Intercity Berlijn
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
De ICE Sprinter Berlijn - München wordt in de zomer omgezet naar ICE3neo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Berlijn
Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
-
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Intercity Berlijn
De mensen die die geruchten op Somda verspreiden zullen wel de interne informatiebronnen van NS gebruikt hebben, anders zouden ze als bekende NS-insiders dit niet zomaar delen natuurlijk.
Gezien de problemen waar de IC Berlijn-rijtuigen mee kampen is december nog rijkelijk laat, maar liever dit dan eindeloos moeten wachten op de Talgo-stammen.

Gezien de problemen waar de IC Berlijn-rijtuigen mee kampen is december nog rijkelijk laat, maar liever dit dan eindeloos moeten wachten op de Talgo-stammen.
-
- Berichten: 5706
- Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42
Re: Intercity Berlijn
Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Intercity Berlijn
ICE-3 Neo is een tijdelijke tussenoplossing nu de IC1 rijtuigen eruit gaan en de ICE L nog niet toegelaten is. De toelating van ICE L wordt momenteel niet binnen anderhalf jaar verwacht.
Dit is dan ook interne berichtgeving geweest waar dit vandaan komt. Hetzelfde geldt ook over dat er dit weekend mogelijk een ICE L stam de grens over komt.Nitein-Repart schreef: ↑za 01 feb 2025, 22:02 Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Berlijn
Er zijn maar 25 ICE3Neo-stellen in bedrijf en tevens moet vanaf medio april de BR406 (ICE3M) vervangen worden, dan wordt het wel redelijk krap om in de zomer al het materieel op de IC Amsterdam-Berlin te vervangen.Z2N schreef: ↑za 01 feb 2025, 23:04 De mensen die die geruchten op Somda verspreiden zullen wel de interne informatiebronnen van NS gebruikt hebben, anders zouden ze als bekende NS-insiders dit niet zomaar delen natuurlijk.![]()
Gezien de problemen waar de IC Berlijn-rijtuigen mee kampen is december nog rijkelijk laat, maar liever dit dan eindeloos moeten wachten op de Talgo-stammen.
Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.
-
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Intercity Berlijn
Met prijzen verhogen haal je niet meer reizigers binnen. Die zullen dan nadenken over alternatieven zoals over de lucht.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Intercity Berlijn
Als het goed is is de inzet van de 3neo maar tijdelijk, DB en NS willen volgens mij allebei zo snel mogelijk de voor de verbinding bedoelde Talgo-stammen in dienst hebben. Met een beetje geluk is de inzet van de 3neo ook maar een kwestie van maanden, zolang de ergste zomerdrukte opgevangen kan worden is het ook niet heel erg.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Intercity Berlijn
Nu 492 2e klas + 108 1e klas zitplaatsen, ICE3 Neo heeft 340+99.
Dus nee, het houdt niet over, ruim 25% minder zitplaatsen. Het zou zo fijn zijn als tegen die tijd ICNG-D kan rijden en NS bijvoorbeeld een aanvullende uurdienst naar Osnabrück gaat rijden.
Maar dat zal wel teveel wensgedachte zijn.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Berlijn
Bij De Lutte gaan nu per 2 uur 3 reizigerstreinen de grens over. In mijn ogen is er sprake van genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat. Bovendien kun je in Osnabrück vrijwel niet keren en moet je haast doorrijden naar Hannover, wat ook kampt met een gebrek aan perroncapaciteit en bovendien is het gedeelte tussen Löhne en Hannover ook overbelast.
De enige manier om 161 reizigers (het aantal stoelen wat de ICE3Neo minder heeft ten opzichte van de huidige IC-stammen) de ICE Amsterdam-Berlin uit te jagen zijn hogere ticketprijzen. Want minder aanbod betekent hogere ticketprijzen.
De enige manier om 161 reizigers (het aantal stoelen wat de ICE3Neo minder heeft ten opzichte van de huidige IC-stammen) de ICE Amsterdam-Berlin uit te jagen zijn hogere ticketprijzen. Want minder aanbod betekent hogere ticketprijzen.
-
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Intercity Berlijn
Of je verhoogt de capaciteit door in Bad Bentheim een tweede stel bij te plaatsen dat niet in Nederland mag/kan rijden. Laat een voortrein vanuit Nederland tot Bad Bentheim rijden en iedereen kan mee.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Berlijn
Leuk idee, maar zolang Deutsche Bahn nog niet genoeg ICE3Neo-stellen heeft is dat helaas geen oplossing. Bovendien kun je in Bad Bentheim tegenwoordig haast geen treinen meer laten eindigen door de nieuwe RB naar Nordhorn en Neuenhaus die een groot deel van het uur spoor 3 bezet houdt.
Bovendien rijdt tussen Löhne en Berlin op het andere uur een ICE van Köln naar Berlin v.v.
Pas als een groot deel van de ICE3Neo-stellen zijn afgeleverd kun je de capaciteit vanuit Duitsland naar het buitenland verhogen, eerder helaas niet.
Bovendien rijdt tussen Löhne en Berlin op het andere uur een ICE van Köln naar Berlin v.v.
Pas als een groot deel van de ICE3Neo-stellen zijn afgeleverd kun je de capaciteit vanuit Duitsland naar het buitenland verhogen, eerder helaas niet.
-
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Intercity Berlijn
Meerdere perrons op stations aan Duitse (overigens ook aan Nederlandse) zijde zijn ook niet lang genoeg voor een dubbele ICE3. In elk geval in Osnabrück (waar je toch echt wilt stoppen ivm overstap richting Hamburg) en Bünde zal dat misgaan.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
- Locatie: Lievelde
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Vandaag komt er een Talgo stam rond het middageten of iets daarna (13u) naar Nederland via de Bentheim route, de gloednieuwe ELL 193 441 (kaal, wit) trekt de trein, in Nederland zoals RXP personeel de trein naar Amersfoort rijden.cassie127 schreef: ↑zo 02 feb 2025, 01:24 ICE-3 Neo is een tijdelijke tussenoplossing nu de IC1 rijtuigen eruit gaan en de ICE L nog niet toegelaten is. De toelating van ICE L wordt momenteel niet binnen anderhalf jaar verwacht.
Dit is dan ook interne berichtgeving geweest waar dit vandaan komt. Hetzelfde geldt ook over dat er dit weekend mogelijk een ICE L stam de grens over komt.Nitein-Repart schreef: ↑za 01 feb 2025, 22:02 Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
Edit is om 13:28 vertrokken uit Bentheim en is onderweg naar Amersfoort. RXP-personeel heeft de trein overgenomen van RADVE-personeel.
Laatst gewijzigd door Gydo op zo 02 feb 2025, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Intercity Berlijn
Of op de ICE L. Hoera.Nitein-Repart schreef: ↑zo 02 feb 2025, 07:07
Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.

- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Intercity Berlijn
Een extra regionale trein tussen Hannover en Osnabrück met op station Bunde een goede overstap op de stoptrein RB62 uit mijn hoofd Hengelo <-> Bielefeld zou ik zeggen. Dan heb je als er problemen zijn met de IC Berlijn-Amsterdam een redelijk alternatief (met iets meer overstappen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Berlijn
Waren er geen plannen dat de RE70 tussen Braunschweig en Bielefeld in de toekomst een treindeel naar Rheine erbij krijgt, zodat er ieder uur een regionale trein rijdt tussen Rheine en Hannover? Nu moet er nog 1x per 2 uur worden overgestapt in Löhne.
Daarnaast vraag ik mij af of meer treinen op overbelaste baanvakken in combinatie met personeelstekorten wel zo goed idee is. Reizigers willen liever een betrouwbare treindienst waar ze op kunnen rekenen. Dan maar een iets lagere frequentie.
Daarnaast vraag ik mij af of meer treinen op overbelaste baanvakken in combinatie met personeelstekorten wel zo goed idee is. Reizigers willen liever een betrouwbare treindienst waar ze op kunnen rekenen. Dan maar een iets lagere frequentie.
-
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Er rijdt nu al een RE62 Rheine - Löhne op het moment, die aansluit op de RE70.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Intercity Berlijn
Is een beetje in tegenspraak metNitein-Repart schreef: ↑zo 02 feb 2025, 09:44 Bij De Lutte gaan nu per 2 uur 3 reizigerstreinen de grens over. In mijn ogen is er sprake van genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat.
Daarbij is dat natuurlijk precies wat de reiziger wil: overvolle treinen die ook nog eens extra duur gemaakt worden om de vraag te beperken.De enige manier om 161 reizigers (het aantal stoelen wat de ICE3Neo minder heeft ten opzichte van de huidige IC-stammen) de ICE Amsterdam-Berlin uit te jagen zijn hogere ticketprijzen. Want minder aanbod betekent hogere ticketprijzen.
Hoera en zo.
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Intercity Berlijn
Nou ja, nu de ICE L in Nederland is om te testen is dat denk ik mooi op tijd om ze vanaf december in dienst te nemen. 

-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Intercity Berlijn
Nee, vanaf december zullen ze nog niet van/naar Nederland ingezet gaan worden. Prioriteit ligt bij DB momenteel bij het uit dienst nemen van de IC 1 rijtuigen, waardoor binnenlandse verbindingen die deels met dieseltractie rijden momenteel meer Prioriteit krijgen. Voor IC Berlijn heeft men nog een alternatief en dat is de inzet van de 408.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 667
- Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
- Locatie: Tilburg
Re: Intercity Berlijn
Dan zullen die regionale treinen wel eerst een stuk betrouwbaarder moeten worden,er is nu te vaak uitvalNitein-Repart schreef: ↑zo 02 feb 2025, 07:07
Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Aangezien de RE13 vanwege personeelstekort alleen nog op de even uren vanuit Venlo rijdt zou uitval daar nu toch echt afgelopen moeten zijn. Totdat Emmerich - Oberhausen weer volledig dichtgaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 8290
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Intercity Berlijn
Wat is dan het nut van de nieuwe rijtuigen op de IC Berlijn als ze minder capaciteit gaan bieden?
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten