Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
JothamvW
Berichten: 1305
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Kan weg, had iets verkeerdom gelezen.
Laatst gewijzigd door JothamvW op do 12 dec 2024, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Korte vragen

Bericht door Treintje1989 »

Nou hierboven wordt genoemd dat alles in de 3600 op 1 omloop na LAM = DDZ6 wordt. Wellicht wordt die ene omloop met een DDZ4 versterkt met een 2e stel in de spits?
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Momenteel rijdt de 3600 met 2xVIRM8, 9xVIRM6 en 1xVIRM4 in de spits, dat wordt dan 11xDDZ6 en 1xDDZ4.
cassie127
Berichten: 7259
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

De omloop van de 3614 is die die met DDZ-4 zal gaan rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Wordt dat viertje nog planmatig uitgewisseld gedurende de week, of moet bijsturing daar voor zorgen? Want hij loopt zo te zien elke dag in Nm of Zp uit om daar de volgende ochtend weer te starten, en daar komen geen andere treinseries met DDZ om mee te ruilen.
cassie127
Berichten: 7259
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Uitwisseling moet zover ik zie echt in de Bijsturing gaan plaatsvinden, de ritten rijden aankomst van na de 3686 in Arnhem van maandag t/m donderdag leeg naar Nijmegen en op vrijdag en zaterdag leeg naar Zutphen. Op zondag ligt er na aankomst in Arnhem geen lege rit in, daar zal dagplan dus wat moet bedenken en anders bijsturing.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik zie bij de bijzonderheden op Treinposities termen als ICNG25-5 en SNG-4T. Wat betekenen die 25 resp. T?
Daarnaast dacht ik dat het aantal bakken met Romeinse cijfers aangeven moet worden (dus SNG-IV i.p.v. SNG-4). :s
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

ICNG25 weet ik niet.

T was testtrein voor Airportsprinter, dus ik denk nu gewoon Airportsprinter.

Romeinse cijfers zijn ze volgens mij op een gegeven moment mee gestopt.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

25kV en de T is vermoed ik Technisch Geleid Vertrekproces (oftewel machinist die de deuren sluit).
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Klopt helemaal, de 25 staat voor de 25 kV compatibiliteit en de T voor het Technisch Geleid Vertrekproces.
Dionysusnu
Berichten: 2009
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Zijn er dan ICNGs die geen 25kV aankunnen? (A)
MaartenD
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Nee, maar wel ander materieel. Dus het kan handig zijn om niet te moeten nadenken "kan materieel x wel of niet 25 kV" als je de planning maakt.
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Mensen die de planning maken weten dat wel, maar voor de computer die de rijtijdberekening maakt is het wel handig te weten of deze de acceleratietabel van 1500V moet pakken of die van 25kV.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Dit is voor zover ik weet echt puur of er 25 kV compatibiliteit is. Een ICNG voor enkel HRN zal de toevoeging 25 niet hebben, ondanks dat de performance hetzelfde is.
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Weet iemand wanneer de reizigersdienst begint op de HSL Badajoz-Elvas op de Spaans-Portugese grens?

Gedetailleerder prognoses dan '2024' of '2025' voor oplevering van de HSL vind ik niet, laat staan een indicatie of er dan ook gelijk reizigerstreinen overheen gaan. Ik wil ergens komend jaar per spoor richting Portugal, als de HSL in de loop van het jaar in dienst gaat wil ik mijn planning daarop aanpassen.
diederickx
Berichten: 1700
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Kort antwoord: Er bestaat geen HSL Elvas - Badajoz (de uitleg is het makkelijkst gezien vanuit Portugal). Je bedoelt waarschijnlijk de nieuwe lijn Évora - Elvas. Die gaat naar verwachting "ongeveer" medio 2025 open. Maar het is nog niet duidelijk wat voor reizigersdiensten er dan geboden gaan worden; ik vermoed alleen enkele binnenlandse IC's Lissabon - Évora - Elvas. In Elvas kan dan (hopelijk) overgestapt worden op de bestaande boemel naar Badajoz.

Het is waar dat de nieuwe lijn een afslag krijgt vlak voor Elvas (oostzijde), zodat goederentreinen (en in de toekomst ook hogesnelheidstreinen) van de richting Évora direct naar Badajoz en verder Spanje in kunnen rijden zonder kop te hoeven maken in Elvas. Die hogesnelheidstreinen (Lissabon - Madrid) worden pas verwacht als Spanje het ontbrekende stuk HSL tussen hun Extremadura en Toledo gebouwd zullen hebben; voor een groot deel is er nog niet eens een tracébesluit.

Vanaf dat driehoekje ten oosten van Elvas is tevens een nieuwe grensoverschrijdende lijn gepland, die evenwel noord langs Badajoz om zal gaan. Daar heb je als reiziger alleen wat aan als je een non-stop hogesnelheidstrein van Lissabon naar Madrid neemt, over een decennium of wat.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13791
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zo pessimistisch is de situatie gelukkig niet, Renfe rijdt nu al immers hogesnelheidstreinen tussen Madrid en Badajoz. In theorie kan er dus volgend jaar een rechtstreekse trein Madrid - Lissabon rijden binnen 7 uur, als verlenging van de trein die nu in Badajoz eindigt. Of dat ook gebeurt is aan Renfe.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Bemined schreef: za 14 dec 2024, 14:55 Mensen die de planning maken weten dat wel, maar voor de computer die de rijtijdberekening maakt is het wel handig te weten of deze de acceleratietabel van 1500V moet pakken of die van 25kV.
Het lijkt mij dat de computer dat niet afleest van het cijfertje 25 in de naam, want dan weet hij nog niet hoe snel het materieel accelereert. Voor een computer(vertaaltabel) maakt het totaal niet uit of daar nu ICNG25 of ID5632478 staat.
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Maar die data wordt wel door mensen bijgehouden, en die hebben liever een leesbaar naampje dan een intern id wat je weer elders op moet zoeken. In de planning zul je dus zien dat er op het conventionele spoor ICNG gepland wordt als tractie en op de HSL ICNG25.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11438
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Als ik het goed begrijp zit het verschil 'm dus niet zozeer in de ICNG zelf (want allemaal geschikt voor 25 kV) maar in de inzet: ICNG komt nooit op de HSL en kan dus in geval van nood uitgewisseld worden met wat er ook maar in de tuin te vinden is, terwijl ICNG25 uitsluitend door ICNG vervangen mag worden. Zoiets?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, ICNG25 mag alleen door ICNG of in uiterste nood TRAXX+ICR vervangen worden.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we TRAXX+ICR op Amersfoort Schothorst gaan zien :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Op Schiphol, Rotterdam en Breda wisselt de materieeltractie gewoon van ICNG naar ICNG25 of andersom in de plansystemen.
MaartenD
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Bemined schreef: zo 15 dec 2024, 09:17 Maar die data wordt wel door mensen bijgehouden, en die hebben liever een leesbaar naampje dan een intern id wat je weer elders op moet zoeken. In de planning zul je dus zien dat er op het conventionele spoor ICNG gepland wordt als tractie en op de HSL ICNG25.
Dat zeg ik, voor de computer maakt het niet uit, voor de menselijke leesbaarheid wel.
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Welk punt probeer je nou te maken? Niemand beweerde dat de computer de naam zou lezen. Overigens is 'de computer' niet één systeem, maar er zijn diverse systemen die informatie met elkaar uitwisselen, dan is een naampje wel zo handig want anders moet je al die vage id-nummertjes ook weer gaan synchroniseren tussen alle systemen.
cassie127
Berichten: 7259
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Bemined schreef: za 14 dec 2024, 14:55 Mensen die de planning maken weten dat wel, maar voor de computer die de rijtijdberekening maakt is het wel handig te weten of deze de acceleratietabel van 1500V moet pakken of die van 25kV.
Het plansysteem geeft echter geen foutmelding als je een trein plant met materieel dat niet geschikt is voor 25kv (zoals een ICM) een route over de HSL geeft.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten