Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het is denk ik makkelijk gezegd door een bedrijf dat geen echte ervaring met treinen heeft. Open acces treinverkeer is in Europa echt best wel heel lastig te exploiteren. Kan eigenlijk alleen als je geen toegangsrestricties hebt en lagere prijzen rekent dan de reguliere vervoerder. In Duitsland rijdt er wat rond, maar dat is niet bijster succesvol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Qua prijzen is het simpel: een trein kost geld en hoe meer reizigers je vervoert, hoe goedkoper per reiziger. Dat kun je op de open markt doen met vroegboekkortingen die goedkoper dan de gemiddelde prijs zijn, maar uiteindelijk moeten er dan ook reizigers zijn die meer betalen.
Als je een trein met zekerheid gevuld krijgt dan weet je wat je dat kost.
Alleen ben ik ook niet overtuigd van het businessmodel.
Als je een trein met zekerheid gevuld krijgt dan weet je wat je dat kost.
Alleen ben ik ook niet overtuigd van het businessmodel.
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Als er een vervoerder is die nog een trein heeft staan voor een dag (TCS/GoVolta met een vloot ICR?) is dat natuurlijk nog beter dan stilstaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Bij snel besluit rijdt nachttrein al in 2025
Als de gemeenteraad donderdag een positief besluit neemt, kan al volgend jaar in het weekend een nachttrein van en naar Amsterdam rijden. Een motie van vier progressieve partijen stelt dat voor.
Al eerder besloot de gemeenteraad de mogelijkheden te onderzoeken van aansluiting van Almere op het nachtnet van NS. Inmiddels is Lelystad aangehaakt bij het plan en werd duidelijk dat de kosten op een kleine ton komen.
Bij een snelle besluitvorming kan volgens de initiatiefnemers de trein in 2025 in de dienstregeling worden opgenomen. Dan rijdt in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag één trein naar Amsterdam en terug.
Bron en meer: Omroep Almere
Als de gemeenteraad donderdag een positief besluit neemt, kan al volgend jaar in het weekend een nachttrein van en naar Amsterdam rijden. Een motie van vier progressieve partijen stelt dat voor.
Al eerder besloot de gemeenteraad de mogelijkheden te onderzoeken van aansluiting van Almere op het nachtnet van NS. Inmiddels is Lelystad aangehaakt bij het plan en werd duidelijk dat de kosten op een kleine ton komen.
Bij een snelle besluitvorming kan volgens de initiatiefnemers de trein in 2025 in de dienstregeling worden opgenomen. Dan rijdt in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag één trein naar Amsterdam en terug.
Bron en meer: Omroep Almere
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik zit net te lezen in de verleende concessie en lees daar het volgende:
Het lijkt me toch dat Arriva of de provincie Limburg daar bezwaar tegen gaat aantekenen, aangezien deze bepaling een eerder verleende concessie ondermijnt.
Oftewel: de drielandentrein Aachen-Maastricht-Liège kan (hoogstwaarschijnlijk) niet eerder vormgegeven worden dan de midterm-review in 2029.Concessie voor het Hoofdrailnet 2025-2033, Artikel 4 lid 3 schreef:NS en de Concessieverlener onderschrijven de ambitie om de verbinding, als bedoeld in het tweede lid, op den duur in te richten als een drielandentrein, waarbinnen een koppeling geldt tussen de huidige verbinding Maastricht – Luik en de verbinding Maastricht – Aken uit de regionale concessie Limburg. De verbinding, bedoeld in het tweede lid, zal op een tijdig met NS afgestemd moment worden gedecentraliseerd. Dit moment zal zijn op één van de volgende momenten:
- bij een wijziging van de Concessie ten gevolge van de midterm review, bedoeld in artikel 58;
- bij aanvang van de nieuwe Concessie verleend door de Provincie Limburg; of
- na afloop van deze Concessie.
Het lijkt me toch dat Arriva of de provincie Limburg daar bezwaar tegen gaat aantekenen, aangezien deze bepaling een eerder verleende concessie ondermijnt.
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
DIe grensoverschrijdende verbindingen zijn een beetje apart qua concessies, zo valt de stoptrein Roosendaal - Antwerpen ook onder de NS concessie terwijl daar de NMBS rijdt.
-
- Berichten: 7249
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Maar NS International is wel verantwoordelijk voor alles tussen Roosendaal/Maastricht en de Belgische Grens.
Wat wel kan en mag (en wat nu ook gebeurt) is dat NS International zelf de verbinding uitbesteed aan een andere vervoerder, zolang die maar voldoet aan de minimaal gestelde eisen uit de HRN Concessie.
Wat wel kan en mag (en wat nu ook gebeurt) is dat NS International zelf de verbinding uitbesteed aan een andere vervoerder, zolang die maar voldoet aan de minimaal gestelde eisen uit de HRN Concessie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
En ook de derde poging van NS/IenW om een economisch evenwichtstoets uit te laten voeren is niet-ontvankelijk verklaart door de ACM omdat ten tijde van de melding voor opentoegangsdiensten er nog geen concessie was:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/beslu ... eldingen-1
https://www.acm.nl/nl/publicaties/beslu ... eldingen-1
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
- Locatie: Lievelde
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Waar zullen deze dan gaan stoppen?iamthedutchdude schreef: ↑ma 14 aug 2023, 21:01 Uit diezelfde quote is ook te halen dat er (mogelijk) gewerkt gaat worden naar een drie-treinen-systeem: naast Intercity en Sprinter wordt immers ook sneltrein genoemd (bij de verbinding Flevoland-Amsterdam Zuid-Schiphol).
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
- Locatie: Lievelde
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Die Flixtrain gaat moeilijk worden, bij vertrek uit Rotterdam naar Arnhem in het pad van de 3200-serie...reisthijs schreef: ↑wo 24 mei 2023, 21:20 Ik kan me moeilijk voorstellen dat die paar internationale treintjes van FlixTrain het economisch evenwicht van de hoofdrailnetconcessie ernstig in gevaar brengen.
Heel wat anders is het plan van Arriva om de hele dag twee keer per uur of nog vaker tussen Zwolle-Groningen/Leeuwarden te gaan rijden. Daar zou NS veel meer last van hebben.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
- Locatie: Lievelde
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Aangezien FLixtrain geen Licentie heeft om in Nederland als vervoerder te rijden, gaat een onderaannemer hem rijden. TCS is de enige vervoerder in Nederland die beschikbaar is voor treindiensten in het kader van open toegang... voor zover ik weet..
-
- Berichten: 6078
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Er was een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) over deze concessieverlening.
Welnu.. de NS heeft (vooralsnog) weinig te vrezen, mocht de vergunning door een besluit van dit college (CBb) ingetrokken worden: een noodconcessie aan de NS wordt geaccepteerd door de regionale vervoerders.
Welnu.. de NS heeft (vooralsnog) weinig te vrezen, mocht de vergunning door een besluit van dit college (CBb) ingetrokken worden: een noodconcessie aan de NS wordt geaccepteerd door de regionale vervoerders.
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... ofdrailnet(..)Eind 2023 gunde het vorige kabinet de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet opnieuw aan de Nederlandse Spoorwegen (NS). Hierdoor mag NS tot en met 2033 reizigers vervoeren op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. De regionale vervoerders verzetten zich hiertegen.
(..)
Maar als het CBb de vergunning terugdraait, zullen de regionale vervoerders zich neerleggen bij een 'noodconcessie' voor NS. 'Het is niet onze bedoeling om chaos op het spoor te creëren', zei advocaat Marc Kuijper namens de regionale vervoerders, waartoe onder meer Arriva, Connexxion, Keolis, het Duitse Flixbus en de Europese belangenclub AllRail behoren.
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zou een noodconcessie niet bedoeld zijn ter overbrugging tot het moment dat regionale vervoerders wel kunnen meedingen naar de HRN-concessie of delen daarvan?
Wanneer is overigens de uitspraak?
Wanneer is overigens de uitspraak?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Kun je van uitgaan. Het is (ook voor de regionale vervoerders) niet de bedoeling om NS per direkt van het spoor te schoppen, dat is in niemands interesse.
Maar als de uitspraak is dat de huidige concessie ongeldig is dan zou dat wel de consequentie zijn. Door vooraf al te accepteren dat er een noodconcessie komt ter overbrugging van een eventueel aanbestedingstraject maken de regionale vervoerders het iig een stuk meer mogelijk voor de rechter om te zeggen "die concessie is ongeldig".
Anders zou de uitspraak nog wel eens kunnen zijn "concessie is ongeldig maar we kunnen niet niet meer stoppen want dat creeert chaos".
Maar als de uitspraak is dat de huidige concessie ongeldig is dan zou dat wel de consequentie zijn. Door vooraf al te accepteren dat er een noodconcessie komt ter overbrugging van een eventueel aanbestedingstraject maken de regionale vervoerders het iig een stuk meer mogelijk voor de rechter om te zeggen "die concessie is ongeldig".
Anders zou de uitspraak nog wel eens kunnen zijn "concessie is ongeldig maar we kunnen niet niet meer stoppen want dat creeert chaos".
-
- Berichten: 4155
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Economisch evenwicht niet, maar dienstregelingtechnisch kan zo'n internationale lowbudgettrein andere treinen behoorlijk in de weg rijden. De internationale treinen die nu al naar Nederland rijden zijn al uitermate vertragingsgevoelig, door de ICE is er ook 1x per 2 uur een afwijking in de dienstregeling van NS- en comcessietreinen en in België moet er een hele treinserie geschrapt worden door een internationale trein. Vaak accepteren budgetvervoerders als Flixtrain geen vervoersbewijzen van NS/NMBS/Deutsche Bahn, geen netkaarten en geen Interrail en kan de reiziger bij verstoring van de treindienst in grote problemen komen (aansluiting missen bij Flixtrain betekent vaak nieuw ticket kopen, aansluiting missen bij NS/NMBS/Deutsche Bahn betekent vaak dat je gewoon de eerstvolgende trein mag nemen). Daarom zie ik het liefste dat Open Access-treindiensten zoveel mogelijk geweerd worden van het Nederlands spoornet. In Zwitserland zijn Open Access-treindiensten ook niet toegestaan om de punctualiteit hoog te houden.reisthijs schreef: ↑wo 24 mei 2023, 21:20 Ik kan me moeilijk voorstellen dat die paar internationale treintjes van FlixTrain het economisch evenwicht van de hoofdrailnetconcessie ernstig in gevaar brengen.
Heel wat anders is het plan van Arriva om de hele dag twee keer per uur of nog vaker tussen Zwolle-Groningen/Leeuwarden te gaan rijden. Daar zou NS veel meer last van hebben.
-
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Aangezien Zwitserland geen deel uit maakt van de EU kunnen ze dat niet toestaan ja. Maar we zitten met huidige EU-wetgeving waarin het wel is toegestaan. Het valt me juist daarom op dat er nog altijd landen zijn die dat actief "treineren".
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Een treinvervoerder die open access een treindienst aanbiedt heeft zich daarentegen ook te houden aan de EU-regels voor passagiersrechten, zoals (gedeeltelijke) terugbetaling van tickets die waardeloos zijn geworden door vertraging of een hotel als de reis niet meer op dezelfde dag gemaakt kan worden. Dus helemaal in de koude kleren kunnen clubs als Flixtrain of RegioJet de reiziger formeel niet laten staan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 7249
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
En als de vervoerder binnen 90 minuten niet met een alternatief komt mag je deze zelf organiseren en de kosten laten vergoeden door de vervoerder.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
100, niet 90
-
- Berichten: 6078
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Wouter Koolmees gaat op voor een tweede termijn bij NS. Althans, als de NS er dan nog is, want hij is wel bang dat als de NS de concessie verliest, het bedrijf bedreigt wordt in zijn voortbestaan.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... ijt-vvders
In het eerste deel van de link gaat het nog even over het demonstratierecht en de aantijging van het faciliteren van antisemitisme op (o.a.) 7 oktober j.l.(..)Als de NS die monopolie verliest, wordt de vervoerder in zijn voorbestaan bedreigd, waarschuwt Koolmees.
"Het Nederlandse stelsel is heel complex. We hebben vijfduizend treinen die dagelijks over ons spoor rijden. In de spits rijden vijftig treinen door de Schipholtunnel. Dat vergt heel veel coördinatie. Het opknippen van het netwerk zou heel onverstandig zijn", zegt de NS-baas. "De meerwaarde van ons netwerk, waar we internationaal om worden geroemd, zou je dan kapot maken."
Hij gaat verder: "Je hebt altijd het risico 'wij van WC Eend pleiten voor WC Eend', dat begrijp ik. Maar ook hoogleraren zeggen: Nederland, pas op uw zaak. De dikke lijnen met veel reizigers, waar winst wordt gemaakt, dienen als financiering van de dunne lijnen. Als je dat ecosysteem uit elkaar trekt, ben je als maatschappij slechter af.
De voormalig vicepremier (D66) is vandaag precies twee jaar in dienst van de NS. Hij gaat op voor een tweede termijn. "Ik vind het een prachtige baan en een heel mooi bedrijf, met allemaal mensen die trots zijn om voor de NS te werken. Daar ben ik er één van."(..)
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... ijt-vvders
-
- Berichten: 3773
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Hoop dat dit het goede draadje is:
Https://www.treinenweb.nl/nieuws/10905/ ... ijden.html
Arriva gaat in 2026 rijden, maar helaas niet met ICEs, maar met trein die 160 km/u kunnen. Wordt dus waarschijnlijk een nieuwe flixtrain.
Https://www.treinenweb.nl/nieuws/10905/ ... ijden.html
Arriva gaat in 2026 rijden, maar helaas niet met ICEs, maar met trein die 160 km/u kunnen. Wordt dus waarschijnlijk een nieuwe flixtrain.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 5394
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Laat maar komen, ik ga ook mee als het zover is. Het zal vast niet de trein zijn die op de foto staat. 

- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 8188
- Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Gewoon arriva-bloesje aan en dan "hoi collega" toch?
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Gheheh, het valt te proberen als er geen stoelresevering is.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten