Concessie Fryslân (2025-2034)
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Dat is alleen maar speculatie 'zonnig'.
Als je geen Qbuzz fan bent, prima. Maar dat is ondertussen wel duidelijk hoor.
Het feit ligt er dat Qbuzz heeft gewonnen en ze doen ongetwijfeld hun best om er iets van te maken.
Wie het ook gewonnen had, concessie start gaat altijd gepaard met problemen. Arriva, Transdev, of wie dan ook... allemaal beloven ze een nieuwe vloot, meer DRU's enz enz, maar zijn altijd afhankelijk van de toeleveranciers omtrent bussen, voldoende personeel, stallings-/laad faciliteiten. Daarin doen ze wellicht wel te rooskleurige voorspellingen (voor zichzelf).
Zowel aanbestedende overheid/dienst als inschrijvende vervoerders hebben beide schuld aan al die opstartproblemen. Aanbesteder wil het onderste uit de kan, vervoerder wil het beste bod. De realiteit van de werkelijke mogelijkheden is soms bij beide partijen ver te zoeken.
Als je geen Qbuzz fan bent, prima. Maar dat is ondertussen wel duidelijk hoor.
Het feit ligt er dat Qbuzz heeft gewonnen en ze doen ongetwijfeld hun best om er iets van te maken.
Wie het ook gewonnen had, concessie start gaat altijd gepaard met problemen. Arriva, Transdev, of wie dan ook... allemaal beloven ze een nieuwe vloot, meer DRU's enz enz, maar zijn altijd afhankelijk van de toeleveranciers omtrent bussen, voldoende personeel, stallings-/laad faciliteiten. Daarin doen ze wellicht wel te rooskleurige voorspellingen (voor zichzelf).
Zowel aanbestedende overheid/dienst als inschrijvende vervoerders hebben beide schuld aan al die opstartproblemen. Aanbesteder wil het onderste uit de kan, vervoerder wil het beste bod. De realiteit van de werkelijke mogelijkheden is soms bij beide partijen ver te zoeken.
- isadora
- Berichten: 6002
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Klopt inderdaad, Zonnig heeft zijn mening over Qbuzz al zo breed uitgemeten, dat het bijna storend gaat worden.
Daarnaast vind ik, dat hele concessiegedoe helemaal niks.
Ik zie het liefst, dat er een Nederlandse busmaatschappij komt, die á la NS het gehele land bedient.
Daarnaast vind ik, dat hele concessiegedoe helemaal niks.
Ik zie het liefst, dat er een Nederlandse busmaatschappij komt, die á la NS het gehele land bedient.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 673
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
We hebben die VSN-groep ooit natuurlijk gehad, die via voorgangers verwant is aan de NS (die heel wat busmaatschappijen in eigendom had). Ik vraag me af of het wel kan om 1 nationale maatschappij te hebben, dan zou je alle OV-autoriteiten hun bevoegdheid moeten afnemen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Een VSN-groep nieuwe stijl zou een oplossing kunnen zijn echter de EU verbied dat.
Wat mij wel verbaasd is dat het NL OV (buiten de 3 grote steden na) geheel in buitenlandse handen is en dat er geen echt NL OV-bedrijf is en al helemaal geen één die ook buitenlandse aanbestedingen wint. Qbuzz begon ooit als een NL OV-bedrijf maar ja .... is u in Italiaanse handen.
Ik zou zeggen wie durft er een NL OV-bedrijf op te zetten > misschien een idee voor een nieuw topic.
Wat mij wel verbaasd is dat het NL OV (buiten de 3 grote steden na) geheel in buitenlandse handen is en dat er geen echt NL OV-bedrijf is en al helemaal geen één die ook buitenlandse aanbestedingen wint. Qbuzz begon ooit als een NL OV-bedrijf maar ja .... is u in Italiaanse handen.
Ik zou zeggen wie durft er een NL OV-bedrijf op te zetten > misschien een idee voor een nieuw topic.
-
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Op EBS na hebben alle huidige streekvervoerders een Nederlandse oorsprong: Keolis via Syntus, Arriva via VEONN en GADO, Transdev via Connexxion, Veolia, Novio en Hermes (allen rondom opsplitsen VSN) en Qbuzz als Nederlandse startup. Allen zijn uiteindelijk in buitenlandse handen gekomen. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat een dergelijk initiatief uiteindelijk hetzelfde lot zal ondergaan.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 864
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Waar NS de buitenlandse activiteiten heeft gestaakt (al dan niet gedwongen) is het voor veel buitenlandse (nationale) vervoerders een goede markt. Trenitalia is bijvoorbeeld heel veel aan het investeren in diverse HSL trajecten. De kennis van Qbuzz wordt weer gebruikt in aanbestedingen in bijvoorbeeld Italië.
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Het Vlaamse systeem acht ik nog altijd als het meest wenselijke.
Je voldoet er mee aan het Europese aanbestedingscircus (in Nederland zetten we veel meer stappen dan noodzakelijk), je kunt immers lijnenbundels aanbesteden en je houdt één loket voor alle communicatie.
Je voldoet er mee aan het Europese aanbestedingscircus (in Nederland zetten we veel meer stappen dan noodzakelijk), je kunt immers lijnenbundels aanbesteden en je houdt één loket voor alle communicatie.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ik zie zelf het meest in een structuur wat in de Duitstalige wereld een 'verkehrsvebund' heet. Een Nederlands equivalent is het OV-bureau Groningen-Drenthe.
https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsverbund
Die verzorgen naar de klant toe één loket en bewaken (tarief)éénheid. Binnen het verbond kunnen lijnen en gebieden worden aanbesteed.
https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsverbund
Die verzorgen naar de klant toe één loket en bewaken (tarief)éénheid. Binnen het verbond kunnen lijnen en gebieden worden aanbesteed.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Zoiets hebben we gehad met het streekvervoer met de VSN. Kostte de belastingbetaler bakken met geld en de dienstverlening scoot omhoog toen de aanbestedingen hun intrede deden.isadora schreef: ↑di 24 dec 2024, 11:05 Klopt inderdaad, Zonnig heeft zijn mening over Qbuzz al zo breed uitgemeten, dat het bijna storend gaat worden.
Daarnaast vind ik, dat hele concessiegedoe helemaal niks.
Ik zie het liefst, dat er een Nederlandse busmaatschappij komt, die á la NS het gehele land bedient.
- The Greyhound
- Berichten: 891
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Lijnenbundels aanbesteden is inderdaad ideaal. Dan heb je met aanbesteding niet steeds een big bang waarbij een heel groot gebied de dupe wordt van het geklungel van een vervoerder. In Oostenrijk gebeurt dit ook waarbij de Länder (provincies) zorgen voor de coördinatie en de huisstijl (wat daar helaas ook wel eens leidt tot Rrreis achtige taferelen). Zo zijn er rondom Innsbruck vorig jaar een aantal bundels aanbesteed, waarbij ook gold dat 1 bedrijf niet alle bundels mocht krijgen. Lange express lijnen zoals van Innsbruck naar Lienz en Reutte zijn zelfs helemaal los aanbesteed.Hainje schreef: ↑di 24 dec 2024, 15:23 Het Vlaamse systeem acht ik nog altijd als het meest wenselijke.
Je voldoet er mee aan het Europese aanbestedingscircus (in Nederland zetten we veel meer stappen dan noodzakelijk), je kunt immers lijnenbundels aanbesteden en je houdt één loket voor alle communicatie.
-
- Berichten: 523
- Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Groninger Stadsbus 7003 rijdt momenteel op Ameland rond
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10199
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Dat doet hij al enkele dagen inderdaad. Mogelijk om de ex-Arriva Citea's vrij te spelen voor ombouw?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ik had ergens gelezen (volgens mij Facebookgroep OV bussen in de Benelux) dat er twee ex-Arriva's defect zijn.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Weet iemand wat de prijzen zijn van de (dal)dagkaarten?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10199
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Even kijken op de website van Qbuzz Friesland:
https://qbuzz.frl/tarievenoverzicht
https://qbuzz.frl/tarievenoverzicht
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma 28 okt 2024, 19:52
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Is de nalevering van de ivecos. Al gespot of nog niet .
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Dat overzicht had ik nog niet gezien.Milco schreef: ↑zo 29 dec 2024, 11:53 Even kijken op de website van Qbuzz Friesland:
https://qbuzz.frl/tarievenoverzicht
De prijzen staan namelijk niet op https://qbuzz.frl/dalendagkaarten, waar je ze wel zou verwachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 01 jul 2024, 20:38
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Het valt me op dat de nummering van de K7's op https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conc ... 2025-2034) en BYD K7 niet overeenkomen. Weet iemand wat juist is?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10199
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Volgens Busposities (https://busposities.nl/materieel/QBZ/BYDK7U) rijden enkel de nummers 1075 - 1077 bij Qbuzz, dus ik heb de pagina BYD K7 zojuist daarop aangepast.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 673
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Arriva is natuurlijk ons land binnengekomen door de overname van de concessie Heuvelland van Vancom en iets later de overname van Groningen Stad, wederom van Vancom (die het kort daarvoor had overgekocht van de gemeente Groningen). VEONN en de rest zijn allemaal pas later gekomen.iamthedutchdude schreef: ↑di 24 dec 2024, 13:39 Op EBS na hebben alle huidige streekvervoerders een Nederlandse oorsprong: Keolis via Syntus, Arriva via VEONN en GADO, Transdev via Connexxion, Veolia, Novio en Hermes (allen rondom opsplitsen VSN) en Qbuzz als Nederlandse startup. Allen zijn uiteindelijk in buitenlandse handen gekomen. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat een dergelijk initiatief uiteindelijk hetzelfde lot zal ondergaan.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Wacht, komen er Iveco's bij bovenop de 162 lagevloer Iveco's die oorspronkelijk zijn besteld? Of zijn dit de Iveco's van de oorspronkelijke bestelling die nog in dienst moeten komen?san1999der1 schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:40Komen volgende 4-6 ivecos bij hellaas nog zonder apparatuur eerst tablets
- Lijn 45
- Berichten: 5832
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Het lijkt me dat dit Qliers zijn. Die zijn er nog lang niet allemaal.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10199
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Er is bij mij niets bekend over een nalevering bovenop de reeds bestelde en grotendeels geleverde aantallen bussen. Van alle drie de series Iveco's ontbreken er nog bussen welke de komende periode dus nog worden geleverd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 01 jul 2024, 20:38
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Iveco qliners moet nog groot deel van komen en klein aantal streekomaylie schreef: ↑zo 29 dec 2024, 15:04Wacht, komen er Iveco's bij bovenop de 162 lagevloer Iveco's die oorspronkelijk zijn besteld? Of zijn dit de Iveco's van de oorspronkelijke bestelling die nog in dienst moeten komen?san1999der1 schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:40Komen volgende 4-6 ivecos bij hellaas nog zonder apparatuur eerst tablets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten