Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Philip

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

TffpaA schreef: di 21 jan 2025, 11:00 De vraag die hieraan vooraf moet gaan is of iedereen die Amsterdam per trein aandoet of eruit vertrekt, in het centrum moet zijn cq daar vandaan komt. Ik heb zo de indruk dat met de stop middenin de Zuidas met al zijn kantoren en goede aansluiting op overige spoor- en metrolijnen die ook niet zelden stations aandoen in de buurt van hotels, de spreiding tegenwoordig wat groter is dan de ferm aan Centraal als navel van de stad vasthoudende nostalgisten blijven geloven.

Waarmee overigens niet gezegd is dat aan de fijnmazige ontsluiting van Zuid (tram 15, anyone?) nog wel wat te verbeteren valt.
En dit is wel een beetje het discussiepunt. Al 30 jaar wordt de Zuidas gepromoot, terwijl veel bedrijven het eerst niet zo zagen zitten. Ze zaten liever rondom het IJ. Dat is niet zozeer nostalgie, maar wel een centralere locatie. Zie Marcel van Engelen 'De Stad'

Mijn steun heb je voor het plan om van Zuid iets moois te maken, maar tot nu toe is dat niet gelukt. De Zuidas is niet het levendige gebied geworden wat het moest zijn; er is niets te beleven in het weekend.
trolly

Bericht door trolly »

Dat vind ik nou nog eens een grappige draai aan de geschiedenis van de Zuidas. In werkelijkheid ging het net een beetje anders: de gemeente wilde namelijk de IJ-oevers opstuwen in de vaart der volkeren, terwijl toenmalige grootbank ABN-AMRO liever bij station Zuid neerstreek — dat is namelijk beter bereikbaar per automobiel en er ligt ook nog eens een vliegveld naast. De rest is dus geschiedenis, maar niet de versie die jij in je hoofd hebt.

Het bijvoegelijk naamwoord "centraal" is overigens mijn absolute favoriet uit het makelaarsvocabulaire. Je kan het namelijk altijd en overal op elke locatie plakken. Wat met "centraal" bedoeld wordt hangt dus nogal van de gebruiker van het woord af, en in het geval van ABN-AMRO ging het ze er kennelijk niet om dat je in tien minuten naar de Dam kan wandelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

ericplan schreef: di 21 jan 2025, 12:38 Ik ben Suus niet, maar vanaf mijn huis, dicht bij de Palmgracht in de Noord Jordaan, ben ik met OV 35 minuten onderweg naar Station Amsterdam Zuid, waarbij ik eerst 1250 meter mag lopen naar de kruising Rozengracht/Marnixstraat. Naar CS kan ik met drie verschillende buslijnen vanaf het Haarlemmerplein of gewoon helemaal lopen, want dat is ook ongeveer 1250 meter. Huidige situatie is niet helemaal representatief vanwege werkzaamheden op diverse plekken.
Lijn 5 rijdt over iets minder dan een maand weer door de Marnixstraat, naar de Zoutkeetsgracht. Welliswaar voor korte tijd want daarna gaat hij weer naar zijn normale bestemming Van Hallstraat.
Als lijn 5 dus naar de Zoutkeetsgracht rijdt, zal je reistijd via CS of Zuid redelijk hetzelfde zijn en anders enkele minuten verschillen. Op dit moment kan dat net zo lang duren als je via Zuid gaat (M52 + bus vanaf CS), maar zal vaak wel iets langer duren. Is maar net hoe de aansluitingen vallen.

Maar goed, het is een beetje een discussie waarvan je weet dat de ene persoon erop vooruit gaat, en de andere niet.
Ik zou als ik naar Rotterdam ga nooit met ICD reizen want ik zit altijd met de overstap op schiphol die nooit goed uitkomen. Dan was de vorige 2400 (over de Oude Lijn) vanaf Asdz voor mij prima. Of eventueel zelfs met 4000. Nu is de ICD wel een optie.
Voor iemand die naar Asd wilt, komt er een overstapje bij, maar wel 8 treinen per uur voor terug dus meestal korte wachttijden (en soms zelfs een trein eerder te halen want die ICNG's zijn snel en halen de rijtijd makkelijk en zijn daardoor vaak 1-2 min eerder op Schiphol). Kom je nog eerder aan dan wat de reisadvies aangeeft.
Philip

Bericht door Philip »

trolly schreef: di 21 jan 2025, 17:41 Dat vind ik nou nog eens een grappige draai aan de geschiedenis van de Zuidas. In werkelijkheid ging het net een beetje anders: de gemeente wilde namelijk de IJ-oevers opstuwen in de vaart der volkeren, terwijl toenmalige grootbank ABN-AMRO liever bij station Zuid neerstreek — dat is namelijk beter bereikbaar per automobiel en er ligt ook nog eens een vliegveld naast. De rest is dus geschiedenis, maar niet de versie die jij in je hoofd hebt.

Het bijvoegelijk naamwoord "centraal" is overigens mijn absolute favoriet uit het makelaarsvocabulaire. Je kan het namelijk altijd en overal op elke locatie plakken. Wat met "centraal" bedoeld wordt hangt dus nogal van de gebruiker van het woord af, en in het geval van ABN-AMRO ging het ze er kennelijk niet om dat je in tien minuten naar de Dam kan wandelen.
Kun je iets minder denigrerend reageren alsjeblieft?

Heb je überhaupt de moeite genomen om mijn bron te lezen voor je me afbrandt?
trolly

Bericht door trolly »

Nee, want mijn reactie was niet denigrerend. Het is wel veelzeggend dat je 'm zo opvat.

En nee, want ik ga niet het interweb afstruinen op zoek naar een verhaal waar jij een punt mee probeert te maken. Plaats een link of citeer een passage, dan kunnen we het daar over hebben, hoewel ik een sterk vermoeden heb dat die bron van jou schrijft wat jij graag wilt lezen. Dat komt natuurlijk mooi uit, maar verhoudt zich niet heel prettig met de realiteit.

Omgaan met die realiteit is kennelijk nogal een dingetje, of het nou gaat om de Zuidas, de ICD die op een ander station stopt dan je gewend was of over iemand die iets terugzegt. Ik wens je er veel succes mee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo

Bericht door n-evo »

Je toon is zoals gewoonlijk enorm denigrerend en agressief. Dat jij je dat niet realiseert of beseft zegt vooral een hoop over jou en niet over een ander. Ook binnen je huidige reactie heb je 0 zelfreflectie hoe je iets brengt. Iets wat een leuk gesprek had kunnen zijn waarin je verschillende meningen hebt voelt vooral als een verbale oorlog. 100% eens met Philip los van of ik het inhoudelijk met z’n verhaal eens ben of niet. Het is jouw toon die zaken onnodig regelmatig het gesprek op scherp stelt.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Tante trolly is gewoon een echte Amsterdamse. Vals, gemeen en bijtgraag, maar het is allemaal uit een goed hart en de beet is nooit heel hard.

Niet te persoonlijk aantrekken en gewoon een beetje terugbijten, dus. Vinden ze best lekker ook.
waldo79

Bericht door waldo79 »

waldo79 waardeert deze post
Ik kan me voorstellen dat Amsterdam Zuid als onprettig station wordt ervaren, maar Centraal is ook zo'n bouwput dat het om het even is.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Het zou prettig zijn als de discussie normaal gevoerd kan worden. Graag ontopic verder.
Jiskdurus

Bericht door Jiskdurus »

Weet iemand welk bustype er uiteindelijk op lijn 360 gaat rijden als deze lijn R-NET wordt?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik neem aan een serie van de VDL’s die geleverd gaan worden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Jiskdurus

Bericht door Jiskdurus »

Ik vroeg me meer af welke lengte, 12 of 18 meter
n-evo

Bericht door n-evo »

Milco schreef: di 28 jan 2025, 17:48 Ik neem aan een serie van de VDL’s die geleverd gaan worden?
Daarover gesproken: gaat VDL binnenkort nog over tot (serie)levering? Sinds oktober zijn ze niet veel verder gekomen dan die ene standaardbus.
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Ze zijn wel druk met de GVB bussen bezig: viewtopic.php?p=874224#p874224
RnBn schreef: wo 22 jan 2025, 18:20 Om weer terug te komen op de nieuwe VDL's, ik kwam er vandaag drie tegen op de A67tussen de N69 en de A2/N2. Het waren de gelede variant gestoken in GVB kleuren en met handelaarsplaten dus ik gok dat ze overgedragen gaan worden aangezien ze de N2 op reden in Noordelijke richting. Het betrof de 2402, 2403 en 2404. Ik had ze nog niet geleed gezien maar zag er wel strak uit.
Styyx

Bericht door Styyx »

Toevallig is vandaag in de besloten Facebook groep "GVB-Amsterdam Tram,Bus,Metro,Pont" een aantal foto's geplaatst van 3 standaardbussen in Valkenswaard, waaronder de 2448 (de andere 2 nog zonder nummer).
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
n-evo

Bericht door n-evo »

In de herfst kwam er dacht ik ook al zo’n foto voorbij met heel wat bussen die voor GVB bestemd zijn. Verder blijft het stil rondom de levering. Meestal is GVB erg snel met nieuws als er een nieuw voertuig wordt afgeleverd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Een allejaarse gebeurtenis: het pleidooi ergens in januari (meestal rond nieuwjaarsborreltijd, dus deze is wat aan de late kant) om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol:

https://vervoerregio.nl/artikel/2025012 ... r-doorgetr

De staatssecretaris ontvangt daarbij het eerste 'kaartje' voor de 'Noord/Zuilijn':

Afbeelding

Slordig... :')
gpvos

Bericht door gpvos »

Tsk tsk, als ze niet eens de moeite nemen om Hoofddorp goed te spellen...
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Tja.. de pens van de stas. is nét niet groot genoeg om het foutje te verhullen.. :')
sneltram

Bericht door sneltram »

Iemand enig idee welke route de pendelbus van het GVB rijdt tussen Sportlaan en Stadstuinen? Op het kaartje in Abri's staat dat de bus via de Keerpuntweg rijdt, maar die weg is nu juist dicht. De bussen van CXX rijden via de Burgemeester Rijnderslaan (inclusief op goed geluk linksaf invoegen vanaf de halte Ouderkerklaan op een negenoog waar je alleen rechtsaf kan). De meeste GVB-bussen filmen overigens alleen 'pendelbus', dus welk je moet hebben voor welke richting is ook een raadsel.
VIRM

Bericht door VIRM »

Geen A4'tje in de GVB-bussen?
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Waarom is daar een GVB-pendelbus?
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Omdat lijn 25 daar niet langsreed.
n-evo

Bericht door n-evo »

IIVQ schreef: ma 03 feb 2025, 14:41 Waarom is daar een GVB-pendelbus?
Het probleem is nu niet meer actueel. Tram 25 reed afgelopen dagen een ingekorte route vanwege werkzaamheden.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik zag vanmiddag in een M7 deze lijnsticker :shock: :
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie