Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
-
Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
Dan zat je vast en zeker net bij mij in de bus.. 

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Talbot
- Contacteer:
Haha, dat klopt ja 

-
Zag vanmiddag 2 Setra’s met groene platen voorbij Zevenaar richting Duitse grens rijden…. zijn die dan richting export…?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
12 of 15 meter?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Talbot
- Contacteer:
Waren dat Syntus Utrecht Setra's dan? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze met een materieeltekort bussen gaan verkopen...
-
Yep, ik weet absoluut zeker dat het 2 twaalf meter Setra’s waren die ik tegen kwam. Als buschauffeur let ik onderweg altijd op wat ik zie rijden aan materieel en ik was ook zeer verbaasd dat ik de 2 bussen met groene platen vlak voor de grens tegen kwam.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Wellicht resterende exemplaren van Pouw die niet naar Syntus gegaan zijn?
Schapekop in de Keistad
- Lijn 45
- Contacteer:
Twee van de drie die Pouw nog in Utrecht heeft hebben vandaag gereden, dus dat lijkt me niet.
Exportplaten zijn meestal wit, misschien zijn deze voor onderhoud/defecten naar het buitenland gestuurd?
Exportplaten zijn meestal wit, misschien zijn deze voor onderhoud/defecten naar het buitenland gestuurd?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Zou ook kunnen ja. Wellicht moet er wat aan gereviseerd/verbouwd worden voor de nieuwe concessie.
Schapekop in de Keistad
-
Je mag alleen met groene platen naar Duitsland voor onderhoud, of aanpassing van de carrosserie. Dus ze komen vanzelf weer terug.
Chauffeur Syntus Utrecht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Over materieel gesproken... wat vinden de chauffeurs hier eigenlijk van die BYDs bij Syntus. Nu ik er regelmatiger als reiziger in zit krijg ik er geen beste indruk van eerlijk gezegd.
Ze rammelen allemaal even hard, maar de 1905 gister begon steeds luid te piepen als de chauffeur een halte in draaide (en al helemaal als 'ie met de voorkant een stukje over de stoep kwam). En vanmiddag in de 1906 zat de chauffeur met een stukje papier te pielen om het onder een knopje op het dashboard te krijgen zodat dat in een bepaalde stand bleef staan. En die 1906 is vooral ook heel schokkerig bij het remmen en optrekken, net als sommige andere exemplaren trouwens en onafhankelijk van de rijstijl van degene die 'm bestuurd.
Verder ben ik nog geen BYD tegengekomen waarin de schermen reizigersinformatie tonen en zie ik de chauffeur steeds zo ongeveer de knoppen van de deuren door het dashboard heen slaan om ze open te krijgen
Ze rammelen allemaal even hard, maar de 1905 gister begon steeds luid te piepen als de chauffeur een halte in draaide (en al helemaal als 'ie met de voorkant een stukje over de stoep kwam). En vanmiddag in de 1906 zat de chauffeur met een stukje papier te pielen om het onder een knopje op het dashboard te krijgen zodat dat in een bepaalde stand bleef staan. En die 1906 is vooral ook heel schokkerig bij het remmen en optrekken, net als sommige andere exemplaren trouwens en onafhankelijk van de rijstijl van degene die 'm bestuurd.
Verder ben ik nog geen BYD tegengekomen waarin de schermen reizigersinformatie tonen en zie ik de chauffeur steeds zo ongeveer de knoppen van de deuren door het dashboard heen slaan om ze open te krijgen

Schapekop in de Keistad
-
Vanmiddag de BYD 1908 op lijn 295; harder dan 70kmh op de A2 ging het niet en de stopknoppen deden het ook al niet...
Bij twijfel: gebruik beton.
-
Was dat dan al bij Beek? Want je hebt eerst nog knooppunt Oud Dijk, daar kunnen ze de A18 op gereden zijn.Speedmaster schreef: ↑do 06 feb 2025, 17:51 Zag vanmiddag 2 Setra’s met groene platen voorbij Zevenaar richting Duitse grens rijden…. zijn die dan richting export…?
De groene platen zijn wel 'gek' in de zin dat de voertuigen dan toch 'geschorst' staan bij de RDW.
Óf het is een verzekeringskwestie en dat er voor de bussen alleen gebruik in NL voor afgesloten is en dat de groene platen een ruimere dekking biedt?
-
- Contacteer:
Fantastisch is een groot woord maar ik vind het persoonlijk stukken fijner rijden dan Setra. Maar dat is ook niet zo moeilijk, want dat is na Optare en Rosero wel echt het meest slechte en onprettige type waar ik mee gereden heb. De Utrechtse BYD zijn zeker niet slecht, ik kan er goed in zitten. Ze zijn gek genoeg ook veel beter kwalitatief dan de BYD van IJssel-Vecht. Daar heb ik ook een tijdje mee gereden en je merkt echt verschil. Het mooiste is natuurlijk VDL maar daarna is de BYD wel echt favoriet voor mij persoonlijk.Daniel schreef: ↑do 06 feb 2025, 21:19 Over materieel gesproken... wat vinden de chauffeurs hier eigenlijk van die BYDs bij Syntus. Nu ik er regelmatiger als reiziger in zit krijg ik er geen beste indruk van eerlijk gezegd.
Verder ben ik nog geen BYD tegengekomen waarin de schermen reizigersinformatie tonen en zie ik de chauffeur steeds zo ongeveer de knoppen van de deuren door het dashboard heen slaan om ze open te krijgen![]()
-
Ik ben er persoonlijk niet echt kapot van. Ze zijn wel een stuk beter dan de Dordrechtse Ebusco’s, maar voor mij is de zitpositie weer niet ideaal (ik ben net 1 meter 72). De stoel blijft te hoog staan, dus ik haal altijd de lucht er maar af, maar de pedalen staan voor mij net wat te ver weg. Qua rijgedrag vind ik ze wel oké om eerlijk te zijn.
Het irritantste is de bediening van de klimaatregeling in mijn ogen. De ventilatie in het dashboard kan alleen aan of uit (met verschillende snelheden), maar wel alleen warme lucht. De rest van de klimaatregeling maakt vooral veel herrie.
Ik rij er verder eigenlijk te weinig mee om écht een fatsoenlijke mening te vormen, maar het zullen denk ik niet echt mijn bussen worden, geef mij maar een Setra!
Het irritantste is de bediening van de klimaatregeling in mijn ogen. De ventilatie in het dashboard kan alleen aan of uit (met verschillende snelheden), maar wel alleen warme lucht. De rest van de klimaatregeling maakt vooral veel herrie.

Ik rij er verder eigenlijk te weinig mee om écht een fatsoenlijke mening te vormen, maar het zullen denk ik niet echt mijn bussen worden, geef mij maar een Setra!

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
Proefritten behorend bij het onderhoud en haal/brengritten door het onderhoudsbedrijf gebeuren in de regel ook met groene platen.Durashift schreef: ↑do 06 feb 2025, 22:05Was dat dan al bij Beek? Want je hebt eerst nog knooppunt Oud Dijk, daar kunnen ze de A18 op gereden zijn.Speedmaster schreef: ↑do 06 feb 2025, 17:51 Zag vanmiddag 2 Setra’s met groene platen voorbij Zevenaar richting Duitse grens rijden…. zijn die dan richting export…?
De groene platen zijn wel 'gek' in de zin dat de voertuigen dan toch 'geschorst' staan bij de RDW.
Óf het is een verzekeringskwestie en dat er voor de bussen alleen gebruik in NL voor afgesloten is en dat de groene platen een ruimere dekking biedt?
-
Dat is snel opgelost hoor. Als je hem even helemaal opnieuw opstart loopt ie weer een paar minuten 78. Is al heel lang zo.
-
Ze rijden best redelijk in vergelijking met de IJssel-Vecht wagens. In de stad vind ik het prima, maar op de streek heb ik er weinig mee.Daniel schreef: ↑do 06 feb 2025, 21:19 Over materieel gesproken... wat vinden de chauffeurs hier eigenlijk van die BYDs bij Syntus. Nu ik er regelmatiger als reiziger in zit krijg ik er geen beste indruk van eerlijk gezegd.
Verder ben ik nog geen BYD tegengekomen waarin de schermen reizigersinformatie tonen en zie ik de chauffeur steeds zo ongeveer de knoppen van de deuren door het dashboard heen slaan om ze open te krijgen![]()
Bij de 1902 en 1903 is de verlichting veel te fel en hangt de linkerspiegel op een nogal onhandige plek. Positie van de pedalen t.o.v het stuur is in allemaal slecht. Als je stuur lekker staat kun je niet normaal bij de pedalen, dus ik rij dan maar met het stuur in standje 1980: helemaal plat.
Het piepen is de rij-assistent, die zet ik altijd uit. Meestal met het knopje maar een hamer werkt ook prima

Stukje papier in de 1906 is waarschijnlijk om het automatisch knielen tegen te gaan.
Ik rij liever op een VDL.
-
Mirror cam?Speedmaster schreef: ↑do 06 feb 2025, 17:51 Zag vanmiddag 2 Setra’s met groene platen voorbij Zevenaar richting Duitse grens rijden…. zijn die dan richting export…?
- marvinkok
Toen ik nog bij Keolis op de verkeersleiding zat verbaasde ik me dat er locaties van Setra's in Lichtenvoorde opdoken. Maar daar blijkt ook wat gedaan te worden aan de Setra's. A12 -> A18 is dan geen onlogische route...Durashift schreef: ↑do 06 feb 2025, 22:05Was dat dan al bij Beek? Want je hebt eerst nog knooppunt Oud Dijk, daar kunnen ze de A18 op gereden zijn.Speedmaster schreef: ↑do 06 feb 2025, 17:51 Zag vanmiddag 2 Setra’s met groene platen voorbij Zevenaar richting Duitse grens rijden…. zijn die dan richting export…?
- Talbot
- Contacteer:
Ik begreep dat U-Link Setra 1607 al enkele dagen met een motordefect staat. Geen idee hoe ernstig het defect is, maar de staat van de huidige bussen is echt slecht naar mijn ervaring. Best jammer.
Ben benieuwd of de 1607 weer een U-Link is als ie weer terug in dienst komt. Momenteel is het een J-Link
Ben benieuwd of de 1607 weer een U-Link is als ie weer terug in dienst komt. Momenteel is het een J-Link

- Lijn 45
- Contacteer:
Ze zijn al jaren terughoudend met stickers plakken in de werkplaats. De 1623 mist bijvoorbeeld sinds 2022 de bovenste helft van de grote vlinder aan de deurzijde.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Denk eerlijk gezegd dat ze dat soort stickers gewoon niet op voorraad hebben. Er rijden meen ik al ook al even wat Citea's in een hybride huisstijl rond (deels rood-wit, deels U-link).
En verder wordt het materieel gewoon oud natuurlijk... vanmiddag ook een fraaie in de 1908: chauffeur wil op het beginpunt vertrekken, hoor 'm het gaspedaal intrappen maar er gebeurde niks. Nog een poging, toen zat iedereen voorin naast de chauffeur (hij trok "ietwat" erg enthousiast op)
En verder wordt het materieel gewoon oud natuurlijk... vanmiddag ook een fraaie in de 1908: chauffeur wil op het beginpunt vertrekken, hoor 'm het gaspedaal intrappen maar er gebeurde niks. Nog een poging, toen zat iedereen voorin naast de chauffeur (hij trok "ietwat" erg enthousiast op)

Schapekop in de Keistad
- Talbot
- Contacteer:
Ik denk ook eerder dat zo snel mogelijk de dienst in gaan belangrijker is dan dat er een sticker op zit. Maar de 1604 is recentelijk hersteld, dus het kán wel 
De andere Citea’s kloppen qua kleuren nog, geen mix. De 1608 (een Setra) heeft aan de deurzijde achter wel enkele Syntus Utrecht delen.
Overigens is de 1605 vanmiddag naar Amersfoort gebracht. Deze heeft zo’n twee weken terug een motorstoring gehad en reed sindsdien met allemaal storingen in het dashboard (en was wat langzamer). Die wordt nu ook gerepareerd, denk ik. De 1608 is ook al een korte tijd van de radar, ongeveer een week. Qua VDL’s zijn de 1885 en 1887 een tijd van de radar, al minstens een maand, wat daarmee aan de hand is, is mij niet bekend. De 1883 heeft ook een maandje buiten dienst gestaan met schade aan de achterzijde, maar die is recentelijk netjes hersteld weer in dienst gekomen.
Al met al zijn er dus niet veel U-Link Setra’s beschikbaar, en degenen die al rijden worden overal en nergens ingezet. 1602 en 1603 reden bijvoorbeeld beide in Amersfoort, de rest op lijn 50. Voor de U-Link Citea’s geldt hetzelfde, de 1890 reed vandaag bijvoorbeeld de 123.

De Citea die je - denk ik - bedoelt is de 1887. Deze heeft een tijdje met een compleet nieuwe zijkant gereden (aan de deurzijde, in Syntus Utrecht kleuren). Deze is een tijd geleden van een verse U-Link bestickering voorzien. (Overigens was na een paar weken de ruiten met het woord “link” er alweer uit gereden).
De andere Citea’s kloppen qua kleuren nog, geen mix. De 1608 (een Setra) heeft aan de deurzijde achter wel enkele Syntus Utrecht delen.
Overigens is de 1605 vanmiddag naar Amersfoort gebracht. Deze heeft zo’n twee weken terug een motorstoring gehad en reed sindsdien met allemaal storingen in het dashboard (en was wat langzamer). Die wordt nu ook gerepareerd, denk ik. De 1608 is ook al een korte tijd van de radar, ongeveer een week. Qua VDL’s zijn de 1885 en 1887 een tijd van de radar, al minstens een maand, wat daarmee aan de hand is, is mij niet bekend. De 1883 heeft ook een maandje buiten dienst gestaan met schade aan de achterzijde, maar die is recentelijk netjes hersteld weer in dienst gekomen.
Al met al zijn er dus niet veel U-Link Setra’s beschikbaar, en degenen die al rijden worden overal en nergens ingezet. 1602 en 1603 reden bijvoorbeeld beide in Amersfoort, de rest op lijn 50. Voor de U-Link Citea’s geldt hetzelfde, de 1890 reed vandaag bijvoorbeeld de 123.