Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Door de opening van de nieuwe spoorlijn Koralmbahn gaat de dienstregeling in Zuid-Oostenrijk flink op de schop, de grootste wijziging in een kwart eeuw. Zie dit artikel: https://infrastruktur.oebb.at/de/projek ... ufgestellt
De IC’s van en naar Wenen rijden via Graz naar Villach in plaats van via Leoben. En Bruck a.d. Mur wordt een belangrijk overstapstation.
Er komen ook nieuwe IR-verbindingen (let op, kaartje bevat niet de IC en Railjet-lijnen):
Andere kaartjes via deze link
Ik vind de vele doorgaande verbindingen Graz - Leoben van de IR’s wel opvallend. Dat betekent kopmaken in Bruck ad Mur en kruisende bewegingen tussen lijnen die in Bruck samenkomen. Heeft iemand een idee welke logica hier achter zit?
Dat lijkt mij de aansluiting vanuit de gebieden ten westen van Bruck a/d Mur richting Wenen, de RJ komt dan namelijk niet meer ten westen van Bruck a/d Mur.
Voor de nieuwe treincategorie "IR" heeft de ÖBB overigens Mireo besteld, maar deze worden pas in 2027 geleverd, dus tot dan zullen Desiro ML op deze lijnen rijden. Alleen de verbinding van Graz naar Maribor wordt door SZ gereden.
Z2N schreef: ↑do 02 jan 2025, 17:33
Dat lijkt mij de aansluiting vanuit de gebieden ten westen van Bruck a/d Mur richting Wenen, de RJ komt dan namelijk niet meer ten westen van Bruck a/d Mur.
Er blijven volgens het gelinkte artikel van de ÖBB drie directe verbindingen Wien - Leoben - Schwarzach-St.Veit - Villach, wat nu grotendeels Railjets zijn. Of worden dat dan ICs, die details kom ik zo gauw nergens tegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Gamma schreef: ↑do 02 jan 2025, 17:16
Ik vind de vele doorgaande verbindingen Graz - Leoben van de IR’s wel opvallend. Dat betekent kopmaken in Bruck ad Mur en kruisende bewegingen tussen lijnen die in Bruck samenkomen. Heeft iemand een idee welke logica hier achter zit?
Er ligt onder Bruck an der Mur een boog die je vanaf de lijn uit Graz op de lijn naar Leoben brengt waarbij je Bruck an der Mur zelf overslaat. Deze boog wordt nu al bediend door de IC's/EC's Graz-Bischofshofen-Innsbruck en Graz-Linz.
Dst de IR in Bruck an der Mur kop gaat maken heeft denk ik vooral te maken met het wegvallen van bijna alle Fernverkehrritten tussen Bruck an der Mur en Leoben.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dat van die boog wist ik en ik snap ook dat het netwerktechnisch logisch is als alles op Bruck gaat stoppen. Maar ik verbaasde me over de vele kruisende treinbewegingen die je dan krijgt. Of zie ik dat te pessimistisch? Je had de lijn. Wenen - Bruck - Graz ook kunnen losleggen van Bruck - Leoben.
Minder zelfs als ik het goed zie: IR Pyhrn elke 2 uur; IR Ennstal elke 2 uur maakt samen een uurdienst. De IR Aichfeld rijdt elk uur wat dan inderdaad die 2 treinen per uur zou opleveren, maar die gaat maar 1x/2 uur door naar Graz (dus heeft dan alleen bij aankomst een overkruising).
Desondanks lijkt, als ik de infra zo even op satelietbeelden van Google bekijk, dat qua infra nog een uitdaging. Vanuit Graz komend moet je al een stukje links rijden om überhaupt op een spoor te komen waarvan je naar Leoben kunt en bij vertrek moet je dan weer links rijdend weg zover ik zie. (Het enige spoor waarop dat niet hoeft is het perronloze spoor tussen spoor 1 en 2 in)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er gaat gebeuren met de IC/EC-verbindingen tussen Salzburg/Innsbruck en Klagenfurt/Graz, waaronder de EC163/EC164 Zürich-Graz met een 1e klasse panoramarijtuig? Blijven deze bestaan en vormen de IR-treinen dan samen met de IC/EC-treinen een uursdienst of worden de IC/EC-treinen vervangen door de IR-treinen? En hebben de IR-treinen (Siemens Mireo) dan wel een 1e klasse en een snackautomaat aan boord? Anders is het wel een behoorlijke achteruitgang ten opzichte van de huidige IC/EC-verbindingen.