Daniel's 2024 - Het OV-jaar in 66 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Daniel's 2024 - Het OV-jaar in 66 foto's

Bericht door Daniel »

Het is alweer de laatste week van 2024, dus hoog tijd om de OV-balans weer eens op te maken in de vorm van een serie foto's.

Januari
De eerste maand van het jaar... die verliep dit jaar precies hetzelfde als de laatste maand van het vorige jaar: druk met verhuizen en het nieuwe huisje een beetje inrichten kwam het er niet van op pad te gaan voor foto's.

Februari
Ook februari was nou nog niet heel fotorijk gezien bovenstaande reden, maar deze maand werd nog wel een rondje door de eigen stad gemaakt. Op het Borneoplein passeert lijn 9 die door een nieuw gerealiseerde halte (rechts op de achtergrond) niet meer heel het plein zelf rond hoeft maar zich kan beperken tot de rotonde aan de rand. De oude abri's van de vervallen halte kwamen nog van pas als om droog te staan tijdens een regenbui...
Afbeelding
Syntus 1877 - Amersfoort, Leusderweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Maart
Met wat vertraging werd het eens hoog tijd de net gewisselde concessies te bezoeken. Zo was ik in Enschede waar Arriva het stokje van Syntus had overgenomen met vloot elektrische Volvo's...
Afbeelding
Arriva 4909 - Enschede, Geessinkweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Toevallig reed daar ook nog wat tijdelijk materieel rond...
Afbeelding
Arriva 8662 - Enschede, Lambertus Buddestraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Een dagje later was ik dan weer in de Zaanstreek, waar EBS het stokje had overgenomen en nog met een flinke tijdelijke vloot reed. Waaronder deze ex-Berlijnse Citea...
Afbeelding
EBS 4128 - Zaandijk, Fortuinweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook het materieel uit Waterland was in dienst gebleven en door de samenvoeging van de twee gebieden voortaan ook in de Zaanstreek te zien. Zoals op de nieuwe lijn 800...
Afbeelding
EBS 1001 - Zaandam, Leeghwaterweg by Daniël Bleumink, on Flickr

En nog meer EBS, want ook het stadsvervoer in Lelystad was naar hen overgegaan in december 2023...
Afbeelding
EBS 2001 - Lelystad, Voorstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

En tot slot was ik nog in Arnhem waar omgereden werd wegens werkzaamheden aan de Velperweg. Zou deze bus naar Arnhem Centraal gaan, het staat er zelfs twee keer op...
Afbeelding
Arriva 8449 - Arnhem, Oude Velperweg by Daniël Bleumink, on Flickr

April
In het voorjaar was het weer tijd voor het Keukenhof-vervoer, dit jaar voor het laatst door Arriva. Een ex-Twentse Citea passeert door de bollenvelden bij Lisse...
Afbeelding
Arriva 0925 - Lisse, Heereweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook werden de gelede bussen in de provincie Utrecht eens opgezocht, de 1204 was onderweg van Vianen naar Amersfoort Nieuwland...
Afbeelding
Syntus (Pouw Vervoer) 1204 - Amersfoort, Ringweg Koppel by Daniël Bleumink, on Flickr

En de smalle straatjes richting het Van Lodenstein College zijn toch wel de plek waar je het minst geleed materieel verwacht...
Afbeelding
Syntus (Pouw Vervoer) 1203 - Amersfoort, Hoge Kleiweg by Daniël Bleumink, on Flickr

In Eindhoven zocht ik de nieuwe elektrische Citea's ook maar eens op...
Afbeelding
Hermes 2155 - Eindhoven, Petrus Dondersstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Op het tramvervangend vervoer vanwege sloop van een viaduct over de trambaan in Amstelveen reed onder meer dit voormalig Dresdener joekel...
Afbeelding
Peer en Co "Joekel" - Amstelveen, Dr. Willem Dreesweg by Daniël Bleumink, on Flickr

En in Krommenie kon nog een Scania van EBS vastgelegd worden op lijn 69...
Afbeelding
EBS 4016 - Krommenie, Badhuislaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Mei
Het Bevrijdingsfestival in Wageningen trekt altijd veel publiek, waarvoor Syntus een speciale pendelbus rijdt. Dit jaar reed lijn 850 vanaf station Rhenen richting Wageningen...
Afbeelding
Syntus 1001 - Rhenen, Grebbeweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook een nieuwtje van dienstregelingjaar 2024 was het doortrekken van lijn 142 naar Amersfoort Vathorst...
Afbeelding
EBS 2087 - Amersfoort, Terschellingkade by Daniël Bleumink, on Flickr

En de gelede bussen in de regio Veluwe Zuid kom je altijd tegen op plekken waar je ze het minst verwacht...
Afbeelding
Hermes 9305 - Koudhoorn, Garderenseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook werd een stukje de grens overgestoken per OV-fiets, waarmee ik onder andere in het buitengebied van Bocholt belandde...
Afbeelding
Westfalenbus BOH NV 513 - Bocholt, Nevelkamp by Daniël Bleumink, on Flickr

In Haarlem trof ik het buitenbeentje onder de BYDs, namelijk de enige K9UB die daar rondrijdt...
Afbeelding
Connexxion 2099 - Haarlem, Kruistochtstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Lijn 352 was net een week getrolleyficeerd toen ik 'm in Heelsum vastlegde...
Afbeelding
Hermes 5280 - Heelsum, Utrechtseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Mei in de even jaren betekend ook weer dat het tijd is voor Dordt in Stoom. En dan voelt je je oud als er een "veteraanbus" pendelt waar ik notabene zelf nog in heb gezeten op een reguliere lijndienst...
Afbeelding
Stichting Veteraan Autobussen BBA 881 - Dordrecht, Baanhoekweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Juni
Een maandje verder waren in Zaanstreek-Waterland inmiddels de eerste nieuwe elektrische Citea's ingestroomd...
Afbeelding
EBS 4427 - Purmerend, Grotenhuysweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Na 11 jaar trouwe dienst was inmiddels de camera ook wel een keer aan vervanging toe. M'n nieuwe aankoop werd even uitgetest middels een avondwandelingetje door de buurt...
Afbeelding
Syntus 1091 - Amersfoort, Rustenburgerweg by Daniël Bleumink, on Flickr

In Hazerswoude-Rijndijk werd nog een laatste plaatje van Arriva geschoten...
Afbeelding
Arriva 8719 - Hazerswoude-Rijndijk, Rijndijk by Daniël Bleumink, on Flickr

Juli
Op 6 juli ging in Dordrecht de beverBuzz rijden van het station naar de Hollandsche Biesbosch. Het vaste busje was voorzien van bijpassende huisstijl...
Afbeelding
Snelle Vliet 357 - Dordrecht, Baanhoekweg by Daniël Bleumink, on Flickr

En tijdens een rondje door de stad kon nog een plaatje geschoten worden wat ik niet eerder zo maakte. Waarom eigenlijk niet, vraag ik me nu af...
Afbeelding
Qbuzz 6103 - Dordrecht, Chico Mendesring by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook gingen de grote werkzaamheden op Amersfoort Centraal deze maand van start. Het vervangend vervoer werd ondermeer met ex-Almeerse bussen gereden...
Afbeelding
Keolis 6204 - Hoevelaken, Stoutenburgerlaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Een weekje voor opening van de Uithoorntram werden in Amsterdam nog wat plaatjes gemaakt van de inmiddels niet meer bestaande buslijnen die kant uit...
Afbeelding
Connexxion 9757 - Amsterdam, Stadionplein by Daniël Bleumink, on Flickr

Een week later volgde nog een toertje wat de aflopende Friese concessies van Arriva schampte...
Afbeelding
Arriva 8571 - Smilde, Hoofdweg by Daniël Bleumink, on Flickr

En een dag later werd in Uithoorn de gloednieuwe tramlijn uitgeprobeert...
Afbeelding
GVB 3070 - Uithoorn, Station by Daniël Bleumink, on Flickr

Aan het begin van de zomervakantie was het weer tijd voor de jaarlijkse verplaatsing van m'n stationsfiets naar huis. Dat ging dit keer niet met de trein, dus dan maar fietsend. In Scherpenzeel kon een buurtbusje vastgelegd worden...
Afbeelding
Hermes 7245 - Scherpenzeel, Molenweg by Daniël Bleumink, on Flickr

En na een strandwandelingetje en de bijbehorende kibbeling in Katwijk aan Zee was het dan echt vakantie, tja, traditie inmiddels...
Afbeelding
Arriva 7751 - Katwijk, Boulevard by Daniël Bleumink, on Flickr

Augustus
Gelijk op de eerste dag van de maand ging het de grens over voor de zomervakantie. De eerste tussenstop dit jaar was in Luxemburg en tijdens een namiddagje rondwandelen in de stad kon een van de trams op de T1 vastgelegd worden...
Afbeelding
LuxTram 103 - Luxembourg, Place de Metz by Daniël Bleumink, on Flickr

...maar uiteraard ook de nodige busjes...
Afbeelding
Autobus de la Ville de Luxembourg 647 - Luxembourg, Rue St. Ulric by Daniël Bleumink, on Flickr

De hoofdbestemming was ook dit jaar weer Zwitserland, waar onder meer het schattige lijntje naar Les Brenets opgezocht werd...
Afbeelding
Transports Publics Neuchâtelois 5 - Les Brenets by Daniël Bleumink, on Flickr

Echt genieten was de Bergbahn Lauterbrunnen - Mürren waar ik nog precies op tijd was om een van de laatste oude treinen mee te maken (inmiddels zijn die buiten dienst)...
Afbeelding
BLM 21 - Mürren by Daniël Bleumink, on Flickr

Per Transalpin ging het, zoals de naam al zegt, dwars door de Alpen...
Afbeelding
15_20240807_Bergrivier by Daniël Bleumink, on Flickr

En op de laatste volledige dag over de grens werd een bezoekje aan Mürzzuschlag gebracht tussen een slagje over de Semmering heen en terug...
Afbeelding
Österreichische Postbus 16094 - Mürzzuschlag, Josef Aigner-Platz by Daniël Bleumink, on Flickr

Terug in Wenen kon ook daar nog wat OV vastgelegd worden...
Afbeelding
Wiener Linien 8001 - Wien, Gudrunstraße by Daniël Bleumink, on Flickr

Sinds de ver-RRReis-ing had ik IJsselmond nog niet bezocht, dus daar werd maar eens verandering in gebracht. Deze bus gaat toch echt richting Lelystad, wat de bus zelf ook beweert...
Afbeelding
EBS 4177 - Marknesse, Emmeloordseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

In Alkmaar werd de stadsdienst compleet herzien, waarbij onder andere sneldienst 6 nieuw werd ingevoerd...
Afbeelding
Connexxion 7634 - Alkmaar, Laan van Athene by Daniël Bleumink, on Flickr

En met de dienstregelingwijziging eind augustus werden in Amersfoort ook de "nieuwe" stadsbussen geintroduceerd, zijnde ex-Almeerse MANs...
Afbeelding
Syntus 1309 - Amersfoort, Liendertseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

September
Begin september werd Leiden opgezocht voor wat laatste Arriva-plaatjes. Lijn 4 kan hier inmiddels niet meer aangetroffen worden...
Afbeelding
Arriva 4810 - Leiden, Herenstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Een week later was het de beurt aan de regio Gouda, waar dit plaatje van lijn 196 inmiddels niet meer te maken is door een langdurige omleiding...
Afbeelding
Arriva 8817 - Gouderak, Dorpsstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Bij Moordrecht heb je van het viaduct in de A12 een mooi zicht op de sporen rond de aansluiting...
Afbeelding
NS 2014 - Moordrecht-aansluiting by Daniël Bleumink, on Flickr

Op de Open Monumentendag reden er dit jaar extra treinen tussen Amersfoort en Utrecht Maliebaan, voor de gelegenheid uitgevoerd met Mat'46 en Mat'54. Een van de pendels zien we hier passeren bij de voormalige halte Biltstraat...
Afbeelding
NSM 273 + NSM 386 - Utrecht, Biltstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Aan het eind van de maand deed ik, met een net getrokken verstandskies, maar wat rustig aan. Op een klein rondje door de stad trof ik een toen nog zeldzame inzet van een MAN op zaterdag als versterking van lijn 70 i.v.m. Into the Woods...
Afbeelding
Syntus 1308 - Amersfoort, Barchman Wuytierslaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Eind september moest nog een Interrail-dag op, dus ging het maar eens de grens over. Doel was dit keer Dortmund waar de Hängebahn opgezocht werd...
Afbeelding
H-Bahn 2 - Dortmund, Campus Nord by Daniël Bleumink, on Flickr

Dat rondje werd uiteraard gecompleteerd met een bezoekje aan Wuppertal...
Afbeelding
Wuppertaler Stadtwerke 31 - Wuppertal, Werther Brücke by Daniël Bleumink, on Flickr

Oktober
Terwijl de herfstkleuren langzaam begonnen te komen werd begin oktober nog even Zuid-Holland Noord opgezocht. In het noorden van Katwijk kon R-net 430 nog op de foto...
Afbeelding
Arriva 7705 - Katwijk Noord, Biltlaan by Daniël Bleumink, on Flickr

...net als lijn 21 in Noordwijk-Binnen...
Afbeelding
Arriva 8786 - Noordwijk-Binnen, Gooweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Na lange tijd werd ook Groningen weer eens bezocht. Q-link 6 zag ik daar passeren op de Kattenbrug...
Afbeelding
Qbuzz 7430 - Groningen, Kattenbrug by Daniël Bleumink, on Flickr

En in de categorie plaatsjes waar ik niet eerder was werd ook Well nog bezocht...
Afbeelding
Arriva (Juijn) 5047 - Well, Weigraaf by Daniël Bleumink, on Flickr

November
De eennalaatste maand van het jaar begon ik in eigen stad waar lijn 7 nog kon worden vastgelegd op een inmiddels busloze straat...
Afbeelding
Syntus 1055 - Amersfoort, Bombardonstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Eveneens verleden tijd is Syntus Utrecht op lijn 5 in Ede, die we hier zien bij station Veenendaal-De Klomp...
Afbeelding
Syntus 1623 - De Klomp, Stationsplein by Daniël Bleumink, on Flickr

December
En de laatste maand van het jaar trappen we dan weer af in Dordrecht waar lijn 10 bezig was aan zijn laatste dagen op de Steegoversloot...
Afbeelding
Qbuzz 6156 - Dordrecht, Steegoversloot by Daniël Bleumink, on Flickr

Aardig chaotisch ging Qbuzz een week later van start in Zuid-Holland Noord. Op de Witte Singel trof ik lijn 182...
Afbeelding
Qbuzz 8161 - Leiden, Witte Singel by Daniël Bleumink, on Flickr

Alles reed uiteraard nog door elkaar, maar qua inzet klopte dit dan zowaar wel weer...
Afbeelding
Qbuzz 8063 - Leiden, Breestraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Rond Gouda reed de eerste week van de concessie nog Pouw Vervoer met diverse Setra's die ontdaan waren van hun Syntus Utrecht opschriften...
Afbeelding
Qbuzz (Pouw Vervoer) 1650 - Gouda, Stationsplein by Daniël Bleumink, on Flickr

In de Krimpenerwaard werd alles door inhuur gereden, zoals door deze gelede Volvo van HJG Busvervoer...
Afbeelding
HJG Busvervoer 14 - Bergambacht, Provincialeweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook in Amersfoort veranderde de dienstregeling en werd onder meer de nieuwe lijn 15 geintroduceerd...
Afbeelding
Syntus 1016 - Amersfoort, Rondweg Oost by Daniël Bleumink, on Flickr

Twee weken in de nieuwe concessie keerden de oude Citea's van Arriva alweer terug in Zuid-Holland Noord, nu met Qbuzz-stickers...
Afbeelding
Qbuzz 2756 - Alphen a/d Rijn, Van Boetzelaerstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

De Volvo's in Leiden waren inmiddels voorzien van nieuwe nummers en weer werkende koersdisplays, al denkt deze bus een veel groter display te hebben dan hij werkelijk heeft...
Afbeelding
Qbuzz 8103 - Leiden, Lammenschansweg by Daniël Bleumink, on Flickr

...en hebben sommige Citea's nog een beetje een identiteitscrisis...
Afbeelding
Qbuzz 2762 - Leiden, Steenstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Precies dit plaatje maakte ik eerder met een andere bus, maar de schoorsteen verdwijnend in de mist vroeg om herhaling...
Afbeelding
Qbuzz 8728 - Leiden, Molenwerf by Daniël Bleumink, on Flickr

En het jaar sluiten we af in Gouda, waar de tijdelijk overgekomen U-OV Citaro's nog wat kleur brachten met dat grijze weer...
Afbeelding
Qbuzz 3351 - Gouda, Ridder van Catsweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook DMG leende het een en ander uit aan ZHN...
Afbeelding
Qbuzz 6411 - Bergambacht, Slotplein by Daniël Bleumink, on Flickr

En daarmee komt ook een einde aan dit jaaroverzicht in foto's. Wat rest zijn de OV-extremen van dit jaar...
- Noord: Adorp (NL)
- Oost: Wenen (AT)
- Zuid: Visp (CH)
- West: Den Haag (NL)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Daniel's 2024 - Het OV-jaar in 66 foto's

Bericht door Milco »

Leuk uitgebreid verslag :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Leuk overzicht. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
teun

Bericht door teun »

Die Citea in Eindhoven is echt een mooie plaat, en dat bergtreintje in Mürren ziet er tevens heerlijk uit!
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dank voor het delen :Y
Matt

Bericht door Matt »

Mooi overzicht! :D
Plaats reactie