Korte vragen
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Kijk ik nou echt met mijn neus of zijn de kilometertarieven van 2025 van Transdev (al hun concessies) niet op hun websites te vinden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik zie alleen een verwijzing naar de reisplanner om de kosten van je reis te bepalen, maargoed, dat doen wel meer vervoerders want je hebt zo weinig aan een kilometertarief als je nergens de kilometers kunt achterhalen.
Qbuzz heeft ook pas sinds zeer recent kilometertarieven op de website staan.
Qbuzz heeft ook pas sinds zeer recent kilometertarieven op de website staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Hoeveel weken van tevoren wordt de NS planner geupdate nav een gewijzigde dienstregeling door werkzaamheden? Is daar een standaard termijn voor of willekeurig?
- Suus
- Contacteer:
NS communiceert dat je reis plannen vanaf 10 dagen vooraf kan. Het was altijd zo dat de reisplanner op donderdag was bijgewerkt voor het tweede weekend na die donderdag. Vaak kan je al wel eerder een idee krijgen of je reis moeilijk wordt, aangezien de berichten over werkzaamheden tegenwoordig vaak wel een maand vooraf online staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
De reisplanner wordt in de nacht van donderdag op vrijdag bijgewerkt met de actuele dienstregelingen voor de huidige en aankomende drie weken. Dus vanaf vrijdag 3 januari heb je de actuele dienstregelingen t/m zondag 26 januari. De 9292 reisplanner is altijd iets sneller met inladen van nieuwe data, daar is de dienstregeling t/m 26 januari nu al beschikbaar. Het bijwerken gebeurt eens per week, er is dus geen vast aantal dagen wat je vooruit kunt plannen maar eens per week verspringt de planningshorizon met een week.
-
Dank voor de heldere info 

-
"Vroeger" (tot een jaar of 8 geleden) deden wij het zo. De ritten die 20:00 of later begonnen werden dan in de systemen op "vervallen" gezet, en dat haalden we uit het feit dat we 1% van de ritten mochten laten vervallen dus het was het doel door het jaar heen ruim onder de 1% te zitten.
Chauffeurs kregen voor hun hele dienst betaald maar na ±21:00 stond er dan "Geen dienst" in. En dan waren er nog chauffeurs die klaagden dat er te weinig pauze in hun dienst van 6 uur zat!
Overigens zaten daar ook wel wijzigingen in. Zo moesten soms de chauffeurs van lijn 135 uit Den Helder en Hoorn op Den Oever van bus ruilen om weer "thuis" te komen. In Huizen (waar toen nog op het busstation gestald werd) moesten 's avonds alle eindigende chauffeurs hun bus aftanken bij een truckbedrijf waar ze 's nachts gestald werden. En op één vestiging was het gebruikelijk dat alle chauffeurs tot 21:00 bleven om samen onder het genot van een oliebol en alcoholvrije bubbels te helpen alles af te sluiten, bussen te tanken etc.
Er is toen vanuit GOVI een richtlijn gekomen dat het laten vervallen van ritten niet meer mocht, omdat die vervallen ritten pas een paar dagen van te voren in 9292 etc kwamen, als je een week van te voren je reis plande kon je nog gewoon om middernacht met de bus. Daarom is er besloten voor oudjaar een aparte "afgekapte" drgl te maken.
Voor chauffeurs bleef toen de regeling dat de oorspronkelijke diensten geldig bleven.
Na een jaar ontdekte een collega dat het nieuw draaien van een pakket soms enorm veel diensten kan sparen, en prettiger diensten voor de chauffeur oplevert (ook de vroege chauffeurs kunnen eerder naar huis), dus zijn we daar op over gegaan.
Maar soms wordt er weer naar het oude teruggegrepen, zo viel vorig jaar oudjaar op een zondag en dan bespaart het nauwelijks tot geen diensten, terwijl het afbouwen van een nieuw dienstenpakket heel veel tijd kost. Omdat we toen krap zaten in de roostermakers hebben we voor enkele vestigingen besloten geen nieuw pakket te maken.
De roosters verschilt een beetje per vestiging: Soms worden er aparte roosters voor gemaakt, zeker als het kerstpakket niet in andere vakanties geldig gaat zijn, dan kan je gebruik maken van het feit dat zowel de dag na kerstavond als (precies een week later) de dag na oudjaarsdag een zondagsdienst gereden wordt.
Ik heb soms de roosters zo ingevuld dat niemand (behalve de MER) een dienst later dan z'n oorspronkelijke dienst kreeg, maar soms laten we het ook aan de planner over zodat die mooi z'n plus- en minuren bij kan werken.
Een aparte drgl zorgt overigens ook voor maatwerkmogelijkheden. Zo werd in NHN de 34 en 28 altijd nog een uur langer doorgereden om op de een-na-laatste veerboot (TESO vaart door tot 21:00 op oudjaar, ipv 22:00 normaal) aan te sluiten. En bijvoorbeeld lijn 151 heeft (had) zijn eindhalte op Petten, Eriksstraat, maar de laatste rit werd dan verlengd naar Pettemerkluft, zodat de reizigers naar het centrum van Petten die bus ook nog konden plannen.
Overigens lijkt het er op dat dat deze jaarwisseling niet gebeurd is en de laatste rit eindigde om 20:23 op de Eriksstraat...
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 02 jan 2025, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zit er een logica in welke ICNG-stellen in "Zorro"-look zijn en welke in "Flow"? Uiteindelijk gaat alles naar Flow-look toch?
En zijn de ICNG-D stellen al in dienst of worden die als laatste geleverd?
En zijn de ICNG-D stellen al in dienst of worden die als laatste geleverd?
-
Treinstellen 3351 en 3352 rijden nu testritten in Duitsland. De overige 12 ICNG-D zijn nog in aanbouw.
-
De binnenlandse stellen uit het basisorder zijn in de oude kleurstelling, de internationale stellen uit de vervolgorders in de nieuwe. Uitzondering waren de eerste twee België stellen die ook in de oude kleurstelling waren omdat deze uit de productielijn van de binnenlandse achtjes kwamen, maar die zijn inmiddels terug naar de fabriek voor een retrofit.
-
Thx! En die NL-stellen, worden die nog omgespoten of gestickerd of zit dat nog niet in de planning?
-
Ik ga er vanuit dat je de dagkaart oost voor Overijsel Gelderland en Flevoland nog gewoon bij de chauffeur kan kopen? Staat niet erg duidelijk op de RRReis site.
Dit onderschrift heeft 5 minuten vertraging.
- ovVeluwe
Zowel de dagkaart als de meermanskaart zijn nog gewoon in de bus verkrijgbaar.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
-
Deze statistiek zette mij aan het denken: weet iemand wat de gemiddelde snelheid over een hele dienst ongeveer is?
(Ook voor treinpersoneel lijkt het antwoord mij interessant)
- trolly
Dat lijkt me nogal afhankelijk van het karakter van die dienst, en waar die gereden wordt. Uit de kronieken van Mikos begrijp ik dat hij ook regelmatig als reserve wordt ingedeeld. De kans dat de gemiddelde snelheid op zo'n dienst wat lager ligt dan als je de hele dag in de cabine van een (rijdende) intercity doorbrengt lijkt me vrij hoog.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Lijn 45
- Contacteer:
-
Volop kans voor interessante, genuanceerde antwoorden dustrolly schreef: ↑za 04 jan 2025, 09:14 Dat lijkt me nogal afhankelijk van het karakter van die dienst, en waar die gereden wordt. Uit de kronieken van Mikos begrijp ik dat hij ook regelmatig als reserve wordt ingedeeld. De kans dat de gemiddelde snelheid op zo'n dienst wat lager ligt dan als je de hele dag in de cabine van een (rijdende) intercity doorbrengt lijkt me vrij hoog.

- trolly
Vast. Maar het korte antwoord is dus tussen 0 en 200 km/u. Veel rekenplezier!
Non oltrepassare la linea gialla
-
- OVNL-beheerder
Hangt er ook nogal vanaf waar je op de bus zit of welke treinen je rijdt. Een chauffeur op de stadsdienst mag blij zijn met 28 of 29 km/h gemiddeld denk ik, terwijl dat op streeklijnen een stuk hoger ligt.Dionysusnu schreef: ↑za 04 jan 2025, 09:03Deze statistiek zette mij aan het denken: weet iemand wat de gemiddelde snelheid over een hele dienst ongeveer is?
(Ook voor treinpersoneel lijkt het antwoord mij interessant)
Zelfde kun je betogen voor treinpersoneel: als je een dienst hebt met veel sprinters zal de gemiddelde snelheid een stuk lager liggen.
- Hainje
Voor zover ik weet ligt de gemiddelde snelheid van een stadsdienst in Tilburg/Den Bosch/Breda rond de 17 km/u. Van de streekdiensten weet ik het niet zeker, maar dat zal ook niet heel veel hoger liggen dan 35 km/h denk ik. Je moet immers in al die dorpjes ook remmen voor allerlei langzaam verkeer en verkeersremmende maatregelen. Alleen op Interliner-achtige lijnen zal de gemiddelde snelheid meer rond de 50 km/u liggen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
- Hainje
- Spoiler: show
Hoe kan ik dat uit zetten? Ik heb alleen de stations nodig, voor BTM gebruik ik liever 9292 of OVinfo.
-
Normaal geeft de NS-app standaard het station met die afkorting als eerste, maar blijkbaar gaat dat voor Ass niet helemaal lekker.
- Hainje
Wel bij meer stations hoor, maar sowieso wil ik al die bushaltes daar helemaal niet zien.
-
Als je "Sl" intypt, krijg je in ieder geval Sloterdijk bovenaan. Het zoeken naar BTM begint pas bij 3 letters. Of je het ook helemaal uit kan zetten weet ik niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Als je een verkorting intypt staat het station eerst bovenaan, maar na een seconde ofzo laadt hij de bushaltes waar die letters in voorkomen. Als je dan een verkorting hebt waar veel haltes deels mee overeenkomen dan verdwijnt het station weer uit beeld. Ass is daarmee wel de meest hardnekkige zover ik zie, al wil je natuurlijk bij zoeken op Ah niet Ahaus als bovenste te zien krijgen (wat wel gebeurt).Dionysusnu schreef: ↑za 04 jan 2025, 20:52 Normaal geeft de NS-app standaard het station met die afkorting als eerste, maar blijkbaar gaat dat voor Ass niet helemaal lekker.
Schapekop in de Keistad