Korte vragen
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
-
Re: Korte vragen
De Coradia Max is overigens niet dubbeldeks over de gehele lengte: de 2400 serie voor de Luxemburgse spoorwegen bestaat uit 3 bakken, waarbij de kopbakken dubbeldeks zijn en de middelste bak enkeldeks is, zie deze video. De Coradia Max is eigenlijk een soort gespiegelde Desiro HC.
De zesdelige treinstellen voor Niedersachsen hebben deze configuratie, dubbel-dubbel-enkel-enkel-dubbel-dubbel.
De zesdelige treinstellen voor Niedersachsen hebben deze configuratie, dubbel-dubbel-enkel-enkel-dubbel-dubbel.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Ook Luxemburg krijgt zesdelige stellen, deze worden in de 2450 serie genummerd. Overigens staat het nu ook in de pers dat de CFL 2000 serie dit jar dan toch echt voor het laatst zal rijden. Zodra er voldoende nieuwe stellen aanwezig zijn en ze betrouwbaar zijn gaan ze eruit. https://www.wort.lu/panorama/luxemburgs ... 13842.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Suus
- Contacteer:
Korte vragen
De Coradia Stream HC zoals ze echt heten zal ook relatief dicht bij de Nederlandse grens komen, aangezien ze ook besteld zijn voor de RE1 Hannover - Bremen - Leer - Norddeich Mole, RE8 Hannover - Bremen - Bremerhaven en RE9 Osnabrück - Bremen (- Bremerhaven).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Meltrain
- Donateur
Alstom heeft de naam Coradia Stream HC eind 2023 vervangen door Coradia Max. Dat is nu dus de officiële naam.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
Waarom heet het station Brussel Zuid in het Frans Bruxelles Midi en niet Bruxelles Sud? Charleroi Central heette immers ook voorheen Charleroi Sud.
-
2 verklaringen:
1. Midi was vroeger gebruikelijker dan Sud:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_B ... e_benaming
2. De sporen naar het vroegere Bogaardenstation liepen over de vroegere Avenue du Midi (nu Stalingradlaan):
https://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_B ... es_Bogards
De aansluitende Zuidstraat heet in het Frans nog steeds Rue du Midi.
-
- Donateur
Bedankt voor je reactie. Maar dan zou Brussel Noord Bruxelles Nuit moeten heten.
-
Bijna: Bruxelles Minuit.
Midi = Middag
Minuit = Middernacht
Het mi-deel staat voor midden.
Maar waar le midi wel voor het zuiden gebruikt werd, werd le minuit dat dan weer nooit voor het noorden. Laten we het erop houden dat die Fransen niet altijd even logisch zijn

Midi = Middag
Minuit = Middernacht
Het mi-deel staat voor midden.
Maar waar le midi wel voor het zuiden gebruikt werd, werd le minuit dat dan weer nooit voor het noorden. Laten we het erop houden dat die Fransen niet altijd even logisch zijn

- Z2N
- Donateur
Midi is de term voor het zuiden geworden omdat op het midden van de dag de zon daarheen wijst. 's Nachts lukt dat niet. 

-
Van de Franse Wikipedia:
Maar om je taalkunde op te poetsen, de provincies waar Haarlem en Den Haag in liggen heten in het Frans respectievelijk Hollande-Septentrionale en Hollande-Méridionale.
Gelukkig stopt de EuroCity ook te Brussel Noord/Bruxelles Septentrionale. Ik stel voor dat we ter verduidelijking het grote station in de tunnel Brussel-Midden/Bruxelles-Central hernoemen
In het Nederlands:https://fr.wikipedia.org/wiki/Sud schreef:« Sud » [...] est emprunté à l'ancien anglais suth (XIe-XIIe siècles), lui-même déformé du saxon Sund, désignant le Soleil.
En ancien français, le sud avait pour équivalent le terme de midi, désignant le moment où le Soleil était à son apogée (depuis tout point d'observation situé au nord du tropique du Cancer1). Il est alors l'opposé du septentrion. C'est ce terme que l'on retrouve sur les anciennes cartes avec ceux de : Occident pour l'Ouest, Orient pour l'Est et Septentrion pour le Nord. Cet usage est resté dans des noms comme le Midi de la France ou la gare du Midi, à Bruxelles.
*Le Midi wordt in Frankrijk algemeen gebruikt voor het zuiden van Frankrijk. Dat is het gebied waar ze Occitaans spreken.Zuid is overgenomen uit het oud-Engelse suth (11e-12e eeuw) zelf afgeleid van het Saxische Sund, woord voor de zon.
In het oud-Frans, had sud als equivalent de term midi, die het moment aanwijst waarop de zon op z'n hoogst aan de hemel staat (vanaf elk punt ten noorden van de Kreeftskeerkring). Het is daarom het tegenovergestelde van sepentrion. Dat is de term die je op oude kaarten vind: occident voor het westen, orient voor het oosten en septentrion voor het noorden. Deze oude termen zijn ons nog bijgebleven in gevallen als le Midi de la France* of gare du Midi, te Brussel.

Maar om je taalkunde op te poetsen, de provincies waar Haarlem en Den Haag in liggen heten in het Frans respectievelijk Hollande-Septentrionale en Hollande-Méridionale.
Gelukkig stopt de EuroCity ook te Brussel Noord/Bruxelles Septentrionale. Ik stel voor dat we ter verduidelijking het grote station in de tunnel Brussel-Midden/Bruxelles-Central hernoemen

-
Van zaterdag 29 maart t/m maandag 7 april vind ik alleen Flexpreise voor de IC Amsterdam-Berlijn v.v.. Ten oosten van Bentheim zijn er wel Sparpreise beschikbaar, soms veel goedkoper. Ook de prijzen via het Roergebied zijn aan de erg hoge kant. Sterker nog, ook tussen Amsterdam en Frankfurt zijn er voor diverse ICEs alleengeen Sparpreise te koop (met weer véél goedkopere kaartjes voorbij Oberhausen).
Weet iemand waarom dit is? Is er een probleem waardoor ze nu tijdelijk niet in de verkoop zijn, of is er een of ander enorm evenement waardoor alles uitverkocht is?
Weet iemand waarom dit is? Is er een probleem waardoor ze nu tijdelijk niet in de verkoop zijn, of is er een of ander enorm evenement waardoor alles uitverkocht is?
Laatst gewijzigd door gpvos op ma 24 feb 2025, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Ik vermoed werkzaamheden.
- Suus
- Contacteer:
28 t/m 30 maart is Amsterdam Centraal slechts heel beperkt bereikbaar, van 1 t/m 6 april is Amsterdam Centraal - Weesp gesloten voor treinverkeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
In die periode rijdt IC Berlijn voornamelijk van/naar Amersfoort. Op 30 maart kan IC Berlijn (zoals het er nu naaruit ziet) niet rijden in Nederland.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
- Z2N
- Donateur
29e rijdt IC Berlijn ook niet, door werkzaamheden tussen Deventer en Almelo dat weekend.
-
Bij de DB staan ze nog gewoon voor de hele route in de planner op die dagen.
Maar goed, ik mag aannemen dat er alsnog Sparpreise in de verkoop zullen gaan wanneer ze preciezer weten hoe de treinen gaan rijden?
Maar goed, ik mag aannemen dat er alsnog Sparpreise in de verkoop zullen gaan wanneer ze preciezer weten hoe de treinen gaan rijden?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- Z2N
- Donateur
Behalve het weekend van 29 en 30 maart: uiteindelijk wel.
-
Als ik het traject Amsterdam-Hengelo invoer, toont de werkzaamhedenpagina van de NS alleen de werkzaamheden rond Amsterdam van 29 maart t/m april, niet die tussen Almelo en Deventer. De site van Prorail lijkt alleen een overzicht te bieden van de werkzaamheden van vandaag. Is er een beter overzicht ergens?
- Suus
- Contacteer:
Werkzaamheden die lang duren of grote impact hebben dit dienstregelingsjaar staan op https://www.rover.nl/reistips/werk-aan-het-spoor
Zo te zien is NSInt nog niet aangekomen bij werkzaamheden na 16 maart.
Zo te zien is NSInt nog niet aangekomen bij werkzaamheden na 16 maart.
-
Als ik (op weekdagen) een reis van Mons naar Marchiennne-au-Pont plan in de SNCB-app (de website heeft weer eens technische problemen), dan krijg ik elk uur (om bijv 16:16) een advies om van 16:16 de IC915 naar Charleroi Central (a 16:47) te nemen en dan om 16:54 terug te steken naar met IC2016 naar Marchienne-au-Pont (a 16:59). Ik krijg dan een melding
Even later is er ook een rechtstreekse rit, 16:38 met IC 3816, aankomst 17:09, waar je deze melding niet krijgt, je reist immers de kortste reisweg.
Als ik nu dezelfde bestemming vanaf Saint-Ghislain plan, om 16:04 met IC 914 naar Charleroi Central en dan terug met IC2016 naar M-a-P), dan krijg ik die melding niet, terwijl ook daar een reismogelijkheid zonder terugsteken is, om 16:07 met L4887 naar Mons en dan diezelfde 3816 naar M-a-P.
Mag van Saint Ghislain naar M-a-P via Charleroi wel op één billet?
Voor mij was het overigens niet van belang, ik reisde op mijn standaard multi van Saint Ghislain naar Charleroi-Zône, waarbij de rest van de dag gratis heen en weer mag reizen tussen de stations in die zone, waaronder Marchienne-au-Pont (maar gek genoeg niet Roux ... 6 van de 7 stations binnen de gemeente Charleroi vallen er in.) en ben later op de dag weer van M-a-P naar Charleroi en nog later weer naar Nederland via M-a-P gegaan, dit stukje spoor dus 4x op één dag gedaan.
---
Edit: raar, de website doet het weer en die toont de betreffende melding ook voor reizen Saint Ghislain - Charleroi - Marchienne-au-Pont.
Ofwel, "Dit is mogelijk niet de kortste reisweg, u moet mogelijk twee tickets kopen". Fair enough.Cet itinéraire n'étant pas forcément le plus court pour votre trajet, vous devres peut-être acheter deux billets.
Even later is er ook een rechtstreekse rit, 16:38 met IC 3816, aankomst 17:09, waar je deze melding niet krijgt, je reist immers de kortste reisweg.
Als ik nu dezelfde bestemming vanaf Saint-Ghislain plan, om 16:04 met IC 914 naar Charleroi Central en dan terug met IC2016 naar M-a-P), dan krijg ik die melding niet, terwijl ook daar een reismogelijkheid zonder terugsteken is, om 16:07 met L4887 naar Mons en dan diezelfde 3816 naar M-a-P.
Mag van Saint Ghislain naar M-a-P via Charleroi wel op één billet?
Voor mij was het overigens niet van belang, ik reisde op mijn standaard multi van Saint Ghislain naar Charleroi-Zône, waarbij de rest van de dag gratis heen en weer mag reizen tussen de stations in die zone, waaronder Marchienne-au-Pont (maar gek genoeg niet Roux ... 6 van de 7 stations binnen de gemeente Charleroi vallen er in.) en ben later op de dag weer van M-a-P naar Charleroi en nog later weer naar Nederland via M-a-P gegaan, dit stukje spoor dus 4x op één dag gedaan.
---
Edit: raar, de website doet het weer en die toont de betreffende melding ook voor reizen Saint Ghislain - Charleroi - Marchienne-au-Pont.
-
Ook daar staan de door Z2N genoemde werkzaamheden tussen Almelo en Deventer op 29-30 maart niet bij; ik kan die nog nergens vinden. Dus ik ben benieuwd naar verdere (publieke) bronnen.Suus schreef: ↑di 28 jan 2025, 10:45Werkzaamheden die lang duren of grote impact hebben dit dienstregelingsjaar staan op https://www.rover.nl/reistips/werk-aan-het-spoor
-
In België krijg je toch hoe dan ook een kaartje naar Charleroi-Zone als je naar eender welk station in die zone een kaartje koopt? Dus deze mededeling lijkt me onnodig; waarschijnlijk wordt die voor elk terugsteektraject getoond ongeacht of je binnen een zone blijft of niet.
-
- OVNL-beheerder
Domme vragen bestaan niet: de Hongaarse MAV heeft mij een kaartje verkocht vanuit Polen naar Budapest, maar zonder reservering voor de EC in Polen. Bij mijn weten is in Polen voor langeafstands treinen altijd een reservering verplicht? Doe ik er goed aan alsog een losse reservering te kopen?
- Suus
- Contacteer:
En juist een Standard Multi heeft geen zones maar altijd een absoluut station.gpvos schreef: ↑wo 29 jan 2025, 17:24In België krijg je toch hoe dan ook een kaartje naar Charleroi-Zone als je naar eender welk station in die zone een kaartje koopt? Dus deze mededeling lijkt me onnodig; waarschijnlijk wordt die voor elk terugsteektraject getoond ongeacht of je binnen een zone blijft of niet.