Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Bericht door fogeltje »

Maar dat speelt al langer (alleen werd toen de naar Connexxion nog gekozen); maar in Nijmegen en Eindhoven heeft men toch gekozen voor Hermes omdat die naam van oudsher een binding met het gebied heeft. Hermes heeft ook een binding met Oost-Brabant. Al sinds de jaren 1920 reden Hermes of voorgangers in Oost-Brabant. Dat soort beweegredenen spelen ook vaak mee.
"Een touringcar is geen bus"
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Sebbo schreef: za 11 jan 2025, 06:38 Ebusco komt nog steeds gewoon uit Deurne volgensmij
Op een paar Ebusco 3.0 bussen (wat geen succes was) komen alle Ebusco’s uit China.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

En weer gaat de discussie over of een bus onder Chinese rommel valt. :roll:

Laat ik duidelijk zijn: ja, de BYDs zijn rommel, maar daarmee is nog niet elke Chinese bus rommel. Zie bijvoorbeeld de redelijk succesvolle instroom van Yutong in ZHN. En ook de Ebusco's zou ik nou niet onder rommel scharen. Zie bijvoorbeeld de v.z.i.w. succesvolle inzet van die bussen in GD.
Jasper073

Bericht door Jasper073 »

Hoe dan ook:

Als ik het goed begrijp dan mag Transdev niet mee doen omdat hun onderdeel zijn van Hermes ? of ja andersom.
Ben op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland en om van andere te leren die er langer verstand van hebben dan ik.
iamthedutchdude

Nee, de vraag is of Transdev meedoet onder de naam Hermes (waarmee ze lokale binding hebben) of onder de naam Transdev (waarmee tegenwoordig structureel ingeschreven wordt). Transdev of Hermes (maar v.z.i.w. niet beide, want zelfde organisatie) mag echter gewoon inschrijven voor deze concessie.

Ik vermoed dat Transdev dat laatste doet, aangezien alle regionale namen de laatste jaren worden afgezworen (Connexxion is bijna overal verdwenen, Hermes rijdt in Veluwe-Zuid al met enkele bussen waarop de naam Transdev prijkt i.p.v. Hermes).
Jasper073

Bericht door Jasper073 »

Ahaa oke ik snap het :pos: Thnx
Ben op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland en om van andere te leren die er langer verstand van hebben dan ik.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Naar aanleiding van die vraag ben ik eens gaan kijken of Transdev onder de naam BBA zou kunnen inschrijven, die naam staat niet (meer) geregistreerd. Wel vond ik deze, die waarschijnlijk is gebruikt voor hun bod op de huidige concessie. Dus wie weet gaat Transdev wel 'Brabants OV' als bedrijfsnaam gebruiken voor deze concessie (als ze inschrijven) (Bravo blijft uiteraard de merknaam). :p
iamthedutchdude

Gezien de inschrijvingsdatum van dat beeldmerk vermoed ik dat Transdev dat beeldmerk had willen gebruiken in de Concessie Zuidoost-Brabant. Dat was echter wel in de tijd dat Transdev al die bijzondere merknamen (Breng, Hermes, Connexxion, OV Regio IJsselmond) nog accepteerde. Die tijden lijken nu toch echt in het verleden te liggen.
Selivio

Bericht door Selivio »

iamthedutchdude schreef: za 11 jan 2025, 20:31 Zie bijvoorbeeld de v.z.i.w. succesvolle inzet van die bussen in GD.
Dat heeft ook zeker 2 jaar geduurd voordat ze een beetje fatsoenlijk reden, maar dat vergeten we maar even :roll:
Grt. Stefan
omaylie

Bericht door omaylie »

Van al die Qbuzz Ebusco 2.2's hebben die in Utrecht de minste problemen, maar dat terzijde.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Lijn 45 schreef: za 11 jan 2025, 21:26 Wel vond ik deze, die waarschijnlijk is gebruikt voor hun bod op de huidige concessie.
Transdev heeft niet ingeschreven op de huidige concessie, maar misschien hebben ze die naam wel overgenomen (gekregen) van Veolia, die wel inschreef op de huidige concessie.
Maar eigenlijk is het in deze concessie niet zo belangrijk onder welke naam een vervoerder inschrijft, aangezien ze toch de merknaam Bravo moeten gebruiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

iamthedutchdude schreef: za 11 jan 2025, 21:43 Gezien de inschrijvingsdatum van dat beeldmerk vermoed ik dat Transdev dat beeldmerk had willen gebruiken in de Concessie Zuidoost-Brabant. Dat was echter wel in de tijd dat Transdev al die bijzondere merknamen (Breng, Hermes, Connexxion, OV Regio IJsselmond) nog accepteerde. Die tijden lijken nu toch echt in het verleden te liggen.
Met de ZOB concessie is gevraagd om een branding te verzinnen. Daar is deze naam uit ontstaan. Uiteindelijk is het m niet geworden.
Volgensmij schrijft Transdev alleen nog in onder de Transdev naam. Ze willen van alle merken af. Connexxion en Hermes zullen bij een concessie wisseling dus sowieso ophouden te bestaan. Althans dat heb ik zo begrepen.
RnBn

Bericht door RnBn »

Ook voor de huidige ZOB concessie wilde men in Hilversum al af van Hermes en had het dus eigenlijk al Connexxion moeten zijn. Indertijd zat er in Eindhoven echter iemand op kantoor die zijn poot stijf heeft gehouden om zo de naam Hermes te behouden, ik ben alleen bang dat het nu niet meer gaat lukken.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Is er al bekend wie er heeft ingeschreven op deze concessie? Biedingen moesten 20 maart 2025 om 12.00 binnen zijn
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

RnBn schreef: zo 12 jan 2025, 12:05 Ook voor de huidige ZOB concessie wilde men in Hilversum al af van Hermes en had het dus eigenlijk al Connexxion moeten zijn. Indertijd zat er in Eindhoven echter iemand op kantoor die zijn poot stijf heeft gehouden om zo de naam Hermes te behouden, ik ben alleen bang dat het nu niet meer gaat lukken.
dat is zeker, Men schrijft maar onder een naam in en dat is Transdev. Ten tijde van de ZOB concessie was dat nog geen issue. Volgensmij had dat toen ook te maken met de CAO van Hermes en Novio....
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

gkw1969 schreef: za 22 mar 2025, 12:24 Is er al bekend wie er heeft ingeschreven op deze concessie? Biedingen moesten 20 maart 2025 om 12.00 binnen zijn
Ja, maar :X
Hainje

Bericht door Hainje »

Laten we zo stellen, wanneer mag het openbaar gemaakt worden?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Jasper073

Bericht door Jasper073 »

Ben ook wel nieuwsgierig haha hoop dat Arriva gewoon lekker blijft bij ons in Den Bosch
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef: za 22 mar 2025, 13:14 Laten we zo stellen, wanneer mag het openbaar gemaakt worden?
De aanbesteding bestaat uit twee fasen. In de 2e fase mag het bekend gemaakt worden. Dit zal ergens eind april zijn volgens mij.
iamthedutchdude

Uit de aanbestedingsstrategie:
Paragraaf 7.2 schreef: Sluitingsdatum indienen Eerste inschrijving: 26 februari 2025
Sluitingsdatum indienen Definitieve inschrijving: 25 april 2025
Gunning: 18 juni 2025

Einde bezwaartermijn: 31 juli 2025
Start nieuwe concessie: 13 december 2026
Vermoedelijk komt er dus inderdaad niet eerder dan eind april iets naar buiten.

Over de twee fasen:
Paragraaf 7.1 schreef:openbare procedure met onderhandeling
De openbare procedure met onderhandeling is arbeidsintensiever en kent een langere doorlooptijd dan de ‘traditionele’ openbare procedure, maar gelet op positieve ervaringen bij onder andere de recente aanbesteding van de concessie West-Brabant, kiest de provincie voor deze procedure. Met deze keuze heeft de provincie namelijk meer ruimte voor inhoudelijke gesprekken met vervoerders over hun inschrijving, waarbij het doel is vervoerders de gelegenheid te bieden om:
  • Eventuele gebreken in hun inschrijving te herstellen. Ondanks de grote mate van zorgvuldigheid die vervoerders doorgaans besteden aan hun inschrijving, kunnen bij het opstellen van een inschrijving altijd fouten worden gemaakt. Mede gelet op de grote inspanningen die een aanbesteding als de onderhavige vraagt van vervoerders, is het onwenselijk dat dergelijke fouten direct leiden tot uitsluiting. Om die reden wordt gebruik gemaakt van de ruimte die de van toepassing zijnde wet- en regelgeving biedt om vervoerders dergelijke fouten te laten herstellen.
  • Onduidelijkheden in hun inschrijving op te helderen. Dit leidt er enerzijds toe dat de beoordelaars de inschrijvingen beter op hun waarde kunnen beoordelen, en kan anderzijds voorkomen dat na concessieverlening discussies ontstaan over de inhoud van de winnende inschrijving.
  • De kwaliteit van hun inschrijving te verhogen. De focus ligt hierbij op het aanvullen van de onderbouwing waarom voor bepaalde maatregelen gekozen wordt, de effecten die hiermee bereikt worden en de wijze waarop eventuele risico’s bij de realisatie beheerst worden.
Hainje

Bericht door Hainje »

Kijk hier hebben we meer aan dan een " :X "

Dank beiden.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Gisteren was de definitieve sluitingsdatum:
https://s2c.mercell.com/today/110570

Is er al meer bekend?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Hainje

Bericht door Hainje »

HOW LONG IS THIS GOING TO TAKE???!

-0-
flipje

Bericht door flipje »

Je zou bijna denken.. Zeeland 2.0? :lol:
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Lijkt me niet aangezien ze dan geen 2de ronde hadden ingepland waarbij discussies met vervoerders over hun bod worden gehouden, blijkbaar is er gewoon een radiostilte / vertraging om een reden die ik niet begrijp.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie