Korte vragen
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
De laatste keer dat ik het checkte moet je een absoluut station invullen op je Standard Multi, maar werkt het daarna wel degelijk als een zoneticket.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Oh. Je hebt gelijk, maar van de laatste 15 regels op mijn Standaard Multi zijn er 10 naar Zones - Charleroi, Brussel, Luik en Knokke, en steeds heb ik er z[o|ô]ne bij gezet, en ik heb er nog nooit een opmerking over gehad. Terwijl Belgisch treinpersoneel altijd vrij strict op de regels zijn. Dus deze staat erg laag op hun prioriteitenlijstje.
Overigens heb ik ook een ouder ticket naar Marchienne-Zône. Dat is geen zone maar een station. In Zône Charleroi.
Eigenlijk zou ik nog eens een kaartje van Marchienne-Zône naar een van de Mortsels moeten kopen 
Overigens heb ik ook een ouder ticket naar Marchienne-Zône. Dat is geen zone maar een station. In Zône Charleroi.


-
- Berichten: 450
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Korte vragen
Die melding komt te pas en te onpas te voorschijn. Ik negeer die daarom eigenlijk altijd. Mijn indruk is dat die te vaak wordt getoond, maar het zou me niet verbazen als er ook gevallen zijn waarbij die ten onrechte niet wordt getoond.IIVQ schreef: ↑wo 29 jan 2025, 15:37 Als ik (op weekdagen) een reis van Mons naar Marchiennne-au-Pont plan in de SNCB-app (de website heeft weer eens technische problemen), dan krijg ik elk uur (om bijv 16:16) een advies om van 16:16 de IC915 naar Charleroi Central (a 16:47) te nemen en dan om 16:54 terug te steken naar met IC2016 naar Marchienne-au-Pont (a 16:59). Ik krijg dan een meldingOfwel, "Dit is mogelijk niet de kortste reisweg, u moet mogelijk twee tickets kopen". Fair enough.Cet itinéraire n'étant pas forcément le plus court pour votre trajet, vous devres peut-être acheter deux billets.
Even later is er ook een rechtstreekse rit, 16:38 met IC 3816, aankomst 17:09, waar je deze melding niet krijgt, je reist immers de kortste reisweg.
Als ik nu dezelfde bestemming vanaf Saint-Ghislain plan, om 16:04 met IC 914 naar Charleroi Central en dan terug met IC2016 naar M-a-P), dan krijg ik die melding niet, terwijl ook daar een reismogelijkheid zonder terugsteken is, om 16:07 met L4887 naar Mons en dan diezelfde 3816 naar M-a-P.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
Ik denk van wel, maar ook ik ben geen Polen-expert. Losse reserveringen zijn dacht ik erg goedkoop?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 5404
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Korte vragen
Vorig jaar kwam ik dit ook tegen toen ik van Krakau naar Boedapest wilde reizen. Ik kon het zonder reservering bij MAV voor ongeveer 25 euro aanschaffen. Bij PKP was het 15 euro inclusief reservering.Tom024 schreef: ↑wo 29 jan 2025, 17:38 Domme vragen bestaan niet: de Hongaarse MAV heeft mij een kaartje verkocht vanuit Polen naar Budapest, maar zonder reservering voor de EC in Polen. Bij mijn weten is in Polen voor langeafstands treinen altijd een reservering verplicht? Doe ik er goed aan alsog een losse reservering te kopen?
-
- Berichten: 450
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Korte vragen
Binnen Polen is een reservering lang niet altijd verplicht, van/naar Polen vaak wel. Voor meer informatie is de exacte verbinding nodig: route, datum, vertrektijd.Tom024 schreef: ↑wo 29 jan 2025, 17:38 Domme vragen bestaan niet: de Hongaarse MAV heeft mij een kaartje verkocht vanuit Polen naar Budapest, maar zonder reservering voor de EC in Polen. Bij mijn weten is in Polen voor langeafstands treinen altijd een reservering verplicht? Doe ik er goed aan alsog een losse reservering te kopen?
Een binnenlandse reservering zonder toeslag in Polen kost 3 Poolse foppen, een internationale reservering is voor rond de 3 euro normaliter bij ČD, MÁV of ZSSK te koop.
-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Dank. Ik vind de NMBS-site (en app) er erg mooi uit zien in vergelijking met die van de NS of SNCF, maar ik heb het idee dat als ik iets opvraag, er ergens een ponskaartlezer gaat draaien. Weinig mogelijkheden.
-
- Berichten: 4161
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen
Rijdt er een bus tussen België en het Franse Valenciennes volgens een vaste dienstregeling?
-
-
- Donateur
- Berichten: 8496
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Transville rijdt met lijn L2 tussen Valenciennes en Quiévrain; maar veel heeft dat niet om het hoofd. 2x 's ochtends naar Quiévrain, 1x 's avonds terug.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- ArrivaBas
- Berichten: 9522
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Wat een draak van een dienstregeling is dat om te lezen trouwens... 

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Korte vragen
Deze website heeft een mooi overzicht. Er rijdt een bus naar Quiévrechain, net vóór de grens, en met bus-treincombinatie naar Péruwelz:
5 Quiévrain – Valenciennes
14 (of 🚲︎) + T2 Péruwelz – Valenciennes
5 Quiévrain – Valenciennes
14 (of 🚲︎) + T2 Péruwelz – Valenciennes
-
- Donateur
- Berichten: 8496
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Die lijn 5 bestaat niet meer; dat is nu de L2 geworden.
Met lijn 14 heb je meer mogelijkheden om de grens over te steken; rijdt 2x in de ochtendspits, 1x begin van de middag en 3x in de middagspits de grens over.
Met lijn 14 heb je meer mogelijkheden om de grens over te steken; rijdt 2x in de ochtendspits, 1x begin van de middag en 3x in de middagspits de grens over.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07
Re: Korte vragen
Iemand ervaring met reisrechten bij Renfe? Ik ga in april naar Valencia, dus we nemen dan AVE 9742 van Lyon naar Barcelona en dan IC 1201 naar Valencia met een overstaptijd van 41 minuten. Ruimer plannen is simpelweg niet mogelijk omdat er zo idioot weinig treinen rijden over de Frans-Spaanse grens, Volgens Europese wetgeving heb je recht op vergoeding, vervangend vervoer en overnachting als je strand door een gemiste aansluiting. Alleen, dat is op voorwaarde dat je een doorgaand ticket hebt. Nu komt het probleem, in de boekingsmodule van Renfe zijn er geen doorgaande tickets mogelijk tussen een internationale en binnenlandse trein. Nu kan ik ze via raileurope.com wel in één keer boeken (met wat extra boekingskosten), maar ik ben bang dat ik dan alsnog twee losse tickets krijg. Iemand ideeën?
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
Dus ongeveer een halfuursdienst tot 600 m voor de grens en 2 km voor het station, dat is goed te doen. Aan de Franse kant goed te begrijpen dat de bus afslaat naar een ander dorp.
Toch wel raar dat dat stukje spoor buiten gebruik is. De NMBS rijdt nog steeds tot Quiévrain, en aan de Franse kant zal het spoor ook blijven liggen vanwege de treinenfabriek van Alstom in Crespin. Zoveel kost het nou toch ook niet extra om die kleine kilometer spoor te blijven onderhouden, zelfs al zou er maar af en toe een goederentrein rijden?
Toch wel raar dat dat stukje spoor buiten gebruik is. De NMBS rijdt nog steeds tot Quiévrain, en aan de Franse kant zal het spoor ook blijven liggen vanwege de treinenfabriek van Alstom in Crespin. Zoveel kost het nou toch ook niet extra om die kleine kilometer spoor te blijven onderhouden, zelfs al zou er maar af en toe een goederentrein rijden?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Korte vragen
SNCF en Renfe zijn beiden aangesloten bij Agreement of Journey Continuation (AJC). Je hebt bij vertraging dus recht om mee te reizen met de eerstvolgende trein, als je voldoende overstaptijd hebt gepland. Het maakt hierbij niet uit of je beide tickets bij verschillende maatschappijen hebt geboekt of in één keer bij een online reisagent zoals Omio. Voor deze route kan er namelijk sowieso niet één doorgaand ticket worden afgegeven. Als je via een online reisagent boekt, dan heb je alsnog twee aparte vervoersbewijzen. Overigens, omdat SNCF en Renfe beiden bij AJC zijn aangesloten heb je ook recht op vergoeding van een hotelovernachting als er geen treinen meer naar je eindbestemming zijn.
Ik zou deze tickets dus gewoon boeken bij de websites die je zelf fijn vind. Het maakt dus niet uit of je de hele reis in één keer boekt of dat je losse tickets koopt.
-
- Berichten: 450
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Korte vragen
De Renfe verkoopt alleen reizen met overstap voor specifieke verbindingen waarvoor zij de overstap hebben "goedgekeurd". En voor deze verbinding willen ze dat blijkbaar niet.DingeZ schreef: ↑vr 31 jan 2025, 12:28 Iemand ervaring met reisrechten bij Renfe? Ik ga in april naar Valencia, dus we nemen dan AVE 9742 van Lyon naar Barcelona en dan IC 1201 naar Valencia met een overstaptijd van 41 minuten. Ruimer plannen is simpelweg niet mogelijk omdat er zo idioot weinig treinen rijden over de Frans-Spaanse grens, Volgens Europese wetgeving heb je recht op vergoeding, vervangend vervoer en overnachting als je strand door een gemiste aansluiting. Alleen, dat is op voorwaarde dat je een doorgaand ticket hebt. Nu komt het probleem, in de boekingsmodule van Renfe zijn er geen doorgaande tickets mogelijk tussen een internationale en binnenlandse trein. Nu kan ik ze via raileurope.com wel in één keer boeken (met wat extra boekingskosten), maar ik ben bang dat ik dan alsnog twee losse tickets krijg. Iemand ideeën?
De DB geeft deze overstap echter wel, dus je zou denken dat de minimale overstaptijd voor Barcelona-Sants, zoals de Renfe die aan MERITS heeft geleverd, wel klein genoeg is.
Verder maakt het niet uit dat je verschillende tickets krijgt (dat klopt inderdaad): aangezien de vervoerder van beide treinen de Renfe is, heb je verplicht een doorgaande overeenkomst als je dit in 1 keer boekt. Rail Europe bevestigt dat ook als je de reis in je winkelmandje stopt. Om de boekingskosten bij Rail Europe zo laag mogelijk te houden, boek je alle tickets daar het beste in 1 keer: achtereenvolgens aan je mandje toevoegen.
SNCF doet hier niet mee. Verder biedt de AJC alleen een oplossing voor het vervoer en niet voor een overnachting als je strandt.
-
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Korte vragen
SNCF doet niet mee aan de AJC? Volgens CER is SNCF ook onderdeel van deze regeling: https://www.cer.be/cer-eu-projects-init ... uation-ajc
-
- Berichten: 1794
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Korte vragen
Ook volgens hun eigen site doet SNCF gewoon mee aan de AJC:
SNCF Voyageurs schreef:L'accord concernant la poursuite du voyage (Agreement on Journey Continuation - AJC en abrégé) est un accord entre plusieurs opérateurs ferroviaires européens permettant aux passagers de trains internationaux d'emprunter le prochain train disponible sans frais supplémentaires au cas où ils auraient raté leur correspondance.
Les opérateurs concernés sont BLS et/ou CFF (Suisse), CD (République tchèque), CFL (Luxembourg), DB (Allemagne), DSB (Danemark), HŽPP (Croatie), MÁV-START et/ou GYSEV (Hongrie), NS (Pays-Bas), ÖBB (Autriche), PKP IC (Pologne), Renfe (Espagne), SJ (Suède), SNCB/NMBS (Belgique), SNCF (France), SZ (Slovénie), Trenitalia (Italie), ZSSK (Slovaquie).
-
- Berichten: 450
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Korte vragen
Ik bedoelde: SNCF is niet betrokken als je in Lyon de AVE neemt; die doet aan deze reis niet mee. Misschien wel bij eventuele voorgaande treinen, maar daarover heeft DingeZ niets geschreven.Matt schreef: ↑vr 31 jan 2025, 14:36 SNCF doet niet mee aan de AJC? Volgens CER is SNCF ook onderdeel van deze regeling: https://www.cer.be/cer-eu-projects-init ... uation-ajc
-
- Donateur
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Naast alle wettelijke dingen, de meeste RENFE mensen die ik ben tegengekomen willen je echt helpen als je voor ze staat.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Korte vragen
Waarom staan er op Hvs geen cico-paaltjes op de perrons voor internationale reizigers?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Staan die er wel op Amersfoort, Deventer, Apeldoorn, Hengelo en Almelo?
-
- Berichten: 2004
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Korte vragen
Behalve Deventer (Bron, als het niet intussen is veranderd) allemaal ja, vanwege de regionale vervoerders.
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21
Re: Korte vragen
In Deventer staan paaltjes in de stationhuiskamer.
-
- Berichten: 2004
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Korte vragen
Toch wel
(Ik had net mijn bericht tig keer bewerkt omdat ik dat dacht, maar niet zeker wist, en niet kon verifiëren)

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten