OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

In veel regio's wordt voorbereid op de komst van OVpay door weinig gebruikte producten te stoppen. Overigens zie ik dat Syntus Utrecht ook aangeeft dat Altijd Korting gaat verdwijnen per 1 januari, dus dat zal een landelijk dingetje zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tochjo
Donateur

Bericht door Tochjo »

Meltrain schreef: za 14 dec 2024, 20:03 Op de site van de RET lees ik dat Altijd Korting vanaf 1 januari 2025 niet meer verkocht wordt. Weet iemand waarom dat is?
De producten Altijd Korting en de Netabonnementen worden op voorstel van de OV-bedrijven uitgefaseerd per 1 januari 2025. Dit betekent dat met ingang van 1 januari 2025 deze producten niet meer worden verkocht, maar wel gedurende het jaar 2025 nog te gebruiken zijn (...) De reden voor de uitfasering van deze producten is simpelweg omdat er erg weinig behoefte is aan deze producten, terwijl er tegelijkertijd wensen zijn om het productaanbod overzichtelijker te maken.
(bron)
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Als ik in de reishistorie op Mijn NS als periode "Deze maand" kies, zie ik geen enkele reis. Verander ik de periode handmatig naar 2 januari t/m 13 januari, krijg ik alle reizen t/m afgelopen vrijdag te zien.
Hoe kan dat? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

In het NS-forum wordt door reizigers ditzelfde als bug gemeld. Wanneer je zoekt van 1 januari t/m 1 februari schijn je ook gewoon alle reizen in januari te zien te krijgen.
Schapekop in de Keistad

Hendrik

Bericht door Hendrik »

De reishistorie op Mijn NS is sowieso waardeloos. Er ontbreken zó vaak ritten. Inmiddels weet ik dat het vaak (maar niet altijd) werkt om de reishistorie via de NS-app te bekijken. Het gebeurt regelmatig dat dan opeens op de computer ook de ontbrekende ritten te zien zijn. En anders zit er niets anders op dan (lang) wachten. Uiteindelijk komt de juiste info er altijd wel te staan, tot nu toe. Maar soms wel pas een of twee facturen later...
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Het verversen werkt waardeloos inderdaad. Vaak zie ik na inloggen alleen een check-in een heenreis ofzo, maar als ik dan doorklik naar de reishistorie zie ik opeens wel alle transacties van de bewuste dag. En klik ik dan weer terug naar de homepage dan zie ik ze opeens daar ook staan.
Wat ik wel heb gemerkt is dat CTRL-F5 om de pagina te vernieuwen ook goed werkt om alle transacties te zien te krijgen.
Schapekop in de Keistad

Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik moet altijd uiterlijk de 10e van de maand mijn reiskosten van de maand ervoor doorgeven en op één ICd-toeslag na, is dat tot nu toe altijd gelukt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Nicketick

Bericht door Nicketick »

Scheidt & Bachmann is gisteren begonnen met het uitschakelen van de gele ophaal en oplaadautomaten bij Jumbo en Albert Heijn. Het lijkt er daarbij op dat er op termijn nog meer gaan verdwijnen: https://retailtrends.nl/news/74771/ov-o ... permarkten
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Dat is ook niet zo heel gek, want veel nut hebben deze apparaten niet meer door de introductie van OVpay.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hoezo niet, abonnementen zal je toch nog altijd moeten ophalen om ze op je chipkaart te krijgen. Ze zijn in veruit de meeste regio's nog niet beschikbaar op de bankpas.
Saldo laden zal wel minder gebeuren inderdaad.
Schapekop in de Keistad

Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Abonnementen is nog maar een kwestie van tijd, veel langer dan een jaar zal dat niet meer duren. En voor die paar keer dat er een abonnement geladen moet worden op een OV-chipkaart zijn er voorlopig voldoende alternatieven.
Flickr!
Nicketick

Bericht door Nicketick »

Het is voornamelijk een probleem voor de reisproducten inderdaad. Het lijkt er op dat er gewoon al begonnen is met het proces van het uitzetten van OV-Chipkaart terwijl de OVpay alternatieven er nog niet zijn. Stoppen met N-ster product is ook zo'n voorbeeld, dit leidt zelfs binnen concessies tot problemen zoals in GD waar voor de verbinding Groningen - Emmen nu geen (standaard) abonnementen meer verkrijgbaar zijn.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Hoe zet ik nou saldo op m'n OV-chipkaart?
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Waarom zorgen ze niet eerst voor een goed en betaalbaar alternatief.
Het jaagt reizigers weer het OV uit.

Je zou er gewoon zwart gaan van reizen.
Tja dat mag niet he. Maar als vervoerders en overheden crimineel gedrag gaan vertonen gaat de burger dat ook doen he.
Laatst gewijzigd door huibf op di 14 jan 2025, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
isadora

Bericht door isadora »

We kunnen ook gaan staken. :twisted:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

IIVQ schreef: di 14 jan 2025, 18:13 Hoe zet ik nou saldo op m'n OV-chipkaart?
Automatisch opladen instellen.
Gr BasG
Nicketick

Bericht door Nicketick »

Dat werkt alleen voor persoonlijke OV-Chipkaarten, niet voor anonieme kaarten. En dan denk je misschien: maar als je op een anonieme OV-Chipkaart reist kan je toch net zo goed overstappen op OVpay? Een product als Dalvoordeel Noord-Nederland (Qbuzz/Arriva) kan bijvoorbeeld op een anonieme OV-Chipkaart gezet worden, dus er zijn nog casussen waarbij een reiziger met een anonieme kaart nog niet over kan stappen op OVpay.

Binnen het geldigheidsgebied van dat reisproduct zijn er ook daadwerkelijk (grotere) plaatsen die nu geen automaat meer hebben, zoals Stadskanaal.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Dan alsnog: de eventuele periode waarin dit een probleem kan zijn gaat niet heel groot zijn, want het is volgens mij nog steeds de bedoeling dat alles wat de OV-Chipkaart kan voor het einde van het jaar over is naar OVpay. De OV-Chipkaart is hopeloos verouderd, dus elk teken dat het snel gedaan is met die twintig jaar oude technologie kan ik waarderen.
Flickr!
Nicketick

Bericht door Nicketick »

Ik vind een jaar toch nog wel een behoorlijke periode. Na het afblazen van de samenwerking met Bunq is het ook aardig stil over de OVpas.

Daarnaast, als ik de berichten in de media goed lees, is dit ook geen besluit geweest van de betrokken partijen waar de automaten staan (zoals Albert Heijn) maar van Scheidt & Bachmann zelf. Zou het in bedrijf houden van die automaten dan zo duur zijn?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De OVpas schijnt er pas eind 2025 te zijn. En er zijn ook vervoerders die wanneer er duidelijkheid is over de introductiedatum van de OVpas willen stoppen met jaarabonnementen op OV-chipkaart technologie, dus dan krijg je nog een periode waarin je elke maand zo'n apparaat nodig hebt om een abonnement te laden met wat pech.
Schapekop in de Keistad

IIVQ

Bericht door IIVQ »

Gister had ik niet door dat ik erg veel saldo verreisd heb, sterker nog, ik kon op Asb niet meer uitchecken wegens te weinig saldo (dat is voor het eerst in de 19 jaar dat ik met de OVC reis). Aangezien over 3mn mijn bus ging en 20 minuten later pas weer ben ik met iemand meegelopen door het poortje, de bus genomen en daar uitgecheckt met €-0,32 saldo.

Maar dan de vraag hoe ik de dag erna zou reizen, want door nog meer logistiek goede planning </s> stond mijn fiets nog op station Dvd. Ik woon bij een metrostation maar daar kan je niet meer pinnen bij de oplaadautomaten. Ook de gele oplaadautomaat bij de AH is weg.

Ik kan voor de busreis natuurlijk OV-Pay gebruiken, maar bij de trein reis ik op dal voordeel en bovendien zit er te weinig tijd tussen bus en trein om de OVC op te laden, én ik wil beide reizen graag op dezelfde kaart hebben, ik mag namelijk declareren.

Maar ineens bedacht ik mij iets heel ouderwetsch: ik heb op OV-chipkaart.nl 2x €50 saldo besteld, en 's avonds nog even langs het metrostation gelopen en dat op mijn kaart kunnen zetten! *O*

En ja, ik weet het, ik ben een luddiet dat ik geen automatisch opladen heb. In het begin werd je pas daar heel snel bij geblokkeerd en ik weet niet of dat al verholpen is, maar ik heb het nooit nodig gehad.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Zolang je saldo niet onder de -€4 zakt bij uitchecken is er weinig aan de hand.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

IIVQ schreef: do 17 apr 2025, 17:09 Gister had ik niet door dat ik erg veel saldo verreisd heb, sterker nog, ik kon op Asb niet meer uitchecken wegens te weinig saldo (dat is voor het eerst in de 19 jaar dat ik met de OVC reis). Aangezien over 3mn mijn bus ging en 20 minuten later pas weer ben ik met iemand meegelopen door het poortje, de bus genomen en daar uitgecheckt met €-0,32 saldo.

Maar dan de vraag hoe ik de dag erna zou reizen, want door nog meer logistiek goede planning </s> stond mijn fiets nog op station Dvd. Ik woon bij een metrostation maar daar kan je niet meer pinnen bij de oplaadautomaten. Ook de gele oplaadautomaat bij de AH is weg.

Ik kan voor de busreis natuurlijk OV-Pay gebruiken, maar bij de trein reis ik op dal voordeel en bovendien zit er te weinig tijd tussen bus en trein om de OVC op te laden, én ik wil beide reizen graag op dezelfde kaart hebben, ik mag namelijk declareren.

Maar ineens bedacht ik mij iets heel ouderwetsch: ik heb op OV-chipkaart.nl 2x €50 saldo besteld, en 's avonds nog even langs het metrostation gelopen en dat op mijn kaart kunnen zetten! *O*

En ja, ik weet het, ik ben een luddiet dat ik geen automatisch opladen heb. In het begin werd je pas daar heel snel bij geblokkeerd en ik weet niet of dat al verholpen is, maar ik heb het nooit nodig gehad.
Wat ingewikkeld zeg. Mijn pas is nog nooit geblokkeerd met automatisch opwaarderen. Overigens kan ik bij mijn werkgever meerdere bewijsstukken voor een declaratie opvoeren. Dus ik denk dat je het vooral voor jezelf ingewikkeld maakt.
Gr BasG
Matt

Bericht door Matt »

Je kan het ook nog makkelijker aanpakken: Een NS Flex Basis abonnement nemen. Alle ov-kosten worden dan verrekend via een maandelijkse factuur. Geen gedoe meer met opwaarderen en je hebt al je reizen in één overzicht.

https://www.ns.nl/abonnementen/basis
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Maar je kan dan geen busabonnementen meer nemen, want die werken alleen op saldo. (Of zijn sommige wel compatibel met NS Flex?)
Plaats reactie