Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MaartenD

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Interrail is iets anders dan een internationaal vervoersbewijs. Het heeft geen zin om te zeggen "maar interrail is ook niet geldig bij X".

Als DB je een kaartje naar Praag verkoopt en Arriva rijdt daar met een concessie, dan moet dat daar geldig zijn.
Dat is precies hetzelfde als dat je met je DB kaartje ook naar Stavoren komt.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: wo 08 jan 2025, 11:39 Dat Interrail bij Arriva Tsjechië niet geldig is, heeft te maken dat Interrail contracten moet afsluiten met elke afzonderlijke vervoersmaatschappij. In Nederland en Duitsland is dat volgens mij collectief geregeld, maar in Tsjechië heeft Interrail alleen een overeenkomst met CD.
Interrail geldt in Tsjechië ook bij Leo Express en Regiojet.
cassie127

Bericht door cassie127 »

en-es schreef: wo 08 jan 2025, 11:18 Mijn ticket Krakau-Boedapest was tussen Bohumin en Hranice niet geldig in de Regiojet. Ik moest gewoon bijbetalen.
Toevallig rit 1045 of 1046? Die zijn uitgezonderd van Interrail.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es

Bericht door en-es »

Trein R1118, en ik had geen interrail. Gewoon een enkel Krakau-Boedapest voor slechts 15 euro. :D
Reiziger Delft

Bericht door Reiziger Delft »

In Tsjechië heb je 3 soorten tickets: One Ticket is geldig bij praktisch alle vervoerders en biedt doorgaande kaartjes tussen alle stations. Daarnaast hebben de vervoerders eigen kaartjes, die zijn alleen geldig bij de betreffende vervoerder. Tot slot heb je tickets van een bepaalde vervoerregio zoals die van Praag die zijn weer geldig bij alle vervoerders.

Regiojet en Leo Express rijden zowel concessietreinen als open-acces treinen; op die laatste zijn minder kaartjes geldig dan de eerste. Interrail verschilt inderdaad per vervoerder. Hoe het met internationale kaartjes zit weet ik niet precies.
April064

Bericht door April064 »

De spoorlijn tussen Busseau-sur-Creuse en Felletin in Centraal-Frankrijk wordt in December van dit jaar definitief gesloten. Het spoor en twee tunnels moeten vernieuwd worden, maar het geld ervoor is er niet, en aangezien er maar 2 treinen per dag rijden heeft de regio denk ik ook andere prioriteiten.

https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... is-9914433
zij/haar/hen/hun
waldo79

Bericht door waldo79 »

Gebruikelijke strategie van SNCF?
April064

Bericht door April064 »

Jep, dit is helaas heel gebruikelijk in Frankrijk.
zij/haar/hen/hun
isadora

Bericht door isadora »

Treinongeluk in Straatsburg:
https://news.am/eng/news/861053.html

Edit: Blijken trams te zijn, maar tientallen gewonden klaarblijkelijk.
Laatst gewijzigd door isadora op za 11 jan 2025, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ICE11

Bericht door ICE11 »

Inderdaad gaat het om twee trams, welke in de tunnel onder het centraal station op elkaar gebotst zijn, omdat blijkbaar een van de trams plots uit een zijspoor achteruit het hoofdspoor binnen rolde. Er zijn rond 50 gewonden, maar gelukkig niemand levensgevaarlijk:

https://www.bo.de/lokales/ortenau/gross ... strassburg

https://www.francebleu.fr/infos/faits-d ... rg-8710508
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

ICE11

Bericht door ICE11 »

Update wat Straatsburg betreft: Volgens DSO kwam er een tram welke de tunnel onder het centraal station verliet op de helling naar boven tot stilstand omdat betogers de bovengrondse sporen blokkeerden en rolde dan plots weer achteruit en kwam in botsing met de achtervolgende tram.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Deutsche Bahn heeft de 17 Stadler Kiss-treinstellen te koop aangeboden op DB Gebrauchtzug, zie hier: https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222: ... JKETFygWow

Dit betekent dat Deutsche Bahn (waarschijnlijk onder druk van het Deutschlandticket) gaat IC-netwerk gaat inkrimpen aangezien straks enkel de 69 IC-Dostostammen het IC-netwerk gaan verzorgen.

Er gaan geruchten dat de IC51 NRW-Gera, de IC61 tussen Nürnberg en Leipzig en de IC34 Dortmund-Frankfurt volledig gaan verdwijnen.
-
Gamma

Bericht door Gamma »

Het eventuele verlies van IC51 en IC61 is wel weer een klap voor voormalig Oost-Duitsland, dat al economisch en sociaalcultureel niet lekker gaat. Kan de onvrede daar alleen maar opjagen.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Ja, daar zullen sommige burgemeesters weer boos worden, dat hun dorp dan geen "Intercity-Station" meer is....
Matt

Bericht door Matt »

Nu vraag ik mij af in hoeverre genoemde IC's überhaupt voor de lange afstand worden gebruikt. Als ik die treinen voor morgen of komende zaterdag bekijk, dan zijn ze nog voor een groot deel leeg. Er rijden ook regionale treinen op deze route en die rijden maar net iets langzamer.
Suus
Contacteer:

Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Een trein oost-west over Kassel heen is echter heel zeldzaam tegenwoordig, dat doet eigenlijk alleen de IC Düsseldorf - Gera. Helaas ligt die trein er bij het minste of geringste uit.

De trein Nürnberg - Leipzig is echt een gevalletje tja, en het verdwijnen van de IC via Siegen helpt misschien ook de regionale treinen in Siegen weer beter op elkaar aan te sluiten, dat is ook een drama tegenwoordig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik snap eigenlijk ook iet waarom ze die nieuwe treinen van Talgo ICE L noemen. In mijn optiek was de benaming IC logischer geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

De behoefte voor de IC’s is er denk ik wel, alleen niet tegen die prijs. Van wat ik begrijp zitten RE’s tussen Nürnberg en Leipzig vaak bomvol van begin tot eind. Eigenlijk zou zo’n IC gewoon toegankelijk moeten worden met regionale tarieven, zodat de drukte gespreid kan worden en de trein ook aantrekkelijker wordt, maar ja, iemand moet dat betalen.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Meltrain schreef: wo 15 jan 2025, 10:58 Ik snap eigenlijk ook iet waarom ze die nieuwe treinen van Talgo ICE L noemen. In mijn optiek was de benaming IC logischer geweest.
Omdat men voor een "ICE" duurdere tickets kan verkopen.....
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

umbusko schreef:De behoefte voor de IC’s is er denk ik wel, alleen niet tegen die prijs. Van wat ik begrijp zitten RE’s tussen Nürnberg en Leipzig vaak bomvol van begin tot eind. Eigenlijk zou zo’n IC gewoon toegankelijk moeten worden met regionale tarieven, zodat de drukte gespreid kan worden en de trein ook aantrekkelijker wordt, maar ja, iemand moet dat betalen.
Die RE naar Leipzig was ook een beetje met een “afterthought” ingesteld, maar is inmiddels weer geknipt in Saalfeld, met aan de Beierse kant geen Talent 2 meer, maar Desiro HC.

Dat er nu rechtstreekse RE-treinen van Nürnberg naar Erfurt over de HSL zijn zal ook wel wat helpen met de drukte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

https://bahnblogstelle.com/227093/deuts ... r-an-oebb/

Ondertussen heeft de ÖBB al aangegeven de 17 Stadler Kiss-treinstellen te gaan aanschaffen. Waarschijnlijk kunnen een aantal stammen met ÖBB-IC-rijtuigen alsmede een aantal rijtuigen voor het regional vervoer dan uit dienst en eventueel verkocht worden aan het buitenland.

Verder heeft Deutsche Bahn volgens Wikipedia 69 Bombardier Dosto-IC-stammen in dienst. Als ik de omlopen bekijk kom ik uit op 39 omlopen, tenminste als Deutsche Bahn de IC Frankfurt-Siegen-Dortmund, Nürnberg-Jena-Leipzig, Leipzig-Magdeburg-Hamburg/Rostock, de IC's naar Chemnitz, de IC's naar Cottbus en de IC's naar Potsdam schrapt. Dan heb je het volgende IC-net:

Dresden-Rostock (5 omlopen)
Karlsruhe-Nürnberg (4 omlopen)
Stuttgart-Zürich (4 omlopen bij een tweeuursdienst)
Stuttgart-Köln-Dresden (12 omlopen)
Köln-Norddeich (6 omlopen)
Norddeich-Leipzig (8 omlopen)

Dan heeft Deutsche Bahn nu nog een ruime marge om ieder uur tussen Stuttgart en Zürich te rijden en de bovenstaande IC's te rijden, die waarschijnlijk binnen enkele jaren geschrapt worden als bezuinigingsmaatregel.
-
cassie127

Bericht door cassie127 »

ÖBB heeft nog altijd last van een tekort aan rijtuigen, dus zo snel rijtuigen afstoten zal voorlopig nog niet gebeuren. Alleen de Restauratierijtuigen hebben wel hun langste tijd gehad, en dit jaar is waarschijnlijk het jaar dat ze het laatst worden ingezet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Suus
Contacteer:

Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De originele railjet-stammen hebben dringend een revisie nodig, de bestelde dubbeldekkers bij Stadler komen te laat dus die KISS-treinstellen gaan nu tijdelijk dat gat overbruggen. Maar ook maar drie jaar, want nog steeds onhandige afwijkende treinen, dus over 3-4 jaar gaan ze gewoon weer in de verkoop, eens zien wie ze dan weer wil hebben.
ICE11

Bericht door ICE11 »

DB heeft haar concept voor de Generalsanierung Hamburg-Berlin tussen augustus 2025 en maart 2025 openbaar gemaakt:

https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenb ... ng136.html

https://hamburg-berlin.deutschebahn.com/home.html
Plaats reactie