Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MaartenD »

Is in Duitsland de overwegenjihad ook al aangekomen. Dan maak je zulke lijnen inderdaad gewoon onmogelijk.

Ik zat de route van Bocholt naar Borken even te bekijken, maar daar heb je ook zonder die jihad nog wel uitdagingen.
Dit is het tracé (even verderop ligt het prachtige station).
dennistd
Berichten: 5705
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: wo 11 dec 2024, 20:22 Uit een onderzoek in opdracht van de NWL is gebleken dat het reactiveren van de spoorlijn Bocholt-Borken niet haalbaar is. Alleen voor een reactivering van Borken naar Coesfeld (en dan een doorgaande trein van Borken naar Münster) is de kosten-baten-analyse positief:

https://madeinbocholt.de/unwirtschaftli ... re-absage/
Als het gaat om een snelle verbinding Borken-Münster zou ik eerder de lijn Hervest=Dorsten - Haltern am See heraanleggen en een verbindingsboogje net voor Hervest-Dorsten (net ten zuiden van de brug over de lijn Dorsten-Coesfeld) aanleggen. Coesfeld-Münster is 44 minuten voor slechts 41km en ook het 'nieuwe' stuk Borken-Coesfeld ziet er niet uit als een snelle lijn.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

VIAS rijdt vanaf december 2026 tot december 2030 de RE3 en RE41 (met de huidige Eurobahn-stellen): https://www.vrr.de/de/aktuelles/newsroo ... tz-emscher
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MaartenD »

Ik gok dat de "vakere dubbeltractie" komt van stellen die van de RE13 komen? (die dan als het goed is met FLIRT-XL meerspanningsstellen rijdt).
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Klopt. En "na 2030" dan nieuwe treinstellen uit de "RRX-B-vloot", welke nog aanbesteed moet worden.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MetroRET »

RRX-B-vloot ? :|
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

"RRX-B-vloot" staat voor de aanbesteding van na 2030 te leveren treinstellen voor de "nevenlijnen" in NRW, dus de huidige RE2/3/7/9/42 en RB48 welke offside de RRX-hoofdassen rijden.

http://www.zughalt.de/2024/06/rrx-flott ... rt-werden/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vanaf 2. januari zal TRI drie ritten op de RE7 tussen Köln en Krefeld (21:35 Krefeld-22:22/37 Köln Deutz-23:24/35 Krefeld-0:18 Köln Deutz) in de avond overnemen, welke bij NX vanwege personeelsgebrek vervallen. Materieel is afkomstig uit de RB37 Krefeld-Neuss welke in de avond niet meer rijdt.

Naar verluidt worden ook ritten op RE3 en RE6 door TRI overgenomen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vooruitzicht op hinder door werkzaamheden in NRW dit jaar:

https://www.aachener-zeitung.de/region- ... 45637.html

In het kort, het wordt weer lekker.....:
- 28.02 tot 25.04. en 05.09. tot 31.10.25 werken/stremming tussen Essen en Dortmund
- Twee weken in April (paasvakantie), acht weken in de zomer en twee weken in de herfst stremming Oberhausen-Emmerich
- Tussen Juni en Augustus hinder tussen Bielefeld en Hannover, daarvan een week volledig gestremd
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

De RE5 rijdt dit weekend alleen tussen Oberhausen Hbf en Bonn Hbf met extra stops tussen Köln Hbf en Bonn Hbf. Dus niet naar Wesel en Koblenz Hbf waarbij er een lange kering in Bonn is. Krijgen ze het vanochtend voor elkaar nog 45 minuten vertraging op te lopen. Is gewoon gedoemd die RE5.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

De RE5 is echt zo'n verschrikkelijk wanproduct (net als al die andere treindiensten van NationalExpress) dat ik echt ga proberen om reizen via Koblenz te vermijden (tenzij IC/ICE). Tussen Düsseldorf en Köln kun je nog met de S6 die wel 20 minuten langzamer is dan de RE1/RE5, maar wel een stuk betrouwbaarder en rustiger is. Tussen Köln en Koblenz is het altijd bal, alsmede Tussen Koblenz en Mainz/Wiesbaden.

Hoop echt dat medio juni Köln-Trier weer zonder treinvervangend vervoer wordt aangeboden, zodat de Moezel- en Saarregio te bereiken is zonder via Koblenz te moeten.
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

In 2023 reed de RE5 een tijd via Neuss zonder stop op Köln Hbf, dat was echt een geweldig tijdperk *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door waldo79 »

Tussen Köln en Koblenz is het altijd bal, alsmede Tussen Koblenz en Mainz/Wiesbaden.
Op het zuidelijkste deel komt National Express niet. Maar aan het materieel kan het niet liggen. Die Siemens HC dubbeldekkers vind ik best fijne treinen. De RB26 is daarentegen ook geen geweldige trein. Puilt uit, zeker voor de meeste stations op de linker oever is het de enige doorgaande verbinding en niet zo geweldig mat.
Chrysa
Berichten: 8187
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Chrysa »

Richting Trier ga ik gewoon via België en Luxemburg, veel prettiger.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

En als we het Deutschlandticket even buiten beschouwing laten ook vaak een stuk goedkoper (al is dat ook afhankelijk van hoeveel je je Deutschlandticket gebruikt)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door gpvos »

T/m 21 februari rijden er dagelijks 5 RE11's over de noordboog naar Düsseldorf Flughafen Terminal, en weer terug. Maar in precies dezelfde periode rijdt er niets over de zuidboog, dus die allebei in een keer doen gaat nog steeds niet. Wel kan je natuurlijk de bungelbaan nemen van/naar station Düsseldorf Flughafen aan het hoofdspoor.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Chrysa schreef: do 23 jan 2025, 16:13 Richting Trier ga ik gewoon via België en Luxemburg, veel prettiger.
Ligt ook puur aan waar je woont, vanuit Noord-Brabant/Zuid-Holland naar Trier is via Luxemburg (en Brussel) sneller, maar als je in Gelderland woont is via Köln sneller, ook omdat je daarmee de Maaslijn vermijdt.
-
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door waldo79 »

Gelderland is groot, je maakt er nogal een veralgemening van. Vanuit Geldermalsen zou ik bijvoorbeeld ook kiezen voor een route over België.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Nadat de aanbesteding voor elektrische treinstellen voor de RB20 al enkele weken geleden is gestopt, heeft Go.Rheinland nu ook de procedure voor de aanbesteding van een nieuwe vervoerder voor de RB20 vanaf 12/2027 ingetrokken.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door waldo79 »

En wat nu?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Z2N »

Wachten totdat Duitsland weer leert hoe ze dingen moeten maken. De RB20/Euregiobahn heeft voorlopig toch niets aan een elektrische treindienst, omdat DB InfraGo de elektrificatie niet voor 2035 afgerond krijgt (WDR).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

De niet-geëlektrificeerde infrastructuur waarop de Euregiobahn rijdt is niet van DB InfraGo, maar van EVS Euregio Verkehrsschienennetz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Go Rheinland heeft de aangepaste aanbesteding voor het net rondom Düren (RB21 naar Linnich, RB23 naar Heimbach, RB28 naar Euskirchen) aangekondigd:

- Looptijd 13.12.2026 tot 12.12.2037 met optie tot verlenging van 3x 1 jaar, dus tot 12.2040
- Dieseltreinstellen zijn toegelaten

https://ted.europa.eu/de/notice/-/detail/162148-2025
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MetroRET »

Naar Heimbach is toch ook een RB21?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

In de huidige situatie wel. Het nummer RB23 is echter recent vrij gekomen doordat de lijn Euskirchen - Bad Münstereifel na heropening onder de S23 naar Bonn gaat vallen en kan dus mooi voor de lijn naar Heimbach hergebruikt worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten