Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
gpvos

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Z2N schreef: wo 18 dec 2024, 10:48De RTBF heeft gisteren al verslag gedaan van het nieuwe station.
Aha, het is weer een monstrum van Calatrava, dat verklaart een hoop. Toen ik er een paar maanden geleden eens een uurtje had tijdens een overstap (het was al donker) was mijn associatie met een UFO, maar dat shot uit de lucht doet me nu meer denken aan een gigantische octopus.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In het kader van nog meer dingen die ik niet zag aankomen:

Het overheidsorgaan Nahverkehr Westfalen-Lippe heeft het voornemen Eurobahn te kopen. Geplande prijs van deze transactie: € 1,00 _O-

https://www.nwl-info.de/newsroom/detail ... chern.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Ik bied €2,00!
Gebruikersnaam schreef: di 17 dec 2024, 12:06 Klopt, de bedoeling was eigenlijk dat die trein tussen Tartu en Riga al in oktober 2024 had moeten rijden, maar dat is niet gelukt. Ik meende eigenlijk dat een dergelijke verbinding er al eerder had moeten zijn, zodat Tartu, de culturele hoofdstad van Europe dit jaar, beter bereikbaar zou zijn. Wel is men bezig met het toelatingscircus (zie hier), maar dat heeft dus vertraging opgelopen.
Veel van die "nieuwe" verbindingen reden nog in de Sovjet tijd, als ik de commentaren op social media mag geloven.
Ik heb geen onderschrift
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Suus schreef: do 19 dec 2024, 22:11 In het kader van nog meer dingen die ik niet zag aankomen:

Het overheidsorgaan Nahverkehr Westfalen-Lippe heeft het voornemen Eurobahn te kopen. Geplande prijs van deze transactie: € 1,00 _O-

https://www.nwl-info.de/newsroom/detail ... chern.html
Sinds drie jaar (na overname van Keolis) heeft bij de Eutobahn een bewindvoerder het voor het zeggen. Die zullen op hun beurt blij zijn dat ze er vanaf zijn.
Matt

Bericht door Matt »

Spoorbonden willen op 13 januari staken door onrust over pensioenen: “Plannen van regeringsonderhandelaars zullen grote impact hebben”
De spoorvakbonden hebben een stakingsaanzegging ingediend die loopt van zondagavond 12 januari 22 uur tot maandagavond 13 januari 22 uur.
De spoorvakbonden doen dit om hun leden toe te laten deel te nemen aan een vakbondsactie over de pensioenen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241220_93513554

Het personeel van de NMBS heeft aangekondigd om te gaan staken op 13 januari vanwege onvrede over pensioenen.
ICE11

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: wo 27 nov 2024, 19:52 Tussen Düren en Horrem moeten vanwege het treinongeluk rond een kilometer spoor, vijf bovenleidingspalen en de beveiliging worden heropgebouwd. Dat zal tot kerstmis gereed zijn, zodat vanaf 23.12. weer alle treinen kunnen rijden. Tot dan alleen RE1 en RE9 doorgaand tussen Düren en Horrem. Wel moeten ook daarna nog (volgens planning tot februari) alle treinen langs het plaats van de incident met verminderde snelheid rijden omdat de bovenleiding vooralsnog maar provisorisch wordt hersteld.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-13152112
Sinds vanmiddag is de lijn weer volledig vrij, alleen is er nog de aangekondigde snelheidsbeperking ter hoogte van het rampplek.
Vinny

Bericht door Vinny »

gpvos schreef: do 19 dec 2024, 18:15
Z2N schreef: wo 18 dec 2024, 10:48De RTBF heeft gisteren al verslag gedaan van het nieuwe station.
Aha, het is weer een monstrum van Calatrava, dat verklaart een hoop. Toen ik er een paar maanden geleden eens een uurtje had tijdens een overstap (het was al donker) was mijn associatie met een UFO, maar dat shot uit de lucht doet me nu meer denken aan een gigantische octopus.
Ja Calatrava moet je gewoon een ban geven voor het ontwerpen van stations :twisted:
Hier een Nederlandstalig nieuwsbericht:
https://www.youtube.com/watch?v=PlYawmQg3wI
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ICE11

Bericht door ICE11 »

In 2024 reden maar liefst 62,5 percent van de langeafstandstreinen in Duitsland op tijd (minder dan 5:59 min. vertraging dus). Deregelijke statistieken worden door Deutsche Bahn sinds 2003 ter beschikking gesteld en sindsdien was de punctualiteit nog nooit zo slecht.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... ed908f3d91
Durashift

Bericht door Durashift »

Nieuws over buitenlandse (DLD) buschauffeurs in NL media.
Voor de 28-jarige Warren Mulekhanu uit Kenia is een wens uitgekomen. Sinds drie maanden woont en werkt hij in Duitsland. Samen met vier andere Kenianen wordt hij in Flensburg opgeleid tot buschauffeur. "Alles is hier mooi, behalve het weer. Zelfs als de zon schijnt, kan het hier regenen", lacht hij. (..)

Het Flensburgse busbedrijf heeft de arbeidsmigratie hard nodig. "In de komende acht jaar nemen we afscheid van 40 procent van ons personeel. En vervanging is niet eenvoudig", vertelt directeur Paul Hemkentokrax. Hij haalde al alles uit de kast om mensen te werven. "Deeltijdopleidingen, zij-instromers zonder rijbewijs tot projecten met langdurig werklozen, dat is allemaal niet toereikend genoeg."
https://nos.nl/artikel/2550664-kenianen ... dsmigratie
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 06 jan 2025, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort ivm copyright
ICE11

Bericht door ICE11 »

Dergelijke nieuws kom je de afgelopen jaren regelmatig tegen. Ene keer zijn het toekomstige chauffeurs uit Spanje, dan ergens van de Balkan, dan uit Afghanistan, .... misschien is dit onderwerp nu weer opgepikt door de media omdat Kenia nog niet eerder erbij was.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Niet alleen in het buitenland, in Utrecht gebruikt U-OV al een tijdje buitenlandse chauffeurs op de bus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos

Bericht door gpvos »

Wie nog het stukje spoor tussen Coimbra-B en Coimbra wil afstrepen moet snel zijn: de laatste trein vertrekt van Coimbra om 0:20 op 12 januari a.s., daarna wordt het spoor omgebouwd tot een baan voor een geleide bus, net als de rest van de spoorlijn naar Serpins. -0- https://www.theportugalnews.com/news/20 ... sure/94662

Oorspronkelijk was het plan om er een sneltram op normaalspoor van te maken, maar door de financiële crisis is dat er niet van gekomen. https://www.urban-transport-magazine.co ... is-coming/

Edit: voor de trolleybussen in Coimbra ben je al te laat. Sinds maart 2021 rijden die niet meer wegens wegwerkzaamheden, maar in juli 2024 is besloten dat ze niet meer terugkomen. https://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybuses_in_Coimbra
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Arriva heeft de aanbesteding gewonnen voor de Ex6 Praha-Plzeň-Cheb en R16 Praha-Plzeň-Klatovy vanaf december 2028 voor 15 jaar, met als doorslaggevend argument: ze zijn het goedkoopst. :') Op plek 2 is RegioJet geëindigd, op plek 3 ČD en op plek 4 Leo Express. Link

Ik kan hier persoonlijk niet echt gelukkig van worden, maar we zullen zien. Er gaat ongetwijfeld nog wel bezwaar komen.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Er moeten treinen rijden die 200 km/u kunnen rijden. Dat is wel een verbetering. Ben benieuwd wat voor materieel daarvoor wordt ingezet, het moeten blijkbaar nieuwe treinen zijn.
Ik heb geen onderschrift
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Alleen haal je die snelheid van 200 km/h vooralsnog nergens. Op een kort stuk 160 bij Plzen na mag je op de hele route niet harder dan 90 tot 125 km/h... :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

umbusko schreef: di 07 jan 2025, 22:33

Ik kan hier persoonlijk niet echt gelukkig van worden, maar we zullen zien. Er gaat ongetwijfeld nog wel bezwaar komen.
Ik heb die verbinding twee weken geleden weer eens gebruikt en de kwaliteit is ook nu al belabberd. Op vertrektijd stond er in Schwandorf nog een rangeerdeel langs het perron. Uiteindelijk vertrokken we, zonder enig omroepbericht of info met +25. In Praag was daar nog een kwartier van over. Als je richting Duitsland reist is de overstap in Schwandorf richting Nürnberg vrijwel nooit haalbaar.

Geen hoge pet op van Arriva, maar het is nu ook al niet best. ;)
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Alleen is dat niet dezelfde lijn. ;) Althans, dat deel van de Ex6 wordt hier niet genoemd.

Op de verbinding naar Cheb rijden fijne Interjets en Pendolino’s met catering (weliswaar alleen de Minibar in de Interjet, maar beter dan niks), doorgaande treinen tot Ostrava en Bohumín, altijd vriendelijk personeel en uitstekende doorgaande tarieven (!). We moeten maar afwachten wat daar van over blijft.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

In de buurt van het Franse Belfort zijn vorige week zeven Van Hool-waterstofbussen uitgebrand in de remise van Optymo: https://www.estrepublicain.fr/faits-div ... s-confines
Brandstichting wordt inmiddels uitgesloten: https://www.estrepublicain.fr/faits-div ... nitivement
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

umbusko schreef: wo 08 jan 2025, 09:07 Alleen is dat niet dezelfde lijn. ;) Althans, dat deel van de Ex6 wordt hier niet genoemd.

Op de verbinding naar Cheb rijden fijne Interjets en Pendolino’s met catering (weliswaar alleen de Minibar in de Interjet, maar beter dan niks), doorgaande treinen tot Ostrava en Bohumín, altijd vriendelijk personeel en uitstekende doorgaande tarieven (!). We moeten maar afwachten wat daar van over blijft.
Oh verkeerd gelezen :')
Dan is het ook afgelopen met de voordelige kaartjes Emmerich - Tsjechië via Praag. Dit kan alleen maar een achteruitgang betekenen.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Concessievervoerders hebben de plicht internationale vervoersbewijzen van bijvoorbeeld Deutsche Bahn en Ceske Drahy, alsmede Interrail te accepteren, dus ik zou mij er niet druk om maken. Het is geen open-access-vervoer.
-
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Is dat zo? Want toen de regio’s in Tsjechië treindiensten gingen aanbesteden was dat niet zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Arriva accepteert bijvoorbeeld geen Interrail in Tsjechië
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es

Bericht door en-es »

Mijn ticket Krakau-Boedapest was tussen Bohumin en Hranice niet geldig in de Regiojet. Ik moest gewoon bijbetalen.
Matt

Bericht door Matt »

RegioJet is een open access vervoerder, dus tickets van andere maatschappijen zijn op deze treinen nooit geldig.

Dat Interrail bij Arriva Tsjechië niet geldig is, heeft te maken dat Interrail contracten moet afsluiten met elke afzonderlijke vervoersmaatschappij. In Nederland en Duitsland is dat volgens mij collectief geregeld, maar in Tsjechië heeft Interrail alleen een overeenkomst met CD.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

GWTR in Tsjechië accepteert bijvoorbeeld geen interrail.
Plaats reactie