Kort buitenlands nieuws
- ICE11
Re: Kort buitenlands nieuws
Bijna stilzwijgend had het "SyltShuttle Plus", dus het dieseltreinstel achteraan de autotrein naar het eiland Sylt, afgelopen woensdag zijn laatste inzet. De treinstellen zullen toekomstig rondom Kaiserslautern en Mühldorf rijden.
-
- Donateur
En die autotrein dan? Wordt die alleen toegankelijk voor reizigers met een auto?
- ArrivaBas
- Contacteer:
Die was altijd alleen toegankelijk voor voertuigen die op Sylt moeten zijn, tot Deutsche Bahn er een jaar of acht geleden af en toe een treinstel type 628 achter hing:
Sylt is namelijk net als alle andere Waddeneilanden niet over de weg bereikbaar ondanks dat de Hindenburgdamm het eiland met het vasteland verbindt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Deutsche Bahn heeft sinds 2016 een BR628 achter de autotrein aangehangen die in Niebüll wordt afgekoppeld van de autotrein en zelfstandig naar Bredstedt rijdt, zodat Deutsche Bahn een langere verbinding aanbiedt ten opzichte van RDC die enkel tussen Westerland en Niebüll rijdt en zo meer paden toegewezen krijgt. Aangezien de lokale overheden de Sylt Shuttle Plus niet in hun vervoersplan willen opnemen, is de Sylt Shuttle Plus gecatogoriseerd onder Fernverkehr en gelden lokale abonnementen niet en is er geen tariefsintegratie. Door het koppelen en afkoppelen met de autotrein is ondanks de drie stations die de Sylt Shuttle Plus overslaat, maar die wel door de RE6 bedient worden significant trager dan de RE6 met als gevolg dat niemand met de Sylt Shuttle Plus reist en iedereen met de RE6 rijdt (sneller en tariefsintegratie). Zie hier voor meer uitleg: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 6KHGHhH6_q
-
- Ivan
https://m.gva.be/cnt/dmf20241211_959572 ... =nopaywall
Arriva heeft nu ook een aanvraag in België voor de verbinding Groningen-Parijs gedaan.
Bij mij roept dit toch vragen op.
In hoeverre gaat dit soort verbinding voldoende klandizie opleveren? Al je de hele rit moet maken zijn er immers redelijk wat snellere verbindingen. Ze zullen het dan wellicht van dakpanvervoer moeten doen?
Het artikel schrijft over snelheden van 160 km/u. Daar heb ze momenteel geen materieel voor naar mijn weten. Bij nieuw materieel: Gaat prorail materieel voor 160 km/u toelaten op de HSL, daar deze ontworpen is voor vlotter spul. (Even los van de huidige snelheidsbeperkingen)
Over het conventionele spoor (route Leiden-Den Haag(lijkt me dan)) lijkt me op het oog moeilijk inpasbaar. Die trein komt daar midden in de spits langs, wat in combinatie met het geringe stoppatroon wellicht tot wat problemen kan leiden.(daarbij kan je je dan afvragen waarom bijvoorbeeld HS niet aangedaan wordt(waarbij er overgens uitgekeken moet worden dat het niet een boemel gaat worden)).
Al met al vraag ik me af in hoeverre dit een realistisch plan is. Al moedig ik het uiteraard wel aan. Suggestie: Waarom niet een route over Arnhem en Den Bosch? Dan krijg Oost-Nederland ook een verbinding met Antwerpen/Brussel. Mensen die met deze trein naar Parijs willen kunnen dan immers in Breda opstappen.
Arriva heeft nu ook een aanvraag in België voor de verbinding Groningen-Parijs gedaan.
In hoeverre gaat dit soort verbinding voldoende klandizie opleveren? Al je de hele rit moet maken zijn er immers redelijk wat snellere verbindingen. Ze zullen het dan wellicht van dakpanvervoer moeten doen?
Het artikel schrijft over snelheden van 160 km/u. Daar heb ze momenteel geen materieel voor naar mijn weten. Bij nieuw materieel: Gaat prorail materieel voor 160 km/u toelaten op de HSL, daar deze ontworpen is voor vlotter spul. (Even los van de huidige snelheidsbeperkingen)
Over het conventionele spoor (route Leiden-Den Haag(lijkt me dan)) lijkt me op het oog moeilijk inpasbaar. Die trein komt daar midden in de spits langs, wat in combinatie met het geringe stoppatroon wellicht tot wat problemen kan leiden.(daarbij kan je je dan afvragen waarom bijvoorbeeld HS niet aangedaan wordt(waarbij er overgens uitgekeken moet worden dat het niet een boemel gaat worden)).
Al met al vraag ik me af in hoeverre dit een realistisch plan is. Al moedig ik het uiteraard wel aan. Suggestie: Waarom niet een route over Arnhem en Den Bosch? Dan krijg Oost-Nederland ook een verbinding met Antwerpen/Brussel. Mensen die met deze trein naar Parijs willen kunnen dan immers in Breda opstappen.
-
Arriva, die veel aankondigen waar later niks van terecht komt. Arriva, wiens treinen vaak uitvallen.
-
Of waarvan het toilet al jaren defect is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Over Arnhem gaat niet lukken, vanwege de knoop Zwolle, enkelspoor Olst-Deventer, knoop Zutphen, IJsselbrug Zutphen, flessenhals bij Velperpoort, overvol baanvak Arnhem-Nijmegen, enkelsporige brug bij Ravenstein, overvol baanvak Tilburg-Breda en wellicht nog complicaties in België. Er zijn maar weinig baanvakken waarbij derde vervoerders dienstregelingtechnisch gezien een pad kunnen krijgen en als je het hele land door moet dan wordt wel heel erg lastig om de vrije paden aan elkaar te knopen.Ivan schreef: ↑do 12 dec 2024, 12:34 https://m.gva.be/cnt/dmf20241211_959572 ... =nopaywall
Het is gewoon het zoveelste proefballonnetje van Arriva ket weinig realisme, alleen de nachttreinen uit Groningen en Maastricht naar Schiphol zijn schijnbaar wel een succes.
-
- ICE11
Vanaf 2025 kan men in het DB BordBistro alleen nog flessen bier kopen. Vers getapt bier wil men niet meer aanbieden.
- trolly
De monopolist heeft al zoveel treinen rijden dat er gewoon geen plek is voor marktwerking, om het sentiment hier maar even samen te vatten.
Hoewel ik er een hard hoofd in heb dat Arriva die trein echt gaat laten rijden, hebben ze in de huidige constellatie het volste recht de aanvraag te doen. De spoorbeheerder mag dan een plekje voor ze inruimen, en als het niet wil passen er wat spoortjes bijbouwen. Of we schaffen dat hele marktgebeuren af. Vind ik ook best. Maar ik ken geen spoorvervoerder waarbij het toilet nooit stuk is, dus ik weet niet of dat ons gaat redden.
Hoewel ik er een hard hoofd in heb dat Arriva die trein echt gaat laten rijden, hebben ze in de huidige constellatie het volste recht de aanvraag te doen. De spoorbeheerder mag dan een plekje voor ze inruimen, en als het niet wil passen er wat spoortjes bijbouwen. Of we schaffen dat hele marktgebeuren af. Vind ik ook best. Maar ik ken geen spoorvervoerder waarbij het toilet nooit stuk is, dus ik weet niet of dat ons gaat redden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
En dat zeg je net nu er een langzamere Eurocityverbinding van België naar Parijs is begonnen. Groningen - Parijs zonder TGV maar met de EC kost je momenteel 8,5 uur reistijd en je moet 3x overstappen. In 7 uur zonder overstappen (en uiteraard zonder overstappen vanuit meerdere steden in Nederland) kan best wel eens publiek aantrekken.Ivan schreef: ↑do 12 dec 2024, 12:34 https://m.gva.be/cnt/dmf20241211_959572 ... =nopaywall
In hoeverre gaat dit soort verbinding voldoende klandizie opleveren? Al je de hele rit moet maken zijn er immers redelijk wat snellere verbindingen.
Technisch gezien daarvoor wel, de FLIRTs mogen 160. Maar ze hebben geen FLIRTs die 25 kV aankunnen, dus dat ze er geen materieel voor hebben klopt.Het artikel schrijft over snelheden van 160 km/u. Daar heb ze momenteel geen materieel voor naar mijn weten.
Het heeft helaas veel toekomstdroom, maar ik denk dat dit soort verbindingen wel wenselijk zijn wil je mensen de in trein krijgen voor de langere afstand. Wie gaat er nu van Groningen naar Parijs tegen hoge kosten in de TGV of met 3x overstappen met de EC. 7 uur reistijd is concurrerend met (zelfs sneller dan) de auto.
En NS zie ik dit soort proefballonnetjes niet genereren. Zelfs wat ze nu met die ICNG-D willen doen blijven ze stil over.
Je zou zeggen dat die EC naar Parijs toch heel goed ook met ICNG-B gereden kon worden, vanaf Amsterdam. Of Lelystad. Of Groningen.
-
Groningen-Parijs kan met één overstap en hoeft niet lang te duren. Nadeel is wel de dure Eurostar. Al kan dat meevallen met vroeg boeken. De enige manier om mensen in een langzame trein Groningen-Parijs te krijgen is tickets aanbieden tegen een heel lage prijs.
-
De aanvrag is hier te lezen: https://www.regul.be/wp-content/uploads ... Parijs.pdf
Daar staat "Conventioneel materieel met een maximum snelheid van 160 km/h, locomotief met rijtuigen".
Ik weet niet of die komma als een 'of' of als een 'namelijk' gelezen moet worden.
Daar staat "Conventioneel materieel met een maximum snelheid van 160 km/h, locomotief met rijtuigen".
Ik weet niet of die komma als een 'of' of als een 'namelijk' gelezen moet worden.
- Ivan
Gezien de gesuggereerde rijtijden zal het in elk geval gaan om HSL toegankelijk materieel.
25 min tussen schiphol en Rotterdam zal hem over de oude lijn immers niet worden.
25 min tussen schiphol en Rotterdam zal hem over de oude lijn immers niet worden.
-
Zwolle - Deventer is geen probleem en ook met het enkelspoor tussen Olst en Deventer kun je er tussendoor, Deventer - Zutphen is vooral rond Snippeling aansluiting lastig, maar je komt er wel door, daarna kun je zonder al te veel problemen in Arnhem komen. Arnhem - Nijmegen is overdag tussen 06:00 en 20:00 praktisch onmogelijk, of Arriva moet zelf een pad van de stopper Arnhem - Tiel inkorten tot Elst, in dat geval kun je al tot Tilburg komen, maar loop je tegen het overvolle Tilburg - Breda aan waar je bijna niet doorheen kunt komenNitein-Repart schreef: ↑do 12 dec 2024, 13:31 Over Arnhem gaat niet lukken, vanwege de knoop Zwolle, enkelspoor Olst-Deventer, knoop Zutphen, IJsselbrug Zutphen, flessenhals bij Velperpoort, overvol baanvak Arnhem-Nijmegen, enkelsporige brug bij Ravenstein, overvol baanvak Tilburg-Breda en wellicht nog complicaties in België. Er zijn maar weinig baanvakken waarbij derde vervoerders dienstregelingtechnisch gezien een pad kunnen krijgen en als je het hele land door moet dan wordt wel heel erg lastig om de vrije paden aan elkaar te knopen.
Het is gewoon het zoveelste proefballonnetje van Arriva ket weinig realisme, alleen de nachttreinen uit Groningen en Maastricht naar Schiphol zijn schijnbaar wel een succes.
- ICE11
DB heeft een verrassing bekend gemaakt: Al vanaf 24.12. rijden weer alle treinen, en niet pas vanaf 13.01.!ICE11 schreef: ↑ma 09 dec 2024, 19:48 Aanstaande zondag gaat naar vijf maanden de "Riedbahn", het pilotproject voor de grote opknapbeurten welke DB InfraGo onder de naam "Generalsanierung" in de komende jaren op vele trajecten zal doorvoeren, weer open. Omdat ETCS nog niet helemaal werkt rijden de ICE wel vooralsnog niet sneller dan 160 km/h. De regionale treinen keren maar stapvoets terug, omdat nog niet alle zijsporen gereed zijn: RE70 (Mannheim-Frankfurt) en S7 (Riedstadt-Frankfurt) vanaf 15.12.24, RB62/63 (Worms-Biblis/Bensheim) vanaf 23.12.24 en S8/9 (Bilblis/Groß Rohrheim-Mannheim) vanaf 13.01.25.
https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... n-100.html

-
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-die ... achteruit/
Ik ben met hem eens dat de treinverbinding met Duitsland echt minder is dan die met België. Met 3 treinen per uur naar Brussel (Eurostar, Eurocity Direct en EuroCity) hebben we een meer dan uitgebreid aanbod aan treindiensten. Natuurlijk valt er wat te zeggen over de prijs en tarieven (zeker van de ECD). Maar Duitsland hebben we 2 slome verbindingen die maar eens in de 2 uur rijden. Daarnaast is de betrouwbaarheid ook erg laag. Dit is natuurlijk wel de staat van de infra daar.
Ik hoop dat er betere tijden aankomen met de trein naar Duitsland en de frequentie verhogen, zeker met de ICE 3neo, waarvan er 90 besteld zijn en allemaal ook nog geschikt zijn voor het Nederlandse spoor.
Ik ben met hem eens dat de treinverbinding met Duitsland echt minder is dan die met België. Met 3 treinen per uur naar Brussel (Eurostar, Eurocity Direct en EuroCity) hebben we een meer dan uitgebreid aanbod aan treindiensten. Natuurlijk valt er wat te zeggen over de prijs en tarieven (zeker van de ECD). Maar Duitsland hebben we 2 slome verbindingen die maar eens in de 2 uur rijden. Daarnaast is de betrouwbaarheid ook erg laag. Dit is natuurlijk wel de staat van de infra daar.
Ik hoop dat er betere tijden aankomen met de trein naar Duitsland en de frequentie verhogen, zeker met de ICE 3neo, waarvan er 90 besteld zijn en allemaal ook nog geschikt zijn voor het Nederlandse spoor.
- ICE11
Hij heeft de reismogelijkheid over de grens in Herzogenrath vergeten... Maarja, betrouwbaar is de RE18 ook niet te noemen, maar dat ligt bij wijze van uitzondering niet aan de Duitsers. 

-
Volgens mij zijn het toch echt DB machinisten tussen Aachen en Heerlen, dus misschien kan Arriva dan tóch nog (Deels) de schuld daarop schuiven. 

-
Zowel Arriva als DB Regio personeel rijdt tussen Heerlen en Aachen. Maar laten nou net beide bedrijven in die regio allebei te kampen hebben met personeelstekorten
-
Elron meldt vanaf 6 januari een gecoördineerde treindienst op de route Vilnius-Riga-Valga-Tallinn. In één dag in 10,5 uur van Vilnius naar Tallinn, telkens met overstappen van 12-19 minuten. Wat een kwaliteitssprong vergeleken met vorig jaar toen er niet eens iets over de Litouws-Letse grens reed en je in Valga nog 4 uur moest wortelschieten
Tussen de regels door lees ik ook nog dat er in de loop van 2025 een Estische trein naar Riga moet gaan rijden.

Tussen de regels door lees ik ook nog dat er in de loop van 2025 een Estische trein naar Riga moet gaan rijden.
-
- Contacteer:
Klopt, de bedoeling was eigenlijk dat die trein tussen Tartu en Riga al in oktober 2024 had moeten rijden, maar dat is niet gelukt. Ik meende eigenlijk dat een dergelijke verbinding er al eerder had moeten zijn, zodat Tartu, de culturele hoofdstad van Europe dit jaar, beter bereikbaar zou zijn. Wel is men bezig met het toelatingscircus (zie hier), maar dat heeft dus vertraging opgelopen.
-
Ze hebben maar een paar decennia nodig gehad om dit voor elkaar te krijgen...DDietzen schreef: ↑di 17 dec 2024, 01:21 Elron meldt vanaf 6 januari een gecoördineerde treindienst op de route Vilnius-Riga-Valga-Tallinn. In één dag in 10,5 uur van Vilnius naar Tallinn, telkens met overstappen van 12-19 minuten. Wat een kwaliteitssprong vergeleken met vorig jaar toen er niet eens iets over de Litouws-Letse grens reed en je in Valga nog 4 uur moest wortelschieten![]()
- Z2N
- Donateur
Stop de persen, bel de wouten: het station van Mons (Bergen) gaat vandaag eindelijk open! Maar tien jaar te laat en tegen een prijs die twee keer hoger is dan bedoeld, maar daar hebben de reizigers wel wat voor terug gekregen: keuze. De tijdelijke brug wordt voorlopig niet weggehaald. De RTBF heeft gisteren al verslag gedaan van het nieuwe station.
-
Hoera, de vlag mag uit! Of eigenlijk mag de vlag halfstok, want deze kostenoverschrijdingen zijn ten koste gegaan van investeringen in de rest van het Waalse spoorwegnet.
Ik ga dit station zeker eens bezoeken binnenkort!
Ik ga dit station zeker eens bezoeken binnenkort!