Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hensepens schreef: ↑do 02 jan 2025, 08:35
Hmm, leuk hoor die nieuwe shuttles om de7,5 minuut tussen Hoofddorp en Amsterdam CS. Reizend tussen Hoofddorp en Amsterdam Bijlmer zou ik ook er van kunnen profiteren.
Maar wanneer de ene na de andere trein (sprinter en IC) minutenlang stil blijven staan op Amsterdam Zuid, heb ik toch liever de oude situatie.
Rijden die treinen elkaar in de weg dan? Want rijdt de Airportsprinter en die sprinter uit Zaandam niet via de binnensporen vanaf Riekerpolder (Schiphol Airport spoor 3-4; Hoofddorp spoor 2-3) en alle treinen vanaf Zuid via de buitensporen? Dus dat lange wachten zou er niet mee te maken moeten hebben maar idd alleen met de Eurostar (zoals Bemined eerder zei) maar die zal niet zoveel verderf verzoorzaken lijkt mij?
Bemined schreef: ↑do 02 jan 2025, 13:07
En in die van 2026 gaan ze dat ook weer doen. Eigenlijk zo lang als de snelheidsbeperkingen op de HSL er zitten zullen er enkele IC's een lange stop krijgen in Amsterdam Zuid omdat de volgorde bij Schiphol omgewisseld moet worden (Eurostar moet 6 minuten naar voren, waardoor twee IC's beide 3 minuten naar achteren moeten en hiervoor een lange stop krijgen in Zuid).
De wachttijden op Zuid zal niet direct te maken hebben met de shuttles pur sang natuurlijk. Maar doordat Zuid nu "belangrijker" is geworden hebben de nodige treinen vanaf Bijlmer Arena en Duivendrecht nu (bijna) allemaal wachttijden op Zuid. 3 to 6 minuten. Niet shocking.
Maar uiteindelijk zijn mijn reistijden er in de meeste gevallen langer geworden. Terwijl ik eigenlijk rekening hield met snellere reistijden doordat ik meerdere treinen had op Hoofddorp.
Bij mij gaat het op en neer. Maandag had ik bijvoorbeeld bijna in alle treinen controle, in de 575 kwam er zelfs een heel team S&V langs tussen Ut-Amf, de HC zelf kwam na Zl nog eens langs. Maar gister was er dan amper controle.
En vandaag? Nou vandaag in mijn eerste treinrit een dubbele controle. Zowel tussen Asn en Zl als tussen Zl en Amf. Drie conducteurs waren aan het controleren tegelijkertijd dus men heeft er vandaag in elk geval wel weer zin in
Hensepens schreef: ↑di 07 jan 2025, 18:11
De wachttijden op Zuid zal niet direct te maken hebben met de shuttles pur sang natuurlijk. Maar doordat Zuid nu "belangrijker" is geworden hebben de nodige treinen vanaf Bijlmer Arena en Duivendrecht nu (bijna) allemaal wachttijden op Zuid. 3 to 6 minuten. Niet shocking.
Maar uiteindelijk zijn mijn reistijden er in de meeste gevallen langer geworden. Terwijl ik eigenlijk rekening hield met snellere reistijden doordat ik meerdere treinen had op Hoofddorp.
Het voordeel is wel dat je overdag 14 treinen per uur hebt tussen Hoofddorp en Schiphol Airport. Als 1 van die treinen niet de directe is naar jou bestemming (richting Asdz), kun je altijd een andere nemen en op Schiphol overstappen. Daardoor is je reistijd met de trein zelf niet perse sneller, maar omdat je wachttijd minder is geworden, kun je wel eerder op je bestemming aankomen.
Niet voor de genoemde reis, slechts 6 van de 14 treinen per uur vanaf Hoofddorp zijn nuttig voor een reis richting Amsterdam Zuid en verder, de overige 8 sluiten of nergens op aan in Schiphol of rijden vrijwel gelijktijdig met de rechtstreekse 4300 of 5700. Alleen de s8300 bied een haalbare en nuttige overstap de 3200 te Schiphol, in alle andere gevallen kun je beter in Hoofddorp wachten op de volgende rechtstreekse sprinter naar Amsterdam Zuid. Waar verder weinig mis mee is overigens, Nieuw Vennep - Amsterdam Lelylaan komt er slechter van af doordat je de trein altijd net weg ziet rijden en de volgende trein zowel in Hoofddorp als Schiphol niet cross-platform is. De Airportsprinter is gewoon, zoals de naam al zegt, bedoelt voor van en naar het vliegveld en nis niet geoptimaliseerd voor overstappers.
Dat zou kunnen.
ICNGB-3315 is om 13u49 als trein 9543 opgeheven in Rotterdam Centraal, onderweg naar Schiphol.
Hij zou zojuist weer vertrokken moeten zijn in Rotterdam Centraal naar Brussel, als trein 9552. Deze was ook opgeheven tot Rotterdam Centraal.
Wellicht even gepauzeerd in Rotterdam Noord Goederen?
Laatst gewijzigd door Ivan op do 09 jan 2025, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
1161 en 1163 met een solo ICNG5 is niet bepaald ruim, zeker als de 1852 ook nog eens is uitgevallen. Twee ICR stammen die hard nodig zijn in de 1100 staan echter op Bkh omdat ze door de verstoring te Dtcp niet konden vertrekken uit Gvc.
Ik zag gisteren ICNG-B 3312 als 1183 richting Eindhoven Centraal. Ook vandaag zie ik hem weer gepland op de 1100. Ik dacht dat de ICNG-B alleen naar Brussel reed, aangezien er een tekort is aan ICNG-B.
Laatst gewijzigd door Matt op do 09 jan 2025, 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Er is juist een tekort aan binnenlandse achtjes waardoor de ICNG-B stellen planmatig in de 2400 meerijden maar in de praktijk ook steeds vaker in de andere series terecht lijkt te komen.
Bemined schreef: ↑wo 08 jan 2025, 18:45
Niet voor de genoemde reis, slechts 6 van de 14 treinen per uur vanaf Hoofddorp zijn nuttig voor een reis richting Amsterdam Zuid en verder, de overige 8 sluiten of nergens op aan in Schiphol of rijden vrijwel gelijktijdig met de rechtstreekse 4300 of 5700. Alleen de s8300 bied een haalbare en nuttige overstap de 3200 te Schiphol, in alle andere gevallen kun je beter in Hoofddorp wachten op de volgende rechtstreekse sprinter naar Amsterdam Zuid. Waar verder weinig mis mee is overigens, Nieuw Vennep - Amsterdam Lelylaan komt er slechter van af doordat je de trein altijd net weg ziet rijden en de volgende trein zowel in Hoofddorp als Schiphol niet cross-platform is. De Airportsprinter is gewoon, zoals de naam al zegt, bedoelt voor van en naar het vliegveld en nis niet geoptimaliseerd voor overstappers.
Helemaal correct. Waar ik vroeger de sprinter nam naar Schiphol en dan IC naar Bijlmer, pak ik nu de sprinter richting Duivendrecht (dus niet elk 8 min) en dan de metro.
De grote vraag is alleen waarom. In de reisplanner zie ik voor Hoofddorp - Bijlmer 6x per uur een verbinding met één overstap op Schiphol en een reistijd van 23-27 minuten. Via Duivendrecht en metro is het 4x per uur met een reistijd van 27-28 minuten.
Comfort? OpDvd heb je in de spits 16*xpu een metro naar Bijlmer, dus max 5mn (de verdeling van de metro's is iets scheef) wachten. Minder dan de 9 op Zuid.
Maar nog steeds, wat win je er mee? Als je met de 4300 aankomt in Amsterdam Zuid komt 3 minuten later de 3200 cross-plaform binnen. Die staat weliswaar 4 minuten stil, maar vertrekt alsnog eerdere dan jij met de sprinter in Duivendrecht kan zijn. De 5700 staat korter stil, maar alsnog vertrekt de aansluitende 3500 op moment dat je met de sprinter in Duivendrecht aankomt dus zelfs met een hele vlotte overstap op de metro win je er niets mee, terwijl het je wel een extra trap en omchecken kost ten opzichte van gewoon het perron oversteken.
Ik zit nu in de 2456 die tussen Schiphol en Rotterdam non-stop via Leiden rijdt.
De vertraging bij aankomst te Rotterdam Centraal lijkt zo'n 20 à 25 minuten te zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.