Concessie Fryslân (2025-2034)
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 26 okt 2024, 13:35
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Tsja, dat er 20 bussen in Heerenveen bij schadeherstel staan kan Qbuzz ook niks aan doen.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 01 jul 2024, 20:38
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Van alle 162 gele Iveco's zijn ca. 25 defect en - nu komt het - rijdt de 1442 in Zuid-Holland Noord. Mij lijkt het dat ze dan eerder zo'n ex-Arriva ZHN bus naar Fryslân sturen om de tijdelijke tekorten op te vullen. Of zijn de tekorten in Fryslân minder ingrijpend dan?
-
- Berichten: 523
- Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De 1442 rijdt niet in Zuid-Holland, is een Volvo die zich in de tracker als Iveco vermomd heeft
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ja dat las ik net ook in het ZHN topic. Er is dus een mol actief. 

-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
1442 rijdt volgens busposities momenteel op lijn 23 Heerenveen-Drachten.
- Lijn 45
- Berichten: 5832
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Kennelijk rijden er nu ook Intouro's (bij Arriva Touring?) in deze concessie.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 08:58
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Yep, blijven bij Arriva Touring, rijden wel voor Qbuzz om het materieeltekort tijdelijk op te vangen. Vandaar dat er twee chauffeurs meerijden, vergelijkbaar met de touringcarsituatie in ZHN de eerste week.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
omaylie schreef: ↑zo 19 jan 2025, 15:34 Van alle 162 gele Iveco's zijn ca. 25 defect en - nu komt het - rijdt de 1442 in Zuid-Holland Noord. Mij lijkt het dat ze dan eerder zo'n ex-Arriva ZHN bus naar Fryslân sturen om de tijdelijke tekorten op te vullen. Of zijn de tekorten in Fryslân minder ingrijpend dan?
Laten we hiervan leren dat we niet blindelings afgaan op sites als OVinfo of Busposities en dat we zulke afwijkingen alleen benoemen als we ze daadwerkelijk met onze eigen ogen hebben waargenomen.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ik dacht dat de inzet van Arriva Touring juist losstaat van het materieeltekort? Ten minste, als deze op lijn 315 wordt ingezet.Buschauffeur ZHN schreef: ↑ma 20 jan 2025, 20:16Yep, blijven bij Arriva Touring, rijden wel voor Qbuzz om het materieeltekort tijdelijk op te vangen. Vandaar dat er twee chauffeurs meerijden, vergelijkbaar met de touringcarsituatie in ZHN de eerste week.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 26 okt 2024, 13:35
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Die Intouro's worden niet voor deze concessie gebruikt.
In de concessie Fryslân worden enkele diensten vanuit Groningen gereden door Arriva Touring met onze bussen. Er staan een Setra en een Iveco Qliner gestald bij Arriva Touring en zij rijden daarmee enkele diensten op lijn 315.
In GD worden nu 5 omlopen door Arriva Touring gereden met Intouro's die bij Arriva Fryslân vandaan komen. Deze rijden nu zonder bestickering op de Groningse Qliners rond om het materieeltekort daar op te vangen. Er zijn van GD namelijk 5 Integro's en 12 Setra's naar Fryslân gegaan en er moeten nog 2 Setra's volgen, maar de vervangende MANs en Volvo's zijn nog niet volledig inzetbaar met voornamelijk veel storingen bij de MANs. De Intouro's staan gestald aan de Peizerweg maar worden wel gereden door chauffeurs van Arriva Touring, met een Qbuzz chauffeur ernaast.
In de concessie Fryslân worden enkele diensten vanuit Groningen gereden door Arriva Touring met onze bussen. Er staan een Setra en een Iveco Qliner gestald bij Arriva Touring en zij rijden daarmee enkele diensten op lijn 315.
In GD worden nu 5 omlopen door Arriva Touring gereden met Intouro's die bij Arriva Fryslân vandaan komen. Deze rijden nu zonder bestickering op de Groningse Qliners rond om het materieeltekort daar op te vangen. Er zijn van GD namelijk 5 Integro's en 12 Setra's naar Fryslân gegaan en er moeten nog 2 Setra's volgen, maar de vervangende MANs en Volvo's zijn nog niet volledig inzetbaar met voornamelijk veel storingen bij de MANs. De Intouro's staan gestald aan de Peizerweg maar worden wel gereden door chauffeurs van Arriva Touring, met een Qbuzz chauffeur ernaast.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10199
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Rijdt Arriva Touring dan alleen op 315 en 324 als er vanuit Groningen wordt gereden? Vooral 1 slag 315 Emmeloord lijkt mij nogal een aardig ritje zo heen en weer...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Met een mobiele chipkaartlezer voor het in- en uitchecken.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 26 okt 2024, 13:35
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Ja, al hebben ze ook wel eens pauze en/of buswissels in Heerenveen. Een slag Emmeloord is zo'n 3,5 uur ja, maar dan heb je bij terugkomst in Groningen wel weer pauze.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma 28 okt 2024, 19:52
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Weet iemand of het voorrang systeem bij stoplichten werkt of nog niet
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 01 jul 2024, 20:38
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Tot nu toe niet bij meeste stoplichten sta je gewoon zoals de auto evenlang en ook de ogen lichten reageren nog steeds niet vlotter
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 10:19
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
De KAR werkt nog niet. Provincie en gemeente pakken dit op
- isadora
- Berichten: 6002
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Welke kar?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Tochjo
- Donateur
- Berichten: 1158
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 26 okt 2024, 13:35
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Er wordt gewerkt aan het werkend krijgen van KAR en er is wel zichtbaar vooruitgang. In Lemmer en Heerenveen is het nog steeds een ramp. In Sneek wordt volgens mij nog gebruik gemaakt van VETAG maar daar lijkt het redelijk goed te werken.
In Leeuwarden werkt het steeds beter, al zijn er nog steeds plekken waar het niet werkt. Deels ligt het ook aan de VRI's, zoals bij die achterlijk ingerichte kruising bij Westeinde waar het KAR signaal ruim op tijd wordt verstuurd, maar je alsnog pas wit licht krijgt als de weg voor je vers gevuld is met de auto's die je net over de busbaan hebt ingehaald en rechtsaf vanaf de busbaan nog steeds niet mogelijk is. En de busbaan naar het Europaplein door onze vrienden van de gemeente Leeuwarden is omgetoverd tot groenstrook
In Leeuwarden werkt het steeds beter, al zijn er nog steeds plekken waar het niet werkt. Deels ligt het ook aan de VRI's, zoals bij die achterlijk ingerichte kruising bij Westeinde waar het KAR signaal ruim op tijd wordt verstuurd, maar je alsnog pas wit licht krijgt als de weg voor je vers gevuld is met de auto's die je net over de busbaan hebt ingehaald en rechtsaf vanaf de busbaan nog steeds niet mogelijk is. En de busbaan naar het Europaplein door onze vrienden van de gemeente Leeuwarden is omgetoverd tot groenstrook

- isadora
- Berichten: 6002
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- isadora
- Berichten: 6002
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Verrekte onhandig voor een leek al die afkortingen op te moeten zoeken.
Maar deze keer dan maar ter nadere duiding:
VETAG staat voor "VEhicle TAGging".
VRI staat dan weer voor "verkeersregelinstallatie".
Dank u, graag gedaan.
Maar deze keer dan maar ter nadere duiding:
VETAG staat voor "VEhicle TAGging".
VRI staat dan weer voor "verkeersregelinstallatie".
Dank u, graag gedaan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 6078
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
^^ tegenwoordig heb je ook iVRI; dát is een intelligente verkeersregelinstallatie welke kan communiceren met de omgeving.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maar goed, ergens snap ik dat van die niet werkende KAR ook niet. Het werkt met radiosignalen.
Nou, tot 14 december kwam bus X op dat kruispunt aan met een radiosignaal voor het verkeerslicht.
Vanaf 15 december komt bus Y op dat kruispunt aan. Bus Y heeft ook een radiosignaal in de bus (lijkt mij een vereiste voordat je begint te rijden in de concessie, toch?). Waarom accepteert de KAR dan kennelijk (nog) niet het radiosignaal van bus Y?
Wát zit er dan allemaal verstopt in dat radiosignaal dat het niet werkend is bij een concessieovergang?
Quote van Spectrum Enterprise, via Google, maar de link loopt dood.(..)Slimme verkeerslichten gebruiken verschillende technologieën om verkeerssignalen op kruispunten dynamisch te veranderen als reactie op realtime verkeerspatronen en weersomstandigheden . Technologie die door slimme verkeerslichten wordt gebruikt, kan het volgende omvatten: Sensoren en camera's die het volume en de snelheid van naderend verkeer detecteren.(..)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maar goed, ergens snap ik dat van die niet werkende KAR ook niet. Het werkt met radiosignalen.
Nou, tot 14 december kwam bus X op dat kruispunt aan met een radiosignaal voor het verkeerslicht.
Vanaf 15 december komt bus Y op dat kruispunt aan. Bus Y heeft ook een radiosignaal in de bus (lijkt mij een vereiste voordat je begint te rijden in de concessie, toch?). Waarom accepteert de KAR dan kennelijk (nog) niet het radiosignaal van bus Y?
Wát zit er dan allemaal verstopt in dat radiosignaal dat het niet werkend is bij een concessieovergang?
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 26 okt 2024, 13:35
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Het probleem is niet zozeer dat KAR aan de zijde van de VRI niet werkt, maar dat het KAR systeem door Qbuzz overal ingeregeld moet worden. KAR werkt met specifieke punten waarop de bus bij de betreffende VRI wordt ingemeld (X meter voor de VRI) en later weer afgemeld. Dat moet ook op de juiste manier afgesteld worden: meld je de bus te laat aan, dan duurt het te lang voordat het licht groen/wit wordt wat slecht is voor de doorstroming. Meld je de bus te vroeg aan, dan ziet de chauffeur het licht in de verte groen/wit worden en weer rood tegen de tijd dat de bus er is. Dan heb je ook nog plaatsen waar een bushalte vlak voor de VRI ligt, vaak aan een busbaan, waarbij de chauffeur zich handmatig voor KAR kan aanmelden - immers weet het systeem niet of de bus eerst nog bij de halte moet stoppen of niet. Dit betreft bijvoorbeeld de kruising Quatrebras en in Leeuwarden o.a. de haltes Henri Dunantweg en Westeinde. Lang verhaal kort, het KAR-systeem moet dus voor ieder verkeerslicht apart afgesteld worden om te zorgen dat de doorstroming goed is. Nu vind ik dat Qbuzz dat best vóór de concessiestart had kunnen doen en daarbij de tijd had moeten nemen om het overal goed te testen, maar goed.
Excuus, dit zijn afkortingen die de meeste werknemers in het OV wel kennen maar anderen wellicht niet. VRI is dus gewoon een stoplicht. KAR/VETAG zijn systemen voor verkeerslichtbeïnvloeding door het OV (en hulpdiensten), waarbij VETAG een veel ouder systeem is dat volgens mij via detectielussen in de weg werkt. KAR werkt volledig draadloos met radiosignalen.
-
- Berichten: 6078
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
^^ Helder, dank voor de uitleg. 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten