Concessie Zeeland (2027-2038)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Education

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Education »

Wellicht kan Transdev HWGO Zeeland adopteren…
custermans

Bericht door custermans »

sirvinniei schreef: za 14 dec 2024, 09:31 Het stadsnet in Middelburg en Vlissingen was in de vorige concessie best prima, maar zat erg leeg voor een stedelijk gebied met rond de 120.000 mensen.
In andere steden zoals Ede en Leeuwarden zitten de bussen naar mijn idee toch een stuk voller.
De bussen zijn gemiddeld prima bezet hoor, vooral de bezetting op lijn 58 is flink toegenomen, ook 's avonds.
custermans

TomSteyl schreef: za 14 dec 2024, 06:51 Ik heb zelf genoeg acties ondernomen (samen in een OV-denktank) om de provincie op inhoud te helpen en als je ziet hoe daarop (niet) gereageerd wordt... om te huilen! Dan is een kritische aanpak van de provincie meer dan op zijn plaats, Waldo. Je woorden slaan dan ook de plank echt mis.
Wie zit er in die OV-denktank?
custermans

Education schreef: za 14 dec 2024, 16:50 Wellicht kan Transdev HWGO Zeeland adopteren…
Waarom? Kost alleen meer geld.
ICE11

Bericht door ICE11 »

TomSteyl schreef: vr 13 dec 2024, 09:50 Als ze OV nou eens lucratiever zouden maken... interessante reisproducten, goed ontwikkelde stadslijnen, actieve promotie, richten op de toeristen enz.
Volgens mij zit er potentieel in Zeeland, als men het maar wilde, zeker in een tijd waar de overheid wil dat de mensen van het auto overstappen naar het ov. Bij voorbeeld is de bus in de afgelopen jaren voor toeristen in Zeeland in hoge mate onattractief geworden. Kustlijnen zijn geschrapt, huidige lijnen sluiten niet goed op elkaar of de trein aan, flexvervoer (haltetaxi) is voor af-en-toe-reizigers een gedoe, haltes zijn verwijderd, tickets zijn duur, dagkaarten maar in beperkte mate verkrijgbaar en attractieve kombitickets (bus + entree voor een attractie) helemaal onbekend.... En dat een klantvriendelijke ov nooit kostendekkend kan zijn hebben blijkbaar sommigen in het bestuur nog niet begrepen.
teun

Bericht door teun »

Ik had niet door dat we in een tijd zaten waar de overheid wil dat de mensen van het auto overstappen naar het ov. (A)
custermans

CXX heeft zich niet ingeschreven. Nog geen bericht over wie wel.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Dat is vgm wel erg uniek. Waneer is dat voor het laatst geweest dan dat één zittende vervoerder niet heeft meegedaan maar die wel dat kan en mag? (Uitzonderingen natuurlijk de vorige aanbestedingen met 0 inschrijvingen) of zou dit de eerste keer zijn (als er wel een andere inschijver(s) is/zijn)
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Het meest recente wat ik zo even kan vinden is dat NS niet inschreef bij de decentralisatie van de Vechtdallijnen. Dat deden ze bijvoorbeeld wel bij de TAG, ZwEnZwoKa en de Valleilijn.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Gartlin9 schreef:Dat is vgm wel erg uniek. Waneer is dat voor het laatst geweest dan dat één zittende vervoerder niet heeft meegedaan maar die wel dat kan en mag? (Uitzonderingen natuurlijk de vorige aanbestedingen met 0 inschrijvingen) of zou dit de eerste keer zijn (als er wel een andere inschijver(s) is/zijn)
Zuidoost-Fryslan en Rotterdam Bus Streek, beide in 2008 toen gewonnen door Qbuzz omdat de andere vervoerders (Connexxion, Arriva, Syntus) hadden afgesproken niet in te schrijven om een vuist te maken tegen de marktomstandigheden. Missie gefaald, Qbuzz blij.

Over het algemeen schrijven zittende vervoerders in om loyaliteit aan het personeel te tonen, maar als ze er vanaf willen doen ze een onaantrekkelijk bod.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Immers hebben de chauffeurs van CXX nu duidelijkheid dat er geen toekomst is bij hun huidige werkgever.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

custermans schreef: zo 15 dec 2024, 09:08
TomSteyl schreef: za 14 dec 2024, 06:51
waldo79 schreef: vr 13 dec 2024, 22:29 Zeg met dat gezuurpruim en vooringenomenheid richting de provincie wordt het ook niet beter :6
Ik heb zelf genoeg acties ondernomen (samen in een OV-denktank) om de provincie op inhoud te helpen en als je ziet hoe daarop (niet) gereageerd wordt... om te huilen! Dan is een kritische aanpak van de provincie meer dan op zijn plaats, Waldo. Je woorden slaan dan ook de plank echt mis.
Wie zit er in die OV-denktank?
waldo79 schreef: vr 13 dec 2024, 22:29 Zeg met dat gezuurpruim en vooringenomenheid richting de provincie wordt het ook niet beter :6
Klopt. Daar maakt de Provincie Zeeland het ook zelf naar. Maar je mag zelfs op ook dit forum niet zeggen dat de bestuurders daar in Zeeland totaal geen verstand hebben van OV.
We zijn tegenwoordig zo 'woke' dat je niet met de botte bijl kan zeggen dat iemand zijn werk niet doet. Hoe duidelijk is het. Aanpappen en nathouden en vooral miljoenen over de balk smijten. Het riekt naar legale criminaliteit.

Maar goed genoeg gezuurpruim en vooringenomen comentaar.

En de reaktie van de Provincie Zeeland op het OV is inderdaad om te huilen. In die ov danktank zulen voornamelijk mensen zitten die niet met het OV reizen en geen affiniteit hebben met vervoer in het algemeen. (Dat is een wel een vooringenomen aanname)

De denktank zou voornamelijk moeten bestaan uit reizigers die niet het geheel van een concessie overzien, een vervoerder en iemand vd provincie om de notulen te tikken.

Laten we hopen dat ook nu weer geen partij zich inschrijft voor de concessie en complete ambtenarenapparaat in Zeeland wat de concessie heeft uitgeschreven ontslaat incluis bestuurs.
En dan opnieuw starten met frisse mensen. Het kan nooit slechter gaan. Nooit.

Waarvan akte.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 16 dec 2024, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tochjo
Donateur

Bericht door Tochjo »

huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Spijtig dus. Gemiste kans !
Maar het gaat fout. Spoedig.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

huibf schreef: ma 16 dec 2024, 17:36 Klopt. Daar maakt de Provincie Zeeland het ook zelf naar. Maar je mag zelfs op ook dit forum niet zeggen dat de bestuurders daar in Zeeland totaal geen verstand hebben van OV.
We zijn tegenwoordig zo 'woke' dat je niet met de botte bijl kan zeggen dat iemand zijn werk niet doet. Hoe duidelijk is het. Aanpappen en nathouden en vooral miljoenen over de balk smijten. Het riekt naar legale criminaliteit.

En de reaktie van de Provincie Zeeland op het OV is inderdaad om te huilen. In die ov danktank zulen voornamelijk mensen zitten die niet met het OV reizen en geen affiniteit hebben met vervoer in het algemeen. (Dat is een wel een vooringenomen aanname)

De denktank zou voornamelijk moeten bestaan uit reizigers die niet het geheel van een concessie overzien, een vervoerder en iemand vd provincie om de notulen te tikken.

Laten we hopen dat ook nu weer geen partij zich inschrijft voor de concessie en complete ambtenarenapparaat in Zeeland wat de concessie heeft uitgeschreven ontslaat incluis bestuurs.
De denktank is/was een mix van reizigers en mensen die met een passie voor het OV (o.a. hobbyisten) samen zijn gekomen rondom dit thema en allemaal input gegeven hebben op een (ongevraagd) advies. Ik heb daar al eerder hier aan gerefereerd. We hebben daarin uiteindelijk wel de beleidsmedewerkers mobiliteit van een aantal Zeeuwse gemeenten moeten betrekken, omdat de provincie in eerste instantie geen enkele reactie gaf (ze vroegen er zelf namelijk naar, op hun website).

De reactie van de provincie was er eentje in de categorie: je hebt het over concrete dingen en je krijgt een algemeen antwoord met vaagheden (knippen-plakken) terug. Daar hebben we op gereageerd en ook toen bleef een inhoudelijke reactie uit.

Ik blijf achter ons advies staan, waarin we concreet de provincie hebben willen helpen. En om exact dezelfde reden wijst Connexxion nu de plannen van de provincie af. Dat er dan iemand hier over gezuurpruim en vooringenomenheid babbelt, zoiets beschouw ik als onwetend roepen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Citaat uit het bericht van Omroep Zeeland: "Het zal een betere bereikbaarheid opleveren." Waarom de bereikbaarheid beter wordt als er minder bussen rijden dat zal voor alle tijden het geheim van gedeputeerde vd Maas blijven.... :X

En dat Arriva heeft ingeschreven is volgens mij een beetje ook een poging om überhaupt met een been op het NL-markt te blijven staan nu dat men net twee andere concessies kwijt raakte....
teun

Bericht door teun »

Het zijn inderdaad niet bepaald de vervoerders waar je het meeste vertrouwen van krijgt. Arriva wegens de bovengenoemde reden en EBS lijkt vooral koste wat het koste te willen groeien, met onrealistische boden zoals we die gezien hebben in Waterland en IJssel-Vecht tot gevolg (hoewel dat in Zeeland niet echt een probleem kan gaan worden met de beoogde dienstregeling :') ). De reactie van Connexxion dat er wat hun betreft te weinig verbetering t.o.v. van het voorzieningenniveau dat in de vorige uitvraag bepaald werd is geweest is dan ook tekenend.
waldo79

Bericht door waldo79 »

huibf schreef: ma 16 dec 2024, 17:40 Spijtig dus. Gemiste kans !
Maar het gaat fout. Spoedig.
Je hoeft je gal niet op mij af te vuren. Het is alleen zo zinloos om hier bozig te reageren :')

En wat mijn opmerkingen met woke te maken hebben, ontgaat me volledig.
Maurice Hooikammer

Bericht door Maurice Hooikammer »

ICE11 schreef: ma 16 dec 2024, 19:24 Citaat uit het bericht van Omroep Zeeland: "Het zal een betere bereikbaarheid opleveren." Waarom de bereikbaarheid beter wordt als er minder bussen rijden dat zal voor alle tijden het geheim van gedeputeerde vd Maas blijven.... :X

En dat Arriva heeft ingeschreven is volgens mij een beetje ook een poging om überhaupt met een been op het NL-markt te blijven staan nu dat men net twee andere concessies kwijt raakte....
Arriva is nog steeds met afstand de grootste (personen)spoorvervoerder na de NS in Nederland (waarvan recentelijk juist een concessie werd verlengd), dus dat been aan de grond houden lukt wel aardig hoor. Want in het OV verdien je nog altijd het meest aan een treindienst. Een buslijn is bijna altijd verliesgevend.

Het zou daarom ook een idee zijn om de spoorlijn los te koppelen van het HRN om zo de concessie multimodaal te maken en enigszins financieel aantrekkelijk te maken.
Laatst gewijzigd door Maurice Hooikammer op ma 16 dec 2024, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Buschauffeur Arriva (Ameland/Maastricht)

Berichten op persoonlijke titel
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: ma 16 dec 2024, 17:33 Immers hebben de chauffeurs van CXX nu duidelijkheid dat er geen toekomst is bij hun huidige werkgever.
De chauffeurs van Connexxion gaan wel over naar een nieuwe vervoerder, maar voor Van Oeveren is het hiermee vrijwel zeker gedaan op de lijndiensten.
Maurice Hooikammer schreef: ma 16 dec 2024, 20:16 Het zou daarom ook een idee zijn om de spoorlijn los te koppelen van het HRN om zo de concessie multimodaal te maken en enigszins financieel aantrekkelijk te maken.
Van mij mogen ze, maar ik denk dat de meeste Zeeuwen er niet zo blij van worden als ze hun directe treinverbinding met de Randstad verliezen. ;)
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 16 dec 2024, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
teun

Bericht door teun »

Alsof de provincie daar ooit mee akkoord zou gaan, zelf opdraaien voor een treindienst die kan tippen aan wat er nu rijdt. :lol:
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

TomSteyl schreef: ma 16 dec 2024, 18:07
huibf schreef: ma 16 dec 2024, 17:36 Klopt. Daar maakt de Provincie Zeeland het ook zelf naar. Maar je mag zelfs op ook dit forum niet zeggen dat de bestuurders daar in Zeeland totaal geen verstand hebben van OV.

De denktank is/was een mix van reizigers en mensen die met een passie voor het OV (o.a. hobbyisten) samen zijn gekomen rondom dit thema en allemaal input gegeven hebben op een (ongevraagd) advies. Ik heb daar al eerder hier aan gerefereerd. We hebben daarin uiteindelijk wel de beleidsmedewerkers mobiliteit van een aantal Zeeuwse gemeenten moeten betrekken, omdat de provincie in eerste instantie geen enkele reactie gaf (ze vroegen er zelf namelijk naar, op hun website).

De reactie van de provincie was er eentje in de categorie: je hebt het over concrete dingen en je krijgt een algemeen antwoord met vaagheden (knippen-plakken) terug. Daar hebben we op gereageerd en ook toen bleef een inhoudelijke reactie uit.

Ik blijf achter ons advies staan, waarin we concreet de provincie hebben willen helpen. En om exact dezelfde reden wijst Connexxion nu de plannen van de provincie af. Dat er dan iemand hier over gezuurpruim en vooringenomenheid babbelt, zoiets beschouw ik als onwetend roepen.
:pos:
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

ICE11 schreef: ma 16 dec 2024, 19:24 Citaat uit het bericht van Omroep Zeeland: "Het zal een betere bereikbaarheid opleveren." Waarom de bereikbaarheid beter wordt als er minder bussen rijden dat zal voor alle tijden het geheim van gedeputeerde vd Maas blijven.... :X
Alles wat die gedeputeerde praat is altijd, zonder uitzondering, poep.
Als hij niks zegt is het altijd beter.
custermans

Meltrain schreef: ma 16 dec 2024, 20:21
ICE11 schreef: ma 16 dec 2024, 17:33 Immers hebben de chauffeurs van CXX nu duidelijkheid dat er geen toekomst is bij hun huidige werkgever.
De chauffeurs van Connexxion gaan wel over naar een nieuwe vervoerder, maar voor Van Oeveren is het hiermee vrijwel zeker gedaan op de lijndiensten.
Maurice Hooikammer schreef: ma 16 dec 2024, 20:16 Het zou daarom ook een idee zijn om de spoorlijn los te koppelen van het HRN om zo de concessie multimodaal te maken en enigszins financieel aantrekkelijk te maken.
Van mij mogen ze, maar ik denk dat de meeste Zeeuwen er niet zo blij van worden als ze hun directe treinverbinding met de Randstad verliezen. ;)
Tot mijn verbazing heeft EBS al een akkoord met Van Oeveren, Arriva niet maar die hebben de deur nog niet helemaal dicht gedaan.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

huibf schreef: ma 16 dec 2024, 21:39
Alles wat die gedeputeerde praat is altijd, zonder uitzondering, poep.
Als hij niks zegt is het altijd beter.
Hoewel ik het niet met je oneens ben, kan het geen kwaad om je toon iets aan te passen. Je mag best zeggen dat je iets slecht vindt, maar ik ben het niet eens met je woordkeus. Je kunt nog steeds hetzelfde zeggen, zonder mensen te beledigen.
custermans schreef: ma 16 dec 2024, 21:55
Meltrain schreef: ma 16 dec 2024, 20:21
Tot mijn verbazing heeft EBS al een akkoord met Van Oeveren, Arriva niet maar die hebben de deur nog niet helemaal dicht gedaan.
O, bijzonder. :o
Wel leuk natuurlijk. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie