Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Dat zal misschien een leuke zijn om lijn 178 te verlengen vanaf de halte Poorwachter naar Westwijkplein. Het deel Startbaan via de Grorte Beer kan dan in twee richtingen worden ingesteld om vervolgens na de halte Poortwachter via de Bovenkerkerweg en de Beneluxbaan naar de halte Sacharovlaan te rijden. Daar ontstaat dan de benodigde overstap naar en van de tram en lijn 357 en kunnen de Assering en het Westwijkplein functioneren als keerlus. Het is wenselijk om lijn 178 via Uithoorn Legmeer te laten rijden maar daar is vanwege concurrentie, de VRA geen voorstander van. Echter, in het oostelijke deel van de wijk Legmeer is geen OV meer. Bovendien rijdt lijn 174 ook een route tussen Amstelveen en Uithoorn v.v dus waarom de VRA het probleem er in ziet?
sneltram
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Je kan zelfs denken aan een doorkoppeling 199 - 178. De Gemeente Amstelveen wilde heel graag de 199 terug op de oude route tussen Westwijk, Groenelaan en het Bussation, maar er zit nooit iemand in. Alleen in de spits is een kwartiersdienst prettig op de Groenelaan, maar dat kun je beter bereiken met een frequentieverhoging van de 174 (alhoewel de VRA op dit moment een maximum van 2 per uur heeft ingesteld). Je kan de 274 dan opheffen (gaat immers ook van niets naar nergens). Door de 178 en 199 aan elkaar te knopen, heb je ineens een interessante verbinding. Nadeel is dat je de hele route met die giga bussen van Schipholnet moet rijden. Voordeel is wellicht dat je op Zuid iets efficients kan maken door een kering op de 198, maar dat moet Hastus maar vertellen.
Hans1952

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hans1952 »

Dan zou er een onderliggende lijn gekoppeld zijn aan een lijn van het Schipholnet. Je kan dan eerder weer gaan denken aan lijn 199 verlengen vanaf het Busstation naar Station Zuid via Amsterdamseweg en Amstelveenseweg. Lijn 174 zou dan bijvoorbeeld in aangepaste vorm qua route door Amstelveen worden gehanteerd.
Gebruikersavatar
OV-Ambtenaar
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OV-Ambtenaar »

In het Haarlems Dagblad is zojuist een artikel verschenen over de aanstaande lijn 343:

https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/ha ... 11926.html

*bus*
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
CSA2
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CSA2 »

De 341/343 zijn het voorbeeld van hoe je R-Net eigenlijk verkwanseld. Het zijn meer veredelde stadsbussen waarvan de 341 eigenlijk een onderdeel zou moeten zijn van Schipholnet en de 343 gewoon een reguliere stadsbus.
Gebruikersavatar
OV-Ambtenaar
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OV-Ambtenaar »

Lijn 341 rijdt te frequent voor een stadslijn en komt buiten Hoofddorp, dus dan zou het een streeklijn moeten worden met een streeknummer (141). Schipholnet zou misschien logisch zijn, maar ik zie het standaard Schipholnet-materieel niet door de Henri Didonweg en Baron de Coubertinlaan rijden in Hoofddorp. Wellicht als de woningbouw tussen Cruquius en Zwaanshoek ooit op gang komt, dan kan ik mij zomaar voorstellen dat de lijn vanuit Spaarne Gasthuis doorgetrokken wordt die kant op.

Lijn 343 is inderdaad (nu) niet R-netwaardig, maar daarom zou hij eigenlijk ook onder de nummer 243 rijden. Connexxion heeft er zelf voor gekozen om 343 vanaf de start te hanteren. Uiteindelijk moet de 343 wel 8x per uur naar Lisse toe rijden, zodra de infrastructuur daarvoor klaar is en het exacte tracé uitgedokterd en uit-geparticipeerd is.
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

CSA2 schreef: wo 11 dec 2024, 11:29 De 341/343 zijn het voorbeeld van hoe je R-Net eigenlijk verkwanseld. Het zijn meer veredelde stadsbussen waarvan de 341 eigenlijk een onderdeel zou moeten zijn van Schipholnet en de 343 gewoon een reguliere stadsbus.
Het PvE schreef toch voor dat minimaal xx% van de woningen een R-net-halte in de buurt moest hebben? Dan heb je niet veel andere keuzes dan de 341 als R-net te laten rijden...
Styyx
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Styyx »

OV-Ambtenaar schreef: di 17 dec 2024, 13:51 Lijn 341 rijdt te frequent voor een stadslijn en komt buiten Hoofddorp, dus dan zou het een streeklijn moeten worden met een streeknummer (141). Schipholnet zou misschien logisch zijn, maar ik zie het standaard Schipholnet-materieel niet door de Henri Didonweg en Baron de Coubertinlaan rijden in Hoofddorp.
Terug naar de dagen van lijn 194 dus. Kan het zelf nog amper herinneren. _O- Maar: de 341 rijdt steeds vaker met 18m Citea's van de 397. Gisteren 2 en vandaag nog 1. Wellicht is dit tijdelijk omdat bovenop de nieuwe 343 nog 6 Ebusco's al weken lang aan de kant staan, maar het betekent wel dat het nog zou kunnen met Schipholnet bussen (die alleen even een langere snuitje hebben).
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
diederickx
Berichten: 1700
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

OV-Ambtenaar schreef: di 17 dec 2024, 13:51Lijn 341 rijdt te frequent voor een stadslijn
Voor gewone mensen bestaat dat probleem niet.
CSA2
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CSA2 »

OV-Ambtenaar schreef: di 17 dec 2024, 13:51 Lijn 341 rijdt te frequent voor een stadslijn en komt buiten Hoofddorp, dus dan zou het een streeklijn moeten worden met een streeknummer (141). Schipholnet zou misschien logisch zijn, maar ik zie het standaard Schipholnet-materieel niet door de Henri Didonweg en Baron de Coubertinlaan rijden in Hoofddorp. Wellicht als de woningbouw tussen Cruquius en Zwaanshoek ooit op gang komt, dan kan ik mij zomaar voorstellen dat de lijn vanuit Spaarne Gasthuis doorgetrokken wordt die kant op.

Lijn 343 is inderdaad (nu) niet R-netwaardig, maar daarom zou hij eigenlijk ook onder de nummer 243 rijden. Connexxion heeft er zelf voor gekozen om 343 vanaf de start te hanteren. Uiteindelijk moet de 343 wel 8x per uur naar Lisse toe rijden, zodra de infrastructuur daarvoor klaar is en het exacte tracé uitgedokterd en uit-geparticipeerd is.
Te vaak voor een stadsbus? Dat klinkt net zo logisch als een frequentie halveren voor een stabielere dienstregeling
Oftewel de grootst mogelijke kulreden.
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

Sinds afgelopen zondag (misschien daarvoor al) zag ik bij de toekomstige halte UNETI campus al een haltebord hangen. Je zou dus denken dat die halte nu al bediend kan worden. Ik heb echter geen haltevoorzieningen gezien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Volgens https://drgl.nl/stop/NL:S:56430300 stopt buslijn 164 daar.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
omaylie
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

Weet ik, maar volgens Connexxion gaat deze lijn pas vanaf 4 mei 2025 daar stoppen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10199
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Ik betwijfel het: de halte staat al in de huidige dienstregeling en ik zie nergens een (omleidings)melding dat de halte voorlopig vervalt...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Etienne
Donateur
Berichten: 8491
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Etienne »

Volgens de geruchtenmolen zullen de EBS 1030 t/m 1039 in deze concessie op gaan duiken, zodat de 97xx weer terug kunnen naar het Schipholnet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
OV-Ambtenaar
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OV-Ambtenaar »

omaylie schreef: vr 20 dec 2024, 12:23 Sinds afgelopen zondag (misschien daarvoor al) zag ik bij de toekomstige halte UNETI campus al een haltebord hangen. Je zou dus denken dat die halte nu al bediend kan worden. Ik heb echter geen haltevoorzieningen gezien.
Van wat ik begreep is de gemeente nog altijd druk bezig met het uitwerken van de halte, waardoor ze hadden gevraagd om de halte niet op 15 december, maar pas bij de volgende wijzigingen van 4 mei in te laten gaan.
Voor de reizigers van/naar Businesspark Nieuw-Vennep Zuid natuurlijk alleen maar mooi als er nu toch al gebruik van gemaakt kan worden natuurlijk *O*
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Styyx
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Styyx »

Rituitval 341 is niet normaal de laatste tijd. Ook van de nieuwe 343 rijden de extra spitsritten niet. Is er nog steeds sprake van een (ernstige) personeelstekort? Lijkt alsof we terug in mei 2023 zitten.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Remco1989
Berichten: 447
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Personeel genoeg, maar geen bussen.
Rkl
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 19:05

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Rkl »

Door defecten bij de Ebusco's?
Remco1989
Berichten: 447
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Ja
sneltram
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Het valt mij op hoe erbarmelijk slecht de verstoringsinformatie van Connexxion is. Volgend weekend ligt in Amstelveen zo'n beetje de belangrijkste Noord-Zuid-verbinding er uit. De 171, 174. 178 en 357 moeten omrijden, maar op de site van Connexxion is niets te vinden. In 9292 kun je gewoon een reis plannen vanaf bijvoorbeeld halte Hueseplein (midden in het gestremde gebied). Daar staat dan de melding 'halte vervallen, vervangende halte busstation', maar daar kun je zelfs te voet niet komen door die afsluiting. Je zal ongeveer 2 km moeten omlopen.

Of nog leuker: in de 300 wordt al twee weken aangekondigd dat er in januari een omleiding is. Meer info op de website. En dan zegt de website helemaal niets.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

Als je op deze pagina zoekt op de betreffende lijnen staat de omleiding gewoon vermeld. Voor voetgangers zet de gemeente een pendelbusje in tussen de Burgemeester Rijnderslaan en het Stadshart, dus omlopen is niet nodig.
sneltram
Berichten: 480
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Dat is dan letterlijk sinds vanmiddag. Wat ik wel laat vind voor zo'n grote omleiding. En dat je op 9292 gewoon nog reizen kunt plannen met de normale reistijd vanaf vervallen haltes is ook gewoon slecht. Toon dan de looproute naar de vervangende halte inclusief looptijd. Dat is een eerlijk advies. Je zal maar slecht ter been zijn en op basis van 9292 naar de normale halte gaan.
TheAgedGamerYt
Berichten: 271
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Citea 9776 rijdt vandaag op lijn 169.

Zo te zien is er waarschijnlijk een tekort aan Iveco's nu die ook voor lijn 341 en 343 gebruikt worden.
Denniss
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 06 apr 2018, 19:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Denniss »

En rond Uithoorn rijdt lijn 274 deze week met de aloude citaro 9255
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten