Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Gisteren even op station Heerenveen gekeken.
Een mix van Iveco's en (Setra) QLiners, en inderdaad wat servicepersoneel.
De nieuwe halte is nog in aanleg.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
De 1e indruk van Qbuzz is niet best.
Veel vertragingen (meer dan 15 min). en als klapper op de vuurpijl gister (zondag) de 1e bus welke uit Leeuwarden had moeten vertrekken (lijn 66) vertrok met een vertraging van meer dan 30 min. De laatste 66 van de dag reed zelfs helemaal niet.
Ook maandag veel vertragingen en uitval.
Het nieuwitem op Qmrop Fryslân klopt helaas ....
Fryslân is niet de 1e concessie welke Qbuzz gaat rijden, daar had je toch meer van mogen verwachten.
En dan bij de omrop nog zeggen dat ze het onder controle hebben. https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... zz-fryslan
Hoe vervelend ook, dit is standaard bij alle concessie-overgangen. Ik kan er geen enkele opnoemen die zonder problemen verliep. Eerste week Keolis in Almere regende het ook uitval en vertragingen, vooral bij de streekdienst met toen veel te krap gemeten rijtijden. Zelfs de eerste weken van de huidige concessie Amstelland-Meerlanden was een ramp, ondanks dat het daar dezelfde vervoerder bleef.
Dus: vervelend, maar Qbuzz is niet de enige...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Is idd wel zo, heb het zelf ook nog niet meegemaakt, en volgens mij zijn er zeker wel erge concessiewisselingen dan in Friesland zijn geweest, maar het is nou niet dat ik het dusdanig slecht vind gaan tot nu in Friesland voor Qbuzz. Wat rijd rijd tenminste, er is actie ondernomen om het tekort wat Iveco niet heeft kunnen leveren toch zoveel mogelijk aan te vullen, ondanks dat het niet gewenst is bij iedereen. Ik zou zeggen dat we nog een paar week afwachten, gezien de verwachting voor de levering van de overige bussen voor Friesland rond de kerstvakantie geleverd zullen worden, als er niet nog meer vertraging optreed natuurlijk.
En mocht het dan nog steeds niet verbeteren, zal de Provincie daar eventueel wel wat aan doen, mocht Qbuzz zich niet aan de contractuele eisen houden, al verwacht ik niet dat het zover zal gaan.
Helaas gaat het bij de meeste niet goed.
Alleen als de vervoerder het zelfde blijft zoal AML dan mag er eigenlijk (nagenoeg) niets mis gaan maar AML is off-topic.
Precies, en er word vaak ook weinig rekening gehouden met het feit dat het helaas nooit vlekkeloos zal kunnen opstarten, en vaak word er dan toch veel kritiek op de nieuwe vervoerder gelegd, wat ergens dan wel jammer is om te zien, voornamelijk omdat het er dan zo overkomt alsof er geen vertrouwen is in de vervoerder..
Ja eigenlijk kan je vaak pas echt goed meten na de kerstvakantie. Wat wel jammer is. Eigenlijk zouden concessie wissels in de zomer moeten gaan gebeuren. Dit deels omdat de reizigers aantallen wat lager lighen maar ook het weer (en de effecten daarvan) zijn een stuk beter te voorspellen
Gartlin9 schreef: ↑ma 16 dec 2024, 14:44
Ja eigenlijk kan je vaak pas echt goed meten na de kerstvakantie. Wat wel jammer is. Eigenlijk zouden concessie wissels in de zomer moeten gaan gebeuren. Dit deels omdat de reizigers aantallen wat lager lighen maar ook het weer (en de effecten daarvan) zijn een stuk beter te voorspellen
Dat vraag ik me ook steeds af, waarom concessiewisselingen in december. Een bus die niet op komt dagen in juni is minder erg dan in december. Nu met elektrische bussen (bij de meeste andere concessies) heb je met de accu’s nog een reden om liever in de zomer te starten.
Maar elke nieuwe concessie gaat chaotisch van start. Voor de problemen met personeel en materieel was dat ook zo. Meestal was het 1 week chaos, dan 2 weken Kerstvakantie om problemen op te lossen en dan liep alles begin januari meestal wel aardig.
Ik weet wel dat, in dit geval 15 december 2024, een Europese datum is voor de nieuwe dienstregeling van de treinen waarop bussen zich aanpassen. Wellicht is het daarom ook het makkelijkste om de concessies ook dan te starten?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dat is het alleen als je tegelijkertijd met de concessie de dienstregeling om wilt gooien. En wellicht is dat nog de meest ongelukkige combinatie. Voor de chauffeurs is nu alles tegelijk nieuw: dienstregeling, materieel, werkgever, boordcomputer, procedures bij een ander bedrijf enz. Een recept voor problemen.
Wat dat betreft benieuwd naar december 2025 als in Utrecht de vervoerder wisselt zonder wissel van dienstregeling.
De zomer is wellicht ook niet helemaal ideaal als alternatief, dan krijg je weer te maken met personeel wat voor de vakantie voor bedrijf A werkt en na de vakantie opeens voor bedrijf B, dan smeer je de aanloopproblemen vooral over een langere periode uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef: ↑ma 16 dec 2024, 17:16
Dat is het alleen als je tegelijkertijd met de concessie de dienstregeling om wilt gooien. En wellicht is dat nog de meest ongelukkige combinatie. Voor de chauffeurs is nu alles tegelijk nieuw: dienstregeling, materieel, werkgever, boordcomputer, procedures bij een ander bedrijf enz. Een recept voor problemen.
Wat dat betreft benieuwd naar december 2025 als in Utrecht de vervoerder wisselt zonder wissel van dienstregeling.
De zomer is wellicht ook niet helemaal ideaal als alternatief, dan krijg je weer te maken met personeel wat voor de vakantie voor bedrijf A werkt en na de vakantie opeens voor bedrijf B, dan smeer je de aanloopproblemen vooral over een langere periode uit.
Klopt hoor, kwa dat ben ik ook benieuwd, afwachten maar en zien zou ik zeggen!
Brabant kiest bijvoorbeeld nu wel voor concessie wissel bij aanvang zomervakantie, ofwel, bij start van vakantie dienstregeling. Dan heeft de (nieuwe) vervoerder wat meer tijd om goed op te starten en kinderziektes er uit te halen.
Milco schreef: ↑ma 16 dec 2024, 16:48
Ik weet wel dat, in dit geval 15 december 2024, een Europese datum is voor de nieuwe dienstregeling van de treinen waarop bussen zich aanpassen. Wellicht is het daarom ook het makkelijkste om de concessies ook dan te starten?
Het is ooit van mei naar december gegaan omdat het Europees werd afgestemd. Zelf zou ik een concessiewisseling vlak voor de zomervakantie ook het meest reizigersvriendelijk vinden; maar ambtelijk is dat natuurlijk een drama: nu begin je ongeveer twee en en halve week voor het begin van het nieuwe jaar dus boekhoudkundig is dit een heel optimale manier om concessies te beginnen en af te sluiten. Scheelt ambtenaren veel werk, en ze kunnen gewoon netjes tussen kerst en oud en nieuw vrij zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tegenwoordig komt er nog wel een mogelijk extra pijnpunt bij, elektrische bussen. Die doen het over het algemeen toch beter in de zomer dan in de winter.
Chaos bij bussen van Qbuzz: in alle hoeken van Friesland zijn problemen
Uitval, vertraging, gebrekkige informatie. In vrijwel alle hoeken van de provincie zijn busreizigers slecht te spreken over de eerste dagen van Qbuzz, de nieuwe vervoerder in Friesland. https://lc.nl/Verkeer/Chaos-bij-Qbuzz-v ... 14967.html
De TV omroep is wat positiever gestemd.
Ik denk wel dat overheden goed moeten nadenken en de concessies voortaan aan het begin van de kerstvakantie laten starten. Dat scheelt de laatste schoolweek veel frustratie bij leerlingen. Aanloopproblemen zijn er namelijk altijd wel, en Arriva en Qbuzz hebben het wel heel erg bont gemaakt met elkaar het licht niet in de ogen willen zien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Imo zou je concessies misschien beter in de zomervakantie kunnen laten beginnen? Dan heb je een langere gewenningsperiode.
Het niet meewerken van Arriva op sommige punten moet ook een les zijn voor de concessieverleners. Zorg van te voren voor goede afspraken met de zittend vervoerder
Zou het sowieso niet beter zijn dat de aanbestedende autoriteit, in dit geval de provincie, zowel de voertuigen als de onderkomens in eigendom heeft? Dat scheelt weer extra in het gezeur tussen vervoerders. Vooral de chauffeurs hebben er baat bij en de vertrekkende vervoerder moet voor een bepaalde dag alles bezemschoon opleveren. Regiokantoor zou wel eigen verantwoordelijkheid zijn voor de vervoerders.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
TomSteyl schreef: ↑wo 18 dec 2024, 07:10
Zou het sowieso niet beter zijn dat de aanbestedende autoriteit, in dit geval de provincie, zowel de voertuigen als de onderkomens in eigendom heeft? Dat scheelt weer extra in het gezeur tussen vervoerders. Vooral de chauffeurs hebben er baat bij en de vertrekkende vervoerder moet voor een bepaalde dag alles bezemschoon opleveren. Regiokantoor zou wel eigen verantwoordelijkheid zijn voor de vervoerders.
Dat klinkt mooi alleen gaat dat ook niet op die wijze werken.
Het proces bezemschoon zou nog wel lukken echter de voorraden moeten op het overdracht-moment weg zijn of geteld worden enz enz.
Een inventarisatie doe niet in een uurtje.