Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
- ODRAIL
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Vandaag heb ik een aantal keer de oude Arriva bussen hier in Gouda Goverwelle voorbij zien komen op lijn 3.
-
Hopelijk rijden ze morgen wel!Etienne schreef: ↑zo 22 dec 2024, 16:46Vanochtend vernomen dat de busjes niet waren opgeladen en daardoor vanochtend veel ritten uitgevallen waren. Pas rond een uurtje of 11 kwam er een pluk U-OV Citaro's binnen en rijden de stadsbussen weer.Zeelandman schreef: ↑zo 22 dec 2024, 10:50 Gisteren reden er 10.7m eways van krimpen naar Gouda en op stadsdienst Gouda, zijn deze vandaag niet nodig? En gaat dit morgen wel weer gebeuren?
-
Maar er is niet één grote, centrale stalling, dus dan blijf je zitten met een bus die in Alphen staat met kentekenplaten die op een bus in Noordwijk moeten.. Is allemaal wel te regelen, natuurlijk, maar niet ff in één nacht/weekend, denk ik.Aart Rietveld schreef: ↑zo 22 dec 2024, 13:43 Als je op een buffer kentekenplaten wilt wisselen heb je wel de juiste platen nodig die dan weer van een andere bus moeten komen. Het geheel is één grote schuifpuzzel waarvoor je alle betreffende bussen bij elkaar moet hebben. Dat gaat in een weekend op de opstelplaats een stuk makkelijker als overdag op een buffer.
Kortom, denk dat er niet veel anders op zit dan voor alle 'foute' kentekens nieuwe, met duplicaatcode, aanvragen wegens verlies/vermissing. Niet helemaal conform de regeltjes natuurlijk (want sommige platen zijn bekend natuurlijk) maar dán kan je wel in één ruk van bus naar bus de juiste platen monteren. Eén servicebus én één medewerker die er verantwoordelijk voor is, dan heb je de minste kans dat het (weer) fout gaat omdat er meerdere procesgangen/ mensen zich ermee bezighouden. Lijkt mij.
-
-
Zoals hier al gememoreerd door nvdw (chauffeur waarbij ik in de bus zat) en Milco (die mijn berichten op twitter las) was ik afgelopen vrijdag even op onderzoek uit.
Vanuit Eindhoven ging ik met de trein naar Amsterdam Zuid. Ik wilde namelijk ook nog steeds een keer de Uithoornlijn ontdekken. Eerst mee naar Uithoorn, vlak voor we bij Uithoorn Busstation aankwamen zag ik een 147 groene Streekbuzz richting Alphen a/d Rijn rijden. Ik ging sowieso eerst mee tot eindpunt Centrum. Een tram later terug naar Uithoorn Busstation, alwaar de 147 net weg. De volgende viel uit en de daarop volgende moest ik 58 minuten op wachten.
Aldus de 340 maar gepakt naar Hoofddorp station en vandaar de trein naar Leiden. Opvallend dat daar veel nieuwe wagens en/of vergroende Berlijners stonden. Maar al snel kwam een witte gelede Citaro aanrijden, ex-Oosternrijk 353. Die ging 369 rijden naar Alphen a/d Rijn. Dus die gepakt. Al snel achtervolgd door een ex-Berlijner. In de OV-app gekeken, beide bussen hadden zelfde vertrektijd en beide waren te laat. Het leek er dus op dat er 2 bussen op dezelfde dienst aan het rijden waren.
In Alphen aangekomen stond daar alleen maar nieuw spul. Gekeken naar de vertrektijden was 165 naar Zoetermeer de eerste handige bus om te nemen. Toen ik de BAK Scania aan zag komen rijden, dacht ik.... dat is leuk! En die ging nog 165 rijden ook. Dus op naar Zoetermeer. Daar even een rondje voor toilet-/AH bezoek en benen strekken gedaan.
Bij terugkomst de 401 naar Katwijk aan Zee gepakt. Vrolijke chauffeur, dus ik vroeg hem hoe de Yutong hem beviel en dat ik zelf in Eindhoven rijdt en het daarom ook vroeg. Oh... leuk, ik ben N****. En ik ben Hans. Even wat gekletst om vervolgens hem lekker te laten rijden en zelf de stoelen te testen. Wat een heerlijke stoelen, prima rijcomfort. Goede rijeigenschappen en geen irritanten geluiden of piepjes. Besloten om tot de eindhalte aan de Boulevard Zuid te blijven zitten. Daar nog even de chauffeur gedag gezegd, die zei 'als je wil kan je gelijk mee terug'. Nee... leuk maar ik ga ff uitwaaien aan het strand. En toen kreeg ik nog de vraag 'ben jij Hans van het OV Forum"
HOE DAN!! HAHA. Bleek dus dat ik nvdw als chauffeur had.
Heerlijk over het brede strand gelopen 2 biertjes en bitterballen in een strandtent genuttigd en toen een nieuwe Iveco op lijn 31 naar Katwijk Willem van den Berg. Een niets zeggende halte bij een rotonde bijna de middle of nowhere. Eindhalte voor lijn 30/31. Aan de overkant stond een Jan de Wit touringcar op lijn 385 naar Den Haag. Ik wilde met de 20 door naar Noordwijk Pickeplein. Dat was een druk bezette Yutong. Op het Pickeplein gewacht op de 385 naar Den Haag. Alweer een Yutong kwam aanrijden. De aflossende chauffeur stond al te wachten. Helaas was rechtsachter een ruit spontaan gesprongen en dus werd de bus naar de stalling gereden en kwam de rit te vervallen. Volgende 385 over een uur.
De volgende 20 naar het eindpunt gepakt, die vandaar als 21 terug naar Leiden gaat. Een lekkere ouwe Leidsche stadswagen. Vanuit Leiden de trein naar Den Haag Centraal gepakt om uiteindelijk met Randstadrail 3 naar het eindpunt Loosduinen te gaan voor een gezellig en zeer nuttig weekend bij mijn neef en nicht.
Veel gezien, allerlei verschillende bussen gehad en gezien onderweg. Erg leuk voor ons hobbyisten.
Jammer dat ik Hainje niet tegen ben gekomen. Las hier dat hij er vrijdag ook aan het rond Touren was.
Vanuit Eindhoven ging ik met de trein naar Amsterdam Zuid. Ik wilde namelijk ook nog steeds een keer de Uithoornlijn ontdekken. Eerst mee naar Uithoorn, vlak voor we bij Uithoorn Busstation aankwamen zag ik een 147 groene Streekbuzz richting Alphen a/d Rijn rijden. Ik ging sowieso eerst mee tot eindpunt Centrum. Een tram later terug naar Uithoorn Busstation, alwaar de 147 net weg. De volgende viel uit en de daarop volgende moest ik 58 minuten op wachten.
Aldus de 340 maar gepakt naar Hoofddorp station en vandaar de trein naar Leiden. Opvallend dat daar veel nieuwe wagens en/of vergroende Berlijners stonden. Maar al snel kwam een witte gelede Citaro aanrijden, ex-Oosternrijk 353. Die ging 369 rijden naar Alphen a/d Rijn. Dus die gepakt. Al snel achtervolgd door een ex-Berlijner. In de OV-app gekeken, beide bussen hadden zelfde vertrektijd en beide waren te laat. Het leek er dus op dat er 2 bussen op dezelfde dienst aan het rijden waren.
In Alphen aangekomen stond daar alleen maar nieuw spul. Gekeken naar de vertrektijden was 165 naar Zoetermeer de eerste handige bus om te nemen. Toen ik de BAK Scania aan zag komen rijden, dacht ik.... dat is leuk! En die ging nog 165 rijden ook. Dus op naar Zoetermeer. Daar even een rondje voor toilet-/AH bezoek en benen strekken gedaan.
Bij terugkomst de 401 naar Katwijk aan Zee gepakt. Vrolijke chauffeur, dus ik vroeg hem hoe de Yutong hem beviel en dat ik zelf in Eindhoven rijdt en het daarom ook vroeg. Oh... leuk, ik ben N****. En ik ben Hans. Even wat gekletst om vervolgens hem lekker te laten rijden en zelf de stoelen te testen. Wat een heerlijke stoelen, prima rijcomfort. Goede rijeigenschappen en geen irritanten geluiden of piepjes. Besloten om tot de eindhalte aan de Boulevard Zuid te blijven zitten. Daar nog even de chauffeur gedag gezegd, die zei 'als je wil kan je gelijk mee terug'. Nee... leuk maar ik ga ff uitwaaien aan het strand. En toen kreeg ik nog de vraag 'ben jij Hans van het OV Forum"

Heerlijk over het brede strand gelopen 2 biertjes en bitterballen in een strandtent genuttigd en toen een nieuwe Iveco op lijn 31 naar Katwijk Willem van den Berg. Een niets zeggende halte bij een rotonde bijna de middle of nowhere. Eindhalte voor lijn 30/31. Aan de overkant stond een Jan de Wit touringcar op lijn 385 naar Den Haag. Ik wilde met de 20 door naar Noordwijk Pickeplein. Dat was een druk bezette Yutong. Op het Pickeplein gewacht op de 385 naar Den Haag. Alweer een Yutong kwam aanrijden. De aflossende chauffeur stond al te wachten. Helaas was rechtsachter een ruit spontaan gesprongen en dus werd de bus naar de stalling gereden en kwam de rit te vervallen. Volgende 385 over een uur.
De volgende 20 naar het eindpunt gepakt, die vandaar als 21 terug naar Leiden gaat. Een lekkere ouwe Leidsche stadswagen. Vanuit Leiden de trein naar Den Haag Centraal gepakt om uiteindelijk met Randstadrail 3 naar het eindpunt Loosduinen te gaan voor een gezellig en zeer nuttig weekend bij mijn neef en nicht.
Veel gezien, allerlei verschillende bussen gehad en gezien onderweg. Erg leuk voor ons hobbyisten.
Jammer dat ik Hainje niet tegen ben gekomen. Las hier dat hij er vrijdag ook aan het rond Touren was.
-
Dubbele ritten 169 komt doordat Leiden jaardienst rijdt en Alphen vakantiedienst.
- Meltrain
- Donateur
Dus ze hebben last van een enorm materieeltekort, maar vergeten om dubbele ritten te schrappen? Logisch. 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ik zag de afgelopen woensdag ochtend op de 385 vanuit Den Haag ook twee bussen achter elkaar vertrekken; een Qbuzz bus met daarachter aan een touringcar. Liever twee bussen dan geen…
-
Ik kan alles wel gaan quoten enz. maar daar wordt het niet overzichtelijker van.
Dezelfde kentekens op meerdere voertuigen is fraude en daarmee strafbaar. Of het nu een oversight is of niet. Bij de grote aantallen als dat hier gebeurt is, kan het geen oversight zijn.
Dus bij deze constatering gaat de politie, het RDW en, uiteindelijk, het Openbaar Ministerie uit van grootschalige fraude. Na de eerste inbeslagname is er geen weg meer terug om het te herstellen, immers als je nu gaat herstellen weet je dat je fout bent geweest.
De bussen waar het om gaat worden "aan de ketting gelegd". Deze zijn niet meer inzetbaar, vandaar de Citaro's van Utrecht en de Crossways uit DMG.
Het hele bedrijf wordt nu doorgelicht door de RDW, ILT, belastingdienst (immers 2 bussen met hetzelfde kenteken suggereert dat er voor 1 bus geen wegenbelasting betaald wordt) en vermoedelijk de douane(als het bij de import al mis is gegaan).
Dit zal niet zonder gevolgen blijven. Ze moeten met een verdomd goede uitleg komen hoe dit heeft plaats kunnen vinden, maar als ze veroordeeld worden voor fraude kunnen ze niet 1 concessie kwijtraken, maar alle concessies en kunnen ze uitgesloten worden van verdere deelname aan aanbestedingen in de toekomst.
Dit is een zeer ernstig economisch en/of fiscaal delict.
Dezelfde kentekens op meerdere voertuigen is fraude en daarmee strafbaar. Of het nu een oversight is of niet. Bij de grote aantallen als dat hier gebeurt is, kan het geen oversight zijn.
Dus bij deze constatering gaat de politie, het RDW en, uiteindelijk, het Openbaar Ministerie uit van grootschalige fraude. Na de eerste inbeslagname is er geen weg meer terug om het te herstellen, immers als je nu gaat herstellen weet je dat je fout bent geweest.
De bussen waar het om gaat worden "aan de ketting gelegd". Deze zijn niet meer inzetbaar, vandaar de Citaro's van Utrecht en de Crossways uit DMG.
Het hele bedrijf wordt nu doorgelicht door de RDW, ILT, belastingdienst (immers 2 bussen met hetzelfde kenteken suggereert dat er voor 1 bus geen wegenbelasting betaald wordt) en vermoedelijk de douane(als het bij de import al mis is gegaan).
Dit zal niet zonder gevolgen blijven. Ze moeten met een verdomd goede uitleg komen hoe dit heeft plaats kunnen vinden, maar als ze veroordeeld worden voor fraude kunnen ze niet 1 concessie kwijtraken, maar alle concessies en kunnen ze uitgesloten worden van verdere deelname aan aanbestedingen in de toekomst.
Dit is een zeer ernstig economisch en/of fiscaal delict.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Correctie, het wordt geoormerkt als fraude. Echter moet er wel bewezen kunnen worden of er sprake is van fraude, of is er sprake van nalatigheid? Dat is een zaak voor het openbaar ministerie. Het hele verhaal van verliezen concessie of uitsluiting is overdreven en nogal ver gezocht. Het zal uiteindelijk uitdraaien op een geldboete voor de verantwoordelijke. En... dat zou zelfs de RDW kunnen zijn als die een registratiefout hebben gemaakt...
-
1e correctie ben ik het mee eens. Er zal onderzoek gedaan worden naar fraude. Maar.... wordt er fraude geconstateerd dan is dat een economisch misdrijf en geeft altijd recht tot ontbinding van het contract. Daarnaast kan ILT de vergunning intrekken van het bedrij en als het bedrijf geen vergunning meer heeft om openbaar vervoer te verrichten is het zijn contracten kwijt. Dat is wel degelijk een consequentie.
Om even aan te tonen hoe zwaar ILT tilt aan de juiste papieren: jaren geleden reed een museumstichting een leuke pendeldienst in samenwerking met een lokale stoomtrein. Vergunningen waren in orde want degene die daarover ging heeft jarenlang dezelfde soort vergunningen bij het KIWA afgegeven. Alleen.... de vergunning lag nog niet in de bus (het ging om 1 bus die het vervoer reed). ILT heeft gevorderd dat geen enkele bus(op dat moment 4 of 5) van die stichting de weg meer op mocht totdat de juiste vergunning getoond kon worden. De medewerker die over de vergunningen gaat heeft echt een hele dag zitten praten als brugman om ILT te overtuigen dat de vergunningen die er lagen gewoon klopten. En dan hebben we het dus over een discussie tussen iemand van de vergunningverlener en de handhaver, die dus twijfelde aan de vergunningverlener. Dus zie de ernst van de situatie er maar gewoon van in, dit wordt niet afgedaan met een boete.
Om even aan te tonen hoe zwaar ILT tilt aan de juiste papieren: jaren geleden reed een museumstichting een leuke pendeldienst in samenwerking met een lokale stoomtrein. Vergunningen waren in orde want degene die daarover ging heeft jarenlang dezelfde soort vergunningen bij het KIWA afgegeven. Alleen.... de vergunning lag nog niet in de bus (het ging om 1 bus die het vervoer reed). ILT heeft gevorderd dat geen enkele bus(op dat moment 4 of 5) van die stichting de weg meer op mocht totdat de juiste vergunning getoond kon worden. De medewerker die over de vergunningen gaat heeft echt een hele dag zitten praten als brugman om ILT te overtuigen dat de vergunningen die er lagen gewoon klopten. En dan hebben we het dus over een discussie tussen iemand van de vergunningverlener en de handhaver, die dus twijfelde aan de vergunningverlener. Dus zie de ernst van de situatie er maar gewoon van in, dit wordt niet afgedaan met een boete.
-
En als je heel goes nadenkt(en dat kan jij wel als k het zo lees
) dan weten we beiden wel dat het een geldboete gaat worden. Mijn wederhelft onderzoekt dit soort zaken voor het OM en dit is peanuts. Gebeurt wel vaker, ook grote transportbedrijven overkomt dit wel eens.
-
Dat klinkt als vreemd. Dus er wordt afgelopen vrijdag al vakantiedienst gereden vanuit Alphen?
Vindt het in tijden van materieeltekort en chauffeurs tekorten vreemd. In de gelede zaten we met maximaal 10 reizigers tegelijk denk ik. Die VDL achter ons zat nog minder in volgens mij.
-
Om een beeld te geven de omlopen voor de ZONDAG (met uitzondering van Gouda en Krimpen): https://www.dropbox.com/scl/fo/4ztpn8zc ... hckuf&dl=0
De gebruikte halte-afkortingen komen uit de NeTEx-data.
Gouda en Krimpen volgen.
Gouda en Krimpen volgen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
Volgens onbevestigde berichten op de werkvloer zouden zes bussen in beslag zijn genomen.
Chauffeur Syntus Utrecht.
-
Liever twee bussen op twee verschillende plekken
Chauffeur Syntus Utrecht.
-
Wel eens of meerdere tegelijk, dat maakt wel verschil. Het belangrijkste woord is: opzet. Is er opzet in het spel dan is het gewoon klaar. 1 foutje kun je goed praten, 2 ook nog. Maar je moet wel een hele chaotische administratie hebben als het allemaal foutjes zijn.CSA2 schreef: ↑ma 23 dec 2024, 09:25 En als je heel goes nadenkt(en dat kan jij wel als k het zo lees) dan weten we beiden wel dat het een geldboete gaat worden. Mijn wederhelft onderzoekt dit soort zaken voor het OM en dit is peanuts. Gebeurt wel vaker, ook grote transportbedrijven overkomt dit wel eens.
-
GKW, je maakt het allemaal wel een tikkie groter dan het werkelijk is. Ja, er zijn dingen goed fout gegaan, en ja, waarschijnlijk zal er een stevige boete volgen, maar voor het intrekken van vergunningen enzovoorts moet er echt wel veel meer gebeurt zijn... En opzet is het niet, aangezien Qbuzz er 0 profijt/voordeel van heeft (ook niet financieel). Qbuzz is professioneel genoeg dat het administratief echt wel allemaal zal kloppen, alleen is het fout gegaan in de uitvoering van de administratieve werkelijkheid.
Grt. Stefan
-
Bij BRL langs het spoor in Leiden staat een groene Streekbuzz.Niwa ter Els schreef: ↑ma 23 dec 2024, 10:41 Volgens onbevestigde berichten op de werkvloer zouden zes bussen in beslag zijn genomen.
-
Zag net in Leiden een gele Citaro geslwept worden, de 3345.
-
-
Streekbuzz, Stadsbus, Rnet, Snelbuzz maar in veel omlopen zitten verschillende formules door elkaar. Lekkere ondermijning van je eigen bedachte systeem.WSM schreef: ↑ma 23 dec 2024, 10:37 Om een beeld te geven de omlopen voor de ZONDAG (met uitzondering van Gouda en Krimpen): https://www.dropbox.com/scl/fo/4ztpn8zc ... hckuf&dl=0
Gouda en Krimpen volgen.
- Z2N
- Donateur
Zolang er nog niet genoeg bussen zijn zal dat ook wel zo blijven.
-
Worden de laadpalen op De Vink nog gebruikt nu die Volvo's de Leidse stadsdienst draaiende houden?
Valt me ook op dat de kleine E-Way's ook vandaag niet hebben gereden. Maar ook lang alle andere Iveco's doen allemaal dienst. Toch opvallend bij een materieeltekort dat de meest nieuwe wagens niet allemaal ingezet worden.
Valt me ook op dat de kleine E-Way's ook vandaag niet hebben gereden. Maar ook lang alle andere Iveco's doen allemaal dienst. Toch opvallend bij een materieeltekort dat de meest nieuwe wagens niet allemaal ingezet worden.
-
Is er al zicht wanneer er weer wat nieuwe Iveco's komen? Ik zie nu dat onderstaande rijdt:
8001-8015: 5 van de 15 rijden
8051-8073: 14 van de 23 rijden
8201-8302: 15 van de 102 rijden
Missen er nog 106, op dag 1 reden er niet veel meer dan 8 dagen later.
8001-8015: 5 van de 15 rijden
8051-8073: 14 van de 23 rijden
8201-8302: 15 van de 102 rijden
Missen er nog 106, op dag 1 reden er niet veel meer dan 8 dagen later.