Korte vragen
-
Re: Korte vragen
In de Stationshuiskamer? Dat moet je dan ook maar net weten ...
-
En hangt dan in de stationshuiskamer hetzelfde misinformerende bordje erboven als elders op de perrons?
-
Ik had verwacht dat ze op alle stopplaatsen van de IC Berlijn zouden staan, op Amsterdam en Utrecht (voor de ICE) staan ze dacht ik wel.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Kort geleden kon ik ze op Amsterdam Centraal niet vinden. Ben toen naar de uitgang gegaan en er weer in. 

-
In Deventer stonden er tot voor kort ook geen. NS vond dat blijkbaar niet de moeite, ook omdat je dat paaltje alleen in uitzonderingsgevallen nodig hebt.
-
In Deventer zijn de poortjes sinds dit jaar wel weer belangrijk, omdat de nightjet nu ook in Deventer stopt. Daarnaast stopt de European Sleeper ook op Amersfoort Centraal en Deventer. Dit is handig voor mensen die met een NS-abonnement naar Amersfoort of Deventer reizen en daar op de nachttrein stappen.
-
- Suus
- Contacteer:
De toeslagzuilen op spoor 10/11a op Amsterdam Centraal waren al vrij snel gedeactiveerd en afgeplakt inderdaad…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Z2N
- Donateur
Amersfoort Centraal heeft pas sinds deze week een permanente toeslagzuil op het perron staan, tot die tijd moesten reizigers de mobiele paal in de passerelle gebruiken.
-
Voor reizen met Nightjet zou dat niet nodig moeten zijn maar NS is er vooralsnog niet in geslaagd om reizen met overstap op die NJ boekbaar te maken.Matt schreef: ↑za 01 feb 2025, 10:36 In Deventer zijn de poortjes sinds dit jaar wel weer belangrijk, omdat de nightjet nu ook in Deventer stopt. Daarnaast stopt de European Sleeper ook op Amersfoort Centraal en Deventer. Dit is handig voor mensen die met een NS-abonnement naar Amersfoort of Deventer reizen en daar op de nachttrein stappen.
Voor reizen met ES ontkom je er denk ik inderdaad niet aan, want:
1. NS wil daarvoor geen tickets verkopen (en dat is geen technisch probleem, zie NMBS die dezelfde backend gebruikt).
2. Als NS wel ES-tickets zou verkopen, dan zou daarvoor zeer waarschijnlijk probleem 1 bestaan.
3. ES verkoopt zelf geen aansluitende tickets.
Dus toen werd het paaltje in Deventer toch belangrijker.
-
Ik had het niet over het niet kunnen boeken van een reis met een aanreis.
Als je een abonnement met vrij reizen binnen Nederland hebt, dan ontvang je namelijk geen binnenlands ticket als je een internationale reis boekt, óók als je met een aanreis boekt. Je ontvangt dan in de boeking alleen een ticket van de nightjet. Je reist dan met je NS-abonnement naar het opstapstation van de nightjet. Je zou op het opstapstation van de nightjet (en European Sleeper) dus op het perron moeten kunnen uitchecken met je NS-abonnement.
Dit is anders dan met bijvoorbeeld de IC Berlijn, omdat de IC Berlijn één doorgaand ticket in combinatie met de aanreis is.
Als je een abonnement met vrij reizen binnen Nederland hebt, dan ontvang je namelijk geen binnenlands ticket als je een internationale reis boekt, óók als je met een aanreis boekt. Je ontvangt dan in de boeking alleen een ticket van de nightjet. Je reist dan met je NS-abonnement naar het opstapstation van de nightjet. Je zou op het opstapstation van de nightjet (en European Sleeper) dus op het perron moeten kunnen uitchecken met je NS-abonnement.
Dit is anders dan met bijvoorbeeld de IC Berlijn, omdat de IC Berlijn één doorgaand ticket in combinatie met de aanreis is.
-
Nou ja, tickets voor Eurostar of Nightjet boek ik liever op hun eigen site. Dan is het fijn als ik op het perron mijn OV Chipkaart kan gebruiken.
-
Dank je voor de informatie, dat is bepaald niet handig van NS. Het principe bij een internationale reis is immers dat je nergens in- of uitcheckt, ook niet op aansluitende binnenlandse treinen, juist om dit soort gedoe te vermijden. Dat is ook wat NS beschrijft op deze en deze pagina's; voor reizen met NJ (of Eurostar, want dat zal op hetzelfde neerkomen) wordt geen uitzondering gemaakt. En soms wil je ook helemaal niet in- en uitchecken omdat dat dan extra geld kost, bv. in de avondspits.Matt schreef: ↑za 01 feb 2025, 13:00 Als je een abonnement met vrij reizen binnen Nederland hebt, dan ontvang je namelijk geen binnenlands ticket als je een internationale reis boekt, óók als je met een aanreis boekt. Je ontvangt dan in de boeking alleen een ticket van de nightjet. Je reist dan met je NS-abonnement naar het opstapstation van de nightjet. Je zou op het opstapstation van de nightjet (en European Sleeper) dus op het perron moeten kunnen uitchecken met je NS-abonnement.
- Lijn 45
- Contacteer:
- Z2N
- Donateur
Die was mij dus oprecht niet opgevallen de afgelopen weken. 

-
Bestaan er nog iets van overgangsbewijzen waarmee je met een 2e klas-abonnement in de 1e klas mag zitten in Nederland?
-
-
Ja.
Te kortaf?
Volgens mij biedt NS ze alleen nog als aanbieding aan, tegenwoordig - bijvoorbeeld in hun verjaardagse-mail. En met NS flex kan je natuurlijk dynamisch van klasse wisselen kort na incheck, maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.
Te kortaf?
Volgens mij biedt NS ze alleen nog als aanbieding aan, tegenwoordig - bijvoorbeeld in hun verjaardagse-mail. En met NS flex kan je natuurlijk dynamisch van klasse wisselen kort na incheck, maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.
-
Jazeker, kijk maar op de website van NS. Maar de tijd dat ze als snoepjes werden uitgedeeld is echt voorbij.
- Z2N
- Donateur
Reizigers met Studenten-OV of een abonnement op saldo kunnen in de kaartautomaat een toeslag 2-1 kopen. Zie anders NS.nl.
-
Kun je ook een Toeslag 2-1 kopen in combinatie met een Arriva-Abonnement regio Gelderland?
-
-
Wat voor chipkaart betreft het? is er Reizen op saldo op geïnstalleerd?
- Z2N
- Donateur
Of je een toeslag 2-1 kan kopen hangt alleen af van wat voor NS-abonnement je hebt: als je een flexabonnement hebt kan het niet, met een 'klassiek' abonnement of Studenten-OV kan het wel.
-
Reizen op Saldo staat op de OV-Chipkaart (geen flex)
En het Arriva-abonnement is een vrij reizen abonnement 2e Klas.
-
-
De reactie van Z2N lees ik zo dat als je geen NS abonnement hebt, dat je dan ook geen upgrade kunt kopen.
- Meltrain
- Donateur
Wat moet je dan bij een Flexabonnement doen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.