogal krakemikkig in elkaar zit zie ik in de gauwigheid een overbodige thee, punten waar komma's hadden moeten staan, een overbodige spatie en een missend koppelteken. Dat is wat mij betreft overigens geen probleem, want onderdeel van de zorgvuldig bewaakte GVB-huisstijl.
Jeetje, ik wist dat ik slecht geslapen had maar dat ik dat allemaal niet zag ...
gpvos

Bericht door gpvos »

trolly schreef: do 12 dec 2024, 07:53krakemikkig
Ik mis daar toch een k, maar misschien is dat deel van je zorgvuldig bewaakte huisstijl. Voor de rest sluit ik me aan bij je diagnose.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik ben vandaag een rondje met nieuwe R·NET-lijn 360 gegaan.

Op station Gaasperplas is een nieuwe halte onder de metrobaan, langs de Langbroekdreef. Richting IJburg was deze halte al helemaal af, maar ze waren er nu doorheen aan het graven (ze waren vandaag aan het werk) dus de bus reed het busstation op om daar passagiers op te nemen.
De andere kant op is de nieuwe halte nog niet af, dus halteert lijn 360 daar helemaal niet - in plaats van dat ze die dan ook even het busstation op laten draaien :shock:
De lijn rijdt nu nog met blauw-witte diesels ipv de ZE R-NET-bussen. Op IJburg zijn twee nieuwe halteparen (die ook door de verlengde N89 aangedaan worden, Centrumeiland en Buiteneilandlaan. Die laatste ligt echt in de middle of nowhere, er is nog niet eens een gebouw waar men mee begonnen is.
Het is netjes een nieuwe lijn aan te leggen vanaf de dag dat de eerste bewoners er zijn, maar dit is wat overdreven.

Vlak na Buiteneilandlaan is een laadstation met 4 laadpalen Dat ziet er redelijk permanent uit, dus ik denk niet dat deze lijn gepland is om binnenkort verder doorgetrokken te worden.

Er waren al wat passagiers: richting IJburg 3 en richting Bijlmer 2 wandelaars vanaf het begin (die al eerder met deze bus meegereden waren) en daarna nog eens 5 op Diemerknoop. De chauffeur wees ze er netjes op dat Gaasperplas overgeslagen zou worden (maar reed jammer genoeg wel via de Langbroekdreef, ipv door de tunnel te gaan.

De chauffeur vond het belachelijk dat voor Gaasperplas en niet voor Kraaiennest als halte gekozen is (en dat ben ik met 'm eens), ook ter ontlasting van de 47 die tussen Bijlmer en Kraaiennest ramdruk is (volgens de chauffeur). Bovendien zou je dan een overstap kunnen realiseren met lijn 41 (wat nu ook zou kunnen als je Hogevegt in de halte opneemt).

Wel grappig dat er van Diemerknoop naar Bijlmer ArenA nu lijnen met 3 verschillende routes zijn.
Natorious

Bericht door Natorious »

Ik snap wel dat ze Kraaiennest overslaan. Het hele doel van die lijn is om de inwoners van de nieuwe eilanden zo snel mogelijk naar Bijlmer ArenA te krijgen: een groeiende hub voor de financiële sector. Zo voorkom je dat mensen toch een auto kopen voor een verbinding die toch wel heel aantrekkelijk is om met de auto af te leggen door de A9. Reizigers met een bestemming in Bijlmer-oost hebben nog steeds de 66, voor andere bestemmingen in de Bijlmer reis je goed via Bijlmer ArenA of Gaasperplas.

Naar mijn mening hadden ze heel Gaasperplas zelfs mogen overslaan totdat er meer bedrijvigheid op de eilanden is.

(Wel goed dat ze in de ochtendspits een korte overstap bieden op Peter Martensstraat ri. Bijlmer Arena, zo kan de 360 wat slimme forenzen wegsnoepen van de volle 66)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

De reden van Gaasperplas (of Kraaiennest) is juist een verbinding met de metro. Ik wou een voorbeeld geven als je bijv. op de Wibautstraat werkt en op de Peter Martensstraat woont, dat M53 en dan 360 een snelle verbinding is.
Dat kan in 27mn met M53 en 360. Het kan echter nog 5mn sneller met de metro naar Amstel, 320 naar Diemerknoop en dan 360/66.
Durashift

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: zo 15 dec 2024, 19:22 Ik ben vandaag een rondje met nieuwe R·NET-lijn 360 gegaan.
(..)

Vlak na Buiteneilandlaan is een laadstation met 4 laadpalen Dat ziet er redelijk permanent uit, dus ik denk niet dat deze lijn gepland is om binnenkort verder doorgetrokken te worden.
(..)
Dat is toch bij de brug in aanbouw? Waar o.a. de abri's met reclame voor de tram al staan..

Noordwaarts van die laadpalen moet nog een hoop gebouwd worden, zag ik twee weken geleden , dus volgens mij gaat zo'n bus daar nog wel een stukje noordwaarts rijden, na het laden, t.z.t.
n-evo

Bericht door n-evo »

Uiteindelijk zal de 360 wel doorrijden naar Buiteneiland om het stuk van Strandeiland en Buiteneiland te bedienen waar de tram niet in de buurt komt. Het duurt nog wel tot minimaal 2040 om alles vol te bouwen, dus niet zo gek dat er nu een permanent ogend voorlopig eindpunt is aangelegd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

n-evo schreef: di 17 dec 2024, 08:24 permanent ogend voorlopig
Nu is het natuurlijk sowieso ook wel des GVB's om de dingen permanent voorlopig te maken :Y
Natorious

Bericht door Natorious »

IIVQ schreef: ma 16 dec 2024, 22:03 De reden van Gaasperplas (of Kraaiennest) is juist een verbinding met de metro. Ik wou een voorbeeld geven als je bijv. op de Wibautstraat werkt en op de Peter Martensstraat woont, dat M53 en dan 360 een snelle verbinding is.
Dat kan in 27mn met M53 en 360. Het kan echter nog 5mn sneller met de metro naar Amstel, 320 naar Diemerknoop en dan 360/66.
Precies, het kan dus al sneller met een overstap op Diemerknoop. Daarnaast zijn reistijden via Ganzenhoef met de 66 vergelijkbaar met de reistijd die jij noemt als voorbeeld. Zelfs reizen via Bijlmer ArenA wás competitief geweest in reistijd als de 360 op de snelweg had kunnen blijven zitten en er niet af had gemoeten voor Gaasperplas/Kraaiennest.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nee, dat valt tegen. De 360 nu neemt vrijwel de snelste route. Als je naar Bijlmer wil moet je bij de S112 eraf, de S113 is echt een ramp qua doorstroming in de spitsen.
n-evo

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: di 17 dec 2024, 08:49Nu is het natuurlijk sowieso ook wel des GVB's om de dingen permanent voorlopig te maken :Y
GVB lijkt niet heel veel inspraak te hebben in deze. :Y
trolly

Bericht door trolly »

Nog afgezien daarvan: GVB is ook heel goed in het maken van voorlopig permanente dingen (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ

Bericht door IIVQ »

De 360 wordt goed gebruikt. Nu (vertrek 23:32) een redelijk volle geledebus van ArenA richting IJburg.

Het kan ermee te maken hebben dat Ajax net uit is.

Er stapten 4 mensen uit op Gaasperplas, dus de rest was echt voor IJburg (Of Almere/'t Gooi)
VIRM

Bericht door VIRM »

Zouden reizigers naar Almere of het Gooi niet eerder de trein nemen?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie