Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Dionysusnu

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Dionysusnu »

T-hijs schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Achter een paywall... :neg: -0-
Nu niet meer: https://archive.is/0L5it :pos: *O*
Rikkel

Bericht door Rikkel »

Daniel schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Nogal een stelling van die gedeputeerde dat Gelderland de enige provincie is waar het OV niet verschaald.
Ik ben heel benieuwd hoe de bus naar Meddo gaat, daar is nu toch ookal HalteRrreisTaxi in vergelijking tot de Belbus die in Achter Drempt zou komen.

Lijn 51 rijdt langs Keijenborg op, dus ben benieuwd wat er in Keijenborg komt en wat dat in verhouding tot Hengelo gaat betekenen. Aangezien een paar jaar terug de halte Kerkstraat in Keijenborg is verplaatst naar de N316 om de rijtijden te verbeteren en het niet te verantwoorden was voor Hengelo dat Keijenborg wel een halte in het dorp had.
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Dionysusnu schreef: do 30 jan 2025, 17:34
T-hijs schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Achter een paywall... :neg: -0-
Nu niet meer: https://archive.is/0L5it :pos: *O*
Heel fijn, dank!
F.k.a. Bollenstad
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Daniel schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Nogal een stelling van die gedeputeerde dat Gelderland de enige provincie is waar het OV niet verschaald.
Iets wat ze de afgelopen jaren nogal eens gedaan hebben inderdaad :roll:

Toch vraag ik me het praktisch nut wel af van een spitslijn tussen 's-Heerenberg en Didam. Komt op mij over als even kijken of het stand houdt en dat het na een jaar alweer verdwijnt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Dat zie je wel vaker bij Arriva, veel nieuws in het eerste jaar en dan een jaar later afschalen naar taxi of belbus. Vooral niet iets de kans geven te groeien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Niet alleen bij Arriva... Bij Breng zijn destijds alle kleine bussen tussen Dieren, Didam en Zevenaar en omgeving ook vrij snel na introductie geschrapt of denk aan lijn 110 tussen Barneveld en Scherpenzeel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: do 30 jan 2025, 19:36 Dat zie je wel vaker bij Arriva, veel nieuws in het eerste jaar en dan een jaar later afschalen naar taxi of belbus. Vooral niet iets de kans geven te groeien.
Gelijk aan Keolis in Gelderland en Syntus in Utrecht.
Gr BasG
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

BasGeluk schreef: do 30 jan 2025, 20:17 Gelijk aan Keolis in Gelderland en Syntus in Utrecht.
Daar heb ik het juist veel minder gezien.
Schapekop in de Keistad

Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Etienne schreef: do 30 jan 2025, 19:29
Iets wat ze de afgelopen jaren nogal eens gedaan hebben inderdaad :roll:

Toch vraag ik me het praktisch nut wel af van een spitslijn tussen 's-Heerenberg en Didam. Komt op mij over als even kijken of het stand houdt en dat het na een jaar alweer verdwijnt.
Richting Arnhem, Nijmegen en Utrecht scheelt het ongeveer een kwartier om direct vanuit Zeddam naar Didam te rijden in plaats van naar Doetinchem.

Ik denk dat Didam-'s Heerenberg in het weekend ook best potentie heeft, aangezien de grootste vervoersstroom richting Arnhem en verder is en naar Doetinchem vooral scholieren reizen, die in het weekend ontbreken.

Verder presenteert Arriva vooral een goednieuwsshow, want ik denk dat Arriva best wel wat ritten 's avonds en in het weekend gaat verbelbussen of helemaal gaat schrappen. 's-Hertogenbosch-Druten, Tiel-Druten en Tiel-Wageningen in de Betuwe, Enschede-Winterswijk/Varsseveld, Doetinchem-Ulft-Dinxperlo, Doetinchem-Borculo (A-Lijn) en Doetinchem-Vorden (A-Lijn) in de Achterhoek zullen wel 7 dagen per week rijden, maar de rest van de lijnen zou mij niets verbazen als er 's avonds en in het weekend een ReserveerRRReis gaat rijden.
-
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

BasGeluk schreef: do 30 jan 2025, 20:17
Daniel schreef: do 30 jan 2025, 19:36 Dat zie je wel vaker bij Arriva, veel nieuws in het eerste jaar en dan een jaar later afschalen naar taxi of belbus. Vooral niet iets de kans geven te groeien.
Gelijk aan Keolis in Gelderland en Syntus in Utrecht.
Op de recreatielijnen en de stadsbus rond Woerden na vind ik het in Utrecht qua bezuinigingen wel meevallen. (Buiten de corona bezuinigingen om, maar die zijn landelijk)
En er zijn ook juist nieuwe lijnen bijgekomen tijdens de concessie, zoals lijn 87 of de wijkbus Soesterkwartier.
Ik heb geen onderschrift
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Met afschalen naar taxibus of belbus is natuurlijk niets mis als de dienstregeling overeind blijft. Dat het het type vervoer aanpassen aan de vraag. Dat is precies wat arriva gedaan heeft en bij een groeiend aanbod zijn er ook weer taxibussen vervangen door gewone bussen.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

In een verder verleden reden inderdaad rondom Tiel op zondag praktisch alleen maar taxibusjes op de lijndienst; dus zo'n gekke gedachte is dat nog niet. Bij de start van de vorige concessie Achterhoek-Rivierenland reden bijvoorbeeld op lijn 44 en 45 midi-bussen tijdens de stille uren, maar dat hield ook niet lang stand.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef: za 01 feb 2025, 10:16 Met afschalen naar taxibus of belbus is natuurlijk niets mis als de dienstregeling overeind blijft. Dat het het type vervoer aanpassen aan de vraag.
Zo kan je het ook uitleggen, maar ik zie het toch eerder als meer vervoer aanbieden dan waar vraag naar is om de concessie binnen te slepen en dan weer afschalen zonder het een kans te geven. Vooral dat laatste is Arriva heel goed in, waarbij de taxibusjes bij voorkeur zo onherkenbaar mogelijk zijn want stel je voor dat je weer moet opschalen.
Schapekop in de Keistad

The Greyhound

Of er een grote bus of een taxi bus voor komt rijden zal de reizigers een worst wezen. Met Arriva was het platteland beter bereikbaar daar ooit met tot laat in de avond en op zon en feestdagen een uurdienst tegen het normale OV tarief. Van afschalen was dan ook geen sprake!! Die is pas begonnen met Qbuzz.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Qbuzz heeft nooit in Achterhoek / Rivierenland gereden. En kijk voor de grap even op de wiki dan zie je alle wijzigingen uit 2003 in Rivierenland in 2004 teruggedraaid worden. Precies zoals ik Arriva omschreef.
Schapekop in de Keistad

The Greyhound

Ik refereerde naar DMG……
Roeland

Bericht door Roeland »

ACHTERHOEK - Flexvervoer: het wordt de toekomst van het busvervoer in de buitengebieden van Gelderland. Reguliere bussen gaan bijna exclusief rijden tussen de grotere plaatsen in de Achterhoek, terwijl de kerkdorpen en buurtschappen het moeten doen met buurtbussen, haltetaxi’s en reserveerreizen. Dit blijkt uit onderzoek van Achterhoek Nieuws, de Gelderlander en BDUmedia naar de staat van het regionaal vervoer. (...)
https://www.contactzutphen.nl/nieuws/ve ... s-er-voor-
Fris44

Bericht door Fris44 »

Ik blijf van mening dat belbussen mensen de auto in sturen. Dit gaat in Zeeland een ramp worden en hier net zo goed
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Een belbus is nog altijd beter als geen bus. Maar het ligt ook aan waar belbussen komen te rijden. Komen er belbussen rijden op trajecten waar tot nu toe geen bus rijdt (bijvoorbeeld Olburgen, Rha, Netterden, Medio, etc)-> dat is een vooruitgang. Komen er belbussen rijden op trajecten en/of tijden waar nu nog een vaste bus rijdt -> dat is een flinke achteruitgang.
-
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Op busposities.nl zag ik daarnet ineens 14 Solaris Urbino 15 meter electric staan. Is er al meer materieel bekend naast deze 14 snelRRReis-bussen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

De waterstof Solarissen en de nieuwste buurtbussen gaan mee over.
The Greyhound

Daniel schreef: za 01 feb 2025, 19:39
The Greyhound schreef: za 01 feb 2025, 10:16 Met afschalen naar taxibus of belbus is natuurlijk niets mis als de dienstregeling overeind blijft. Dat het het type vervoer aanpassen aan de vraag.
Zo kan je het ook uitleggen, maar ik zie het toch eerder als meer vervoer aanbieden dan waar vraag naar is om de concessie binnen te slepen en dan weer afschalen zonder het een kans te geven. Vooral dat laatste is Arriva heel goed in, waarbij de taxibusjes bij voorkeur zo onherkenbaar mogelijk zijn want stel je voor dat je weer moet opschalen.
In het DAV gebied had Arriva een prima netwerken met midi en taxibusjes waarmee je overal 1x per uur kon komen tegen het gewone OV tarief en waarbij je alleen ‘s avonds en op zondag wel even moest bellen. Het Ov in de Alblasserwaard is nooit beter geweest dan toen. Waar taxi busjes te klein waren verschenen weer grotere bussen. Van afschalen qua vervoersaanbod is dus nooit sprake geweest. Qbuzz heeft dit netwerk helaas grotendeels om zeep geholpen en waar nog wel iets rijdt moet je altijd bellen.
Gydo
Contacteer:

Bericht door Gydo »

Vanaf de nieuwe dienstregeling eind dit jaar worden ook een paar lijnen samengevoegd zoals de lijnen 28 en 82 zodat er een bus van Zutphen naar Gendringen komt, ook 23 en 40 worden samengevoegd naar een lijn Borculo- Dinxperlo. En ook 72 Lichtenvoorde - Neede gaat door rijden naar Borculo. Ik las ook iets van spitsbussen tussen Aalten en Groenlo (lijn 75) en een bus tussen Didam en 's-Heerenberg. Zo hoeven reizigers niet meer over te stappen wat wel erg fijn is!
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Hier nog een artikel
https://www.hetkontakt.nl/tiel/nieuws/4 ... link-op-vo
Er staan vast journalistieke fouten in, maar lijn 45 omleggen via Medel en daar 8 bushaltes realiseren lijkt mij ook niet zo'n geweldig idee voor reizigers tussen Ochten, IJzendoorn en Echteld en Tiel.
Ik heb geen onderschrift
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ dan ga je ervan uit dat de lijn noordwaarts Medel verlaat, richting Eck & Wiel?
Ik denk dat ie een lus gaat maken, want in de noord-oost hoek zijn wel wat bedrijven bijgekomen en dan kan je bij Kühne&Nagel gewoon weer richting IJzendoorn te rijden.
Plaats reactie