OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dionysusnu

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

Hebben ze dan nu aangepast dat ze de via-punten als bestemming omroepen? Voorheen zou het volgens mij respectievelijk Ah, Ut, Amfs, Ehv en Lls zijn.
Hainje

Bericht door Hainje »

AnderzamNL schreef: wo 18 dec 2024, 16:28 De SNG-omroep tijdens het binnenrijden van Rotterdam Centraal:
"U kunt hier overstappen voor de richting: Schiphol Airport, voor Utrecht Centraal, voor Schiphol Airport, voor Eindhoven Centraal en voor Schiphol Airport."
:')

(Bedoeld werden de series 3200, 2000, 1800, 1100, 2400)
Willekeurige reiziger die een voorbij snellende conducteur aanklampt: "Kan ik hier overstappen voor Schiphol?"
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Dionysusnu schreef: wo 18 dec 2024, 17:35 Hebben ze dan nu aangepast dat ze de via-punten als bestemming omroepen? Voorheen zou het volgens mij respectievelijk Ah, Ut, Amfs, Ehv en Lls zijn.
Dat klopt. Op de schermen staat wel de eindbestemming, met "via Schiphol [vliegtuig]" in een kader.
Ik vind het in ieder geval beter om Schiphol te noemen in plaats van de eindbestemming, want het zijn indirecte routes. Maar het blijft grappig om driewerf Schiphol te horen.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Je zou er beter Ledn, Ut, Shl, Ehv en Lls van kunnen maken. Dat zijn ongeveer de bestemmingen waarvoor die series logisch zijn. Maar dat wordt wel wat werk om dat voor alle stations/richtingen aan te passen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Te Hvs staat voor de ICD op de borden in het Nederlands:
Trein met toeslag tussen Schiphol Airport ✈️ en Rotterdam C.
In het Engels staat er
Train with supplement between Schiphol ✈️ and Rotterdm C
Dus zonder Airport, a in Rotterdm en . na C, maar wel in het cursief.
Als ze het niet cursief zouden maken kon iig de a weer terug.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Of anders "Supplement required", volgens mij past dat precies. De trein heeft immers geen toeslag, jij hebt een toeslag nodig.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ja, dat vond ik ook, lijkt me ook duidelijker. Ook in het Nederlands. "Toeslag nodig tussen ..."
IIVQ

Bericht door IIVQ »

De Reiskaart Steek Ver in Noord-Holland Noord is geldig ...
Werkdagen na 9.00 uur gekocht en ingecheckt kun je met het kaartje overstappen op een andere buslijn tot twee uur na stempeltijd.
Ik kan je garanderen dat dit een kassabon is en chauffeurs géén stempel bij zich hebben.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

umbusko schreef: wo 18 dec 2024, 21:40 Of anders "Supplement required", volgens mij past dat precies. De trein heeft immers geen toeslag, jij hebt een toeslag nodig.
In feite moet het zijn: toeslag nodig tussen Shl en Rtd bij een binnenlands ticket.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Bij een binnenlands ticket of bij een binnenlandse reis? NS is daar vrij onduidelijk over:
https://www.ns.nl/abonnementen/campagnes/overig/intercity-direct-toeslag.html schreef: Je hebt ook geen toeslag nodig als je reist met een Internationaal ticket, zoals Interrail en Eurail. Maak je een binnenlandse treinreis, dan moet je wel in het bezit zijn van een Intercity direct toeslag naast je vervoerbewijs.
Daaruit begrijp ik: geen toeslag als je naar België reist (of naar Duitsland? Mag Rotterdam-Schiphol-Duitsland zonder toeslag?), maar wel toeslag als je Rotterdam-Schiphol met een Interrail doet.

Op de (steenkolen)Engelse pagina ontbreekt deze passage overigens...
April064

Bericht door April064 »

Overigens heb ik anekdotes gehoord van mensen die Schiphol-Rotterdam reside over de HSL met Interrail en geen toeslag hoefde te betalen, dus het wordt nog onduidelijker.
zij/haar/hen/hun
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In het verleden heb ik meerdere keren Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal - Duitsland gereisd zonder toeslag. Dat is geen probleem :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

IIVQ schreef: wo 18 dec 2024, 22:48 De Reiskaart Steek Ver in Noord-Holland Noord is geldig ...
Werkdagen na 9.00 uur gekocht en ingecheckt kun je met het kaartje overstappen op een andere buslijn tot twee uur na stempeltijd.
Ik kan je garanderen dat dit een kassabon is en chauffeurs géén stempel bij zich hebben.
Was er in Den Helder niet een verkooppunt in dat hotel tegenover het station, waar ze ook papieren ritkaarten verkochten? Ik heb in mijn verzameling van recente datum zeker 2 papieren, gedrukte tickets uit die hoek.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Een half uur geleden was trein 5729 nog opgeheven (en meer treinen uit deze serie) wegens noodzakelijke aanpassingen in de drgl, maar nu staat 'ie weer als rijdend (onder dat nummer, geen cijfers ervoor) in OVinfo.
Matt

Bericht door Matt »

umbusko schreef: wo 18 dec 2024, 23:34Daaruit begrijp ik: geen toeslag als je naar België reist (of naar Duitsland? Mag Rotterdam-Schiphol-Duitsland zonder toeslag?), maar wel toeslag als je Rotterdam-Schiphol met een Interrail doet.
Het gaat om een internationaal ticket en niet in internationale reis. Een Interrail pas is een internationaal ticket, ook als je het gebruikt voor een reis binnen Nederland. Althans, dat is wat ik altijd had gedacht. Volgens de website van Interrail is een toeslag echter wel nodig voor de IC Direct: https://www.interrail.eu/en/plan-your-t ... 4989887212
cassie127

Bericht door cassie127 »

Bij een binnenlandse reis, ongeacht het reisproduct (voor interrail dus een reisdag die je alleen gebruikt om door Nederland te reizen) moet je wel een toeslag kopen. Bij Interrail is de IC Direct dus alleen toeslagvrij in combinatie met een reis naar België of Duitsland op je Interrailpas. Blijkt bij controle dat je de toeslag niet hebt, dan moet je €10,- betalen (bijvoorbeeld dmv te pinnen) bij de HC.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gpvos

Bericht door gpvos »

Het gaat om een internationale reis. Dus je kan bijv. op een PrijsTijdDeal-kaartje rijden zonder toeslag te betalen, als je maar kan aantonen dat je aansluitend op een ander kaartje naar of van het buitenland reist/reisde.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Klopt. Ik heb eens op een dagkaart naar Breda en vervolgens met een ticket Breda-Brussel gereisd en dat was geen toeslag volgens de Hc.
gpvos

Bericht door gpvos »

cassie127 schreef: vr 20 dec 2024, 01:16Bij Interrail is de IC Direct dus alleen toeslagvrij in combinatie met een reis naar België of Duitsland op je Interrailpas.
Je kan dus gewoon een rit naar België of Duitsland op je pas schrijven (of in de app invoeren), zonder dat je die ook per se maakt. Ik denk dat daarom een conducteur nooit moeilijk hierover zal doen. Alleen bij een One Country Pass voor Nederland zou dat probleem kunnen optreden, maar die bestaat niet, alleen voor de Benelux. (Randgeval: iemand die in België woont met een One Country Pass Benelux en geen aangevinkte in-/uitreisdag. Lijkt me zo zeldzaam dat het niet de moeite is om op te controleren.)
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: vr 20 dec 2024, 01:16 Bij een binnenlandse reis, ongeacht het reisproduct (voor interrail dus een reisdag die je alleen gebruikt om door Nederland te reizen) moet je wel een toeslag kopen. Bij Interrail is de IC Direct dus alleen toeslagvrij in combinatie met een reis naar België of Duitsland op je Interrailpas. Blijkt bij controle dat je de toeslag niet hebt, dan moet je €10,- betalen (bijvoorbeeld dmv te pinnen) bij de HC.
Nee, bij een Interrail/Eurail heb je nooit een toeslag nodig. NS schrijft dat sinds kort ook eindelijk duidelijk op zijn website:
https://www.ns.nl/kaartjes/toeslag-icd
Daar lezen we:
NS schreef:In welke situaties kan ik zonder toeslag reizen met de Intercity direct?
Je reist zonder toeslag met Intercity direct in de volgende situaties:

Je hebt een Intercity direct Maandtoeslag, een Intercity direct Altijd Toeslagvrij abonnement of een Kids Vrij abonnement.
Je bent een kind (4 t/m 11 jaar) met een Railrunner.
Je reist met een International ticket, zoals Interrail en Eurail.
Lijkt me duidelijk. Het gaat erom wat voor ticket je hebt, niet om de reis die je maakt. Dat staat ook zo op de posters die op sommige stations hangen. In Breda zag ik die eerder dit jaar, met daarop: "Reizigers met een internationaal ticket hebben de Toeslag niet nodig."
Matt schreef: vr 20 dec 2024, 00:07 Het gaat om een internationaal ticket en niet in internationale reis. Een Interrail pas is een internationaal ticket, ook als je het gebruikt voor een reis binnen Nederland. Althans, dat is wat ik altijd had gedacht. Volgens de website van Interrail is een toeslag echter wel nodig voor de IC Direct: https://www.interrail.eu/en/plan-your-t ... 4989887212
De informatie op de Interrail-website en in de rail planner app is incorrect. Ik probeer dat al een hele tijd gecorrigeerd te krijgen. Hopelijk lukt dat, nu NS het zo duidelijk op zijn website heeft gezet.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op vr 20 dec 2024, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
gpvos

Bericht door gpvos »

We raken een beetje buiten het thema van dit thread, maar een rit naar Rotterdam of Schiedam, vanwaar je verder met de metro naar Hoek van Holland rijdt, zou ook moeten tellen als een reis naar het buitenland. Evenzo voor Eemshaven, of ritten die redelijkerwijs aansluiten op een verbinding naar IJmuiden of de Beneluxhaven in de Europoort. Of waarom niet een rit naar Schiphol?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Het gaat niet om de reis die je maakt maar om het ticket dat je hebt.
gpvos

Bericht door gpvos »

Tot voor zeer kort stond er nog "reis" op de NS-websites. Het is wel interessant te zien dat in dit thread diverse mensen met klem elkaars tegendeel beweren.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: vr 20 dec 2024, 15:15 Tot voor zeer kort stond er nog "reis" op de NS-websites. Het is wel interessant te zien dat in dit thread diverse mensen met klem elkaars tegendeel beweren.
Tot een paar maanden geleden stond er amper iets op de NS-website over de ICD-toeslag en internationale tickets, in het bijzonder niet over Interrail/Eurail. Misschien dat er even "reis" stond maar dat was dan fout. Het was altijd het ticket dat van belang was, niet de reis.
De NS-klantenservice heeft altijd consistent gezegd, als je het ze vroeg, dat er bij Interrail/Eurail nooit een toeslag nodig is, ook niet bij binnenlandse reizen. Daar zijn verschillende tweets over terug te vinden.
NS heeft bij de consultatie over de ECD/EC-tarieven aan de consumentenorganisaties ook laten weten dat er geen toeslag nodig is in combinatie met Interrail/Eurail.
De vernieuwde pagina over de ECD/ICD-toeslag bevestigt dit alleen maar. Het zou erg vreemd zijn om daar nu iets anders te zien dan wat NS consistent alle jaren heeft gezegd.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Alleen als je kijkt in interne documentatie staat daar toch echt weer wat anders (A)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie