Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik heb vanochtend tot nu toe alle ritten waarop ik een flirt verwacht had zien rijden met VIRMs, is daar iets aan de hand?
-
- Donateur
Dat vermoeden heb ik ook. Gisterochtend ben ik met mijn gezin van Eindhoven naar Goffert gereisd. Het viel me in s-hertogenbosch op dat de treinen die door een Flirt werden gereden flink vertraagd waren. Zo ook de door ons gewenste 6630. Deze sloeg door de vertraging alle stations tussen s-hertogenbosch en Nijmegen (behalve Oss) over. Dus extra wachten voor ons
-
Tijdje terug las ik ergens dat dit vanwege rijp op de bovenleiding zou komen waar FLIRT niet zo goed mee overweg kan.
- Meltrain
- Donateur

Die treinen komen uit Zwitserland. Je zou verwachten dat ze daar wel ervaring hebben met rijp op de bovenleiding.
Bedankt voor de uitleg.Bemined schreef: ↑za 01 feb 2025, 21:51 7xxxx zijn ledig materieelritten, over het algemeen behorende bij trein xxxx of trein 1xxxx. Ook 8xxxx is leeg materieel, maar dan is er meestal geen relatie tussen de laatste vier cijfers en het treinnummer waar het materieel vandaan komt of naar toe gaat. Zo zijn er aparte treinseries van/naar bepaalde opstelterreinen (o.a. Binckhorst, Lelystad Opstel, Bokkeduinen en Groningen Vork, bijvoorbeeld trein 85220 als LM voor trein 520 en 85222 voor trein 722). Rangeerbewegingen naar opstelsporen die tot hetzelfde primaire gebied als het station behoren rijden met 4xxxxx nummers. Bij werkzaamheden worden er ook wel eens afwijkende series gebruikt voor het LM.
Wat was dan het verhaal achter de nummers van deze treinen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Dat zijn dus treinen die na Amsterdam Zuid als leeg materieel (dus 7xxxx) doorrijden naar het keerspoor van Diemen Zuid om te keren. 

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Ofwel de 3102 is gezien op Dmnz-keerspoor als 72443 (ex 12443) kerende op de 72446 (gaat verder als 12446)
- Meltrain
- Donateur
Aha. Voor de leesbaarheid was het wellicht beter geweest als je die uitleg direct had gegeven.
Maar de 2400 rijdt (tegenwoordig) op zaterdag toch weer door naar Lelystad? Waren er dan werkzaamheden?

Maar de 2400 rijdt (tegenwoordig) op zaterdag toch weer door naar Lelystad? Waren er dan werkzaamheden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ook dit weekend zijn er werkzaamheden bij Schiphol (kijk maar naar de vertreksporen). Daarom rijdt dit weekend ook de 700 / 800 naar Amsterdam Centraal.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
Ik heb (uit een heel oud boekje) geleerd dat een rangeerbeweging geen trein is en dus geen treinnummer heeft. Maar tegenwoordig dus wel?
En thx voor de rest van de info.
Overigens vreemd dat door werkzaamheden Shl de 2400 mat van Asdz naar Dmnz-keerspoor rijdt. Dan had deze toch ook gewoon door kunnen rijden naar Lls?
-
Rangeerbewegingen zijn anders in dat het treinnummer niet landelijk uniek hoeft te zijn. Een trein in Eindhoven kan met hetzelfde nummer rangeren als in Alkmaar. Rangeernummers moeten binnen één primair procesleidingsgebied blijven, je mag er dus niet van Lelystad Centrum mee naar Lelystad Opstel rijden maar wel van Lelystad Centrum naar de keersporen net buiten het station, en dan mag je dus onder hetzelfde nummer tussen Rotterdam Centraal en een van de opstelbundels daar rangeren.
-
-
- Donateur
- Contacteer:
In elk geval waren er vanochtend best vertragingen in het zuiden, omdat de IC's vanuit Enkhuizen en Schiphol ook met vertragingen binnenkwamen en dat lokale Arriva-treinen daar op moesten wachten.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Meltrain
- Donateur
Het gaat momenteel niet echt lekker op het spoor: op diverse trajecten rijden minder treinen door een sein- of wisselstoring.
-
Mijn 6924 kwam keurig op tijd in Gdm aan. Daar vertrokken we een paar minuten te laat, maar in Htn bleven we ineens bijna een kwartier staan, zonder enige omroep. Wel wat gepiep van portofoons, maar dat was het dan ook. Uiteindelijk op Utvr met +15.
F.k.a. Bollenstad
-
De 622 reed vanochtend met een solo VIRM6, en werd in Zwolle binnengenomen op spoor 1b. Daar ging de trein onder nummer 300622 en met een DDZ10 verder vanaf spoor 5.
Beul van de blindegeleidelijn
-
-
Is 1b niet een beetje onlogisch vertrekspoor voor de richting Deventer?
-
- Donateur
- Contacteer:
Vanuit Meppel kan je niet binnenkomen op 10, terwijl je vanaf 1b (weliswaar het hele emplacement oversteken) wel naar Deventer kan. 

-
Trein 6621 staat defect op Tilburg Reeshof. Daardoor was Tilburg de eindbestemming van de 1122 waar ik in zat. Nu met de 3623 verder die wel rijdt. 1100 en 6600 worden opgeheven, laatstgenoemde tussen Den Bosch en Breda.
Afgelopen maandag ben ik ook al uit de 1165 gezet door een defecte trein op hetzelfde traject.
Afgelopen maandag ben ik ook al uit de 1165 gezet door een defecte trein op hetzelfde traject.
-
- Donateur
- Contacteer:
Vanwege een defecte trein bij Oudewater was de treinenloop in de middagspits rondom Gouda goed verstoord en dat zorgde vanuit Rotterdam voor eeen uitgevallen 2861, 2063 en 2863. Scheelde dat het nog een woensdag was en dat de SLT-10 van de 4060 het nog wel kon bolwerken.
-
Wat is de reden dat er al een aantal dagen de treinen vanuit Arnhem-Zuid naar Arnhem Centraal zo langzaam rijden? Is er wat mis met het spoor zelf of met die spoorbrug?
-
Er is een paar dagen terug een storing geweest waardoor er helemaal niet of heel beperkt maar treinen konden rijden. Dit lag aan een defect aan de infra. Dit defect is nu op een tijdelijke manier opgelost, maar moeten tijdens een reguliere buitendienststelling een keer definitief hersteld worden, tot die tijd kan het treinverkeer daar niet op volle snelheid rijden.
Het kan overigens maar zo zijn dat dit komende vrijdag opgelost is. In de nacht van donderdag op vrijdag is er wekelijks een onderhoudsrooster tussen Arnhem en Nijmegen.
Het kan overigens maar zo zijn dat dit komende vrijdag opgelost is. In de nacht van donderdag op vrijdag is er wekelijks een onderhoudsrooster tussen Arnhem en Nijmegen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Heldere uitleg @cassie127 thnx! Ik woon er pal tegenover vandaar dat het mij zo opviel normaal zie je ze met een rotgang voorbij rijden maar nu snal ik wat daarvan de reden is.

- giant
Dank, Ik reis een paar keer per week van Arnhem naar Zutphen en het viel mij al op dat veel treinen in Arnhem met vertraging aankwamen.cassie127 schreef:Er is een paar dagen terug een storing geweest waardoor er helemaal niet of heel beperkt maar treinen konden rijden. Dit lag aan een defect aan de infra. Dit defect is nu op een tijdelijke manier opgelost, maar moeten tijdens een reguliere buitendienststelling een keer definitief hersteld worden, tot die tijd kan het treinverkeer daar niet op volle snelheid rijden.
-
De 524 moest vanochtend even wachten voor Amersfoort Centraal, zo te zien vanwege een sporwijziging van 6 naar 4a. Dat leverde al +4 op. Even verderop was het een stukje boemelen achter een Sprinter, wat een totaal van +8 opleverde bij aankomst in Utrecht Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn