Neuh, in principe moet iedereen vanaf morgen gewoon weer betalen. Alleen als de apparatuur verzaakt(of er niet is), heeft de reiziger geluk en kan die gratis mee (want Qbuzz z'n probleem, niet die van de reiziger). Heeft weinig met opstelling te maken, en is letterlijk bij elke lijnbus in het land hetzelfde...isaacp schreef: ↑zo 05 jan 2025, 18:01Ik vind deze opstelling niet echt eerlijk dat de ene reiziger moet betalen en de andere wel gratis mee mag? Maar dat is mijn mening.Speedmaster schreef: ↑zo 05 jan 2025, 17:52 Bussen waar Qbuzz apparatuur in zit moet de passagier betalen. Bussen zonder apparatuur of validators mogen passagiers gratis mee. Dat is wat er intern is gecommuniceerd.
Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
-
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Grt. Stefan
-
En de verlenging van de vakantiedienstregeling waar ik eerder over schreef, kan iemand dat nu reeds bevestigen?
-
Niet. Er wordt een “gewone” dienstregeling gereden.
-
Als ik op OVInfo zie, dan rijdt vestiging Alphen vanaf morgen nog de vakantiedienstregeling.
-
Ik zie op het buitenterrein in Katwijk lang niet de 40 laders die elders in dit topic genoemd worden. Mag ik hieruit opmaken dat er ook IN de grote hal geladen zou worden en dat dit nu ineens niet mag of denk ik verkeerd?ThatPCDude schreef: ↑zo 05 jan 2025, 06:49Ik geloof dat het iets was met laadcapaciteit en ruimte. Katwijk heb je niet bijzonder veel ruimte om elektrisch te laden, vanwege de gigantische loods waar niet geladen mag wordenCamilleKreemers schreef: ↑za 04 jan 2025, 23:58 Wat was eigenlijk de gedachte van stallingen in beide Katwijk EN Noordwijk? Ze liggen nogal vlak bij elkaar en aldus AHCO passen er een totaal 80 bussen in beide stallingen.Vanaf maandag wordt Noordwijk overigens geen opkomstlocatie meer maar slechts een dependance van Katwijk vanwege de tekortschietende faciliteiten.
-
Nope. Alphen rijd inderdaad vakantiediensten
-
Hopelik is er iets fout gegaan bij de de voorbereiding van de dagplanning, want volgens OVinfo staan er planmatig 300 ritten geschrapt deze maandag waarvan een stuk of 115 op lijn 400/401/410, een aantal met gaten van 2 en 2,5 uur (38/55) en ook enkele laatste ritten (385, 250). Dat zal dan met drukke bussen en nog wat niet uitvoerbare buswissels op Leiden nog wel verder oplopen.
Hoewel ik vandaag zie op https://busplus.waarisdetrein.nl/#/journeys/QBUZZ voor de zondag ook heel veel blauwe ritten (die rijden sowieso niet, rode soms ook niet). Over de 140, maar dan op een zondag.
Hoewel ik vandaag zie op https://busplus.waarisdetrein.nl/#/journeys/QBUZZ voor de zondag ook heel veel blauwe ritten (die rijden sowieso niet, rode soms ook niet). Over de 140, maar dan op een zondag.
- ThatPCDude
- Donateur
Ik heb geen idee of er plannen waren om in de hal te laden, maar er zijn in ieder geval geen laadpalen in de hal geplaatst.Aart Rietveld schreef: ↑zo 05 jan 2025, 23:22 Ik zie op het buitenterrein in Katwijk lang niet de 40 laders die elders in dit topic genoemd worden. Mag ik hieruit opmaken dat er ook IN de grote hal geladen zou worden en dat dit nu ineens niet mag of denk ik verkeerd?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-bus ... ~a6048a79/
Ik kan het helaas niet lezen, maar gaat onder andere over het starten van nieuwe concessies verplaatsen naar de lente/zomer waar hier ook al over gesproken is.
Ik kan het helaas niet lezen, maar gaat onder andere over het starten van nieuwe concessies verplaatsen naar de lente/zomer waar hier ook al over gesproken is.
-
Als je op de OVinfo-app bij Leiden Centraal kijkt rijden er flink wat bussen niet vanochtend.
-
Nu wel:matje82 schreef: ↑ma 06 jan 2025, 07:41 https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-bus ... ~a6048a79/
https://archive.ph/r69ZX
-
Dat maakt natuurlijk niets uit, behalve dat je dan 6 weken een zomerdienstregeling kunt rijden.matje82 schreef: ↑ma 06 jan 2025, 07:41 https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-bus ... ~a6048a79/
Maar als je een onrealistische dienstregeling indient omdat je het aantal chauffeurs bij lange na niet hebt helpt een start in de zomer ook niet. Bovendien is dan veel personeel op vakantie.
Ook bij een start in de zomer moeten de stallingen op orde zijn. Nadeel is trouwens dat touringcars inhuren wellicht lastiger is omdat die veelal voor vakantieritten zijn ingehuurd.
-
Ik vind het een goed idee; je hebt flink minder reizigers, de scholieren hebben gewoon het hele schooljaar hun broodnodige voorspelbaarheid, en als er toch problemen zijn kun je in ieder geval binnen je eigen materieel dingen sneller oplossen omdat je een flinke reservevloot hebt. En het is veel langer licht, wat toch een stuk fijner is als je aan nieuwe routes en bussen moet wennen. Doen!
Chauffeur Syntus Utrecht.
-
Het inhuren van touringcars in zulke aantallen hebben we eigenlijk niet eerder gezien, bovendien heb je ze niet nodig als je gewoon genoeg bussen en chauffeurs hebt.buschauffeurDH schreef: ↑ma 06 jan 2025, 09:48Dat maakt natuurlijk niets uit, behalve dat je dan 6 weken een zomerdienstregeling kunt rijden.matje82 schreef: ↑ma 06 jan 2025, 07:41 https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-bus ... ~a6048a79/
Maar als je een onrealistische dienstregeling indient omdat je het aantal chauffeurs bij lange na niet hebt helpt een start in de zomer ook niet. Bovendien is dan veel personeel op vakantie.
Ook bij een start in de zomer moeten de stallingen op orde zijn. Nadeel is trouwens dat touringcars inhuren wellicht lastiger is omdat die veelal voor vakantieritten zijn ingehuurd.
-
En minder storingen met elektrische bussen denk ik. Met de komst van elektrische bussen is de start van een concessie een extra uitdaging.Niwa ter Els schreef: ↑ma 06 jan 2025, 09:56 Ik vind het een goed idee; je hebt flink minder reizigers, de scholieren hebben gewoon het hele schooljaar hun broodnodige voorspelbaarheid, en als er toch problemen zijn kun je in ieder geval binnen je eigen materieel dingen sneller oplossen omdat je een flinke reservevloot hebt. En het is veel langer licht, wat toch een stuk fijner is als je aan nieuwe routes en bussen moet wennen. Doen!
-
Als je dan al in de zomer begint, zou het denk ik beter zijn om het eerste halfjaar simpelweg volgens de bestaande dienstregeling te blijven rijden, met hooguit enkele kleine wijzigingen en zeker niet meer ritten dan in de vorige concessie het geval was. Zo kunnen chauffeurs en reizigers wennen aan de nieuwe vervoerder en het nieuwe materieel, weet je zeker dat je voldoende personeel hebt en is een te late levering van materieel minder erg omdat je in het begin toch niet alles nodig hebt en best een paar bussen kan missen. De vervoerder heeft dan een halfjaar om alles op orde te krijgen en in december kunnen ze dan starten met het nieuwe vervoerplan.
-
Die ontsnapping die jij op het laatst stelt was er nu ook. Er was de optie om niet volledig elektrisch te beginnen bij aanvang van de concessie.Kampeerder schreef: ↑ma 06 jan 2025, 10:38 Als je dan al in de zomer begint, zou het denk ik beter zijn om het eerste halfjaar simpelweg volgens de bestaande dienstregeling te blijven rijden, met hooguit enkele kleine wijzigingen en zeker niet meer ritten dan in de vorige concessie het geval was. Zo kunnen chauffeurs en reizigers wennen aan de nieuwe vervoerder en het nieuwe materieel, weet je zeker dat je voldoende personeel hebt en is een te late levering van materieel minder erg omdat je in het begin toch niet alles nodig hebt en best een paar bussen kan missen. De vervoerder heeft dan een halfjaar om alles op orde te krijgen en in december kunnen ze dan starten met het nieuwe vervoerplan.
Als je dan belooft dat wel te zullen doen moet je daar aan gehouden worden.
-
Ik weet niet waar je het over hebt. Ik heb niks gezegd over elektrische bussen.
Om dan toch op jou te reageren: ik vind het ook onverstandig om direct elektrisch te beginnen, maar de problemen nu hebben daar volgens mij vrij weinig mee te maken. VanHool is failliet gegaan waardoor men sowieso niet anders kon dan daarvoor in eerste instantie dieselbussen in te zetten, en Iveco levert veel te laat. Maar de dieselbussen in Fryslân zijn ook te laat geleverd, zij het met een veel minder grote vertraging. Je hebt dan weinig alternatieven en dus zul je het moeten doen met tweedehands (diesel) materieel en inhuur. Er zijn veel dingen die ik Qbuzz wel verwijt, zoals het totale gebrek aan communicatie (vooral naar de chauffeurs) en het nauwelijks bereikbaar zijn van de verkeersleiding. Maar een faillissement van VanHool en te late levering van Iveco kun je Qbuzz onmogelijk kwalijk nemen.
Om dan toch op jou te reageren: ik vind het ook onverstandig om direct elektrisch te beginnen, maar de problemen nu hebben daar volgens mij vrij weinig mee te maken. VanHool is failliet gegaan waardoor men sowieso niet anders kon dan daarvoor in eerste instantie dieselbussen in te zetten, en Iveco levert veel te laat. Maar de dieselbussen in Fryslân zijn ook te laat geleverd, zij het met een veel minder grote vertraging. Je hebt dan weinig alternatieven en dus zul je het moeten doen met tweedehands (diesel) materieel en inhuur. Er zijn veel dingen die ik Qbuzz wel verwijt, zoals het totale gebrek aan communicatie (vooral naar de chauffeurs) en het nauwelijks bereikbaar zijn van de verkeersleiding. Maar een faillissement van VanHool en te late levering van Iveco kun je Qbuzz onmogelijk kwalijk nemen.
-
Over communicatie gesproken: Is er een pagina met verstoringen en omleidingen voor ZHN? Deze heb ik niet kunnen vinden, alleen die van andere Qbuzz-concessies.
-
Intern is er wel een pagina met alle leidingen maar voor extern heb ik geen idee. Maar ik sluit mij aan bij de slechte communicatie naar chauffeurs en de uiterste slecht opgetuigde backoffice. Ook de verkeersleiding (reisregie) is onvoldoende voorbereid en toereikend voor de huidige stortvloed aan vragen van uit ZHN en het hoge Noorden….
Laatst gewijzigd door Speedmaster op ma 06 jan 2025, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Weet iemand waarom er nog steeds zoveel Citea’s ex Duitsland en IJsland niet rijden? Heeft dat nog steeds met de kentekens te maken? Dit helpt natuurlijk ook niet mee.
-
https://zhn.qbuzz.nl/omleidingen-en-verstoringenDionysusnu schreef: ↑ma 06 jan 2025, 11:57 Over communicatie gesproken: Is er een pagina met verstoringen en omleidingen voor ZHN? Deze heb ik niet kunnen vinden, alleen die van andere Qbuzz-concessies.
-
Oh, nu staat hij ook rechtsboven de reisplanner. Is dat net nieuw, of heb ik er gewoon straal overheen gekeken? Wel onhandig dat die pagina niet bij het kopje "reisinformatie" bovenaan staat.
-
Kleine indruk deze middag dat de Arriva Citea's veel vanuit Alphen rijden in ieder geval. Verder in meerdere bussen ook nog geen werkende incheckapparatuur. Ook lijnfilms geven nog steeds vaak geen of foutieve informatie
- Meltrain
- Donateur
De pagina bestond in elk geval vorige week al, want toen keek ik er op.Dionysusnu schreef: ↑ma 06 jan 2025, 13:21 Oh, nu staat hij ook rechtsboven de reisplanner. Is dat net nieuw, of heb ik er gewoon straal overheen gekeken?
Ik weet alleen niet meer precies hoe ik bij die pagina kwam.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.