Eurocity Direct

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Matt

Re: Eurocity Direct

Bericht door Matt »

In sommige gevallen is het sneller om via Brussel te reizen, althans volgens de dienstregeling. Het probleem met deze route is het gebrek aan alternatieven als je de overstap mist. Als je de overstap mist, dan moet je meestal 2 uur wachten op de volgende ICE. Daarnaast heb je met twee losse tickets (ECD en ICE) geen recht op geld terug bij vertraging.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Doe ik vanuit Breda regelmatig, zeker met interrail is het al snel voordelig omdat je maar beperkt in Nederland mag reizen. Ook qua reistijd maakt het weinig uit en dan kan ik de RE13 vermijden.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Meltrain schreef: wo 08 jan 2025, 08:19 Waarom zou je van/naar Duitsland via België reizen? :|
Van Köln Hbf naar Rotterdam Centraal is het maar een kwartier langzamer dan de routes met de ICE via Utrecht of met de RE13 via Venlo. Wanneer deze zomer Oberhausen - Emmerich voor 8 weken dicht gaat, de ICE naar Amsterdam dus via Venlo moet en de RE13 wordt opgeheven is het de snelste route. En zelfs daarbuiten kan het sneller zijn, omdat de ICE naar Brussel in het andere uur rijdt ten opzichte van de ICE naar Amsterdam.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Matt schreef: wo 08 jan 2025, 08:50 Daarnaast heb je met twee losse tickets (ECD en ICE) geen recht op geld terug bij vertraging.
Daarom vond ik het dus zo interessant dat DB het wel als één ticket aanbied. Nu nog hopen dat ze ook de sparpreisen gaan aanbieden.
DovaModaal

Bericht door DovaModaal »

Meltrain schreef: wo 08 jan 2025, 08:19
verfmeer schreef: di 07 jan 2025, 15:17 De Eurocity Direct is nu ook op het binnenlandse gedeelte van bahn.de te boeken, zolang het onderdeel is van een reis van/naar/door Duitsland.
Waarom zou je van/naar Duitsland via België reizen? :|
Voor de reis Aken - Rotterdam stelt de DB-reisplanner (bahn.de) de reis via de ECD in Antwerpen voor als een van de mogelijkheden. [Weliswaar kreeg ik zonder verder te zoeken enkel de combinatie met Eurostar te zien en niet het bedoelde traject met hun eigen ICE een uur later.]

En er is meer dan "via België": reizigers kunnen ook van Antwerpen via Nederland naar noord-Duitsland reizen.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op wo 08 jan 2025, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

verfmeer schreef: wo 08 jan 2025, 08:55
Matt schreef: wo 08 jan 2025, 08:50 Daarnaast heb je met twee losse tickets (ECD en ICE) geen recht op geld terug bij vertraging.
Daarom vond ik het dus zo interessant dat DB het wel als één ticket aanbied. Nu nog hopen dat ze ook de sparpreisen gaan aanbieden.
Ik weet niet of die terugkomen. Tot een paar jaar geleden ging dat wel (met IC Brussel via Brussel of Leuven naar Nederland). Maar het zou kunnen dat Sparpreise van Herzogenrath naar bv. Rotterdam voor €17,xx (treinbinding tot Aken) niet uit kunnen voor DB, NMBS en NS...
Matt

Bericht door Matt »

verfmeer schreef: wo 08 jan 2025, 08:55 Daarom vond ik het dus zo interessant dat DB het wel als één ticket aanbied. Nu nog hopen dat ze ook de sparpreisen gaan aanbieden.
Wie weet. Het is in ieder geval wel zeker dat NS International en NMBS deze doorgaande tickets niet zullen aanbieden. Die willen natuurlijk hun eigen producten blijven verkopen.
en-es

Bericht door en-es »

Meltrain schreef: wo 08 jan 2025, 08:19 Waarom zou je van/naar Duitsland via België reizen? :|
Als ik voor een zacht prijsje een bizarre route kan afleggen, waarom niet? :)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Kan mij in de zomermaanden heel goed voorstellen dat Rotterdam - Brussel - Frankfurt comfortabeler/sneller is dan Rotterdam - Utrecht - eindeloos geboemel via Venlo - Frankfurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

en-es schreef: wo 08 jan 2025, 09:57
Als ik voor een zacht prijsje een bizarre route kan afleggen, waarom niet? :)
Ondanks alle bovenstaande uiterst zinvolle motiveringen op grond van ticketprijs en reistijd lijkt me dit toch wel de kern van de zaak. Dit is een fappertsforum, nondeju.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Matt

Bericht door Matt »

Toch zie ik met enige regelmaat dat "de gewone reiziger" ook van Rotterdam naar Frankfurt of een vergelijkbare route via België reist. Dit is meestal de onwetende reiziger die "de goedkoopste prijs vond" of "de treintijden kwamen wel goed uit". Er zijn genoeg reizigers die helemaal niet kijken naar waar je moet overstappen en hoe lang. De prijs en vertrek- en aankomsttijd zijn voor sommige reizigers het belangrijkste.
gpvos

Bericht door gpvos »

Ik ben ooit op een DB-kaartje van Amsterdam naar Gent gereisd via Aken, gewoon omdat het kon. Kostte toen 33 euro. Sorry, dit heeft niets meer met de ECD te maken.

Edit: dit was denk ik ook via Gronau, zo kon ik nog wat trajectjes in het Roergebied en oostelijk België afstrepen.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 10 jan 2025, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Mwoah: cities in Europa, indirect. Het sluit er dus wel enigszins op aan (A)
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

Die ECD loopt zeker wel lekker? Als je dit weekend nog van Rtd naar Brussel wilt betaal je minimaal 50 euro enkele reis, op een enkele vroege of late rit na. Omdat er alleen nog full flex tickets zijn blijkbaar. De EC is dan gelukkig een heel veel goedkoper alternatief.

Ik snap het principe van hoe eerder boeken hoe goedkoper. Maar als de Eurostar van 8.28 uur uit Rtd zelfs goedkoper is, dan begint er toch kleur aan te komen. _O-
en-es

Bericht door en-es »

Die prijzen zijn inderdaad af en toe nogal bizar.
cassie127

Bericht door cassie127 »

I.v.m. de NMBS Staking die morgenavond vanaf 22:00 begint, vervalt vanaf 17:00 de treinbinding bij zowel Eurocity als Eurocity Direct treinen tot maandag einde dienst
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Treintje1989 schreef: vr 10 jan 2025, 21:16 Ik snap het principe van hoe eerder boeken hoe goedkoper. Maar als de Eurostar van 8.28 uur uit Rtd zelfs goedkoper is, dan begint er toch kleur aan te komen. _O-
Ik vind nog steeds dat dat principe op deze verbinding eigenlijk niks te zoeken heeft, net zomin als op pakweg Amsterdam-Maastricht.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Wordt die Eurocity Direct niet gereden voor eigen rekening en risico van de vervoerders? Dat zou het tariefmodel verklaren.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik zag gisteren een ICNG op Schiphol waarvan de eindbestemming op de trein steeds afwisselde tussen “Brussel Zuid/Midi”, “Bruxelles Midi”, “Brüssel Süd” en “Brussels South”.
Ik snap alleen niet waarom in het Nederlands Midi is toegevoegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
teun

Bericht door teun »

Ik verwacht voor Nederlanders die ergens een reisplanner of een kaartje Brussel Midi hebben zien staan en niet de link leggen dat dat de Franse term voor het zuiderstation is.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

waldo79 schreef: zo 12 jan 2025, 16:30 Wordt die Eurocity Direct niet gereden voor eigen rekening en risico van de vervoerders? Dat zou het tariefmodel verklaren.
In België wel (open toegang), in Nederland valt de ECD ook onder de concessie maar NS heeft in de concessie voor de internationale verbindingen een zeer grote tariefvrijheid. Dus ze vragen wat ze denken dat de markt kan dragen.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Meltrain schreef: do 23 jan 2025, 07:50 Ik zag gisteren een ICNG op Schiphol waarvan de eindbestemming op de trein steeds afwisselde tussen “Brussel Zuid/Midi”, “Bruxelles Midi”, “Brüssel Süd” en “Brussels South”.
Ik snap alleen niet waarom in het Nederlands Midi is toegevoegd.
Iets met Belgische taalwetgeving. NS wil de reisinformatie ook in het Engels kunnen tonen en België is dat alleen toegestaan als alle nationale talen (Nederlands, Frans en Duits) eerst worden getoond/gesproken. Ik vermoed dat OBIS niet zo'n specifiek systeem heeft voor Belgische taalgrenzen als de NMBS, dus om problemen te voorkomen wordt waarschijnlijk een rit van/naar België standaard viertalig gedaan.

Bericht door Post »

Ik denk dat de combinatie zuid/midi vraagtekens oproept, niet de losse toevoeging van midi.
en-es

Bericht door en-es »

Waarom Midi? Zuid in het frans is toch Sud.
trolly

Bericht door trolly »

:Y

Of le midi.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie