Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
MaartenD

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Bemined schreef: zo 15 dec 2024, 21:00 Welk punt probeer je nou te maken? Niemand beweerde dat de computer de naam zou lezen. Overigens is 'de computer' niet één systeem, maar er zijn diverse systemen die informatie met elkaar uitwisselen, dan is een naampje wel zo handig want anders moet je al die vage id-nummertjes ook weer gaan synchroniseren tussen alle systemen.
Jij zei "Mensen die de planning maken weten dat wel, maar voor de computer die de rijtijdberekening maakt is het wel handig te weten of deze de acceleratietabel van 1500V moet pakken of die van 25kV."

Maar daarvoor hoef je het niet in de naam te hebben staan, dus die computer is geen reden. En jij zegt dat mensen het wel weten. Nou, daar is het dus een geheugensteuntje voor.

Dus ik snap niet waarom je vindt dat ik een punt moet maken.
Bemined

Bericht door Bemined »

De computer is de reden dat er twee naampjes zijn. Natuurlijk had men ook ICNGSUPERSNEL of 4523988943 kunnen gebruiken als naampje, maar dan ben je de boel gewoon onnodig complex aan het maken dan dat voegt niets toe aan de discussie.
Matt

Bericht door Matt »

gpvos schreef: ma 09 dec 2024, 22:20Maar mijn vraag is: als je buiten je schuld in Brussel de aansluiting naar Parijs mist, moet je dan 5 of 6 uur op de volgende Ouigo wachten, of mag je ook mee met een TGV, die immers ook door de SNCF wordt gereden? En hoe zit het met andere reizigersrechten?
Ik weet niet of je hier al een duidelijk antwoord op heb gekregen, maar dit is waarschijnlijk hoe het zit:
NMBS en SNCF hebben beiden de AJC en HOTNAT ondertekent, wat betekent dat je met een waarmerk of stempel met de volgende trein meereizen. Ouigo is echter geen onderdeel van SNCF Voyageurs, dus ik vermoed dat deze regeling niet geldt voor Ouigo. Wat in ieder geval zeker is, is dat je niet een volgende TGV mag nemen. Dit is namelijk een trein van een andere categorie en mag alleen in uitzonderlijke gevallen worden genomen bij verstoringen. In het beste geval mag je dus met de volgende Ouigo, in het slechtste geval moet je een nieuw ticket kopen voor de Ouigo of Eurostar/TGV. Veel trein- en baliepersoneel weet echter niet wat alle precieze regels zijn, dus wellicht dat je bij een gemiste overstap toch iets kan regelen.
___

Bericht door ___ »

Hoi, ik ga studeren na de zomer, waarbij ik studenten ov krijg. Ik ben opzoek naar bijzondere buslijnen (treintrajecten mag ook) die ik dan kan berijden. Aangezien er nu een nieuwe drgl is leek dit mij een mooi moment om de volgende 2 vragen te stellen:

1. Weet je een leuke buslijn/ leuk treintraject wat ik kan rijden, en/of
2. Ik wil ook in zo'n dubbelgelede bus in Utrecht (stad) rijden, weet een local misschien op welke lijnen die rijden?

Alvast bedankt!
___
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

2: de dubbelgeledes rijden alleen op lijn 28.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

1. Ik vind elke buslijn op de Veluwe meestal wel leuk, ook de busbaan Zuidtangent (lijn 300 Haarlem - Schiphol - Amsterdam) vond ik een leuke ervaring door de lange busbaan.

2. Lijn 28, maar niet elke rit
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Wat is "een leuke buslijn"? De een vindt een traject over de snelweg leuk, de ander binnendoor en weer een ander geniet van lege landschappen bijvoorbeeld...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
___

Bericht door ___ »

Dankjulliewel, ik zal als toevoeging de buslijnen die ik al heb aangeven:

lijn 650 over de Markerwaarddijk (langste afstand tussen 2 bushaltes naar mijn idee, 30km)
lijn 300 (hierboven genoemd, langste busbaan van Nederland)
lijn 386 Waddinxveen - Den Haag, over snelweg en bushalte op snelweg
lijn 6 Breda - België, rijdt 1 halte België in

Weet iemand nog iets anders leuks?
Bemined

Bericht door Bemined »

Lijn 350 van Maastricht naar Aken.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

149 Gulpen - Vaals, dat is de Nederlandse buslijn die het zuidelijkst in het land komt. Het kan zijn dat lijn 396 nog zuidelijker gelegen bushaltes bediend, maar daar is de studenten-ov niet geldig en heb je cash of een Waals vervoerbewijs nodig. Landschappelijk is 57 trouwens ook de moeite waard, vooral de passage door Noorbeek is enorm pittoresk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

___ schreef: ma 16 dec 2024, 15:30 Dankjulliewel, ik zal als toevoeging de buslijnen die ik al heb aangeven:

lijn 650 over de Markerwaarddijk (langste afstand tussen 2 bushaltes naar mijn idee, 30km)
lijn 300 (hierboven genoemd, langste busbaan van Nederland)
lijn 386 Waddinxveen - Den Haag, over snelweg en bushalte op snelweg
lijn 6 Breda - België, rijdt 1 halte België in

Weet iemand nog iets anders leuks?
Lijn 346 tussen Haarlem en Amsterdam Zuid en lijn 300 tussen Groningen en Emmen worden (deels) met dubbeldekkers geëxploiteerd. *bus*
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Zo'n beetje alles in Zuid-Limburg.
Tram 1 tussen Delft en Den Haag, tram 25 Amsterdam Zuid - Uithoorn.
133 Oude-Tonge - Middelburg en 102 Oude-Tonge - Bergen op Zoom, als je wat Deltawerken wilt zien. Ook 19 Hulst - Roosendaal.
350 Alkmaar - Leeuwarden over de Afsluitdijk
403 / 404 Spijkenisse - Rockanje

Als je van tunnels houdt:
20 / 50 Goes / Middelburg - Terneuzen ( - Hulst)
105 Spijkenisse - Rozenburg - Schiedam

Voor de lange zit:
24 Winschoten - Assen, 42/85 Tiel - Druten - Nijmegen, 50 Utrecht - Wageningen/Veenendaal, 83 Nijmegen - Venlo, 214 Lelystad - Steenwijk, 383 Den Haag - R'dam Capelsebrug.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

Toevallig zag ik dat de 700 en 800 (met extra stop in Dvd) na Shl doorgaan naar Ledn, Gv en Rtd op 20-23 en 27+28 januari. Dit door werkzaamheden. Heeft iemand zicht op wat voor materieel er gepland is? Normaal is 700/800 volledig ICM namelijk.
Matt

Bericht door Matt »

Lijn 300 Emmen - Groningen is één van de weinige lijnen met dubbeldekkers.
En lijn 500 vanaf metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam. Deze people mover rijdt zonder bestuurder op een aparte busbaan.
gakinho
Donateur

Bericht door gakinho »

___ schreef: ma 16 dec 2024, 15:08 Hoi, ik ga studeren na de zomer, waarbij ik studenten ov krijg. Ik ben opzoek naar bijzondere buslijnen (treintrajecten mag ook) die ik dan kan berijden. Aangezien er nu een nieuwe drgl is leek dit mij een mooi moment om de volgende 2 vragen te stellen:

2. Ik wil ook in zo'n dubbelgelede bus in Utrecht (stad) rijden, weet een local misschien op welke lijnen die rijden?

Alvast bedankt!
___
Wellicht vind je hier leuke tips:

https://www.treinreiziger.nl/bijzonder- ... -stations/
Joey

Bericht door Joey »

En ook hier kan je misschien inspiratie opdoen: https://www.rover.nl/reistips/eropuit-leuke-ov-ritten
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Publiceert TEC live voertuiginzet, en zo ja, bestaat er een site die dat bijhoudt, vergelijkbaar met https://busposities.nl? Ik zoek vooral naar inzet rond Liège.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Je kunt de HalteLink Tracker gebruiken en zoeken op busnummer en lijn. Werkt alleen voor bussen van de TEC zelf, voor onderaannemers wordt een intern nummer getoond. Maar je moet een beetje geluk hebben.
Roeland

Bericht door Roeland »

___ schreef: ma 16 dec 2024, 15:08 Hoi, ik ga studeren na de zomer, waarbij ik studenten ov krijg. Ik ben opzoek naar bijzondere buslijnen (treintrajecten mag ook) die ik dan kan berijden. Aangezien er nu een nieuwe drgl is leek dit mij een mooi moment om de volgende 2 vragen te stellen:

Alvast bedankt!
___
Als het om treintrajecten gaat, zou je in je studententijd eigenlijk ieder treintraject een keer moeten rijden (volgens mij heb ik dat destijds ook zo ongeveer gedaan; de HSL en de Hanzelijn waren er toen trouwens nog niet).
In ieder geval mag een rondje Limburg niet ontbreken (Eindhoven - Maastricht - Heerlen - Kerkrade - Heerlen - Roermond - Nijmegen). En een dagje treinen in Noord-Nederland (i.c.m. bus 350 Alkmaar - Leeuwarden) is natuurlijk ook een must.
En de trein naar Zeeland kun je mooi combineren met bus 133 over de Deltawerken (advies: zorg er wel voor dat je die reis tijdig doet, voordat de ERMTS-proef en de nieuwe Zeeuwse concessie beginnen).
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

umbusko schreef: di 17 dec 2024, 22:55 Je kunt de HalteLink Tracker gebruiken en zoeken op busnummer en lijn. Werkt alleen voor bussen van de TEC zelf, voor onderaannemers wordt een intern nummer getoond. Maar je moet een beetje geluk hebben.
De voertuignummers die bij de administratieve nummers van de pachters horen kan je vaak vinden door het administratieve nummer in Zone01 te zoeken. ;)
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ah, dat had ik nog niet door! Ik nam aan dat die nummers veranderlijk waren. Maar dat is een goede tip, bedankt!
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Alvast bedankt!
___
En dan natuurlijk het enige trolleynetwerk van Nederland: Arnhem. Waarbij lijn 3 richting Burgers Zoo een van de leukste trajecten is. Het trolleynetwerk bestaat uit 7 lijnen, waaronder lijn 352 van Arnhem naar Wageningen. Enne.... als je een seintje geeft wanneer je komt, kan ik je misschien nog wat meer uitleg geven over trolleys.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
ITF

Bericht door ITF »

Op het moment dat ik met s1859 van Rotterdam naar Schiphol reis, dan begint mijn reis in de daluren en eindigt in de spits. Moet ik dan het spitstarief betalen voor de toeslag? Of geldt bij de IC Direct toeslag het moment van inchecken?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Tochjo
Donateur

Bericht door Tochjo »

Het moment dat de toeslag bij een toeslagzuil op de kaart wordt geladen, bepaalt de prijs van de toeslag. Als dat in de daluren is, dan krijg je korting, ongeacht het tijdstip van reizen.
kaasplank3333
Contacteer:

gaat de 192/195 (badhoevedorp) weer door het centrum rijden?

Bericht door kaasplank3333 »

ik vroeg mij af of de 195/192 weer door badhoevedorp centrum rijden gaat,
want op de bushalte dienstregeling posters staat een minimap met daar lorentzplein en de 192/195 aangegeven
Plaats reactie