Ik ben vandaag een rondje met nieuwe R·NET-lijn 360 gegaan.
Op station Gaasperplas is een nieuwe halte onder de metrobaan, langs de Langbroekdreef. Richting IJburg was deze halte al helemaal af, maar ze waren er nu doorheen aan het graven (ze waren vandaag aan het werk) dus de bus reed het busstation op om daar passagiers op te nemen.
De andere kant op is de nieuwe halte nog niet af, dus halteert lijn 360 daar helemaal niet - in plaats van dat ze die dan ook even het busstation op laten draaien
De lijn rijdt nu nog met blauw-witte diesels ipv de ZE R-NET-bussen.
Op IJburg zijn twee nieuwe halteparen (die ook door de verlengde N89 aangedaan worden, Centrumeiland en Buiteneilandlaan. Die laatste ligt echt in de middle of nowhere, er is nog niet eens een gebouw waar men mee begonnen is.
Het is netjes een nieuwe lijn aan te leggen vanaf de dag dat de eerste bewoners er zijn, maar dit is wat overdreven.
Vlak na Buiteneilandlaan is een laadstation met 4 laadpalen Dat ziet er redelijk permanent uit, dus ik denk niet dat deze lijn gepland is om binnenkort verder doorgetrokken te worden.
Er waren al wat passagiers: richting IJburg 3 en richting Bijlmer 2 wandelaars vanaf het begin (die al eerder met deze bus meegereden waren) en daarna nog eens 5 op Diemerknoop. De chauffeur wees ze er netjes op dat Gaasperplas overgeslagen zou worden (maar reed jammer genoeg wel via de Langbroekdreef, ipv door de tunnel te gaan.
De chauffeur vond het belachelijk dat voor Gaasperplas en niet voor Kraaiennest als halte gekozen is (en dat ben ik met 'm eens), ook ter ontlasting van de 47 die tussen Bijlmer en Kraaiennest ramdruk is (volgens de chauffeur). Bovendien zou je dan een overstap kunnen realiseren met lijn 41 (wat nu ook zou kunnen als je Hogevegt in de halte opneemt).
Wel grappig dat er van Diemerknoop naar Bijlmer ArenA nu lijnen met 3 verschillende routes zijn.