Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- Ivan
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat denk ik ook inderdaad.
-
Alle omroepen zijn geautomatiseerde Text-to-speech. Ook deze. De mevrouw wiens stem ze hebben gebruikt is uiteraard een native speaker, het zou vreemd zijn als dat niet zo was 
Zelfde geldt ook voor de automatische omroep in de SNG, die met de laatste update ook in het Engels omroept.
Uiteraard is dit ook het geval voor het Duits en Frans op de grote stations.

Zelfde geldt ook voor de automatische omroep in de SNG, die met de laatste update ook in het Engels omroept.
-
Nou, gelukkig hoorde ik die Engelse omroep niet in de 5555 die met de stellen 2748 en 2351 reed.
Het viel me al op dat de reisinfoschermen al geüpdate waren naar de nieuwe versie, maar ook de Nederlandse omroep was aangepast. "Welkom in de sprinter naar Utrecht Overvecht, Den Dolder en Baarn via Den Dolder. Het eerstvolgende station is Utrecht Overvecht." In plaats van het gebruikelijke "Welkom in de sprinter naar blablabla."
Overigens riep die ook bij elke station "welkom in de sprinter naar... via..." om.
Ik vond het een beetje iets te veel naar mijn smaak.
Het viel me al op dat de reisinfoschermen al geüpdate waren naar de nieuwe versie, maar ook de Nederlandse omroep was aangepast. "Welkom in de sprinter naar Utrecht Overvecht, Den Dolder en Baarn via Den Dolder. Het eerstvolgende station is Utrecht Overvecht." In plaats van het gebruikelijke "Welkom in de sprinter naar blablabla."
Overigens riep die ook bij elke station "welkom in de sprinter naar... via..." om.

Ik vond het een beetje iets te veel naar mijn smaak.
-
Ik hoorde een tijdje geleden dat de automagische omroep in de trein, bv. in de stoptrein van Arnhem naar Nijmegen, de Duitse plaatsnamen behoorlijk verhaspeld worden. Kennelijk doordat daar de Nederlandse tekst-naar-spraak op wordt losgelaten. Ik heb dat zelf nog nooit gehoord maar is daar inmiddels ook een oplossing voor?Jultar schreef: ↑do 12 dec 2024, 17:50 Alle omroepen zijn geautomatiseerde Text-to-speech. Ook deze. De mevrouw wiens stem ze hebben gebruikt is uiteraard een native speaker, het zou vreemd zijn als dat niet zo was
-
Emmerich klinkt in de automatische omroep ook dusdanig als Emmen dat er regelmatig meldingen op hobbyforums gedaan worden van vermeende missers in de reisinformatie.
- Suus
- Contacteer:
De nieuwe update van de oproep in SNG maakt het een stuk meer geschikt voor metrodiensten zoals de Airport Sprinter 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
De Engelstalige omroep is volgens mij alleen in treinen die via Schiphol rijden (althans, dat zijn de enige treinen waar ik het zelf heb gehoord). Sorry, dat had ik er meteen bij moeten zetten.Negen schreef:Nou, gelukkig hoorde ik die Engelse omroep niet in de 5555 die met de stellen 2748 en 2351 reed.
De update is inderdaad specifiek ook voor de Airportsprinter en moest dus uitgerold worden voor de nieuwe dienstregeling inging.
Laatst gewijzigd door Jultar op do 12 dec 2024, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik dacht dat ik pas bij de 7000 een Engelse omroep hoorde, maar dat weet ik nu niet meer zeker.
En die gaat sowieso niet via Schiphol
En die gaat sowieso niet via Schiphol

-
Eindhoven Centraal wordt ook in het Engels omgeroepen, mogelijk vanwege reizigers naar het vliegveld.
-
Vertrekt de Airport Sprinter vanaf zondag ook op vaste perrons/sporen op Amsterdam Centraal en Schiphol?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
In principe wel: op Amsterdam Centraal vanaf spoor 10a en 11a, op Schiphol wordt op spoor 3 richting Amsterdam vertrokken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
04-08-2025 NIEUW --> 2 foto's uit Almere Stad
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
-
Gaat de Schiphol Schreeuw Service dan ook mee naar spoor 3?
-
-
De speciale service gericht op toeristen, waarbij luidkeels "Amsterdam" geschreeuwd wordt, als en slechts als die trein op Amsterdam Centraal stopt.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
En briljante kreten als "no more boarding!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
-
Ik vind het altijd leuk op Schiphol, mensen in de trein die vragen "Does this train go to Central?" (ja, voor alle treinen behalve die naar Purmerend Centraal en nu nog sprinters naar Almere Centraal) of "Does this train stop at Amsterdam?" (Ook waar voor treinen die slechts via Amsterdam Sloterdijk of Amsterdam Zuid gaan).
Gister hoorde ik op Den Haag Centraal een automatische omroep in zeer gebroken Engels (zowel taal, uitspraak als geluidskwaliteit) over the new timetables.
Gister hoorde ik op Den Haag Centraal een automatische omroep in zeer gebroken Engels (zowel taal, uitspraak als geluidskwaliteit) over the new timetables.
-
Was al gezegd, dank je wel:
AnderzamNL schreef: ↑vr 13 dec 2024, 11:47 De speciale service gericht op toeristen, waarbij luidkeels "Amsterdam" geschreeuwd wordt, als en slechts als die trein op Amsterdam Centraal stopt.
F.k.a. Bollenstad
-
Op Duivendrecht-Laag zag ik van de week naast de Metro-Trein omcheckpaaltjes een identiek NS- paaltje zonder inhoud en met sticker "niet in gebruik" staan.
Zou dit een IC Direct-toeslagpaaltje zijn? Ik heb ze nog niet gezien in Hilversum (en nog niet gekeken op amdere stations waar dit zou moeten komen).
Zou dit een IC Direct-toeslagpaaltje zijn? Ik heb ze nog niet gezien in Hilversum (en nog niet gekeken op amdere stations waar dit zou moeten komen).
-
Dat zal inderdaad een toeslagpaaltje zijn. In Schothorst staat er ook al zeker één, getuige een foto die ik eerder deze week zag langskomen. Op Amersfoort heb ik ze zelf nog niet gezien op perron 6-7 (eer)gisteren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik heb een foto van zo'n toeslagpaaltje bij de traverse achteraan het perron gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Ik vanmiddag wel op perron 4/5 toen ik er langskwam, dus zijn die waarschijnlijk zeer recent geplaatst.
Grt. Stefan
-
Geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel (en dus Eindhoven), ik zie dat de 3700 naar het zuiden via Tilburg wordt omgeleid. Knap opgelost 

As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Het valt mij op dat diverse treinen rond Hilversum nu opeens gepland enkele minuten later vertrekken dan het huidige patroon. De 14900 richting Utrecht heeft zelfs een stop van 4 minuten te Naarden-Bussum en rijdt daarna ook weer later dan het normale patroon naar Utrecht.
Heeft dit een specifieke reden? Ik zie geen afwijkend spoorgebruik in Hilversum of Utrecht.
Heeft dit een specifieke reden? Ik zie geen afwijkend spoorgebruik in Hilversum of Utrecht.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Updates:
Updates:
-
Ik heb twee tassen vol met messen, beitels (nog scherper), (hout)lijm en houten balken bij me, ik ga namelijk naar (en vanmiddag van) mijn meubelmakersopleiding. Kan ik vanmiddag beter niet via Schiphol reizen?
Noodverordening Schiphol vanwege demonstratie Extinction Rebellion - https://nos.nl/l/2548231
Mijn IC t28502 is een SLT (en ja, het is een IC, want op de borden staat "Deze intercity wordt gereden met a
sprintermaterieel" maar om de reiziger (nouja, ik dan) te pesten stopt deze wel op Hfd en Ssh niet op Laa en biedt te Ledn ook geen overstap op een trein naar Noi, waardoor ik lekker een kwartier mag wachten op Gv. Wel wordt te Ledn 6 minuten gewacht.
Er wordt te Hfd netjes omgeroepen dat er niet te Nieuw-Vennep gestopt wordt. De IC 2216 naar Vlissingen stopt daar wel maar weer niet te Sassy. Het waarom is me onduidelijk, de 4600 die op beide stations halteert rijdt gewoon elk half uur.
Noodverordening Schiphol vanwege demonstratie Extinction Rebellion - https://nos.nl/l/2548231
Mijn IC t28502 is een SLT (en ja, het is een IC, want op de borden staat "Deze intercity wordt gereden met a
sprintermaterieel" maar om de reiziger (nouja, ik dan) te pesten stopt deze wel op Hfd en Ssh niet op Laa en biedt te Ledn ook geen overstap op een trein naar Noi, waardoor ik lekker een kwartier mag wachten op Gv. Wel wordt te Ledn 6 minuten gewacht.
Er wordt te Hfd netjes omgeroepen dat er niet te Nieuw-Vennep gestopt wordt. De IC 2216 naar Vlissingen stopt daar wel maar weer niet te Sassy. Het waarom is me onduidelijk, de 4600 die op beide stations halteert rijdt gewoon elk half uur.