Het Grote Overstap Reisspel: Going Dutch!

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gesloten
TffpaA
Donateur

Het Grote Overstap Reisspel: Going Dutch!

Bericht door TffpaA »

Disclaimer: nee, dit is geen vervanging van Het Grote Overstap Reisspel, maar gewoon een variatie erop. Je mag in beide meespelen. En als je dit een stom initiatief vindt: blijf hier gerust weg.

Meerdere edities van hetzelfde spel - het is eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee. Ook in de spellenwereld zie je dat succesvolle spellen vaak opvolgers, uitbreidingen en spin-offs krijgen. Dus doen we dat met het succesvolle GORS ook met een aparte editie: Going Dutch! *O*

Dezelfde regels als in het originele GORS gelden, met natuurlijk als extra restrictie dat er geen reizen over de grens gemaakt mogen worden (reizen met grensoverschrijdende verbindingen is wel toegestaan, mits je dus maar vóór de grens uitstapt).

Maarrrrrr.......dat is natuurlijk nog niet alles!!!!1!

Om deze editie éxtra interessant te maken, spelen we steeds in rondes van 100 zetten. Vermeld dus steeds bij je zet het zetnummer (heel makkelijk: dat is het nummer van de zet waar je op aanlegt + 1).

Vermeld verder, om het de puntenteller makkelijk te maken (zie hieronder):
  • Lijnnummer (hoeft niet bij de trein);
  • De naam van de vervoerder van de lijn;
  • De concessie waaronder de lijn valt.

De ronde is afgelopen als er 100 geldige zetten zijn gezet, en als er een uur is verstreken sinds de laatste zet.

Daarna worden er bonus- en strafpunten verdeeld. Pas nadat deze zijn verdeeld, gaan we naar de volgende ronde. Degene die de laatste (100e) zet van de voorgaande ronde heeft gelegd, mag dan op een willekeurig punt in Nederland beginnen. Doet deze dat niet binnen twee weken na het einde van de vorige ronde, dan mag een willekeurige ander de nieuwe ronde beginnen.

De volgende situaties leveren bonuspunten op (dit wordt per speler en per ronde bepaald - als onderstaande kwalificaties voor meerdere personen gelden (ex aequo), krijgen zij allemaal een bonuspunt):
  • De meeste modaliteiten (trein, bus, tram, metro, veerpont): 1 bonuspunt *O*
  • De meeste concessies: 1 bonuspunt *O*
  • De meeste vervoerders: 1 bonuspunt *O*
  • Twee keer of meer hetzelfde lijnnummer (maar verschillende lijnen): 1 bonuspunt *O* - trein is uitgezonderd;
  • Vier keer of meer hetzelfde lijnnummer (maar verschillende lijnen): 1 bonuspunt *O* - trein is uitgezonderd;
  • De laatste (100e) zet aanleggen: 1 bonuspunt *O* - NB dat je niet op je eigen zet mag aanleggen;
  • Iemand op terugsteken of over de grens reizen betrappen tijdens de ronde: 1 bonuspunt *O*
De volgende situaties leveren strafpunten op (telmethode idem als bij de bonuspunten):
  • Twee keer of meer met dezelfde lijn reizen (waar tijdens de ronde door jezelf óf een ander al mee is gereisd): 1 strafpunt :twisted: - bij de trein geldt daarbij een reis over hetzelfde traject. Uitzondering: je mag aanleggen door met dezelfde lijn door te reizen als er geen andere optie bestaat;
  • Twee keer of meer naar hetzelfde eindpunt reizen (waar tijdens de ronde jij of iemand anders al heen is gereisd): 1 strafpunt :twisted:
  • Twee keer of meer met een internationale verbinding reizen: 1 strafpunt :twisted:
  • Naar een station of halte reizen vanaf waar alleen maar kan worden teruggestoken: 1 strafpunt :twisted:
  • Tijdens de ronde betrapt worden op onreglementair terugsteken een onreglementaire zet (gaat in vanaf ronde 4 - zie hieronder): 1 strafpunt :twisted: - tenzij je een lucky escape maakt (zie hieronder)...
  • Het vaakst hebben aangelegd: 1 strafpunt :twisted:
  • Binnen 5 minuten aanleggen: 1 strafpunt :twisted:
Wie telt de punten? Dat is degene die de 100e zet aanlegde. Leuk dus, dat ene bonuspunt en de eerste beurt van de volgende ronde, maar je haalt je wel wat werk op de hals :twisted: Je kunt echter nog een extra bonus verdienen: als je de puntentelling binnen 24 uur na je laatste zet hier weet te publiceren, krijg je 1 bonuspunt *O*

Om je het leven een beetje makkelijk te maken, kun je deze Excel downloaden en gebruiken. Zie het tabblad 'Hoe het werkt' voor meer uitleg over - nou ja, hoe de lijst werkt, dus.

Tot slot nog even over dat terugsteken: daarvoor is in het originele GORS de afspraak dat iets als terugsteken geldt als je terugreist met hetzelfde lijnnummer, of, in het geval van het spoor, over hetzelfde traject. Terugreizen over dezelfde route onder een ander lijnnummer, of een station verlaten in dezelfde richting als waar je vandaan kwam, is geen probleem.

En om de twee discussies over 'wanneer steek je terug over het spoor' en 'wanneer maak je gebruik van hetzelfde traject' maar in één klap te beslechten: 'hetzelfde traject' is al het spoor dat zich tussen twee stations in bevindt (waarvoor we deze kaart van Prorail als leidend gebruiken) - ongeacht of op die stations nu alle treinen stoppen, kúnnen stoppen en ongeacht ook hoeveel sporen er liggen. Terugsteken is dan ook meteen: over datzelfde 'traject' terugreizen, dus een eerder gepasseerd station opnieuw passeren. Een trein dezelfde kant op vanaf Amsterdam Centraal terug nemen mag dus niet, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Dan nog wat over 'illegale zetten'. Tot en met ronde 3 gold onderstaande alleen voor terugsteken, en niet voor over de grens reizen, omdat dat laatste me zo voor de hand liggend leek om gespot te worden dat ik het niet eens meenam. Maar dat was buiten lijnen gerekend die tussen Nederlandse bestemmingen reizen via buitenlands grondgebied...

Daarom komen de doorgestreepte passages vanaf ronde 4 (inclusief) te vervallen, en worden ze vervangen door de passages in cursief. Een 'illegale zet' betreft:
  • Onreglementair terugsteken (zie hierboven);
  • Naar een buitenlandse halte of station reizen en/of via buitenlands (Belgisch, Duits) grondgebied tussen twee Nederlandse haltes/stations reizen.
Mocht er tijdens het spel geconstateerd worden dat er is teruggestoken een illegale zet is gezet, dan wordt de zettentelling teruggezet naar de laatst geldige zet, en tel je vanaf daar weer verder.

Maarrr.... in dit spel geldt de lucky escape: er wordt niet teruggegaan en je krijgt geen strafpunten indien wordt geconstateerd dat je hebt teruggestoken een illegale zet hebt gezet, terwijl:
  • ...er al vijf zetten of meer sinds jouw zet zijn gezet;
  • ...er al 24 uur of meer is verstreken sinds jouw zet;
  • ...het spel is afgelopen (zie boven).
Nog een laatste toevoeging: het kan voorkomen dat tijdens het spel een incorrecte zet wordt gezet die niet als 'onreglementair' kan worden aangemerkt, bijvoorbeeld naar een halte of station reizen die de betreffende lijn helemaal niet aandoet, of met een lijn reizen die helemaal niet op het vertrekstation of de vertrekhalte komt. Mocht dat geconstateerd worden, dan hangt het een beetje van het spelverloop af we teruggaan naar de laatste kloppende zet, of gewoon doorspelen. De zet in kwestie komt dan te vervallen en telt niet mee in de bonus- en strafpuntentelling (geldt niet alleen voor degene die de onjuiste zet zette, maar voor alle spelers in die ronde).

En dan nog echt tot slot (en dit moet ik vooral mezelf ook voorhouden): het is maar een spelletje.
Laatst gewijzigd door TffpaA op ma 10 feb 2025, 09:46, 4 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Re: Het Grote Overstap Reisspel: Going Dutch!

Bericht door TffpaA »

Ik stel daarnaast voor even 24 uur te wachten tot de eerste zet, zodat iedereen eerst rustig de regels op zich kan laten inwerken.
Herjanuitoverijssel

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Leuk wel, wat extra uitdaging erbij
Dit onderschrift heeft 5 minuten vertraging.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Een paar regelopmerkingen:
- De laatste zet mag altijd ongestraft terugsteken *O*
- Het opnieuw beginnen met de speler die de 100ste zet deed is wat beperkend qua activiteit. Het mooie van het huidige spel is dat je kan in/afhaken wanneer je wil.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dionysusnu schreef: za 01 feb 2025, 12:46 Een paar regelopmerkingen:
- De laatste zet mag altijd ongestraft terugsteken *O*
Dat zouden we op zich nog kunnen amenderen door de ronde nog een uur uitloop te geven na de laatste zet. In dat uur kan dan nog op terugsteken gewezen worden (kan ook een eerdere dan de 100e zet zijn).
- Het opnieuw beginnen met de speler die de 100ste zet deed is wat beperkend qua activiteit. Het mooie van het huidige spel is dat je kan in/afhaken wanneer je wil.
Ik verwacht dat het - net als in het originele GORS - vooral dezelfden zullen zijn die gaan spelen. Je kunt altijd aanleggen na de 1e zet en het daar ook bij laten. En als je niet de openingszet van de volgende ronde wilt doen (en de puntentelling bovendien): gewoon niet die 100e zet doen.
Dionysusnu

TffpaA schreef: za 01 feb 2025, 13:09 Dat zouden we op zich nog kunnen amenderen door de ronde nog een uur uitloop te geven na de laatste zet. In dat uur kan dan nog op terugsteken gewezen worden (kan ook een eerdere dan de 100e zet zijn).
Of simpelweg de tijd tussen de 100e zet en de puntentelling
TffpaA schreef: za 01 feb 2025, 13:09 Ik verwacht dat het - net als in het originele GORS - vooral dezelfden zullen zijn die gaan spelen. Je kunt altijd aanleggen na de 1e zet en het daar ook bij laten. En als je niet de openingszet van de volgende ronde wilt doen (en de puntentelling bovendien): gewoon niet die 100e zet doen.
Goed, maar wat als iemand dus afhaakt na het spelen van de 100e zet? Dan is je spel verloren. In het kader van transparantie is het handig om daar iets voor te formuleren.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dionysusnu schreef: za 01 feb 2025, 13:12
TffpaA schreef: za 01 feb 2025, 13:09 Dat zouden we op zich nog kunnen amenderen door de ronde nog een uur uitloop te geven na de laatste zet. In dat uur kan dan nog op terugsteken gewezen worden (kan ook een eerdere dan de 100e zet zijn).
Of simpelweg de tijd tussen de 100e zet en de puntentelling
Wordt wat te onvoorspelbaar. Dan liever een duidelijke termijn - een uur lijkt mij voldoende, gelet op hoe scherp men over het algemeen is in het originele GORS.
TffpaA schreef: za 01 feb 2025, 13:09 Ik verwacht dat het - net als in het originele GORS - vooral dezelfden zullen zijn die gaan spelen. Je kunt altijd aanleggen na de 1e zet en het daar ook bij laten. En als je niet de openingszet van de volgende ronde wilt doen (en de puntentelling bovendien): gewoon niet die 100e zet doen.
Goed, maar wat als iemand dus afhaakt na het spelen van de 100e zet? Dan is je spel verloren. In het kader van transparantie is het handig om daar iets voor te formuleren.
Dan zouden we kunnen afspreken dat de laatste zetter maximaal twee weken de tijd krijgt om een nieuwe zet te plaatsen. De puntentelling moet dan ook binnen diezelfde periode (mag ook gelijk met de nieuwe openingszet) geplaatst worden.

Of de beurt om de openingszet te zetten doorgeeft.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Zullen we op Utrecht Centraal beginnen.

Zet 1 is dan de 500 naar Groningen.

NS Hoofdrailnet natuurlijk.
-
Dionysusnu

Dat vind ik een mooie zet om morgen om 11:35 mee te beginnen :Y
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat was maar een voorstel - wie daar lak aan heeft, mag van mij al beginnen :Y
Dionysusnu

TffpaA schreef: za 01 feb 2025, 11:34 Naar een station of halte reizen vanaf waar alleen maar kan worden teruggestoken: 1 strafpunt
Deze regel zou ik iets breder maken: Naar een plek reizen waar alleen maar een strafpuntmogelijkheid overblijft. Anders kan je bijvoorbeeld naar een halte zetten waar je niet kan overstappen, en dan zal de volgende speler altijd een strafpunt krijgen voor dubbellijngebruik.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

En dan gewoon alle punten dan kwijt
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Het vaakst hebben aangelegd: 1 strafpunt.
Ik zou 5 of meer strafpunten geven zodat je niet krijgt dat 2 mensen hele tijd na elkaar gaan en dan allemaal punten binnenhalen. Ook de nummer 2 en 3 strafpunten geven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Nummer 1 die het vaakst aanlegt: 5 strafpunten
Nummer 2: 3 strafpunten
Nummer 3: 1 strafpunt

Verder zou ik voorstellen dat het niet toegestaan is dat 2 spelers meer dan 2x achter elkaar leggen. Dus na speler A komt B dan A dan B. Dan mag A niet op aan sluiten. Pas nadat C heeft aangelegd
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dionysusnu schreef: za 01 feb 2025, 15:16
TffpaA schreef: za 01 feb 2025, 11:34 Naar een station of halte reizen vanaf waar alleen maar kan worden teruggestoken: 1 strafpunt
Deze regel zou ik iets breder maken: Naar een plek reizen waar alleen maar een strafpuntmogelijkheid overblijft. Anders kan je bijvoorbeeld naar een halte zetten waar je niet kan overstappen, en dan zal de volgende speler altijd een strafpunt krijgen voor dubbellijngebruik.
Dat vind ik nog wel een goede, ja.

Voor de rest snap ik dat iedereen nog met voorstellen komt, maar het hoeft van mij ook geen Poolse Landdag te worden. Dus tenzij iemand nog een maas in de voorgestelde regels weet te vinden, laat ik het erbij.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Je kan via PB nu afspreken om met z'n 2en om de beurt aan te leggen en zo 1 van de 2 spelers te laten winnen, lijkt mij dus een maas. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dionysusnu

Dat lijkt me gewoon strategisch spelen *O*
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

:Y

Ik heb de regels ietwat aangepast - voor het terugsteken heb ik de lucky escape bedacht. Wat mij betreft kunnen we beginnen - of we aansluiten op Nitein-Reparts zet (wat dan de eerste zet is), of gewoon opnieuw beginnen, laat ik aan jullie (ik begin dus niet 8-) ).
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Nitein-Repart schreef: za 01 feb 2025, 14:30 Zullen we op Utrecht Centraal beginnen.

Zet 1 is dan de 500 naar Groningen.

NS Hoofdrailnet natuurlijk.
Dan gaan we als zet 2 vanuit Groningen met lijn 300 naar Emmen. Dat is Qbuzz GD.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

3: Vervolgens met Arriva Vechtdallijnen 3800 naar Hardenberg.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Zet 4 is lijn 30 naar Hoogeveen station, EBS in Concessie IJssel-Vecht
-
ITF

Bericht door ITF »

Zet 5 is lijn 34 van de concessie GD naar Meppel, Ziekenhuis.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Herjanuitoverijssel

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Zet 6 is buurtbus 592 naar Meppel station, concessie IJssel vecht
Dit onderschrift heeft 5 minuten vertraging.
ITF

Bericht door ITF »

Klopt het dat je alleen punten kunt verdienen via de bonuspunten? Of krijg je ook voor elke zet een punt?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Zet 7: 8100 naar Groningen. Hoofdrailnet
Gesloten