Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
iamthedutchdude

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door iamthedutchdude »

Ik ga ervan uit dat de MAT'64 niet geschikt is voor éénmansbediening (dat zal één van de benodigde ontheffingen zijn), dus dan zou er automatisch een extra personeelslid (steward) aanwezig moeten zijn op die ritten. Die persoon kan, naast de verplichtingen rondom het vertrekproces, assisteren bij het in- en uitstappen als dat nodig is. Dat maakt de treinen ook "toegankelijk".

Voor de rest: we gaan wel zien hoe het loopt. Zelfs als er geen ontheffing verleend is/wordt, zal Keolis toch een keuze moeten maken: materieel dat niet conform eisen is (Mat'64), ofwel te hoge uitval van ritten (omdat om en om een treinstel uit de roulatie moet voor ombouw, zonder dat er reserve is), ofwel te late aflevering van de omgebouwde treinen. Als er geen ontheffing is, zien we dus vanzelf enige boete gepubliceerd worden.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Het gaat planmatig om 4 ritten, alleen op werkdagen en alleen in de ochtendspits. Denk dat ze voor die 4 ritten wel wat hebben kunnen afspreken. De andere optie was om een trein niet de combineren maar daardoor een overvolle trein te hebben wat de veiligheid ook niet ten goede komt. Dat levert voor reizigers in een rolstoel wat problemen op, maar gelukkig gaat de volgende toegankelijke trein slechts 15 minuten later (en dat is in mijn ogen nog enigzins acceptabel).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Wordt er dus geen reisassistentie geboden voor de mat' 64-inzet? Of bedoel je alleen de zelfstandig toegankelijke optie met die laatste zin?
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Als ik het me goed herinner is de 904 juist wél geschikt voor eenmansbediening door middel van sleutelkastjes in de cabines, dat stel was vroeger een stel bestemd voor eenmansbediening op Ddr-Gdm.

En als die trein niet toegankelijk is, gaat de volgende trein een kwartier later. Het is niet anders.
Hainje

Bericht door Hainje »

En laten we even heel eerlijk zijn, hoeveel mensen in een rolstoel gaan er gemiddeld genomen nu daadwerkelijk per trein mee?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Zeker in de 4 ritten die die zou doen wat vgm ook dus nog in de (hyper)spits zit.
Maar een toegankelijke trein is niet alleen wenselijk voor rolstoelen gebruikers natuurlijk.
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Er rijden nog genoeg treinen in Nederland die verre van toegankelijk zijn. Als het maar een tijdelijke oplossing is, voor 2 retourslagen...
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Zeker. En ik wou er ook niet mee zeggen dat het niet een goede oplossing is ofzo. Alleen het feit is wel dat vaak als er over toegankelijkheid gaat dag mensen alleen aan rolstoelen denken
Durashift

Bericht door Durashift »

Misschien wel een waarschuwing op het perron omroepen voor álle reizigers: let op, deze trein heeft een trap(petje) om in te stappen. :idea:
Ik zie het al voor mij dat reizigers, gedachteloos (scherm kijkend of verdiept door audio in hun hoofd of beide) door routine van perron de trein, gelijkvloers, willen inlopen en zich dan bezeren aan de instaptrede óf er onder klem komen te zitten..
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

^ik waardeer dit idee
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

In het artikel van Treinreiziger.nl wordt er overigens nog een slag om de arm gehouden.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 14 dec 2024, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Je zou toch zeggen dat wanneer je inschrijft op een concessie en weet dat als voorwaarde van die concessie het bestaande materieel grondig moet moderniseren vooraf een plan maakt hoe het materieel tekort op te vangen. Hetzelfde geldt voor een situatie waarbij een treinstel langdurig stilstaat, bijvoorbeeld vanwege een aanrijding.
Dat lijkt Keolis (al dan niet bewust) allemaal te hebben nagelaten, met als lapmiddel nu de inzet van de museum treinstel dat niet aan de eisen voor toegankelijkheid voldoet
Ik zou daar als opdrachtgever geen genoegen mee nemen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Wat vindt de provincie hier eigenlijk van :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef: za 14 dec 2024, 14:25 Je zou toch zeggen dat wanneer je inschrijft op een concessie en weet dat als voorwaarde van die concessie het bestaande materieel grondig moet moderniseren vooraf een plan maakt hoe het materieel tekort op te vangen.
Dat plan was er (een Blauwnet FLIRT inzetten), maar dat bleek de concessieverlener daar niet toe te willen staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

En volgens mij is het Leascontract van de Blauwnet flirts ook nog zo dat ze niet zomaar op andere trajecten ingezet mogen worden. Ze mochten bijvoorbeeld door dat leasecontract niet Hengelo - Oldenzaal pendelen, meen ik hier ergens een keer gelezen te hebben
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: za 14 dec 2024, 17:20 Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Wat vindt de provincie hier eigenlijk van :|
Beter een oude trein dan geen trein en mensen die slecht ter been zijn kunnen gebruikmaken van de trein die 15 minuten later rijdt.

Ik hoop alleen niet dat de vele treinspotters het feestje gaan verpesten, want ik geloof best dat er op maandagochtend half acht ineens een bonte verzameling treinliefhebbers op station Barneveld Centrum of station Barneveld Zuid staan.
-
Bemined

Bericht door Bemined »

Die druipen snel genoeg af als blijkt dat er toch geen Plan V rijdt :p Keolis houdt de materieelinzet in het dagplan niet bij (althans niet in de systemen waar de reisinformatie op gebaseerd is) en van diverse kanten hoor je dat de mogelijke inzet pas ergens in januari van start gaat.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: za 14 dec 2024, 18:22 Ik hoop alleen niet dat de vele treinspotters het feestje gaan verpesten, want ik geloof best dat er op maandagochtend half acht ineens een bonte verzameling treinliefhebbers op station Barneveld Centrum of station Barneveld Zuid staan.
Wat is daar mis mee?
Zolang men zich aan de regels houdt en er geen veiligheidsrisico's zijn, mag dat toch gewoon?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
srmeijer95

Bericht door srmeijer95 »

Laten we wel wezen, die trein staat nog in Rsd. Er zitten nog geen stickers op, de remmen zijn nog niet goedgekeurd en de trein is dus niet inzetbaar. Hoe ik dat weet? Nagevraagd aan de betreffende monteurs in Roosendaal. Waarom er een museumtrein ingezet zou gaan worden? Simpel. In eerste instantie was de bedoeling inderdaad een Blauwnet Flirt. Maar de provincies zijn op sommige vlakken zeker geen vriendjes, dus die trein mocht niet mee. Ook al heeft Keolis voor de dienst op ZwEnZwoKa eigenlijk altijd een stel over zegt men.

Wat er mis is met vele treinspotters? Als ze de reizigers in de weg gaan lopen gaan we daar vast wat van vinden. Gelukkig hebben we daar BOA's voor die heel prima in staat zijn een oogje in het zeil te houden.
Mcn Keolis Amersfoort
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Het is bij de FLIRT's niet de provincie, maar de leasemaatschappij die moeilijk doet. Ze gaven de laatste jaren al geen toestemming om er met carnaval extra pendeltreinen tussen Hengelo en Oldenzaal mee te rijden, met als gevolg dat Keolis maar ging dieselen op ritten die niet onder de draad uit kwamen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
jelmerrr

Bericht door jelmerrr »

Op treinreiziger staat ook dat het op z'n vroegst pas in januari komt: https://www.treinreiziger.nl/apekop-wel ... gerstrein/
VIRM

Bericht door VIRM »

Nitein-Repart schreef: za 14 dec 2024, 18:22
Suus schreef: za 14 dec 2024, 17:20 Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Wat vindt de provincie hier eigenlijk van :|
Beter een oude trein dan geen trein en mensen die slecht ter been zijn kunnen gebruikmaken van de trein die 15 minuten later rijdt.
Want mensen die om wat voor reden dan ook slecht ter been zijn hebben geen leven, sociaal leven, college/lessen, afspraken of werk waar ze op tijd moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 16 dec 2024, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verbeterd
Beul van de blindegeleidelijn
JordiBrabant

Bericht door JordiBrabant »

[duivelsadvocaat]Hoe inclusief naar iedereen is het als ze de moderne toegankelijke trein een kwartier vroeger/later niet in kunnen vanwege drukte?[/duivelsadvocaat]
Ik vind toegankelijk OV voor iedereen super belangrijk, maar dat is geen doel an sich.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
en-es

Bericht door en-es »

Elke trein zou toegankelijk moeten zijn. Maar helaas hebben we materiaalgebrek en moet er een keuze gemaakt worden.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Maar wat is dan het verschil tussen een Mat '64, een ICM of een VIRM? Bij alle drie moet je toch een trap op om de trein in te komen? ik hoor velen hier roepen over Plan V want dat heeft geen gelijkvloerse instap, maar dat hebben veel treinen van NS ook niet en daar lees ik nauwelijks iets over...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plaats reactie