Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
De 5063 rijdt vandaag op lijn 43 en 44. Kon helaas geen foto maken.
Laatst gewijzigd door jorawesome op do 12 dec 2024, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Wat is daar zo bijzonder aan? De 5168 is toch gewoon een Citaro in MRDH-kleurstelling?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
Klopt, ik bedoelde de 5063
-
De gelede MAN bussen met nummers 1220 - 1222 zijn van eigenaar gewisseld; ik ga er vanuit dat ze weg zijn bij HTM.
-
Ik zag ze een week of 2 geleden inderdaad afgevoerd worden bij HTM
- Meltrain
- Donateur
Naar Qbuzz wellicht? Ik geloof dat die nog wat bussen tekort komen.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Misschien al eerder gepost, maar HTM heeft de wijzigingen voor de 2025 dienstregeling bekendgemaakt (vanaf maandag 6 januari 2025): https://www.htm.nl/nieuwsberichten/jaar ... ling-2025/
Met als grote klapper de comeback van lijn 10 (die ook al in OV-info staat) (en blijkbaar nieuwe DRIS borden).
Met als grote klapper de comeback van lijn 10 (die ook al in OV-info staat) (en blijkbaar nieuwe DRIS borden).
-
Eindelijk.
Ook tof dat er weer drie oude haltes in gebruik worden genomen.
Ook tof dat er weer drie oude haltes in gebruik worden genomen.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
- Meltrain
- Donateur
Ik dacht dat het eindpunt van lijn 10 Moerwijk (de oude keerlus van lijn 16) zou worden, maar blijkbaar gaat die lijn door naar Vrederust.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Bij die keerlus (Hardenbroekstraat) worden nieuwe woningen gebouwd; mogelijk is de lus daardoor niet beschikbaar.
Handig voor enkele Vrederusters, want lijn 9 zit stampvol in de spitsen - zelfs met 8 trams per uur.
Handig voor enkele Vrederusters, want lijn 9 zit stampvol in de spitsen - zelfs met 8 trams per uur.
-
Op de HTM-website is er al een schematische kaart te vinden met tramlijn 10 erop. Grijze bolletjes voor de haltes, dus ik verwacht dat de 10 met GTL gaat rijden.
-
Bovenaan de kaart wordt lijn 10 ook niet genoemd bij Randstadrail trams of R-Net trams, dus dan blijft GTL over inderdaad.
Gr BasG
- Meltrain
- Donateur
Dat viel te verwachten, aangezien er niet ineens extra Avenio's beschikbaar zijn.
Overigens blijf ik het jammer vinden dat halte Broekpolder voor lijn 15 definitief opgeheven wordt. Sinds de verplaatsing van P+R Hoornwijck lag die halte net zo veer van de P+R als Laan van 's-Gravenmade. Daarnaast moest de tram richting Den Haag Centraal er toch al vaak stoppen wegens de kruising.
Overigens blijf ik het jammer vinden dat halte Broekpolder voor lijn 15 definitief opgeheven wordt. Sinds de verplaatsing van P+R Hoornwijck lag die halte net zo veer van de P+R als Laan van 's-Gravenmade. Daarnaast moest de tram richting Den Haag Centraal er toch al vaak stoppen wegens de kruising.
-
Ik weet niet hoe netjes de HTM de materieelinzet in de reisinformatie op https://data.ndovloket.nl/netex/htm/ verwerkt heeft, maar daarin staan de volgende omlopen:
- Lijn 1: 13x GTL
- Lijn 2: 6x RegioCitadis + 9x Avenio (spits) / 6x RegioCitadis + 4x Avenio (dal)
- Lijn 3: 16x RegioCitadis
- Lijn 4: 13x RegioCitadis
- Lijn 6: 9x GTL
- Lijn 9: 13x Avenio (spits) / 10x Avenio (dal)
- Lijn 10: 7x GTL (ochtendspits) / 11x GTL (middagspits)
- Lijn 11: 4x Avenio
- Lijn 12: 4x GTL
- Lijn 15/16: 12x Avenio
- Lijn 17: 10x Avenio
- Lijn 19: 4x RegioCitadis
- Lijn 34: 13x RegioCitadis (spits)
-
Stiekem blij dat lijn 19 met RC blijft gereden worden, in het vervoersplan stond Avenio (net zoals het jaar daar voor dacht ik). Fietsen mogen nu mee en dat is soms best handig.
Op de andere lijnen komt de mat inzet wel overeen met wat er in het vervoersplan stond.
Op de andere lijnen komt de mat inzet wel overeen met wat er in het vervoersplan stond.
-
Ik zat even te kijken naar de nieuwe dienstregeling van de RandstadRail vanaf morgen, zo te zien hebben de RET en HTM de boel weer eens niet op elkaar afgestemd en liggen tram en metro een groot deel van de dag in conflict op het samenloopdeel. In de ochtendspits hebben de lijnen 3 en E vanaf Leidschenveen zo te zien exact dezelfde vertrektijd richting Den Haag, in de middagspits zijn het juist de lijnen 4 en E die 15 seconden na elkaar gepland zijn vanaf Leidschenveen. Blijkbaar verspringen de patroontijden gedurende de dag dus ook nog eens. In de daluren is het richting Den Haag wel conflictvrij maar richting Zoetermeer/Rotterdam niet.
-
Groetjes vanuit tramlijn 10. Wat heerlijk om weer eens in een GTL te zitten. Nog niet iedereen weet de tram te vinden, maar toch redelijk wat volk zo op de eerste dag.
- Meltrain
- Donateur
Dan reis je blijkbaar nooit met tramlijn 1, 6 of 12.

Het lijkt er trouwens op dat de bestuurderscabine in de 3100’s verkleind is. Voorheen besloeg die de volledige breedte van de tram, waardoor de voorste deur niet bruikbaar was, maar hij lijkt nu wat smaller te zijn.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Af fabriek was de bestuurderscabine van de GTL's nauwelijks groter dan die van een lijnbus. Toen het coronavirus kwam is dat op last van de verplichte anderhalve meter afstand tussen mensen veranderd en is dat houten schot achter de voorste drie zitplaatsen geplaatst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Meltrain
- Donateur
Dat weet ik, maar in elk geval in de 3100's is dat houten schot ook na de pandemie blijven zitten. De laatste paar keren dat ik meeging, zag ik het schot echter niet meer, dus ik denk dat men het nu eindelijk aan het verwijderen is.
-
De 3100 serie heeft een iets ruimere bestuurdersplaats dan de 3000 serie.
- Hainje
Hopelijk bewaren ze die schotten nog even. Het gaat er in de VS niet heel lekker (of juist wel, net hoe je het bekijkt) met influenzavirus. Zodra daar een variant op komt die van mens op mens overgedragen kan worden, dan zijn we flink in de aap gelogeerd. En wat ik begrijp is dat het vooral een kwestie van tijd is tot dat gebeurt.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Meltrain
- Donateur
Je linkt naar een pagina met héél veel nieuwsberichten, waarvan de bovenste over witte Avenio's gaat. 

-
Ik linkte naar een specifiek stukje tekst op die pagina, maar dat werkt niet altijd even goed. Even doorscrollen of -swipen naar het kopje 'Inbouw cabinedeur GTL-8', dan vind je de passage die ik bedoel.