Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Donateur

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2025-2038)

Bericht door dylanwild94 »

En Elektrische Volvo's
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
omaylie

Bericht door omaylie »

En er komt nog een (tweede) lijn 470 (Rotterdam Zuidplein - Oud-Beijerland), naast de nu bestaande lijn 470 (Alphen aan den Rijn - Schiphol) in Zuid-Holland Noord. Ik dacht dat er binnen R-net geen lijnnummers dubbel gebruikt mogen worden? Of is dit slechts ter illustratie?
Hendrik

Bericht door Hendrik »

In de tekst wordt lijn 470 ook met zoveel woorden genoemd, dus ik denk dat het echt de bedoeling is om dit lijnnummer te gebruiken...
Roeland

Bericht door Roeland »

Dan zijn er toch wel wat nadelen in de dienstregeling....
Reizigers uit Numansdorp, Puttershoek, 's Gravendeel en Strijen naar Rotterdam moeten dus blijkbaar altijd op Heinenoord overstappen op een (in de spits overvolle?) R-netbus van lijn 460?
En "De huidige spitslijnen 174, 176 en 177 en 437 worden in deze basislijnen geïntegreerd" betekent dus dat spitsreizigers langer onderweg zijn omdat de snelle spitslijnen voortaan de langzamere basisroutes rijden?
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Het lijkt er inderdaad op dat je richting Zuidplein altijd op lijn 460 moet overstappen vanuit de door jou genoemde plaatsen. Niet echt een verbetering!
En door het wegvallen van de spitslijnen is er inderdaad extra reistijd, al is die te overzien. Voor lijn 437 is het ook meer het verlies aan 'comfort', doordat je bij meer haltes stopt. Maar ik kan op zich wel begrijpen dat men kiest voor integratie van deze lijnen.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

dylanwild94 schreef: di 14 jan 2025, 11:20 En Elektrische Volvo's
Worden die echt groen zoals op de afbeelding of 'gewoon' Transdev-rood? Ik vind transdev rood een stuk mooier en het past beter bij R-net (een beetje hetzelfde idee als de Iveco's in Amstelland-Meerlanden).
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Zullen de bestaande elektrische Citea's ook mee overgaan? Als normale e-Citea uiteraard, ze schijnen redelijk makkelijk daarnaar verbouwd te kunnen worden.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef: di 14 jan 2025, 11:20 En Elektrische Volvo's
Is die "streekbus" een Volvo? :o
Het logo is heel anders, maar verder heeft hij inderdaad wel wat weg van de bussen die in Twente rijden.
Lijn 45 schreef: di 14 jan 2025, 12:48 Zullen de bestaande elektrische Citea's ook mee overgaan? Als normale e-Citea uiteraard, ze schijnen redelijk makkelijk daarnaar verbouwd te kunnen worden.
Welke elektrische Citea's?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Connexxion HWGO heeft volgens mij geen Elektrische Citea's.
En als je die Citea's met waterstof aanhanger bedoeld die zijn inmiddels allemaal uit dienst.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: di 14 jan 2025, 12:14 En "De huidige spitslijnen 174, 176 en 177 en 437 worden in deze basislijnen geïntegreerd" betekent dus dat spitsreizigers langer onderweg zijn omdat de snelle spitslijnen voortaan de langzamere basisroutes rijden?
Zo te zien gaat lijn 166 niet meer via Blaaksedijk rijden, waarmee dus (grotendeels) de route van lijn 176 wordt gevolgd en de verschillen tussen 164 en 167 enerzijds en 174 en 177 anderzijds zijn nu al nihil.
Het grootste "probleem" wordt dus inderdaad het overstappen te Heinenoord.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

En als je die Citea's met waterstof aanhanger bedoeld die zijn inmiddels allemaal uit dienst.
Die Citea's zelf zijn 'gewone' SLF-120 Electrics die op een paar punten zijn aangepast om op de stroom te rijden die via de installatie die in de aanhanger zit wordt opgewekt. Doordat de waterstofinstallatie niet in de bus zelf zit zouden de bussen zonder ingrijpende aanpassingen een gewone e-Citea kunnen worden.

En de bussen zijn uit dienst, maar nog wel aanwezig bij Connexxion en dus is er een mogelijkheid dat ze meegaan naar de nieuwe concessie.
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Ze zijn helaas wel groen uitgeslagen na jaren stilstand.
Meltrain schreef:
dylanwild94 schreef: En Elektrische Volvo's
Is die "streekbus" een Volvo? :o
Het logo is heel anders, maar verder heeft hij inderdaad wel wat weg van de bussen die in Twente rijden.
Deze Volvo’s hebben een kleine facelift gehad en zullen worden gebouw door het Egyptische MCV, in tegenstelling tot de Volvo’s in Twente die gewoon in Polen (Wroclaw) zijn geproduceerd.
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: di 14 jan 2025, 12:14 Dan zijn er toch wel wat nadelen in de dienstregeling....
Reizigers uit Numansdorp, Puttershoek, 's Gravendeel en Strijen naar Rotterdam moeten dus blijkbaar altijd op Heinenoord overstappen op een (in de spits overvolle?) R-netbus van lijn 460?
En "De huidige spitslijnen 174, 176 en 177 en 437 worden in deze basislijnen geïntegreerd" betekent dus dat spitsreizigers langer onderweg zijn omdat de snelle spitslijnen voortaan de langzamere basisroutes rijden?
Ik had de lijnvoering anders verwacht, met de huidige 164, 166, 171 en 172 naar Rotterdam Zuidplein. Hiermee hadden bijna alle dorpen een bus naar Rotterdam en dan alleen Strijen een overstap hiervoor.

Wellicht wordt er in de spitsuren doorgereden naar Rotterdam op die lijnen?
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Lijn 45 schreef: di 14 jan 2025, 13:09
Die Citea's zelf zijn 'gewone' SLF-120 Electrics die op een paar punten zijn aangepast om op de stroom te rijden die via de installatie die in de aanhanger zit wordt opgewekt. Doordat de waterstofinstallatie niet in de bus zelf zit zouden de bussen zonder ingrijpende aanpassingen een gewone e-Citea kunnen worden.

En de bussen zijn uit dienst, maar nog wel aanwezig bij Connexxion en dus is er een mogelijkheid dat ze meegaan naar de nieuwe concessie.
In het persbericht staat:
Vanaf het begin van de concessie zijn alle grote bussen (dus niet buurt- en belbussen) uitstootvrij: de huidige waterstofbussen blijven in dienst en er zijn nieuwe elektrische bussen besteld.
Dat suggereert van wel, of zijn er andere waterstofbussen die nog in dienst zijn?
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Dit gaat over de Solarissen, de Urbino Hydrogen 12.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
aadvannijen

Bericht door aadvannijen »

De 2003 is inmiddels verkocht aan een school, die opleidingen verzorgd voor "sleutelaars" in opleiding.
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Jammer dat overige buslijnen niet meer doorrijden naar Zuidplein. Maakt het er niet aantrekkelijker op. 2x overstappen om op het Centraal Station te komen. Los van hogere frequenties.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

"Bovendien wordt per maand nooit meer dan de prijs van een maandabonnement voor de gehele concessie in rekening gebracht.". Eindelijk een methode zoals TfL in Londen al een jaar of 15 hanteert.
Gr BasG
BusFreakRotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef: di 14 jan 2025, 12:54
Roeland schreef: di 14 jan 2025, 12:14 En "De huidige spitslijnen 174, 176 en 177 en 437 worden in deze basislijnen geïntegreerd" betekent dus dat spitsreizigers langer onderweg zijn omdat de snelle spitslijnen voortaan de langzamere basisroutes rijden?
Zo te zien gaat lijn 166 niet meer via Blaaksedijk rijden, waarmee dus (grotendeels) de route van lijn 176 wordt gevolgd en de verschillen tussen 164 en 167 enerzijds en 174 en 177 anderzijds zijn nu al nihil.
Het grootste "probleem" wordt dus inderdaad het overstappen te Heinenoord.
Lijn 166 rijdt al sinds 9 januari 2022 niet meer over de Blaaksedijk. Na halte De Tol gaat lijn 166 naar de N217 v.v.. Halte Blaaksedijk Oost verviel en Halte Mollekade wordt bediend door buurtbuslijn 716.

Op 9 januari 2022 werd de route tussen Heinenoord en Puttershoek aangepast: voortaan werd via de N217 gereden in plaats van over de Blaaksedijk. De nieuwe buurtbus 716 nam die route deels over.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dat was ik even vergeten. :oops:
Dan zijn de verschillen tussen de 16x- en 17x-lijnen in de loop der jaren steeds kleiner geworden. Het grootste nadeel is dat men straks altijd moet overstappen te Heinenoord. Daarnaast lijkt hete rop dat de frequentie richting Numansdorp tijdens de spitsuren iets wordt verlaagd.
Ik hoop wel dat tijdens de spitsuren niet alle lijnen tegelijk vanaf Heinenoord zullen vertrekken, want anders krijg je dat vier van de acht ritten van lijn 460 kneitervol zitten en de andere vierritten een flink stuk rustiger zijn. :X
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat de lange ritten juist NIET aansluiten op de knoop en de korte ritten wel. Ik vind 8x/uur Goudwaard - Rotterdam enorm hoog dan .
Willem

Bericht door Willem »

Er zullen vast ritten zijn die bij de Zinkweg eindigen waarna maar een paar ritten per uur doorrijden naar Goudswaard.
Sjorsvg

Bericht door Sjorsvg »

Het beste zou zijn als ze de route van lijn 460 houden zoals nu het plan is (dus langs Poortwijk Zuid) en van lijn 470 inplaats van dat die eindigt bij Zinkweg dezelfde route houd als 171/172 nu. Maak er gewoon 471/472 van zoals de plannen al waren in 2022 met de eventuele introductie van R-NET. Die ringlijn is erg logisch en werkt perfect kwa spitsdrukte.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef: wo 15 jan 2025, 05:42 Ik hoop dat de lange ritten juist NIET aansluiten op de knoop en de korte ritten wel. Ik vind 8x/uur Goudwaard - Rotterdam enorm hoog dan .
Je eerste zin is in tegenspraak met je tweede zin. :|
Je hoopt dat de lange ritten niet aansluiten op de knoop in Heinenoord en dat kan ik begrijpen. Maar daardoor geef je al aan dat je weet dat er lange en korte ritten zijn en er dus niet 8x/uur naar Goudswaard wordt gereden. Dat staat ook op de pagina van de provincie: "het traject Zinkweg – Goudswaard wordt twee (avond en weekend) tot vier keer per uur (werkdagen overdag) bediend".
Hendrik

Bericht door Hendrik »

In een brief van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten staat nog iets meer informatie dan in het persbericht. Onder meer deze passage:
Transdev gaat het openbaar vervoer exploiteren uit de bestaande stallingen Heinenoord (hoofdvestiging), Dirksland en de nieuwe vestiging Oude Tonge. Heinenoord en Oude Tonge worden voorzien van laadmogelijkheden voor elektrische bussen; in Oude Tonge wordt een bestaande netaansluiting gedeeld. Rond 2029 worden ook op Dirksland laadfaciliteiten gerealiseerd.
Plaats reactie