Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
- ArrivaBas
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Er zijn tot en met april werkzaamheden aan de riolering in de Transvaalstraat en Toulonselaan, waarvoor die tijdelijke dienstregeling is bedacht. Qbuzz is uiteraard op de hoogte gesteld via het bereikbaarheidsoverleg, maar voor het publiek heeft de gemeente de werkzaamheden erg rommelig ingevoerd in MELVIN en bij Qbuzz op de website hebben ze het alleen over een tijdelijke verlaging van de kwartiersdiensten (voor zover er überhaupt al een patroon in de dienstregeling zit overigens
) naar 3 ritten per uur.

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Die verlaging naar 3x/uur is komende week, dat is ook de enige week dat de Toulouselaan gestremd is volgens de info over de werkzaamheden.
De 102, 103, 105 en 107 staan pas de week erna in de dienstregeling op de site. Maar op de route van 2 en 7 na is er dan geen busroute gestremd en al helemaal niet zodanig dat je de Noordendijk, Reeweg, Provincialeweg en Leerpark helemaal busloos moet maken.
De 102, 103, 105 en 107 staan pas de week erna in de dienstregeling op de site. Maar op de route van 2 en 7 na is er dan geen busroute gestremd en al helemaal niet zodanig dat je de Noordendijk, Reeweg, Provincialeweg en Leerpark helemaal busloos moet maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- ArrivaBas
- Contacteer:
In de week dat de lijnen 102 (Stadspolders <-> Leerpark) en 107 (Sterrenburg <-> Centraal Station) gaan rijden gaat de Transvaalstraat in beide richtingen dicht volgens MELVIN en de gemeente, waarbij volgens Qbuzz de bestaande lijnen 3, 5 en 13 ongewijzigd blijven rijden. Lijn 2 rijdt alleen naar Zwijndrecht en lijn 7 is geknipt op het Centraal Station. Lijnen 103 en 105 hebben in februari überhaupt geen dienstregeling volgens Qbuzz. Alle tijdelijke buslijnen zijn overigens alleen op de website te vinden. In OVinfo staan ze nog niet.
Lijn 93 en 416 hebben slechts gewijzigde vertrektijden, waarmee het Land van Valk en het Leerpark ook tijdens de werkzaamheden bediend blijven.
Lijn 93 en 416 hebben slechts gewijzigde vertrektijden, waarmee het Land van Valk en het Leerpark ook tijdens de werkzaamheden bediend blijven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
103 en 105 hebben wel degelijk een dienstregeling, maar slechts in één richting. In de dienstregeling van lijn 3, 13 en 5 zie ik als ik op 3 februari kijk een route die ingekort is tot CS.
Schapekop in de Keistad
-
Van de week eens even langsgereden, en de situatie daar is idd zoals hier beschreven.Daniel schreef: ↑wo 01 jan 2025, 22:03 Hoe zit het nu met de haltes rond het Admiraalsplein in Dordrecht? ....
In de dienstregeling zie ik deze wijziging echter niet terug?! Het is wel duidelijk te zien dat dit ooit de bedoeling was, want de abri voor halte Van Kinsbergenstraat staat al sinds 2023 klaar volgens Google Streetview.
Lijkt me overigens een knap verwarrende situatie creëren, want als alles linksom het winkelcentrum rijdt komt bij die halte Van Kinsbergenstraat dus lijn 4 van Station naar Wielwijk en lijn 3 van Crabbehof naar Station.
Beide lijnen rijden idd langs de oostkant van het winkelcentrum richting de wijken, langs de nieuwe halte Admiraalsplein-Oost, deze ligt op het kruispunt Admiraalsplein-Cornelis Trompweg-Abel Tasmanstraat, tegenover de inrit van de Abel Tasmanstraat.
Hier is de stoep wel nog netjes verhoogd, en voorzien van haltepaal.
Over de Lijnen 102, 103, 105 en 107.
Naast de afsluitingen van de Transvaalstraat en Toulonselaan, gaat in dezelfde periode ook gefaseerd telkens 1 buis van de Drechttunnel dicht.
Dus zal het met het verkeer niet mals worden de komende paar maanden in deze regio.
Excuseert alsnog niet dat deze complete stukken busroutes zonder bus komen te zitten in die periode....
Dordtenaar
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Handig dat die route dan niet in de dienstregeling staat.Trainboy199 schreef: ↑ma 27 jan 2025, 08:19 Van de week eens even langsgereden, en de situatie daar is idd zoals hier beschreven.
Maar dunt Qbuzz dan niet de verkeerde kant van de stad uit? Die stremming lijkt me juist aan de westkant van de stad meer vertraging opleveren en ze dunnen juist aan de oostkant uit.Naast de afsluitingen van de Transvaalstraat en Toulonselaan, gaat in dezelfde periode ook gefaseerd telkens 1 buis van de Drechttunnel dicht.
Schapekop in de Keistad
-
Vermoed dat dit wel de hele stad treft. Zeker als de A16 vast staat rijden een hoop mensen meestal om en komen dan via Papendrecht het eiland op, dit omdat dat dan nauwelijks tijd scheelt.
En die moeten dan via de Merwedestraat/Oranjelaan of Crayensteynstraat de wijken in. En die belanden dan beide in de werkzaamheden bij de Transvaalstraat en Toulonselaan.
(Hier is op dit moment een groot eenrichtingssysteem waarbij je vanaf het CS de Transvaalstraat oprijd, over de Krommedijk naar de Oranjelaan, en dan via het Oranjepark weer terug kan naar het CS)
Dordtenaar
-
Ondertussen zijn vandaag de wijzigingen gedeeld door Qbuzz op hun website: Link
Dordtenaar
-
Nice, weer een nieuwe Buzzvariant: pendelBuzz
-
Het viel mij op dat het zuidelijke deel van Papendrecht ‘s avonds geen busverbinding heeft. Als je bijv naar Dordrecht centrum moet is de reistijd met het ov bijna een uur. Terwijl het hemelsbreed minder dan een kilometer reizen is. Is er dermate weinig vraag dat hier geen bus rijdt in de avonduren?
-
Trainboy199 schreef: ↑di 28 jan 2025, 10:26 Ondertussen zijn vandaag de wijzigingen gedeeld door Qbuzz op hun website: Link

Ik blub in het Drecht.
-
Deze mensen kunnen ook nog gebruik maken van de Waterbus010rdamm schreef: ↑di 28 jan 2025, 22:54 Het viel mij op dat het zuidelijke deel van Papendrecht ‘s avonds geen busverbinding heeft. Als je bijv naar Dordrecht centrum moet is de reistijd met het ov bijna een uur. Terwijl het hemelsbreed minder dan een kilometer reizen is. Is er dermate weinig vraag dat hier geen bus rijdt in de avonduren?
-
Laatste afvaart vanuit Dordrecht is ook al om 20.46.
Daarna vervalt die optie ook.
Onder Arriva, ondertussen 6 jaar geleden alweer...., reden lijnen 14 en 15 tot 12 uur 's avonds door.
Qbuzz heeft toen alle ritten in de avonduren geschrapt. Alternatief werd lopen naar de HOV-corridor aan de Burgemeester Keizerweg, of de deur-halte taxi.
Moet wel zeggen dat dat zeker voor de stukken rond Winkelcentrum de Meent en de PC Hooftlaan een heel stuk lopen is.
Leuk is ook dat bij halte De Lage Waard tegenwoordig door de afroep word aangegeven dat je daar kan uitstappen voor Winkelcentrum de Meent.
Een stukje van 1,2 km, 16 minuten lopen.

Dordtenaar
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Sindsdien is er natuurlijk ook een hoop potentiële vraag weggevallen: de Oostpolder heeft een frequente R-net / snelBuzz gekregen en het noordelijk deel van Papendrecht ligt ook nog relatief kort op de HOV corridor. Dan moet je het dus echt van het gebied rond De Meent hebben wat inderdaad wel heel ver weg ligt van de Burgemeester Keijzerweg.Trainboy199 schreef: ↑do 30 jan 2025, 11:36 Onder Arriva, ondertussen 6 jaar geleden alweer...., reden lijnen 14 en 15 tot 12 uur 's avonds door.
En dat is nou net het zwakste stukje qua vraag: tot 2006 werd dat slechts meegepakt door 152 in de avond en op zondag die een ommetje maakte, daarna is Arriva het frequenter gaan bedienen. Maar op de zondagen is die verbinding onder Arriva al naar 1x/2 uur gegaan, op de avonden zal de vraag wel niet gek veel hoger liggen.
Schapekop in de Keistad
-
- Contacteer:
Het leukste vind ik nog dat dit ook in buurtbus 702 word omgeroepen die 3 minuten later langs het winkelcentrum rijd waar dit dan weer niet word omgeroepenTrainboy199 schreef: ↑do 30 jan 2025, 11:36 Moet wel zeggen dat dat zeker voor de stukken rond Winkelcentrum de Meent en de PC Hooftlaan een heel stuk lopen is.
Leuk is ook dat bij halte De Lage Waard tegenwoordig door de afroep word aangegeven dat je daar kan uitstappen voor Winkelcentrum de Meent.
Een stukje van 1,2 km, 16 minuten lopen.![]()
![]()

-
De lokale partij VSP Dordrecht pleit voor een betere dienstregeling in Dubbeldam in 2026:
https://www.vsp-dordrecht.nl/?p=3817
https://www.vsp-dordrecht.nl/?p=3817
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Als er nou reizigers in die bus zaten... Lijn 2 reed al bij SVD (20 jaar geleden) 's avonds en op zondag met midibus bij gebrek aan reizigers.
Het enige moment waarop lijn 2 druk was, was als het OV gratis was.
Het enige moment waarop lijn 2 druk was, was als het OV gratis was.
Schapekop in de Keistad
-
Mag met een taxibus inzetten op de stadsdienst?
Ik zou anders een taxibus gebruiken op de 2 en het Papendrecht-Zuid deel van lijn 4.
Ik zou anders een taxibus gebruiken op de 2 en het Papendrecht-Zuid deel van lijn 4.
-
Eigenlijk zou lijn 2 doorgetrokken moeten worden naar station Stadspolders. Dan zouden de reizigers vanuit Stadspolders, Sliedrecht en verder een directe(re) verbinding met het ziekenhuis en het leerpark hebben. Dit samen met het strekken van de lijn over de Dubbelsteynlaan West en de Rechte Zandweg zal in ieder geval op de drukke tijdstippen wel wat meer reizigers opleveren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik denk dat je dan wel wat teveel strekt om Dubbeldam nog te ontsluiten. En er speelt ook nog wel een tweede dingetje mee wat lijn 1 destijds mede genekt heeft op precies de verbinding Stadspolders - Ziekenhuis: met de OV-chipkaart was het prijsvoordeel weg.
Via CS is de afstand nagenoeg gelijk (en dus de prijs) terwijl de frequentie veel hoger is. De prijsstijging was destijds echt gigantisch omdat je van de prijs voor één zone naar die voor twee zones ging op de directe route.
Via CS is de afstand nagenoeg gelijk (en dus de prijs) terwijl de frequentie veel hoger is. De prijsstijging was destijds echt gigantisch omdat je van de prijs voor één zone naar die voor twee zones ging op de directe route.
Schapekop in de Keistad
- ArrivaBas
- Contacteer:
Waarom zou je met lijn 2 over de Dubbelsteynlaan West willen rijden (buiten het gedeelte dat die dat nu al doet)? Naast dat die route gedeeltelijk onbruikbaar is door eenrichtingsverkeer en een gewichtsbeperking op de aansluitende Burgemeester Jaslaan, sla je een groot gedeelte van Dubbeldam-Zuid over door te strekken. Daarnaast is een bus over het Damplein met al het winkelend publiek en een weekmarkt op dinsdagochtend nou ook niet bepaald wenselijk.
-
Strekken van lijn 2 was bedacht vanwege de te kleine hoeveelheid tijd die de ritten over zouden houden om naar station Stadspolders door te rijden, maar sinds de Dubbelsteynlaan West inderdaad deels eenrichtingsveerkeer is zal dat niet kunnenArrivaBas schreef: ↑ma 03 feb 2025, 18:05 Waarom zou je met lijn 2 over de Dubbelsteynlaan West willen rijden (buiten het gedeelte dat die dat nu al doet)? Naast dat die route gedeeltelijk onbruikbaar is door eenrichtingsverkeer en een gewichtsbeperking op de aansluitende Burgemeester Jaslaan, sla je een groot gedeelte van Dubbeldam-Zuid over door te strekken. Daarnaast is een bus over het Damplein met al het winkelend publiek en een weekmarkt op dinsdagochtend nou ook niet bepaald wenselijk.

Het Damplein is al redelijk druk met verkeersbewegingen dus leek een buslijntje mij niet zo'n probleem.
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom die lijn 1 is verdwenen, maar dat komt dus vanwege de hogere kosten/ hoeveelheid zones (wat neem ik aan voor lagere reizigers aantallen heeft gezorgd).Daniel schreef: ↑ma 03 feb 2025, 17:01 Ik denk dat je dan wel wat teveel strekt om Dubbeldam nog te ontsluiten. En er speelt ook nog wel een tweede dingetje mee wat lijn 1 destijds mede genekt heeft op precies de verbinding Stadspolders - Ziekenhuis: met de OV-chipkaart was het prijsvoordeel weg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Nouja, dat gaf de genadeklap. Lijn 1 was altijd al een heel zwak lijntje, hij heeft Arriva überhaupt alleen gehaald omdat hij een functie in de stad had (in 2004 was de keuze tussen 1 of 6 opheffen als bezuiniging, het werd 6 opheffen en 1 naar een uursdienst met verlenging naar Oudelandshoek omdat er vraag naar een verbinding met de Bieshof was).
Omdat je met lijn 1 van Stadspolders naar Dubbeldam, het Ziekenhuis en Sterrenburg kon zonder zone 5370 te verlaten (dus slechts twee strippen) was het wel een relatief goedkope optie waardoor er nog een beetje gebruik van gemaakt werd. Je maakte alleen wel relatief veel kilometers, dus met het kilometertarief schoot de prijs omhoog. Moet het even nazoeken, maar zo uit m'n hoofd was het minstens een verdubbeling in prijs.
Schapekop in de Keistad
-
Gisteren eens op pad geweest in eigen stad en foto's gemaakt van het tijdelijke net.
En moet zeggen dat bepaalde dingen toch weer een beetje amateuristisch zijn uitgepakt.
Zo zijn bijv. de vervallen haltes niet afgezakt, en/of is er ook geen blaadje in de tijdenkast geplaatst. Resultaat, mensen die aan de verkeerde kant van de weg stonden, of mensen die gewoon op de Reeweg en Noordendijk op hun bus stonden te wachten.
Ook zijn sommige overstappen niet helemaal lekker geregeld.
Zo komen lijn 3 en 5 om :00, :15, :30 en :45 aan op het Centraal Station. En gaat de trein 1 minuut later weg. Nou is dat in de normale dienstregeling ook zo, maar omdat de trein nu als alternatief aangewezen word....
Lijn 105 in Stadspolders is qua rijtijd 13 minuten. Dus net te lang om aan beide uiteindes een comfortabele aansluiting te geven op de trein.
Lijn 105 vertrekt dus in de ochtend 2 minuten voordat de trein aankomt, om wel aansluiting te geven voor mensen de wijk uit, en in de middag andersom. Dan geeft deze aansluiting op de trein, om vervolgens 3 minuten nadat de trein weg is weer aan te komen op het station.
Nu zou een alternatief voor de mensen overstappen kunnen wezen op lijn 102 en via het Leerpark reizen. Maar bij de halte Selma Lager-lof Erf komt de 102 1 minuut achter de 105 aan.
Dus de 105 hoeft maar iets tegen te hebben en je mist die overstap.
En via het Leerpark reizen heeft in de middag ook weinig zin omdat je daar de 7 en 416 naar het Centrum ook mist op 2 minuten.
Al met al weer fantastisch geregeld.
En moet zeggen dat bepaalde dingen toch weer een beetje amateuristisch zijn uitgepakt.
Zo zijn bijv. de vervallen haltes niet afgezakt, en/of is er ook geen blaadje in de tijdenkast geplaatst. Resultaat, mensen die aan de verkeerde kant van de weg stonden, of mensen die gewoon op de Reeweg en Noordendijk op hun bus stonden te wachten.
Ook zijn sommige overstappen niet helemaal lekker geregeld.
Zo komen lijn 3 en 5 om :00, :15, :30 en :45 aan op het Centraal Station. En gaat de trein 1 minuut later weg. Nou is dat in de normale dienstregeling ook zo, maar omdat de trein nu als alternatief aangewezen word....
Lijn 105 in Stadspolders is qua rijtijd 13 minuten. Dus net te lang om aan beide uiteindes een comfortabele aansluiting te geven op de trein.
Lijn 105 vertrekt dus in de ochtend 2 minuten voordat de trein aankomt, om wel aansluiting te geven voor mensen de wijk uit, en in de middag andersom. Dan geeft deze aansluiting op de trein, om vervolgens 3 minuten nadat de trein weg is weer aan te komen op het station.
Nu zou een alternatief voor de mensen overstappen kunnen wezen op lijn 102 en via het Leerpark reizen. Maar bij de halte Selma Lager-lof Erf komt de 102 1 minuut achter de 105 aan.
Dus de 105 hoeft maar iets tegen te hebben en je mist die overstap.
En via het Leerpark reizen heeft in de middag ook weinig zin omdat je daar de 7 en 416 naar het Centrum ook mist op 2 minuten.
Al met al weer fantastisch geregeld.

Dordtenaar
- ovVeluwe
Er komen in deze concessie 3 ex Connexxion BYD's van het type K7U bij. Ze zullen rijden als Streekbuzz, welke nummers ze krijgen is me niet bekend.
Bron:
https://www.instagram.com/p/DFvM9SJNVXC ... JpZWtnMA==
Bron:
https://www.instagram.com/p/DFvM9SJNVXC ... JpZWtnMA==
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht