Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Suus
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Pas in maart zijn er weer twee weekenden met een omleiding via Erquelinnes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt

Bericht door Matt »

Dat is mooi. Bedankt voor je reactie! :)
gpvos

Bericht door gpvos »

Goed, vorig weekend ging ik dus met de EuroCity en Ouigo naar Parijs en weer terug.

Ik hoopte zowel heen als terug een EC met Belgisch materieel te kunnen nemen, maar de 9224 viel uit. Aangezien ik extra veel marge had genomen was ik op tijd op Asdz was voor de 1822 van 08.44, maar deze had +15; ik nam de 3522 omdat ik ten onrechte dacht dat ik op Shl misschien nog een snelle trein kon halen; van daar alsnog de 1822 die ik ook op Asdz al had kunnen nemen; deze kwam met zo'n +10 aan op Rtd, met een mooie overstap op de t9524. Deze reed zonder stop naar Brussel, langs Antwerpen-Oost, dus niet via de tunnel zoals hier op het forum vermeld.

Ik had nu 2,5 uur in Brussel in plaats van het geplande ruime uur, net te weinig om nog iets leuks in de stad te doen, dus ik heb maar een boekje gelezen in Café Bogarde aangezien je daar voor de prijs van een kopje thee lang kan zitten en niet hoeft bij te betalen voor het sanitair. Ik heb eerst nog even gekeken naar de aankomst van de Ouigo om 11.50; deze was op tijd en zat voor ongeveer 80% vol.

Een kleine 20 minuten van tevoren richting Ouigo gegaan; er was al sprake van rijvorming voor de drukke roltrap en de trein reed net binnen voor een al aardig gevuld perron. Zoals ik al eerder schreef waren er zelfs kaartjes uitgegeven voor niet-bestaande zitplaatsen, maar gelukkig was er nog wat plek elders over. Al met al was mijn wagon bijna zitvol.

De trein zou niet stoppen in Bergen en Creil; zoals verwacht reed-'ie via de boog bij Marchienne (Charleroi). Bij Aulnoye=Aimeries werd omgeroepen dat het geen scheduled stopwas (de NL term verstond ik niet goed) en de trein op elk moment kon vertrekken. Volgens mij stapten er wel enkelingen in en uit. Alles werd trouwens in FR/NL/EN omgeroepen door een francofone Belgische conducteur, zelfs toen we ten zuiden van Noyons een stukje erg langzaam moesten rijden. Ik kreeg nog een (ook drietalige) mail dat dit vanwege "atmosferische omstandigheden" was. Ik had gehoopt dat we ook een omleiding boven Parijs zouden krijgen, maar helaas: we reden gewoon zonder te stoppen door Creil; waarom dat zo was werd me niet duidelijk. +10 in Parijs.

Met metro 4 en trein N op één nieuw metro/RER/treinkaartje naar Versailles, waar ik nog langs het hotel moest en iets moest eten, waardoor ik de eerste band bijna helemaal miste op het dansfeestje dat doel van de reis en excuus voor deze treinritten was (helaas in het buurthuis en niet in het paleis). Omdat ik aan het begin van de zondagavond alweer in Amsterdam moest zijn, nam ik alweer om 6.55 een RER C en B terug voor de Ouigo van 8.18. Ik bemerkte geen ingangscontrole (in Brussel was die er ook niet).

Deze zat ook weer voor zo'n 80% vol. Hij zou wel stoppen in Creil, dus de route was identiek aan de heenweg. Weer langzaam rijden bezuiden Noyons, en geen speciale mededelingen over de stop in Aulnoye door de Franse conducteur die alles eentalig aankondigde. Vlak voor aankomst in Brussel werd nog wel een generiek Nederlands tekstje afgespeeld.

De EuroCity 9239 terug was dus de eerste EC met I11s waarin ik heb gereden. Bij de IC Brussel ging ik altijd voorin zitten omdat die wagon meestal vrij rustig bleef, maar op Berchem stonden er nog veel mensen op het perron vóór het punt waar de trein stopte (op spoor 4, via Mortsel-Liersesteenweg en langs Groenenhoek); daarna stonden er zelfs een paar mensen in het gangpad. Bij vertrek uit Noorderkempen moesten we een ruim kwartier wachten, dus helaas geen snelle aansluiting in Breda. Ik besloot in de EC te blijven zitten in de hoop op Rtd nog de 1857 van 15.09 te halen, maar daarvoor waren we net te laat en sterker nog, achteraf bleek dat die was uitgevallen, dus werd het toch de 2451 die ik al relaxter in Bd had kunnen pakken.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
gpvos

Bericht door gpvos »

Al met al is de conclusie dat de Ouigo Classique tussen Brussel en Parijs een razend succes is, en ik neem aan dat ze vrij snel meer ritten zullen inzetten. Eén zo'n trein vervoert nu evenveel mensen als ruim 8 Flixbussen (of zijn die dubbeldeks (ik neem ze nooit)?, dan zijn het er nog steeds ruim 4).

Het contrast met de nagenoeg lege intercity's uit Bergen en Charleroi naar Maubeuge/Aulnoye die een tijdje hebben gereden, en de matig gevulde aansluitende TERs naar Parijs, is niet minder dan extreem te noemen.

Toch wel een argument voor rechtstreekse verbindingen, al was de frequentie en aansluiting van die intercities/TERs natuurlijk ook erg slecht. De merknaam Ouigo zal toch ook wel hebben geholpen, en vooral de prijzen (zowel heen als terug kostte het me 13 euro, en dan 7,70 met de EC van Brussel tot Hazeldonk-grens). Al zou ik uiteindelijk liever een uurdienst of evt. een tweeuursdienst zonder reserveringen hebben. Het is een ritje van ruim 3 uur, en bij de NS kan dat voor 30 euro vaste volle prijs, wat me heel redelijk lijkt voor deze verbinding; gooi er ook nog wat vroegboekkorting bij.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: wo 15 jan 2025, 15:28 De EuroCity 9239 terug was dus de eerste EC met I11s waarin ik heb gereden. Bij de IC Brussel ging ik altijd voorin zitten omdat die wagon meestal vrij rustig bleef, maar op Berchem stonden er nog veel mensen op het perron vóór het punt waar de trein stopte (op spoor 4, via Mortsel-Liersesteenweg en langs Groenenhoek);
Vanuit Brussel was en is het altijd vooraan het drukst omdat daar in Brussel-Zuid, Berchem en vooral in Antwerpen-Centraal veel mensen staan. Achteraan bleef en blijft dat altijd rustiger.
gpvos schreef: wo 15 jan 2025, 15:45 Al met al is de conclusie dat de Ouigo Classique tussen Brussel en Parijs een razend succes is, en ik neem aan dat ze vrij snel meer ritten zullen inzetten. Eén zo'n trein vervoert nu evenveel mensen als ruim 8 Flixbussen (of zijn die dubbeldeks (ik neem ze nooit)?, dan zijn het er nog steeds ruim 4).

Het contrast met de nagenoeg lege intercity's uit Bergen en Charleroi naar Maubeuge/Aulnoye die een tijdje hebben gereden, en de matig gevulde aansluitende TERs naar Parijs, is niet minder dan extreem te noemen.

Toch wel een argument voor rechtstreekse verbindingen, al was de frequentie en aansluiting van die intercities/TERs natuurlijk ook erg slecht.
Vooral de bekendheid van de verbinding met IC/TER was slecht. Je moest al weten dat die bestond en waar en hoe je hem moest boeken. Van geen wonder dat veel mensen daarin niet geslaagd zijn.
gpvos

Bericht door gpvos »

rvdborgt schreef: wo 15 jan 2025, 16:50Vanuit Brussel was en is het altijd vooraan het drukst omdat daar in Brussel-Zuid, Berchem en vooral in Antwerpen-Centraal veel mensen staan. Achteraan bleef en blijft dat altijd rustiger.
Jij zal 'm veel vaker genomen hebben dan ik, maar dat is niet mijn ervaring. In Antwerpen-Centraal wilde die nog wel eens gevuld raken, maar daarvoor was het meestal rustig omdat-'ie op alle drie Brusselse stations aan een rustig eind van het perron stond.
rvdborgt schreef: wo 15 jan 2025, 16:50Vooral de bekendheid van de verbinding met IC/TER was slecht. Je moest al weten dat die bestond en waar en hoe je hem moest boeken. Van geen wonder dat veel mensen daarin niet geslaagd zijn.
Die Ouigo is wel meer gemarket dan die eerdere treinen, maar nou ook weer niet zo enorm veel, en al helemaal erg kort van tevoren.
en-es

Bericht door en-es »

Groeten uit de blauwe Eurostar 9320 die zojuist door Luchtbal reed. Volgens mij reist er een stel mee die geen reservering hebben. Ze wilden tegenover mij zitten maar ik wees ze erop dat die plekken bezet zijn. Ze hebben nu een staanplaats in de barrijtuig. :lol:
ICE11

Bericht door ICE11 »

Redesign voor de eerste 430 van de S-Bahn Stuttgart:

https://www.s-bahn-stuttgart.de/s-stutt ... 0#13236480
IIVQ

Bericht door IIVQ »

9320 is misschien een blauwe Eurostar, maar geen Eurostar Blue of hoe de kids het these days ook noemen, dwz het is een dienst die uit Parijs komt.

Volgens mij zijn bij Eurostars van/naar Londen mensen zonder reservering niet mogelijk, al weet ik niet of het mogelijk is in Brussel in te stappen richting Rotterdam of Amsterdam.
en-es

Bericht door en-es »

Zit nu in Eurostar 9123 die met 17 minuten vertraging uit Brussel Zuid vertrok. Zojuist uit Lille Europe vertrokken. Veel reizigers ook die eerst in Eurostar 9320 zaten.
Matt

Bericht door Matt »

IIVQ schreef: za 18 jan 2025, 11:34 Volgens mij zijn bij Eurostars van/naar Londen mensen zonder reservering niet mogelijk, al weet ik niet of het mogelijk is in Brussel in te stappen richting Rotterdam of Amsterdam.
In de Kanaaltunnel moet iedereen vanwege veiligheidsredenen een reservering hebben. Als je door vertraging de overstap mist, dan kan de balie in Brussel of Parijs je ticket kosteloos wijzigen naar de volgende Eurostar naar Londen. De Eurostar op het traject Parijs - Brussel - Amsterdam/Keulen heeft die zitplaatsverplichting niet. Als een Eurostar uitvalt of je mist de Eurostar door vertraging van een eerdere trein dan mag je wel mee, maar zonder zitplaatsgarantie. Als je mensen in het gangpad ziet staan, of überhaupt mensen zonder reservering, dan zijn dat in de meeste gevallen reizigers van een uitgevallen Eurostar of mensen die de overstap op de Eurostar hebben gemist.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Hoe zit dat dan eigenlijk met capaciteit naar Londen, als er bijvoorbeeld een hele trein uitvalt? Dan kan je die niet zomaar allemaal omboeken naar de volgende.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Volle SB42 vanuit Aldekerk, laat ze die RE13 met zijn personeelstekorten en werkzaamheden maar opdoeken. *bus*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79

Bericht door waldo79 »

De SB42 biedt alleen geen enkele aansluiting op de treinen verder Nederland in :Y
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Daarom ook doortrekken over de geasfalteerde spoorlijn naar Eindhoven Centraal die SB42. :Y

En de RE13 sluit vaak ook niet aan, want rijdt vaak niet of is te laat. Dat heb ik bij de SB42 niet gehad. :6

En het was in de ochtend mogelijk om vanuit de trein met een sprintje de SB42 naar Aldekerk te halen. In de omgekeerde richting is dat ook mogelijk als de bus om '30 aankomt, ligt aan de chauffeur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Voor de liefhebbers: er is een nieuwe update van het LGV Kursbuch voor Frankrijk. Gratis te downloaden op https://www.gleisbaer.eu
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined

Bericht door Bemined »

IIVQ schreef: za 18 jan 2025, 11:34 9320 is misschien een blauwe Eurostar, maar geen Eurostar Blue of hoe de kids het these days ook noemen, dwz het is een dienst die uit Parijs komt.
Ik had afgelopen zomer een blauwe Eurostar als trein 9322 naar Parijs, op de reservering stond expliciet "Train colour: Blue" vermeld.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: za 18 jan 2025, 21:04 Volle SB42 vanuit Aldekerk, laat ze die RE13 met zijn personeelstekorten en werkzaamheden maar opdoeken. *bus*
Want die bus biedt uiteraard evenveel capaciteit als de RE 13. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Bemined schreef: ma 20 jan 2025, 13:25
IIVQ schreef: za 18 jan 2025, 11:34 9320 is misschien een blauwe Eurostar, maar geen Eurostar Blue of hoe de kids het these days ook noemen, dwz het is een dienst die uit Parijs komt.
Ik had afgelopen zomer een blauwe Eurostar als trein 9322 naar Parijs, op de reservering stond expliciet "Train colour: Blue" vermeld.
Ik had in oktober een rode Eurostar en daar stond het ook expliciet op de reservering.
Matt

Bericht door Matt »

Dionysusnu schreef: za 18 jan 2025, 18:46 Hoe zit dat dan eigenlijk met capaciteit naar Londen, als er bijvoorbeeld een hele trein uitvalt? Dan kan je die niet zomaar allemaal omboeken naar de volgende.
Dat is een paar jaar geleden gebeurd toen er een storing in de Kanaaltunnel was. Als alle volgende treinen vol zijn, dan strandt je praktisch in Londen of Brussel. Je enige opties zijn dan omboeken naar een trein die nog wel plek heeft een dag of twee dagen later, of alternatief vervoer regelen. :')
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Op Mechelen is het een stuk minder groen. Alle bosschages van perron 9/10 zijn verdwenen, de meest bouwsels en ook de perronwanden.
Ivan

Bericht door Ivan »

Het werd in elk geval tijd. Nog even en je kon de andere helft van het station niet meer zien.
Matt

Bericht door Matt »

Gelukkig komt er straks genoeg groen terug rond én onder het station. :)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Oh, ook in de stationshal groeien bomen hoor. Onbedoeld, vanwege de lange werkzaamheden.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik stond op station Duisburg en de progressie valt me niet tegen. Sporen 10+11 en 12+13 zijn klaar (op wat afwerking van het meubilair na), 5+6 en 8+9 zijn in ombouw en 1+2 en 3+4 zijn nog heerlijk oud (het water klaterde overal naar beneden). Volgens mij is er wel al seinvernieuwing geweest op de lage perrons.

Als ik dat zo inschat dan zijn ze later begonnen dan in Mechelen en zullen ze eerder klaar zijn. En dat voor een land dat tegenwoordig niet meer uitblinkt in snelle infraprojecten.
Plaats reactie