NS dreigt te stoppen met halteren op station Maarheeze vanwege overlast

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
isadora

NS dreigt te stoppen met halteren op station Maarheeze vanwege overlast

Bericht door isadora »

NS dreigt te stoppen met halteren op station Maarheeze vanwege overlast.
https://nos.nl/artikel/2551879-ns-zonde ... -maarheeze
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Dionysusnu

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Lees: Het kabinet wil niet bijdragen aan de voortzetting van maatregelen zodat NS veilig op Maarheeze kan stoppen.
en-es

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

2700 meldingen van overlast op jaarbasis, dat zijn er ruim 7 per dag !!
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Er is ook wel een afwijking in die cijfers, omdat Maarheeze constant bemenst is wordt van alles een melding gemaakt. Als dat op elk station zou gebeuren zou het relatief meer meevallen, op een station als Bilthoven worden bijvoorbeeld zeker zeven keer per dag de poortjes ingetrapt of getailgatet. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Dionysusnu schreef: wo 15 jan 2025, 14:48 Lees: Het kabinet wil niet bijdragen aan de voortzetting van maatregelen zodat NS veilig op Maarheeze kan stoppen.
Lees: Het kabinet wil geen strengere asielmaatregelen.

Het probleem is veel groter dan alleen Maarheeze. Ook station Weert en station Eindhoven hebben er last van het gespuis.
Als de NS er niet meer stopt dan gaan ze met de bus, en lopende ze naar de dichtbij zijnde bushalte.
Dat gezegd hebbende komt er een keerlus op het AZC zelf voor lijn 11 om op het terrein te halteren zodoende de chauffeur de beschermen.
Maar ze willen ook terug natuurlijk en dan krijg je daar de problemen.

Het beste is om het hele AZC op te heffen zonder enig alternatief in de regio.

Mensen die menen dat het wel meevalt, kom eens kijken en neem ook eens een kijkje bij de Lild, Jumbo en AH. Sowiso de weg tussen Budel en Maarheeze via het AZC. Het lijkt wel op een ghetto.
Spurt

Bericht door Spurt »

Zou dat ook gebeuren op Bilthoven als er beveiliging bij staat? Ik denk het niet.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Dat zou je nog kunnen verbazen. Ik kijk af en toe naar 'Overtreders' op SBS 6/Veronica, en als je dan ziet wat sommige mensen nog doen in de buurt/in het zicht van de BOA's...
En blandning av sött och salt.
Hainje

Bericht door Hainje »

Maar wat voor asielzoekers zitten daar dan? Want van Gilze hoor ik eigenlijk nooit wat.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Heel veel veiligelanders, lieden die totaal geen kans maken op asiel.
't is best wel een puinhoop daar. Vrienden van ons wonen in Maarheeze en voelen zich niet veilig in hun eigen buurt.
Wat meer leesvoer
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

huibf schreef: wo 15 jan 2025, 20:37 Het beste is om het hele AZC op te heffen zonder enig alternatief in de regio.
Ok, prima. Heffen we de locatie in Maarheze op en openen we een nieuwe locatie in bijvoorbeeld Zeist. Is dan het probleem opgelost? Of zou het misschien zo zijn dat deze mensen sowieso onderdak moeten hebben? Laten we in dat geval vooral kijken naar welke veiligheidsmaatregelen er mogelijk zijn. Het probleem verplaatsen heeft zo weinig zin ....
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Nee er zitten daar veel veilige landers. Retour op eigen kosten?
Dan pak je de bron aan ipv pappen en nathouden.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Asielzoekers wiens aanvraag is afgewezen hebben ook geen recht meer op verblijf in een AZC (bron: COA. Er wonen hier dus enkel mensen die nog in de procedure zitten. Die mag je niet het land uitzetten.
waldo79

Bericht door waldo79 »

waldo79 waardeert dit bericht
Maar waarom gaan die bewoners dan onrust stoken in omliggende dorpen?
Wannes

Bericht door Wannes »

Ik zou voor de grap een keer gaan praten met mensen die in een AZC wonen, dan begrijp je hoe kl*te de omstandigheden daar zijn, veel erger dan je je nu kan bedenken. Dus in zekere zin logisch dat mensen ongein gaan uithalen in de buurt
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de mensen die 'logischerwijs' 'ongein' uithalen in de omtrek, ook zelf verantwoordelijk zijn voor de sfeer in het AZC waar ze zelf verblijven.
Feed the childrens
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

DPDelft schreef: do 16 jan 2025, 06:29 Ok, prima. Heffen we de locatie in Maarheze op en openen we een nieuwe locatie in bijvoorbeeld Zeist. Is dan het probleem opgelost?
Grappig verhaal, maar de gemeente Zeist voldoet al aan de spreidingswet. In Huis ter Heide is er een locatie voor 400 vluchtelingen, bij opening zijn toen mensen specifiek overgeplaatst vanuit Ter Apel. Tot vorig jaar werden ook de Afghaanse evacués opgevangen op een militair terrein in Huis ter Heide, daar vroegen omwonenden zelfs met een handtekeningenactie aan de Tweede Kamer of die locatie open kon blijven (RTV Utrecht).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Wannes schreef: do 16 jan 2025, 10:24 Ik zou voor de grap een keer gaan praten met mensen die in een AZC wonen, dan begrijp je hoe kl*te de omstandigheden daar zijn, veel erger dan je je nu kan bedenken. Dus in zekere zin logisch dat mensen ongein gaan uithalen in de buurt
Ik zal wel weer een gebrek aan verbeelding hebben, maar ik kan me niet echt verplaatsen in wat voor omstandigheden je moet wonen om "een grote vechtpartij tussen vijftien asielzoekers" of "aanhoudende diefstallen, intimidatie en het gevoel van onveiligheid" te veroorzaken en je onder de "58 asielzoekers uit Budel veroordeeld voor allerlei vergrijpen en misdaden" te bevinden.

Je kunt nog zo verveeld zijn, maar ik kan me echt serieus niet verplaatsen in personen die dan dergelijke acties gaan uitvoeren.
Maar goed, dat heb ik ook niet bij voetbal"supporters" die zich misdragen. Dus het zal wel aan mij liggen. Ik zou eerder een schoffel in de hand nemen en een plantsoentje gaan fatsoeneren dan gaan vechten of stelen.

Bericht door Post »

Groepsgedrag is denk ik hier een niet te verwaarlozen factor.

Praten over mensen terug sturen is leuk en aardig, maar dat lukt dus niet. Dus de enige echte oplossing is mensen laten integreren en dat lukt niet als ze niet mogen werken en met 1200 mensen in hun eigen dorpje wonen. En dat kost moeite, aanpassen aan een andere cultuur is niet zomaar gedaan.

Maar inderdaad uitzetten op eigen kosten is een veel betere oplossing.
Hainje

Bericht door Hainje »

Uitzetten op eigen kosten is leuk voor de bühne, maar dat gaat in de praktijk natuurlijk ook niet altijd.
Immers zijn er genoeg landen van herkomst die hun staatsburger gewoon niet terug willen. Kan zijn omdat ze een strafblad hebben, LHBTI zijn, of gewoon niet meer kunnen aantonen dat ze staatsburger zijn. (de mensen die de bootjes op de Middelandse Zee regelen nemen vaak ook paspoorten in weet je). In zo'n geval word je als persoon plat gezegd een pingpongbal. Niemand wil je hebben. Ik kan me wel voorstellen dat je dan allerlei ongein uit gaat halen. Als je het gevoel hebt dat je verzuipt, dan kun je of jezelf helemaal terugtrekken in een hoekje of je gooit alles eruit en gaat op slooptocht. Geen van beide zijn een goede manier van uiten, maar het is wel het gevolg door de xenofobie die in Europa heerst.

Des te triester is het eigenlijk als je bedenkt dat het leeuwendeel van de asielzoekers hier zijn omdat Westerse regeringen de landen van herkomst economisch en infrastructureel helemaal gesloopt hebben in hun strooptocht naar grondstoffen (olie etc.). Mensen willen gewoon op een veilige plek een bestaan opbouwen, ze willen gewoon werken. Maar als je niet mag werken omdat je geen BSN hebt, tja...

Twintig jaar geleden ben ik op AZC Crailo geweest, heb nog nooit zoveel krantenwijktassen bij elkaar gezien. Dat was (destijds) in ieder geval het enige baantje dat je mocht doen zonder SoFi-nummer.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
jelmerrr

Bericht door jelmerrr »

Over het LHBTI zijn: ik vraag me af of voor hun AZC veilig is. De school waar ik vorig jaar werkte had veel leerlingen vanuit ISK maar hoe ze dachten over LHBTI'ers en dat ze eigenlijk gewoon zeiden weigeren te luisteren naar LHBTI'ers is dat op mijn huidige school wel anders.
Hainje

Bericht door Hainje »

Het zal op een AZC in Nederland vast veiliger zijn dan in een land waar het verboden is en de doodstraf staat op jezelf zijn.
quakkerillo

Bericht door quakkerillo »

jelmerrr schreef: do 16 jan 2025, 21:47 Over het LHBTI zijn: ik vraag me af of voor hun AZC veilig is. De school waar ik vorig jaar werkte had veel leerlingen vanuit ISK maar hoe ze dachten over LHBTI'ers en dat ze eigenlijk gewoon zeiden weigeren te luisteren naar LHBTI'ers is dat op mijn huidige school wel anders.
Wanneer bekend is bij het COA/de IND dat iemand lhbti+ is, wordt hier anders mee omgegaan. Er zijn speciale AZC's zoals in Echt, en andere AZC's hebben aparte afdelingen. Hierdoor kunnen deze mensen wat beter afgescheiden worden van potentieel risico door negatieve reacties van andere asielzoekers/vluchtelingen.
Dit loopt ook nooit 100% goed, want er zitten natuurlijk ook grenzen aan wat mogelijk is, zeker met de personele krapte en tekort aan opvangplaatsen door beperkte doorstroming. Maar er wordt - met wat ik weet - wel aandacht aan besteed om hen een veilige plek te bieden.
Ook voor andere risicogroepen wordt hierbij wel nagedacht wanneer mogelijk. Want niemand zit te wachten op extra heibel bij AZC locaties.
en-es

Bericht door en-es »

Mooi. Maar je kan ook zeggen dat asielzoekers die geweld gebruiken tegen hun mede-asielzoekers vanwege hun geaardheid op die manier gefaciliteerd worden. Dat schuurt best wel.
Tom024
OVNL-beheerder

Re: Situatie Maarheeze

Bericht door Tom024 »

Berichten over Maarheeze afgesplitst op verzoek
Plaats reactie