EuroCity Brussel - Rotterdam
- Suus
- Contacteer:
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
NMBS werkt niet met vaste stammen, ze wisselen uit voor onderhoud maar als er niet genoeg is dan worden de treinen dus korter…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Eerder hadden we een discussie (niet in dit topic, ik kan het niet vinden waar wel) of je voor de Eurocity nou een Internationaal kaartje naar Noorderkempen + Standaard Multi mag gebruiken.
Veel mensen hebben mij verteld dat dat niet mag, maar de NMBS zelf zegt dat het gewoon mag:
Veel mensen hebben mij verteld dat dat niet mag, maar de NMBS zelf zegt dat het gewoon mag:
Kan ik mijn Standard Multi (Rail Pass) of Youth Multi (Go Pass 10) gebruiken voor een internationaal traject?
Standard Multi (Rail Pass), Youth Multi (Go Pass 10) en Youth Holidays (Go Unlimited), welbekend bij treinreizigers in België, zijn uitsluitend geldig tussen twee Belgische stations. Met deze vervoerbewijzen kna je de grens dus niet over.
Als je met de EuroCity-trein of met een regionale trein tussen België en een buurland reist, is het wel mogelijk om je Standard Multi (Rail Pass) of Youth Multi (Go Pass 10) te gebruiken tussen jouw vertrekstation in België en het laatste Belgische station voor de grens, als je ook over een internationaal ticket beschikt tussen dat laatste Belgische station en jouw buitenlandse bestemming.
Met een Youth Holidays (Go Unlimited) kan men onbeperkt in België reizen, en daarom is het niet voorzien om Youth Holidays (Go Unlimited) met andere vervoerbewijzen te combineren. De combinatie van Youth Holidays (Go Unlimited) met internationaal verkeer is dus niet mogelijk.
Check de website nmbs.be voor meer info over de Standard Multi (Rail Pass), Youth Multi (Go Pass 10) en Youth Holidays (Go Unlimited).
-
Dat was in het Intercity Brussel tijdperk ook al gewoon mogelijk en daar is dus ook niets aan veranderd. Maar geldt dus alleen voor Eurocity en niet voor Eurocity Direct.
Overigen amethist go Unlimited is het wel een beetje raar verwoord, in de bijlage op de productpagina zelf staat dit:
Overigen amethist go Unlimited is het wel een beetje raar verwoord, in de bijlage op de productpagina zelf staat dit:
MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Je mag je YOUTH HOLIDAYS combineren met een grensoverschrijdend vervoerbewijs (Maastricht, Roosendaal,
Aachen, Luxemburg, Lille Flandre en Maubeuge).
De combinatie met een internationaal vervoerbewijs is niet mogelijk.
Op MOBIB*-kaart: je kan met je YOUTH HOLIDAYS onbeperkt reizen in België waardoor het niet nodig is om te
combineren met andere binnenlandse.vervoerbewijzen.
Via de NMBS-app: ja, je activeert een nieuw traject van je YOUTH HOLIDAYS.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Nog nooit gehoord dat het niet zou mogen, en ik ga zelf meerdere keren per maand op die manier de grens over. Nooit gezeik mee gehad. Zondag werd wel tussen Brussel en Mechelen naar mijn Weekend vrij gevraagd, die vond ik wel opvallend.
-
Er zijn meerdere mensen die mij bezworen hebben dat de Standard Multi een binnenlands treinkaartje was (true) en dus dat je daarmee niet in de Eurocity (ik heb het dus niet over de ECD) zou mogen. Ook hier werd (maar dan hebben we het over november of december) dat dat waarschijnlijk niet zou mogen.
Ik heb het over het geval van splitsen in Noorderkempen (en dan doorreizen op de Eurocity). Mooi dat anderen daar geen probleem mee hebben.
Ik heb het over het geval van splitsen in Noorderkempen (en dan doorreizen op de Eurocity). Mooi dat anderen daar geen probleem mee hebben.
-
Dan hebben anderen hier verkeerde informatie gegeven. Splitsen op Noorderkempen mag ik geloof al een jaar of vijf, volgens mij sinds het moment dat je geen klasverhogingen meer kon kopen naar Aachen, Maastricht, Roosendaal etc.
Maar goed van al dat gedoe met grensoverschrijdende kaartjes naar België heb ik tegenwoordig gelukkig nog nauwelijks last van, net als de hoge tarieven van de ECD. Voor €6,28 mag ik twee achtereenvolgende dagen onbeperkt 1e klas door heel België tot aan de grenspunten en Eurocity Direct is daarbij ook inclusief
bij treinen met reserveringsplicht heb ik wel een reservering nodig
Ook nooit problemen mee gehad, al kun je je ook afvragen hoe ze 1 reis tellen.... Als je in Noorderkempen uitstapt om vervolgens 10 seconden weer later in te stappen, telt het dan al als nieuwe reis? In tickets is dat namelijk wel het geval.
Maar goed van al dat gedoe met grensoverschrijdende kaartjes naar België heb ik tegenwoordig gelukkig nog nauwelijks last van, net als de hoge tarieven van de ECD. Voor €6,28 mag ik twee achtereenvolgende dagen onbeperkt 1e klas door heel België tot aan de grenspunten en Eurocity Direct is daarbij ook inclusief

- Suus
- Contacteer:
Ik kan mij die discussie vaag herinneren, maar dat het splitsen niet mag is niet gezegd. Die discussie ging erover hoe compensatie met vertraging in dergelijke gevallen berekend wordt. Het splitsen op Noorderkempen wordt bij vertragingen als twee vervoersbewijzen gezien en je kan dus ook niet doorgaande vertraging over de gehele reis claimen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ik heb geen idee waaruit dat afgeleid had kunnen worden. De NMBS is nooit van plan geweest om daar iets aan te veranderen. Bovendien geldt nu aan Belgische kant hetzelfde binnenlandse tarief in de EC als naar Roosendaal grens en Visé grens. En uiteraard mag je tickets splitsen als dat uitkomt. Zelfs op stations waar niet gestopt wordt.IIVQ schreef: ↑wo 22 jan 2025, 19:36 Er zijn meerdere mensen die mij bezworen hebben dat de Standard Multi een binnenlands treinkaartje was (true) en dus dat je daarmee niet in de Eurocity (ik heb het dus niet over de ECD) zou mogen. Ook hier werd (maar dan hebben we het over november of december) dat dat waarschijnlijk niet zou mogen.
-
Gelukkig maar. Wellicht haal ik verschillende sociale media door elkaar.
En Cassie: Ik heb het over de Eurocity. Die rijdt niet al een jaar op vijf en mag niet voor binnenlandse reizen in België gebruikt worden.
(Mag de EC eigenlijk voor binnenlandse reizen in Nederland gebruikt worden?)
En Cassie: Ik heb het over de Eurocity. Die rijdt niet al een jaar op vijf en mag niet voor binnenlandse reizen in België gebruikt worden.
(Mag de EC eigenlijk voor binnenlandse reizen in Nederland gebruikt worden?)
-
Die regels gelden voor de Eurocity direct. De Eurocity is de enige trein die op Noorderkempen stopt. Het zou wel heel gek zijn als die niet voor binnenlandse reizen in België gebruikt mag worden, want dan zou een reis van Antwerpen naar Noorderkempen dus altijd verboden zijn.
-
-
Ah, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht dat EC én ECD niet België-Intern bereden mochten worden, maar dat is dus alleen ECD. Sorry.verfmeer schreef: ↑do 23 jan 2025, 07:08Die regels gelden voor de Eurocity direct. De Eurocity is de enige trein die op Noorderkempen stopt. Het zou wel heel gek zijn als die niet voor binnenlandse reizen in België gebruikt mag worden, want dan zou een reis van Antwerpen naar Noorderkempen dus altijd verboden zijn.
Op mijn NMBS- ticket voor de EC staat: "Geldig op elke Eurocity". Als leek zou ik denken: "Een Eurocity direct is ook een eurocity, dus daar ook geldig". Lastige marketing. Hadden ze de ECD niet de Fyfa of de BrAxx (Brussel-Amsterdam-Expresse) kunnen noemen?
Overigens rammelt er iets enorm onder mijn rijtuig, alsof er een grote dunnen stalen plaat los onder hangt.
P.S. de S35 stopt ook in Noorderkempen, doordeweeks dan.
-
Voor de niet-Directe Eurocity geldt in feite hetzelfde als wat voor de IC Brussel gold, behalve dat-'ie niet meer ten noorden van Rotterdam rijdt.
En ik heb de indruk dat er wat meer goedkopere kaartjes beschikbaar zijn. Maar ik heb daar geen statistieken over, dus ik kan er even goed naast zitten.
En ik heb de indruk dat er wat meer goedkopere kaartjes beschikbaar zijn. Maar ik heb daar geen statistieken over, dus ik kan er even goed naast zitten.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Een flexibel kaartje met 100% korting in Nederland tussen Breda en Noorderkempen met Eurocity is tegenwoordig bijna de helft goedkoper ten opzichte van toen we alleen nog de Intercity Brussel hadden.
In 2022 betaalde je 1e klas met 100% korting in Nederland €8,10 van/naar Noorderkempen op het flexibele tarief
Nu in 2025 betaal je 1e klas met 100% korting in Nederland €3,30 van/naar Nooderkempen op het mid flexibele tarief of €5,10 op het Volledig flexibele tarief.
In 2022 betaalde je 1e klas met 100% korting in Nederland €8,10 van/naar Noorderkempen op het flexibele tarief
Nu in 2025 betaal je 1e klas met 100% korting in Nederland €3,30 van/naar Nooderkempen op het mid flexibele tarief of €5,10 op het Volledig flexibele tarief.
-
Zoals ik al schreef, past de NMBS op deze trein nu de binnenlandse tarieftabel toe i.p.v. een tabel met grenstoeslag. NS daarentegen heeft de grenstoeslag op de EC nog wat verhoogd.cassie127 schreef: ↑do 23 jan 2025, 21:30 In 2022 betaalde je 1e klas met 100% korting in Nederland €8,10 van/naar Noorderkempen op het flexibele tarief
-
Ik vind van €25,50 (in september) naar €21,70 (nu), beiden voor Noorderkempen-Dmnz, 40% korting NL, ongeveer een uur van te voren geboekt, best een goede prijsontwikkeling :-p
Worden alle Eurocity (indirect) met Nederlands boordpersoneel (Mcn en Hc's) gereden?
(Boordpersoneel dat zich niet aan de taalwetgeving houdt: Mechelen wordt eerst in het Nederlands, dan in het Engels, dan in het Frans en niet in het Duits omgeroepen :-p)
Worden alle Eurocity (indirect) met Nederlands boordpersoneel (Mcn en Hc's) gereden?
(Boordpersoneel dat zich niet aan de taalwetgeving houdt: Mechelen wordt eerst in het Nederlands, dan in het Engels, dan in het Frans en niet in het Duits omgeroepen :-p)
-
Nee, op beide producten is het een mix van NMBS of NS International personeel
-
Een vriend van me zijn Eurocity is geschrapt ten noorden van Antwerpen, en hij mocht niet mee met de Eurocity Direct (ik weet geen precieze tijden en treien). Wat zijn nou de voorwaarden dat dat wel mag, en omgekeerd, mag je met een ECD-ticket bij verstoring altijd met de EC mee?
Ik kon het niet vinden, alleen bij de NMBS iets over HOTNAT tussen hogesnelheidstreinen, maar weer geen definitie van wat een hogesnelheidstrein is...
Ik kon het niet vinden, alleen bij de NMBS iets over HOTNAT tussen hogesnelheidstreinen, maar weer geen definitie van wat een hogesnelheidstrein is...
-
Bij een ECD verstoring mag je de EC nemen zoals mij ooit aangeboden werd door NSI. Hoe het omgekeerd zit weet ik niet. Maar ja, ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op discussies en boetes.
-
Omgekeerd mag dat ook. NS schrijft dat expliciet in bv. de mail "Uw reis naar XXX" die je tussen de boeking en de reis krijgt. Ik ben dan ook benieuwd wie er beweerde dat deze reiziger niet met de ECD mee mocht.
-
Wie dat ook gezegd heeft is niet goed op de hoogte van de regels. In de servicemail die je 3 dagen voor vertrek krijgt staat namelijk:
Bij een verstoring zijn tickets van de Eurocity dus geldig op de Eurocity Direct en andersom.NS International schreef:Let op: EuroCity Saver tickets zijn alleen geldig op de door u geboekte trein.
Wanneer uw reis verstoord is, mag u gebruik maken van een latere EuroCity of Eurocity Direct.
-
Dank jullie. Ik heb nog maar 2x gebruik gemaakt van EuroCity, beide keren bij NMBS geboekt en wel 20 uur en 18 minuten voor vertrek*. In beide mails staat daar niets over.
Ook de in de mails gelinkte https://www.b-europe.com/EN/Legal/Condi ... f-Carriage meldt niets over de EuroCity, maar ik heb niet de hele tekst doorgeworsteld.
Volgens de vriend was het de conducteur van de ECD in Antwerpen, omdat zijn EC 9243 vanaf Antwerpen vandaag van 14:44 niet reed (of 40 minuten vertraging had, dat is me niet helemaal duidelijk)
*Vertrek vanuit Noorderkempen, ik zat al vanaf Bruxelles-Midi in die trein.
Ook de in de mails gelinkte https://www.b-europe.com/EN/Legal/Condi ... f-Carriage meldt niets over de EuroCity, maar ik heb niet de hele tekst doorgeworsteld.
Volgens de vriend was het de conducteur van de ECD in Antwerpen, omdat zijn EC 9243 vanaf Antwerpen vandaag van 14:44 niet reed (of 40 minuten vertraging had, dat is me niet helemaal duidelijk)
*Vertrek vanuit Noorderkempen, ik zat al vanaf Bruxelles-Midi in die trein.
-
In feite volgt het direct uit de EU-verordening; toegang weigeren tot de ECD bij uitval van de EC is een inbreuk daarop. Ik zou niks vragen en gewoon instappen.IIVQ schreef: ↑za 25 jan 2025, 21:50 Ook de in de mails gelinkte https://www.b-europe.com/EN/Legal/Condi ... f-Carriage meldt niets over de EuroCity, maar ik heb niet de hele tekst doorgeworsteld.
-
Als de vervoerder 100 minuten na vertrektijd van de uitgevallen trein geen alternatief communiceert mag je volgens de Europese regels zelf je alternatief verzorgen en dus ook met de ECD mee. Binnen de 100 Minuten maak je aanspraak op 25% van je Geld terug en kun je mee met de volgende EC.
-
100 minuten na vertrektijd, waar vind ik die informatie?
Compensatie staat in zijn geheel los van een alternatieve reisroute. Bij een internationale reis heb je bij 60 minuten vertraging of meer altijd recht op compensatie (over het ticket waarop de vertraging is ontstaan).
Wat betreft de alternatieve reisroute, daar heb je in principe niet altijd toestemming voor nodig. Je moet je hierbij wel houden aan dezelfde vervoersmaatschappijen. Heb je een ticket met de EC of ECD dan mag je hiermee bij uitval niet mee op de Eurostar. Andersom geldt ook dat je met een Eurostar-ticket niet mee mag op de ECD als de Eurostar uitvalt. Bij een Eurostar kan je bij de balie je ticket kosteloos laten wijzigen naar de eerstvolgende Eurostar. Bij een EC of ECD hoef je niets te wijzigen en mag je zelf een alternatieve route met dezelfde vervoerder nemen.
Compensatie staat in zijn geheel los van een alternatieve reisroute. Bij een internationale reis heb je bij 60 minuten vertraging of meer altijd recht op compensatie (over het ticket waarop de vertraging is ontstaan).
Wat betreft de alternatieve reisroute, daar heb je in principe niet altijd toestemming voor nodig. Je moet je hierbij wel houden aan dezelfde vervoersmaatschappijen. Heb je een ticket met de EC of ECD dan mag je hiermee bij uitval niet mee op de Eurostar. Andersom geldt ook dat je met een Eurostar-ticket niet mee mag op de ECD als de Eurostar uitvalt. Bij een Eurostar kan je bij de balie je ticket kosteloos laten wijzigen naar de eerstvolgende Eurostar. Bij een EC of ECD hoef je niets te wijzigen en mag je zelf een alternatieve route met dezelfde vervoerder nemen.