Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Arriva DAV in 2003 maakte het het bontst, vergeleken daarmee is het tijdelijk materieel van Qbuzz nog hypermodern.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Doen ze dat niet simpelweg om te testen of alles in de bussen werkt? Toen Connexxion in HWGO ging rijden hebben de R-Net Citea's de weken daarvoor ook al dienst gedaan vanuit Spijkenisse, puur om te kijken of alles naar behoren werkt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 4089
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Ook de ex-Veolia Citea's hebben in Spijkenisse rond gehobbeld.
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
De ZHN citea's worden later vandaag naar Katwijk gebracht, samen met 2 iris busjes uit Friesland. Op dit moment staan er 2 bussen van RMC op stalling Alblasserdam, deze worden alleen ingezet op lijn 491 en 92.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Nieuwe treinen op MerwedeLingelijn passen niet: ‘De treinen zijn niet te lang, maar de perrons zijn te kort’
De nieuwe treinen voor de MerwedeLingelijn zijn langer dan menig perron waar ze moeten stoppen. Als eind 2027 de nieuwe treinen in dienst komen, moeten daar maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat passagiers goed in- en uit kunnen stappen. De oplossing is er nog niet.
ProRail kaartte het probleem al een jaar geleden aan bij het ministerie, met de suggestie dat er mogelijk tijdelijke maatregelen nodig zijn, zoals perronverlengingen op steigers. De spoorbeheerder had al oplossingen willen hebben. Doordat pas laat bekend werd welke treinen er precies komen, zijn die er nog altijd niet.
Het gaat om de stations Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom, Gorinchem en Arkel. Die zijn elk 10 tot 20 meter te kort.
Lees verder
De nieuwe treinen voor de MerwedeLingelijn zijn langer dan menig perron waar ze moeten stoppen. Als eind 2027 de nieuwe treinen in dienst komen, moeten daar maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat passagiers goed in- en uit kunnen stappen. De oplossing is er nog niet.
ProRail kaartte het probleem al een jaar geleden aan bij het ministerie, met de suggestie dat er mogelijk tijdelijke maatregelen nodig zijn, zoals perronverlengingen op steigers. De spoorbeheerder had al oplossingen willen hebben. Doordat pas laat bekend werd welke treinen er precies komen, zijn die er nog altijd niet.
Het gaat om de stations Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom, Gorinchem en Arkel. Die zijn elk 10 tot 20 meter te kort.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Toch werkelijk godgeklaagd dit
Met name bij Gorinchem, Blauwe Zoom en Baanhoek snap ik het niet zo goed. Ze zijn recentelijk gebouwd/opgeknapt en dan vraag ik me af hoe het komt dat de perrons ineens korter dan de rest zijn. Zijn ze bij de bouw/renovatie er vanuit gegaan dat er altijd GTWs zouden rijden?



Met name bij Gorinchem, Blauwe Zoom en Baanhoek snap ik het niet zo goed. Ze zijn recentelijk gebouwd/opgeknapt en dan vraag ik me af hoe het komt dat de perrons ineens korter dan de rest zijn. Zijn ze bij de bouw/renovatie er vanuit gegaan dat er altijd GTWs zouden rijden?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Mja, de perrons zijn goedkoop gebouwd op maximaal zes bakken GTW. Gorinchem kon je voor de verbouwing nog zeker 9 bakken kwijt (bij materieeltekort pendelde Arriva wel eens met twee stellen Dordrecht - Gorinchem en met een losse naar Geldermalsen, die pasten samen op spoor 1)
Arkel snap ik niet, die is bij mijn weten nooit ingekort. Wel valt op dat Boven-Hardinxveld als enige nieuwe niet te kort zou zijn.
Arkel snap ik niet, die is bij mijn weten nooit ingekort. Wel valt op dat Boven-Hardinxveld als enige nieuwe niet te kort zou zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Ik haalde op de A58 van Tilburg naar Eindhoven een Ebusco in. Hoewel het ding op eigen kracht onderweg was, heb ik het vermoeden dat die naar Deurne ging voor het vervangen van de accu's:
https://www.ad.nl/dordrecht/dit-is-waar ... ~a984874d/
https://www.ad.nl/dordrecht/dit-is-waar ... ~a984874d/
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Hoe zit het nu met de haltes rond het Admiraalsplein in Dordrecht? Op de site van Qbuzz staat in het nieuwsbericht over de nieuwe dienstregeling nu het volgende (wat er eerder nog niet in stond)...
Lijkt me overigens een knap verwarrende situatie creëren, want als alles linksom het winkelcentrum rijdt komt bij die halte Van Kinsbergenstraat dus lijn 4 van Station naar Wielwijk en lijn 3 van Crabbehof naar Station.
In de dienstregeling zie ik deze wijziging echter niet terug?! Het is wel duidelijk te zien dat dit ooit de bedoeling was, want de abri voor halte Van Kinsbergenstraat staat al sinds 2023 klaar volgens Google Streetview.stadsBuzz 3 en 4 krijgen een route wijziging bij het Admiraalsplein. Alle bussen rijden voortaan linksom het winkelcentrum en kunnen gebruik maken van de nieuwe halte Admiraalsplein-Oost en Van Kinsbergenstraat. De oude halte Admiraalsplein richting de wijken is hiermee komen te vervallen. Let op, de halte Admiraalsplein richting het centrum blijft gewoon in gebruik.
Lijkt me overigens een knap verwarrende situatie creëren, want als alles linksom het winkelcentrum rijdt komt bij die halte Van Kinsbergenstraat dus lijn 4 van Station naar Wielwijk en lijn 3 van Crabbehof naar Station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- busvader
- Berichten: 60
- Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Wat ik weet is dat de situatie rond het Admiraalsplein opnieuw is ingericht en daardoor de weg smaller is geworden en het niet meer mogelijk is om twee bussen elkaar te laten passeren. De situatie was in de oude dienstregeling door een omleiding tijdelijk aangepast, maar sinds de nieuwe dienstregeling in één richting word gereden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Maar de nieuwe dienstregeling kent dus de haltes die het nieuwsbericht noemt helemaal niet en de kaartjes in de lijnfolders vermelden ook nog de oude situatie. Gaat ergens niet helemaal goed dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Bussen Qbuzz naar remise na politiecontrole in Dordrecht
De politie heeft vrijdagmiddag twee bussen van Qbuzz terug laten keren naar de remise na een uitgebreide controle op het busstation in Dordrecht. In de bussen bleken geen vergunningen te liggen die daar verplicht in moeten liggen. Nadat chauffeurs de vergunningen opgehaald hadden bij de remise aan de Weeskinderendijk, konden ze alsnog volgens reizigers vervoeren.
Lees verder
Betrof zo te zien de ontheffing voor de lengtebeperking in de binnenstad: terugkijkend in OVinfo zie ik een omloop op lijn 10 die opeens +60 had.
De politie heeft vrijdagmiddag twee bussen van Qbuzz terug laten keren naar de remise na een uitgebreide controle op het busstation in Dordrecht. In de bussen bleken geen vergunningen te liggen die daar verplicht in moeten liggen. Nadat chauffeurs de vergunningen opgehaald hadden bij de remise aan de Weeskinderendijk, konden ze alsnog volgens reizigers vervoeren.
Lees verder
Betrof zo te zien de ontheffing voor de lengtebeperking in de binnenstad: terugkijkend in OVinfo zie ik een omloop op lijn 10 die opeens +60 had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Voor zover ik weet ontbrak er in 2 bussen de communitaire vergunning.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Op de concessiepagina zie ik dat de treinen ineens de lijnnummers 471 en 472 hebben gekregen. Zijn dit de officiële lijnnummers?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Kijk maar eens in de bestandsnaam van de lijnfolder van de Merwedelingelijn 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Doe het dan goed en zet ook netjes de letter M ervoor
Dit zijn hooguit de interne lijnnummers voor de treinen, waarbij x71 en x72 afkomstig van de treinserie-nummers 7100 en 7200. Die lijnnummers worden overigens niet structureel gebruikt in de publiekscommunicatie, maar komen soms tevoorschijn als bij exports de bestandsnaam niet wordt aangepast.

Dit zijn hooguit de interne lijnnummers voor de treinen, waarbij x71 en x72 afkomstig van de treinserie-nummers 7100 en 7200. Die lijnnummers worden overigens niet structureel gebruikt in de publiekscommunicatie, maar komen soms tevoorschijn als bij exports de bestandsnaam niet wordt aangepast.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Die m hoort er niet voor, doen we voor de andere lijnen ook niet.
Dat je ze alleen in die link ziet komt omdat Qbuzz de trein blijkbaar in een andere data-export heeft zitten: je kunt de dienstregeling ook helemaal nergens opvragen anders dan via de lijnfolder.
Dat je ze alleen in die link ziet komt omdat Qbuzz de trein blijkbaar in een andere data-export heeft zitten: je kunt de dienstregeling ook helemaal nergens opvragen anders dan via de lijnfolder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Nee precies: interne lijnnummers doen we inderdaad niet

Ander voorbeeld: StadBuzz 1 (Gorinchem) heeft intern lijnnummer m011 (opnieuw te zien in de bestandsnaam van de lijnfolder, maar ook in de URL van de dienstregeling van die lijn). Moet ik die pagina op de wiki dan ook maar aanpassen naar lijnnummer 11? Logisch antwoord op die vraag is "nee, want het publiek heeft niets te maken met dat interne lijnnummer".
Net andersom: dat je ze alleen in die link ziet komt omdat Qbuzz de trein juist in dezelfde data-export heeft zitten dan de bussen, waardoor er een intern lijnnummer tevoorschijn komt voor die trein (net als voor de bussen trouwens).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Juist niet dus: probeer bij het kopje dienstregeling maar eens de trein op te vragen. Die vindt je dus niet.iamthedutchdude schreef: ↑ma 13 jan 2025, 10:14 Net andersom: dat je ze alleen in die link ziet komt omdat Qbuzz de trein juist in dezelfde data-export heeft zitten dan de bussen, waardoor er een intern lijnnummer tevoorschijn komt voor die trein (net als voor de bussen trouwens).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Ik zou lijnnummers van treinen alleen op de wiki opnemen als de lijnnummers als zodanig naar de reiziger worden gecommuniceerd in reisplanner en op de borden boven de perrons, zoals Arriva doet in Limburg, Achterhoek en Limburg. Qbuzz communiceert de (interne) trienlijnnummers niet naar de reiziger toe en dus zou ik ze ook niet opnemen op de wiki. Feitelijk weet bijna niemand dat die nummers überhaupt bestaan.
Misschien in het wikitopic eens polsen wat andere (wiki)gebruikers hiervan vinden?
Misschien in het wikitopic eens polsen wat andere (wiki)gebruikers hiervan vinden?

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1789
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Maar nu doe je alsof die data-export onder het kopje dienstregeling vandaan komt. Dat is niet het geval: beide draaien op (een export vanuit) het interne plansysteem (immers: ook dat kopje dienstregeling moet ergens zijn data uit geleverd krijgen). Dat de dienstregeling van de trein niet vindbaar is onder het kopje dienstregeling, betekent nog niet dat de trein dus in een ander plansysteem zit.Daniel schreef: ↑ma 13 jan 2025, 12:33Juist niet dus: probeer bij het kopje dienstregeling maar eens de trein op te vragen. Die vindt je dus niet.iamthedutchdude schreef: ↑ma 13 jan 2025, 10:14 Net andersom: dat je ze alleen in die link ziet komt omdat Qbuzz de trein juist in dezelfde data-export heeft zitten dan de bussen, waardoor er een intern lijnnummer tevoorschijn komt voor die trein (net als voor de bussen trouwens).
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
De 6205 staat momenteel met zn knipperlichten aan op de vluchtstrook
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
welke vluchtstrook? Welke snelweg?
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
A27, ongeveer 2 kilometer voor afslag Meerkerk (was lijn 388 richting Rotterdam Kralingse Zoom)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Wordt steeds gekker daar. Ik zie bij Qbuzz nu een omleiding staan op de route die volgens de dienstregeling niet bestaat. Daarbij vervallen ook haltes die niet in de dienstregeling voorkomen

En door een volstrekt toeval kom ik op de website net per 3 februari de lijnen 102, 103 en 105 (van station Stadspolders naar Dubbeldam, Oudelandshoek en Stadspolder) en 107 (van CS naar Sterrenburg) tegen. Heeft kennelijk met werkzaamheden te maken: in OVinfo staat dan weer een link naar een pagina daarover die echter nog niet bestaat. Echter zie ik bij de gemeente Dordrecht geen werkzaamheden aangekondigd die met die periode overeenkomen en lijken er routedelen te vervallen waar in totaal geen werkzaamheden zijn

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten