Eurocity Direct
-
Re: Eurocity Direct
In sommige gevallen is het sneller om via Brussel te reizen, althans volgens de dienstregeling. Het probleem met deze route is het gebrek aan alternatieven als je de overstap mist. Als je de overstap mist, dan moet je meestal 2 uur wachten op de volgende ICE. Daarnaast heb je met twee losse tickets (ECD en ICE) geen recht op geld terug bij vertraging.
-
Doe ik vanuit Breda regelmatig, zeker met interrail is het al snel voordelig omdat je maar beperkt in Nederland mag reizen. Ook qua reistijd maakt het weinig uit en dan kan ik de RE13 vermijden.
-
Van Köln Hbf naar Rotterdam Centraal is het maar een kwartier langzamer dan de routes met de ICE via Utrecht of met de RE13 via Venlo. Wanneer deze zomer Oberhausen - Emmerich voor 8 weken dicht gaat, de ICE naar Amsterdam dus via Venlo moet en de RE13 wordt opgeheven is het de snelste route. En zelfs daarbuiten kan het sneller zijn, omdat de ICE naar Brussel in het andere uur rijdt ten opzichte van de ICE naar Amsterdam.
-
-
Voor de reis Aken - Rotterdam stelt de DB-reisplanner (bahn.de) de reis via de ECD in Antwerpen voor als een van de mogelijkheden. [Weliswaar kreeg ik zonder verder te zoeken enkel de combinatie met Eurostar te zien en niet het bedoelde traject met hun eigen ICE een uur later.]
En er is meer dan "via België": reizigers kunnen ook van Antwerpen via Nederland naar noord-Duitsland reizen.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op wo 08 jan 2025, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik weet niet of die terugkomen. Tot een paar jaar geleden ging dat wel (met IC Brussel via Brussel of Leuven naar Nederland). Maar het zou kunnen dat Sparpreise van Herzogenrath naar bv. Rotterdam voor €17,xx (treinbinding tot Aken) niet uit kunnen voor DB, NMBS en NS...
-
Wie weet. Het is in ieder geval wel zeker dat NS International en NMBS deze doorgaande tickets niet zullen aanbieden. Die willen natuurlijk hun eigen producten blijven verkopen.
-
- Suus
- Contacteer:
Kan mij in de zomermaanden heel goed voorstellen dat Rotterdam - Brussel - Frankfurt comfortabeler/sneller is dan Rotterdam - Utrecht - eindeloos geboemel via Venlo - Frankfurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- trolly
Ondanks alle bovenstaande uiterst zinvolle motiveringen op grond van ticketprijs en reistijd lijkt me dit toch wel de kern van de zaak. Dit is een fappertsforum, nondeju.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Toch zie ik met enige regelmaat dat "de gewone reiziger" ook van Rotterdam naar Frankfurt of een vergelijkbare route via België reist. Dit is meestal de onwetende reiziger die "de goedkoopste prijs vond" of "de treintijden kwamen wel goed uit". Er zijn genoeg reizigers die helemaal niet kijken naar waar je moet overstappen en hoe lang. De prijs en vertrek- en aankomsttijd zijn voor sommige reizigers het belangrijkste.
-
Ik ben ooit op een DB-kaartje van Amsterdam naar Gent gereisd via Aken, gewoon omdat het kon. Kostte toen 33 euro. Sorry, dit heeft niets meer met de ECD te maken.
Edit: dit was denk ik ook via Gronau, zo kon ik nog wat trajectjes in het Roergebied en oostelijk België afstrepen.
Edit: dit was denk ik ook via Gronau, zo kon ik nog wat trajectjes in het Roergebied en oostelijk België afstrepen.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 10 jan 2025, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Donateur
Mwoah: cities in Europa, indirect. Het sluit er dus wel enigszins op aan 

-
Die ECD loopt zeker wel lekker? Als je dit weekend nog van Rtd naar Brussel wilt betaal je minimaal 50 euro enkele reis, op een enkele vroege of late rit na. Omdat er alleen nog full flex tickets zijn blijkbaar. De EC is dan gelukkig een heel veel goedkoper alternatief.
Ik snap het principe van hoe eerder boeken hoe goedkoper. Maar als de Eurostar van 8.28 uur uit Rtd zelfs goedkoper is, dan begint er toch kleur aan te komen.
Ik snap het principe van hoe eerder boeken hoe goedkoper. Maar als de Eurostar van 8.28 uur uit Rtd zelfs goedkoper is, dan begint er toch kleur aan te komen.

-
Die prijzen zijn inderdaad af en toe nogal bizar.
-
I.v.m. de NMBS Staking die morgenavond vanaf 22:00 begint, vervalt vanaf 17:00 de treinbinding bij zowel Eurocity als Eurocity Direct treinen tot maandag einde dienst
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Ik vind nog steeds dat dat principe op deze verbinding eigenlijk niks te zoeken heeft, net zomin als op pakweg Amsterdam-Maastricht.Treintje1989 schreef: ↑vr 10 jan 2025, 21:16 Ik snap het principe van hoe eerder boeken hoe goedkoper. Maar als de Eurostar van 8.28 uur uit Rtd zelfs goedkoper is, dan begint er toch kleur aan te komen.![]()
-
Wordt die Eurocity Direct niet gereden voor eigen rekening en risico van de vervoerders? Dat zou het tariefmodel verklaren.
- Meltrain
- Donateur
Ik zag gisteren een ICNG op Schiphol waarvan de eindbestemming op de trein steeds afwisselde tussen “Brussel Zuid/Midi”, “Bruxelles Midi”, “Brüssel Süd” en “Brussels South”.
Ik snap alleen niet waarom in het Nederlands Midi is toegevoegd.
Ik snap alleen niet waarom in het Nederlands Midi is toegevoegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Ik verwacht voor Nederlanders die ergens een reisplanner of een kaartje Brussel Midi hebben zien staan en niet de link leggen dat dat de Franse term voor het zuiderstation is.
-
In België wel (open toegang), in Nederland valt de ECD ook onder de concessie maar NS heeft in de concessie voor de internationale verbindingen een zeer grote tariefvrijheid. Dus ze vragen wat ze denken dat de markt kan dragen.
-
Iets met Belgische taalwetgeving. NS wil de reisinformatie ook in het Engels kunnen tonen en België is dat alleen toegestaan als alle nationale talen (Nederlands, Frans en Duits) eerst worden getoond/gesproken. Ik vermoed dat OBIS niet zo'n specifiek systeem heeft voor Belgische taalgrenzen als de NMBS, dus om problemen te voorkomen wordt waarschijnlijk een rit van/naar België standaard viertalig gedaan.
-
Ik denk dat de combinatie zuid/midi vraagtekens oproept, niet de losse toevoeging van midi.
-
Waarom Midi? Zuid in het frans is toch Sud.
- trolly

Of le midi.
Non oltrepassare la linea gialla