Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Dionysusnu
Berichten: 1992
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Dionysusnu »

T-hijs schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Achter een paywall... :neg: -0-
Nu niet meer: https://archive.is/0L5it :pos: *O*
Rikkel
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Rikkel »

Daniel schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Nogal een stelling van die gedeputeerde dat Gelderland de enige provincie is waar het OV niet verschaald.
Ik ben heel benieuwd hoe de bus naar Meddo gaat, daar is nu toch ookal HalteRrreisTaxi in vergelijking tot de Belbus die in Achter Drempt zou komen.

Lijn 51 rijdt langs Keijenborg op, dus ben benieuwd wat er in Keijenborg komt en wat dat in verhouding tot Hengelo gaat betekenen. Aangezien een paar jaar terug de halte Kerkstraat in Keijenborg is verplaatst naar de N316 om de rijtijden te verbeteren en het niet te verantwoorden was voor Hengelo dat Keijenborg wel een halte in het dorp had.
T-hijs
Berichten: 534
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door T-hijs »

Dionysusnu schreef: do 30 jan 2025, 17:34
T-hijs schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Achter een paywall... :neg: -0-
Nu niet meer: https://archive.is/0L5it :pos: *O*
Heel fijn, dank!
F.k.a. Bollenstad
Etienne
Donateur
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Etienne »

Daniel schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Nogal een stelling van die gedeputeerde dat Gelderland de enige provincie is waar het OV niet verschaald.
Iets wat ze de afgelopen jaren nogal eens gedaan hebben inderdaad :roll:

Toch vraag ik me het praktisch nut wel af van een spitslijn tussen 's-Heerenberg en Didam. Komt op mij over als even kijken of het stand houdt en dat het na een jaar alweer verdwijnt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Daniel »

Dat zie je wel vaker bij Arriva, veel nieuws in het eerste jaar en dan een jaar later afschalen naar taxi of belbus. Vooral niet iets de kans geven te groeien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9513
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door regenmaker »

Niet alleen bij Arriva... Bij Breng zijn destijds alle kleine bussen tussen Dieren, Didam en Zevenaar en omgeving ook vrij snel na introductie geschrapt of denk aan lijn 110 tussen Barneveld en Scherpenzeel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BasGeluk
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: do 30 jan 2025, 19:36 Dat zie je wel vaker bij Arriva, veel nieuws in het eerste jaar en dan een jaar later afschalen naar taxi of belbus. Vooral niet iets de kans geven te groeien.
Gelijk aan Keolis in Gelderland en Syntus in Utrecht.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Daniel »

BasGeluk schreef: do 30 jan 2025, 20:17 Gelijk aan Keolis in Gelderland en Syntus in Utrecht.
Daar heb ik het juist veel minder gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Nitein-Repart »

Etienne schreef: do 30 jan 2025, 19:29
Daniel schreef: do 30 jan 2025, 17:17 Nogal een stelling van die gedeputeerde dat Gelderland de enige provincie is waar het OV niet verschaald.
Iets wat ze de afgelopen jaren nogal eens gedaan hebben inderdaad :roll:

Toch vraag ik me het praktisch nut wel af van een spitslijn tussen 's-Heerenberg en Didam. Komt op mij over als even kijken of het stand houdt en dat het na een jaar alweer verdwijnt.
Richting Arnhem, Nijmegen en Utrecht scheelt het ongeveer een kwartier om direct vanuit Zeddam naar Didam te rijden in plaats van naar Doetinchem.

Ik denk dat Didam-'s Heerenberg in het weekend ook best potentie heeft, aangezien de grootste vervoersstroom richting Arnhem en verder is en naar Doetinchem vooral scholieren reizen, die in het weekend ontbreken.

Verder presenteert Arriva vooral een goednieuwsshow, want ik denk dat Arriva best wel wat ritten 's avonds en in het weekend gaat verbelbussen of helemaal gaat schrappen. 's-Hertogenbosch-Druten, Tiel-Druten en Tiel-Wageningen in de Betuwe, Enschede-Winterswijk/Varsseveld, Doetinchem-Ulft-Dinxperlo, Doetinchem-Borculo (A-Lijn) en Doetinchem-Vorden (A-Lijn) in de Achterhoek zullen wel 7 dagen per week rijden, maar de rest van de lijnen zou mij niets verbazen als er 's avonds en in het weekend een ReserveerRRReis gaat rijden.
-
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door sirvinniei »

BasGeluk schreef: do 30 jan 2025, 20:17
Daniel schreef: do 30 jan 2025, 19:36 Dat zie je wel vaker bij Arriva, veel nieuws in het eerste jaar en dan een jaar later afschalen naar taxi of belbus. Vooral niet iets de kans geven te groeien.
Gelijk aan Keolis in Gelderland en Syntus in Utrecht.
Op de recreatielijnen en de stadsbus rond Woerden na vind ik het in Utrecht qua bezuinigingen wel meevallen. (Buiten de corona bezuinigingen om, maar die zijn landelijk)
En er zijn ook juist nieuwe lijnen bijgekomen tijdens de concessie, zoals lijn 87 of de wijkbus Soesterkwartier.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door The Greyhound »

Met afschalen naar taxibus of belbus is natuurlijk niets mis als de dienstregeling overeind blijft. Dat het het type vervoer aanpassen aan de vraag. Dat is precies wat arriva gedaan heeft en bij een groeiend aanbod zijn er ook weer taxibussen vervangen door gewone bussen.
Etienne
Donateur
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Etienne »

In een verder verleden reden inderdaad rondom Tiel op zondag praktisch alleen maar taxibusjes op de lijndienst; dus zo'n gekke gedachte is dat nog niet. Bij de start van de vorige concessie Achterhoek-Rivierenland reden bijvoorbeeld op lijn 44 en 45 midi-bussen tijdens de stille uren, maar dat hield ook niet lang stand.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef: za 01 feb 2025, 10:16 Met afschalen naar taxibus of belbus is natuurlijk niets mis als de dienstregeling overeind blijft. Dat het het type vervoer aanpassen aan de vraag.
Zo kan je het ook uitleggen, maar ik zie het toch eerder als meer vervoer aanbieden dan waar vraag naar is om de concessie binnen te slepen en dan weer afschalen zonder het een kans te geven. Vooral dat laatste is Arriva heel goed in, waarbij de taxibusjes bij voorkeur zo onherkenbaar mogelijk zijn want stel je voor dat je weer moet opschalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door The Greyhound »

Of er een grote bus of een taxi bus voor komt rijden zal de reizigers een worst wezen. Met Arriva was het platteland beter bereikbaar daar ooit met tot laat in de avond en op zon en feestdagen een uurdienst tegen het normale OV tarief. Van afschalen was dan ook geen sprake!! Die is pas begonnen met Qbuzz.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Daniel »

Qbuzz heeft nooit in Achterhoek / Rivierenland gereden. En kijk voor de grap even op de wiki dan zie je alle wijzigingen uit 2003 in Rivierenland in 2004 teruggedraaid worden. Precies zoals ik Arriva omschreef.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door The Greyhound »

Ik refereerde naar DMG……
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Roeland »

ACHTERHOEK - Flexvervoer: het wordt de toekomst van het busvervoer in de buitengebieden van Gelderland. Reguliere bussen gaan bijna exclusief rijden tussen de grotere plaatsen in de Achterhoek, terwijl de kerkdorpen en buurtschappen het moeten doen met buurtbussen, haltetaxi’s en reserveerreizen. Dit blijkt uit onderzoek van Achterhoek Nieuws, de Gelderlander en BDUmedia naar de staat van het regionaal vervoer. (...)
https://www.contactzutphen.nl/nieuws/ve ... s-er-voor-
Gebruikersavatar
Fris44
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 19:19

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Fris44 »

Ik blijf van mening dat belbussen mensen de auto in sturen. Dit gaat in Zeeland een ramp worden en hier net zo goed
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Nitein-Repart »

Een belbus is nog altijd beter als geen bus. Maar het ligt ook aan waar belbussen komen te rijden. Komen er belbussen rijden op trajecten waar tot nu toe geen bus rijdt (bijvoorbeeld Olburgen, Rha, Netterden, Medio, etc)-> dat is een vooruitgang. Komen er belbussen rijden op trajecten en/of tijden waar nu nog een vaste bus rijdt -> dat is een flinke achteruitgang.
-
Heel_Holland_Spot
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Op busposities.nl zag ik daarnet ineens 14 Solaris Urbino 15 meter electric staan. Is er al meer materieel bekend naast deze 14 snelRRReis-bussen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Lijn 45 »

De waterstof Solarissen en de nieuwste buurtbussen gaan mee over.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: za 01 feb 2025, 19:39
The Greyhound schreef: za 01 feb 2025, 10:16 Met afschalen naar taxibus of belbus is natuurlijk niets mis als de dienstregeling overeind blijft. Dat het het type vervoer aanpassen aan de vraag.
Zo kan je het ook uitleggen, maar ik zie het toch eerder als meer vervoer aanbieden dan waar vraag naar is om de concessie binnen te slepen en dan weer afschalen zonder het een kans te geven. Vooral dat laatste is Arriva heel goed in, waarbij de taxibusjes bij voorkeur zo onherkenbaar mogelijk zijn want stel je voor dat je weer moet opschalen.
In het DAV gebied had Arriva een prima netwerken met midi en taxibusjes waarmee je overal 1x per uur kon komen tegen het gewone OV tarief en waarbij je alleen ‘s avonds en op zondag wel even moest bellen. Het Ov in de Alblasserwaard is nooit beter geweest dan toen. Waar taxi busjes te klein waren verschenen weer grotere bussen. Van afschalen qua vervoersaanbod is dus nooit sprake geweest. Qbuzz heeft dit netwerk helaas grotendeels om zeep geholpen en waar nog wel iets rijdt moet je altijd bellen.
Gydo
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Gydo »

Vanaf de nieuwe dienstregeling eind dit jaar worden ook een paar lijnen samengevoegd zoals de lijnen 28 en 82 zodat er een bus van Zutphen naar Gendringen komt, ook 23 en 40 worden samengevoegd naar een lijn Borculo- Dinxperlo. En ook 72 Lichtenvoorde - Neede gaat door rijden naar Borculo. Ik las ook iets van spitsbussen tussen Aalten en Groenlo (lijn 75) en een bus tussen Didam en 's-Heerenberg. Zo hoeven reizigers niet meer over te stappen wat wel erg fijn is!
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door sirvinniei »

Hier nog een artikel
https://www.hetkontakt.nl/tiel/nieuws/4 ... link-op-vo
Er staan vast journalistieke fouten in, maar lijn 45 omleggen via Medel en daar 8 bushaltes realiseren lijkt mij ook niet zo'n geweldig idee voor reizigers tussen Ochten, IJzendoorn en Echteld en Tiel.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 6074
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Durashift »

^^ dan ga je ervan uit dat de lijn noordwaarts Medel verlaat, richting Eck & Wiel?
Ik denk dat ie een lus gaat maken, want in de noord-oost hoek zijn wel wat bedrijven bijgekomen en dan kan je bij Kühne&Nagel gewoon weer richting IJzendoorn te rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten