Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Te Gd spoor 3 staat volgens OVinfo trein 1763 naar Es, aankomst op tijd, vertrek 17:14+30 (het is nu 17:24), die te Amf geschrapt wordt wegens een aanrijding, maar volgens de Mcn van onze trein vanwege een defect.
Ik zit in de Spr Ut-Gd die ook op spoor 3 zou moeten halteren, nu volgens OVinfo gewijzigd naar spoor 5, maar nog wachtend t.h.v. de Arriva-stalling(?). Er komt eerst nog een ICM langs - oh we gaan nu net rijden naar spoor 5. Op Spoor 8 staat een IC naar Groningen, en op Spoor 3 de lege ICM, die gelukkig niet eruit ziet alsof er een aanrijding plaats heeft gevonden. Wij zijn met +12 vertrokken dus ik neem aan dat deze trein te Zd (Update: 't is Asd met +15 geworden) kort gekeerd gaat worden.
Ik zit in de Spr Ut-Gd die ook op spoor 3 zou moeten halteren, nu volgens OVinfo gewijzigd naar spoor 5, maar nog wachtend t.h.v. de Arriva-stalling(?). Er komt eerst nog een ICM langs - oh we gaan nu net rijden naar spoor 5. Op Spoor 8 staat een IC naar Groningen, en op Spoor 3 de lege ICM, die gelukkig niet eruit ziet alsof er een aanrijding plaats heeft gevonden. Wij zijn met +12 vertrokken dus ik neem aan dat deze trein te Zd (Update: 't is Asd met +15 geworden) kort gekeerd gaat worden.
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 06 feb 2025, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Mijn 5524 liep vanmorgen een vertraging op omdat we tussen Den Dolder en Bilthoven middenspoor reden doordat er een IC langs moest. Vlak voor Bilthoven nog een paar minuten moeten wachten voordat we weer verder konden.VIRM schreef: ↑do 06 feb 2025, 17:28 De 524 moest vanochtend even wachten voor Amersfoort Centraal, zo te zien vanwege een sporwijziging van 6 naar 4a. Dat leverde al +4 op. Even verderop was het een stukje boemelen achter een Sprinter, wat een totaal van +8 opleverde bij aankomst in Utrecht Centraal.
Overigens viel het me op dat zowel gisteren als vandaag met dezelfde trein behoorlijk traag werd opgetrokken waardoor we met +2 vertrokken vanaf station Soestdijk en te laat aankwamen op St waardoor de tegentrein nog op ons moest wachten. Geen idee of het met hetzelfde stel te maken heeft want zowel gisteren als vandaag had ik de 2661 mee naar Utrecht.
Edit: De vertraagde IC was waarschijnlijk jouw trein geweest

-
- Donateur
- Berichten: 8494
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Daar zat ik dus achter in de 2063. Lekkere file inderdaad.....IIVQ schreef: ↑do 06 feb 2025, 17:32 Ik zit in de Spr Ut-Gd die ook op spoor 3 zou moeten halteren, nu volgens OVinfo gewijzigd naar spoor 5, maar nog wachtend t.h.v. de Arriva-stalling(?). Er komt eerst nog een ICM langs - oh we gaan nu net rijden naar spoor 5. Op Spoor 8 staat een IC naar Groningen, en op Spoor 3 de lege ICM, die gelukkig niet eruit ziet alsof er een aanrijding plaats heeft gevonden. Wij zijn met +12 vertrokken dus ik neem aan dat deze trein te Zd kort gekeerd gaat worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het valt mij sowieso op dat de 500/600 vanaf Amersfoort richting Utrecht al snel in conflict komt met een Sprinter, als één van de twee treinen ook maar lichtvertraagd is.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Volgens treinposities was jouw 524 meer dan 5 minuten vertraagd uit Amersfoort vertrokken dus dat die dan achter de 5500 aan zit is niet ondenkbaar. Utrecht - Amersfoort is echt druk wat dat betreft. Mijn 5524 was overigens nog niet vertraagd maar ja als een IC (of de 5600 een kwartier vertraagd is) vertraagd is heb ik pech.
Andersom gebeurt overigens veel vaker: Na blauwkapel nog even op een IC wachtten die (licht) vertraagd vertrokken is uit Utrecht.
Andersom gebeurt overigens veel vaker: Na blauwkapel nog even op een IC wachtten die (licht) vertraagd vertrokken is uit Utrecht.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De NS Reisplanner geeft (in elk geval vandaag) te Ledn geen overstap tussen de 2200/2300 en 3100.
Weet iemand waarom dat zo is?
In de praktijk floot de conducteur terwijl de 2200/2300 net zijn deuren opende, maar een groot deel van de reizigers kon nog wel via de laatste deur instappen.
Deze overstap (maar toen op de 700/1800) was voorheen altijd prima mogelijk (mits er geen vertraging was), dus wat is er dan nu veranderd?
Weet iemand waarom dat zo is?
In de praktijk floot de conducteur terwijl de 2200/2300 net zijn deuren opende, maar een groot deel van de reizigers kon nog wel via de laatste deur instappen.
Deze overstap (maar toen op de 700/1800) was voorheen altijd prima mogelijk (mits er geen vertraging was), dus wat is er dan nu veranderd?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wat er veranderd is? De dienstregeling. Voorheen arriveerden vanuit noordelijke richting de intercity's uit Haarlem en Schiphol tegelijk en daar zit nu twee minuten verschil in, met als gevolg dat de 3100 om .15 en .45 arriveert, dus op vertrektijd van de 2200 en 2300.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Maar waarom rijdt de 3100 dan in een iets andere tijdligging dan de 700/1800 voorheen?
Dit gaat ten koste van een best wel vaak gebruikte overstap.
Dit gaat ten koste van een best wel vaak gebruikte overstap.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er wordt zo te zien in een 27/33-dienst gereden met de 3100 zie ik. Vermoedelijk omdat het anders te Schiphol niet inpasbaar is met de overige treinen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13758
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Is het gevolg van het in de dienstregeling verwerken van de TSB op de HSL Zuid, waardoor Eurostar op Schiphol in het tijdslot van de 3100 terecht is gekomen.
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vanochtend reed de t303534 (die ik ‘s-Hertogenbosch begon) niet verder dan Bijlmer ArenA. Een aantal verwarde reizigers hielp ik op Utrecht Centraal dat ze vanaf Bijlmer bus 300 naar Schiphol konden nemen. Voordat de trein Abcoude voorbij was begon de Mikos van de trein al om te roepen wat alternatieven waren om vanaf Bijlmer op Schiphol te komen
. De Mikos noemde voornamelijk opties op die bestonden uit de metro naar Duivendrecht en daarna de sprinter/ICD naar Schiphol. De optie om met de (rechtstreekse) bus te gaan noemde hij daarentegen niet. Een aantal reizigers probeerde vervolgens bij de metropoortjes in te checken met hun NS QR-code, ik gok dat die niet ver gekomen zijn…
Klein kritiekpuntje: op spoor 1, waar de t303534 aankwam, is er maar één roltrap omlaag, dus ontstond er een lange rij. Dat blijf ik wel een ontwerpfout vinden van station Bijlmer ArenA, het feit dat er per perron maar één (rol)trappenpartij is. Terwijl de treinen over het algemeen wat meer naar het noorden halteren. En bij de roltrappen naar de metro toe waren beide roltrappen omhoog defect, dus dat werd lopen.

Klein kritiekpuntje: op spoor 1, waar de t303534 aankwam, is er maar één roltrap omlaag, dus ontstond er een lange rij. Dat blijf ik wel een ontwerpfout vinden van station Bijlmer ArenA, het feit dat er per perron maar één (rol)trappenpartij is. Terwijl de treinen over het algemeen wat meer naar het noorden halteren. En bij de roltrappen naar de metro toe waren beide roltrappen omhoog defect, dus dat werd lopen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op Utrecht Centraal kan het ook behoorlijk druk zijn bij de roltrappen, maar dan ga je gewoon zelf slim zijn en de normale trap nemen. Die neemt toch niemand. 

-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Asb spoor 1 en 8 worden tegenwoordig planmatig zelden gebruikt, maar in de avonduren wel. Als er dan voetbal of een ander evenement (of drie!) in de HeinekenZiggoArenA is kan het er behoorlijk druk zijn. Die ene roltrap (per richting) is dan een ernstige ondercapaciteit, zéker als die ook nog uit staat.
Tijdens de bouw van het station waren spoor 1 en 8 de énige in gebruik zijnde sporen (de Schipholboog was toen nog niet open). Ik deed toen (in begin 2007) regelmatig meer dan 10 minuten over van uit mijn trein stappen naar het perron af, ondanks dat ik mijn uitstapdeur zo wist te kiezen dat die het dichtst bij de roltrap was. Ik heb een paar keer meegemaakt dat in de ochtendspits sprinters niet op Bijlmer ArenA stopten omdat de perrons te druk waren (en dit was nog voor de spoorverdubbeling op Asd-Ut en voor de OV-chipkaart-poortjes. Volgens mij stopten er toen maar 6 treinen per uur op Asb, 4 stoptreinen en 2 IC's)
En ook op Utrecht heb ik wel eens in de file gestaan op de gewone trappen.
Tijdens de bouw van het station waren spoor 1 en 8 de énige in gebruik zijnde sporen (de Schipholboog was toen nog niet open). Ik deed toen (in begin 2007) regelmatig meer dan 10 minuten over van uit mijn trein stappen naar het perron af, ondanks dat ik mijn uitstapdeur zo wist te kiezen dat die het dichtst bij de roltrap was. Ik heb een paar keer meegemaakt dat in de ochtendspits sprinters niet op Bijlmer ArenA stopten omdat de perrons te druk waren (en dit was nog voor de spoorverdubbeling op Asd-Ut en voor de OV-chipkaart-poortjes. Volgens mij stopten er toen maar 6 treinen per uur op Asb, 4 stoptreinen en 2 IC's)
En ook op Utrecht heb ik wel eens in de file gestaan op de gewone trappen.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13790
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als er meerdere evenementen zijn rond de ArenA is er crowdmanagement in de hal, zodat de stroom aan vertrekkende reizigers goed geleid kan worden.
-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik bedoel vóór het evenement, voor reizigers die het perron af willen.
2 volle IC's met voetbal- en toppersfans samen 2 uur voor de wedstrijd / show kan de boel ook redelijk klem zetten.
2 volle IC's met voetbal- en toppersfans samen 2 uur voor de wedstrijd / show kan de boel ook redelijk klem zetten.
-
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Tja, dan moet NS vervolgens ook wel genoeg materieel inzetten. Als er een evenement in de Ziggo Dome is, is een solo VIRM4 om elf uur 's avonds best krap.
Beul van de blindegeleidelijn
- AppleMoose
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dan moet NS wel weten dat er een evenement is...
En blandning av sött och salt.
-
- Berichten: 5404
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Extra materiaal inzetten moet toch door de organisatoren van de evenementen betaald worden?
-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Trust me, dat weten ze. De ArenAboulevard heeft een eigen crowdmanagementcentrale, die met RWS, GVB en NS (en via GVB ook met Connexxion en Keolis, is de bedoeling) communiceert over evenementen.
Of ze er iets mee doen is een tweede.
Op zich is een leegstromende ArenA niks bijzonders, de echte piekdagen zijn als er drie of vier evenementen tegelijk zijn (ArenA, Parkeerplaats P2, Ziggo Dome en HMH). Die worden gestaffeld gepland, maar door vertraging in concert of voetbalwedstrijd kan het zo zijn dat ze toch tesamen uitgaan.
-
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De organisatie van het evenement geeft in principe aan wat ze verwachten qua bezoekersaantallen die met de trein komen en waar ze vandaan komen. Vervolgens kijkt de vervoerder of dat binnen de reeds geplande capaciteit past of dat wellicht treinen verlengt moeten worden.
Als de organisatie dus aangeeft dat ze verwachten dat er vrijwel niemand met de trein komt, dan gaat de vervoerder natuurlijk geen treinen verlengen.
En ja, dat kan helaas betekenen dat de afvoer per trein veel te weinig capaciteit heeft als de organisatie een verkeerde inschatting heeft gemaakt, of als de vervoerder (in dit geval NS) de treinsamenstelling door verstoring/defecten niet op de gewenste lengte heeft kunnen krijgen.
Als de organisatie dus aangeeft dat ze verwachten dat er vrijwel niemand met de trein komt, dan gaat de vervoerder natuurlijk geen treinen verlengen.
En ja, dat kan helaas betekenen dat de afvoer per trein veel te weinig capaciteit heeft als de organisatie een verkeerde inschatting heeft gemaakt, of als de vervoerder (in dit geval NS) de treinsamenstelling door verstoring/defecten niet op de gewenste lengte heeft kunnen krijgen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40638
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Kaartcontrole tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal, dat is toch wel een nieuw persoonlijk record 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
- Berichten: 8494
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Tussen Deventer en Almelo en tussen Deventer en Hengelo heeft de NS dit weekend snelbussen ingezet; echter reizigers tussen Almelo en Hengelo moeten altijd met Blauwnet reizen. Die bussen reden zoals gebruikelijk slechts elk half uur, maar de reizigersaantallen waren mijn inziens toch wat de ruime kant en er moesten reizigers het hele traject staan van Almelo naar Hengelo; lekker in een Blauwnet-ambassador....
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er zijn werkzaamheden, maar op een of andere manier rijden de treinen tussen Deventer en Amersfoort op het andere kwartier.
-
- Donateur
- Berichten: 8494
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En ook rijdt 31200 zo mogelijk met dubbele treinstellen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten