Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
ikbenerweer

Re: Korte vragen

Bericht door ikbenerweer »

en-es schreef: wo 22 jan 2025, 11:48 Heb een proefboeking gedaan van bijv. heen 15 maart en terug 17 maart en ik krijg gewoon prijzen te zien. Op welke data willen jullie reizen?
Ahh, ik zie al wat ik fout heb gedaan. Ik heb vanaf Utrecht gedaan, maar daar rijdt de Nightjet dan niet langs, dus ik moest vanaf Amersfoort boeken. Wij willen met 6 personen vanaf Utrecht naar Wenen, heen 13 maart, terug 17 maart.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Hm, ÖBB zou het aansluitende ticket ook moeten kunnen verkopen maar doet dat blijkbaar niet, of niet online. De prijs zou in principe overal hetzelfde moeten zijn. Vergeet ook eventuele kortingen niet. Voordeelurenkorting is bv. voor internationale reizen ook van toepassing tijdens de avondspits. Maar dan moet je dat wel als internationale reis boeken en niet op een chipkaart reizen. Verder heb je bij boeking van de hele reis in 1 keer een doorgaande overeenkomst, aangezien NS voor beide treinen de vervoerder is (in Nederland).
Plutona

Bericht door Plutona »

Bestaat er een app waarmee je live kunt tracken hoe lang de reis is die je aan het afleggen bent? Dus dat je op een gegeven moment in een of andere app op een knop drukt als je in een bus of trein instapt, en vervolgens op dezelfde knop kan drukken als je weer uitstapt, om te kunnen zien hoe lang je reis was.
Ik dacht eerst dat Travelboast een serieuze optie was, maar die legt in principe geen live reizen vast.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Je kunt toch gewoon een stopwatch gebruiken?
Plutona

Bericht door Plutona »

Excuses, ik doelde op kilometers :)
cassie127

Bericht door cassie127 »

rvdborgt schreef: wo 22 jan 2025, 13:11 Hm, ÖBB zou het aansluitende ticket ook moeten kunnen verkopen maar doet dat blijkbaar niet, of niet online. De prijs zou in principe overal hetzelfde moeten zijn. Vergeet ook eventuele kortingen niet. Voordeelurenkorting is bv. voor internationale reizen ook van toepassing tijdens de avondspits. Maar dan moet je dat wel als internationale reis boeken en niet op een chipkaart reizen. Verder heb je bij boeking van de hele reis in 1 keer een doorgaande overeenkomst, aangezien NS voor beide treinen de vervoerder is (in Nederland).
ÖBB verkoopt in Nederland geen aansluitende tickets. Alleen voor verbindingen met ICE International, Nightjet en Intercity Berlijn kan je tickets kopen.

Bij ÖBB kun je overigens ook het tarief zien voor Interrail door simpelweg dat als korting aan te klikken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
John Hill

Bericht door John Hill »

Je bedoelt gewoon een GPS tracking app? Die zijn er genoeg: GeoTracker, Strava, Komoot
Hainje

Bericht door Hainje »

Plutona schreef: wo 22 jan 2025, 15:43 Bestaat er een app waarmee je live kunt tracken hoe lang de reis is die je aan het afleggen bent? Dus dat je op een gegeven moment in een of andere app op een knop drukt als je in een bus of trein instapt, en vervolgens op dezelfde knop kan drukken als je weer uitstapt, om te kunnen zien hoe lang je reis was.
Ik dacht eerst dat Travelboast een serieuze optie was, maar die legt in principe geen live reizen vast.
Mijn collega is heel erg te spreken over Topo GPS. Heb het zelf wel gedownload en eenmalig een paar euro tegenaan gegooid voor de reclamevrije versie, maar nog niet gebruikt.

Desondanks misschien een fijne app voor jou.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik gebruik OSMAND. Iets steilere leercurve maar heel handig. Kost eenmalig €7,50 geloof ik, als je meer dan 10 kaartdownloads wil doen als je offlinekaarten wil hebben.

Specifiek voor GPS-opnames in treinen is het handig een app te hebben dat bij een tijdje geen GPS-ontvangst, die kilometers doorgeteld worden.
In treinen van Duitse makelei (specifiek voor lange afstanden) is de GPS-ontvangst vaak erg slecht.

Als je echt heel specifiek de kilmeters per spoor wil weten: Ik heb het nooit geprobeerd maar een aantal kennissen van mij gebruiken https://traewelling.de/, volgens mij houdt die ook echt de specifieke kilometers per rit bij.

Wikipedia heeft vaak redelijk kloppende kilometerstanden per spoorlijn, maar voor langere reizen is dat wat puzzelwerk.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Nee als je in Träwelling bijvoorbeeld van Hengelo naar Enschede Kennispark incheckt krijg je uiteindelijk wel de nauwkeurigheid in afstand. Wijzig je je check-in daarna naar Enschede dan zul je zien dat hij op de kaart de volgende route tekent en ook die kilometers overneemt:
Hengelo - Enschede Kennispark - Hengelo - Bad Bentheim - Rheine - Münster Zentrum Nord - Gronau - Enschede

En zo zijn er wel meer voorbeelden ook in Duitsland zelf waarbij Träwelling een andere route weergeeft dan dat de trein werkelijk (en planmatig) rijdt. Wat voornamelijk gebeurt als de trein niet de meest directe route tussen 2 punten rijdt. Als je bijvoorbeeld in München van Hauptbahnhof naar Ostbahnhof wilt met de BRB of Südostbayernbahn rijdt de trein ook onderlangs en niet via de Stammstrecke, bij Träwelling is de route die je echter het meest ziet vanuit Hauptbahnhof via Donnersbergerbrücke en de stammstrecke naar Ostbahnhof want dat is korter.

Werkt soms ook andersom, als treinen niet stoppen op Stendal staan ze standaard onderlangs getekend ipv door Stendal zelf (wat korter is)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

Treintje1989 schreef: zo 19 jan 2025, 14:39 Is er een specifieke reden dat de twee IRM omlopen vanaf morgen weer uit de 500 zijn gehaald? De 500 komt in elk geval niet langs werkzaamheden en uitwisseling met On gaat nu met dure LM ritten?

Ik zie onder andere dat er nu losse ICM stellen op deze omlopen wordt ingezet, wat niet bepaald ruim is. Ook in de 700/800 de nodige ritten met slechts een losse ICM. *O*

Maar niemand weet dus waarom tijdens een lopend wijzigingsblad de boel wordt omgegooid? Ik dacht dat de materieelinzet binnen een wijzigingsblad gelijk bleef, tenzij er aanpassingen nodig zijn door werkzaamheden. Maar kan me dat bij de 500 niet indenken want die wordt nu niet door werkzaamheden geraakt.
Wat ook de reden mag zijn...bij de omlopen van maandag die nu binnen druppelen staan nu ook weer twee OA omlopen, dus dat is weer IRM. Dus het lijkt een tijdelijke wijziging geweest te zijn. Wel zie ik ook meer ICM in de 500 dan tot afgelopen maandag.
Laatst gewijzigd door Treintje1989 op vr 24 jan 2025, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Bij bussen, trams, metro's en diverse regionale treinen betaal je niet opnieuw het instaptarief van € 1,12 bij een incheck binnen 35 minuten na het uitchecken. Hoe zit dit met de reguliere (NS-)treinen? Is het instaptarief net zo hoog en is de termijn van 35 minuten daar hetzelfde?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

NS heeft niet een opstaptarief, maar een degressief tarief. Als je uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt wordt je tariefeenheidstand van je uitcheck genomen en vanaf daar verder geteld.

Vandaar dat als je van Vlissingen naar Amersfoort reist, daar uitcheckt om een patatje te halen en dan weer incheckt en verder reist naar Enschede je amper wat bijbetaalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos

Bericht door gpvos »

Amper? Ik dacht helemaal niets?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Vlissingen - Amersfoort is dezelfde prijs als Vlissingen - Enschede, 31,20.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos

Bericht door gpvos »

Nou ja, in het algemeen dan, als je binnen 35 minuten uit- en weer incheckt op een station dat op een normale route tussen A en B ligt.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
trolly

Bericht door trolly »

Werkt dat ook zo als je een frietje haalt?

Ik vraag dit uiteraard voor een vriend...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined

Bericht door Bemined »

Dan moet je beneden de rivieren overstappen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Met dien verstande dat als je een voordeelurenproduct hebt en je ene reis in en de andere buiten de voordeeluren zit, je opnieuw begint en dus duurder uit kan zijn dan als je geheel vol tarief reist.

En als je niet de kortste (in kilometers) reisroute neemt (bijv omdat de langere route sneller is of minder overstappen heeft), je het tarief volgens de langere route berekend krijgt.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

IIVQ schreef:Met dien verstande dat als je een voordeelurenproduct hebt en je ene reis in en de andere buiten de voordeeluren zit, je opnieuw begint en dus duurder uit kan zijn dan als je geheel vol tarief reist.
Ja als je op saldo reist. Nee als je met NS Flex reist, dan geldt de korting die bij de initiële check-in van toepassing is voor de gehele reis, ook met een overstap.

Je kan dus om 15:50 inchecken in Valkenburg en naar Maastricht reizen. Vervolgens stap je over van vervoerder wisselen, haal je een frietje en pak je de trein naar Eindhoven en dat volledig op daltarief doen. En dat zelfs als je van vervoerder wisselt na 16:00.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Andersom werkt het (helaas) hetzelfde: als je met Weekend Vrij op vrijdagavond om 18:15 incheckt betaal je voor de volledige reis, ook al zou je eigenlijk na 18:30 gratis mogen reizen. Alleen als je onderweg ergens uitcheckt, daar 35 minuten wacht en dan weer incheckt, reis je op het laatste deel gratis.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Suus schreef: za 25 jan 2025, 10:16
IIVQ schreef:Met dien verstande dat als je een voordeelurenproduct hebt en je ene reis in en de andere buiten de voordeeluren zit, je opnieuw begint en dus duurder uit kan zijn dan als je geheel vol tarief reist.
Ja als je op saldo reist. Nee als je met NS Flex reist, dan geldt de korting die bij de initiële check-in van toepassing is voor de gehele reis, ook met een overstap.
Maar wel alleen als je ook van vervoerder wisselt. Als je bij NS blijft wissel je bij uit en inchecken niet van tarief, dan maakt Flex of saldo niet uit.
En daarover ging het oorspronkelijke voorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Vriendlief is bij Braunschweig onderweg en ziet dit staan: een ICNGin naar mij lijkt Luxemburgse kleurstelling en het lijkt wel dubbeldeks. Wie kan vertellen wat we hier zien?
Afbeelding
Gediplomeerd ongeluksmagneet
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

CFL baureihe 2400. De nieuwste treinen voor de luxemburgse CFL.
een Alstom Coradia Max en onze ICNG zijn van type Coradia stream.
linkje
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Dat is een Alstom Coradia Max, een dubbeldeksversie van de Coradia Stream. CFL heeft er 34 van aangeschaft maar ook Renfe en verschillende vervoerders in Duitsland hebben dat gedaan.
Laatst gewijzigd door verfmeer op zo 26 jan 2025, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie