Eurostar Amsterdam - London
-
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dat was de Amstelpassage, samen met de IJpassage aangelegd als poortvrije doorgang. Daarvan is nu dus alleen die laatste nog over, al zat de Amstelpassage volgens mij al jaren dicht ook.
-
-
Eurostar houdt er wel een vreemd prijsbeleid op na. Een retour boeken is goedkoper dan twee keer enkel. Op zich logisch. Voor de heenreis op 1 augustus heb ik een prima tarief maar de terugreis op 10 augustus kan alleen met overstap in Brussel tegen fors hogere prijzen. Ik heb uiteraard gevraagd hoe het met de rechtstreekse verbindingen zit. Namens Eurostar mailt Carien mij dat het door verbouwingen onzeker is of die rechtstreekse treinen rijden. Volgens haar worden perrons verbouwd op Amsterdam Centraal in dat weekend. Nu zit ik in dubio of ik moet wachten tot die treinen vrijkomen met het risico dat het tarief voor de heenreis ondertussen stijgt. En dat tarief is sowieso duurder als je het als enkele reis boekt. Moeilijk. 

-
Ik zou een retour boeken. Eurostar heeft een relatief vriendelijk omboekbeleid tot 7 dagen voor vertrek. Helaas niet zo vriendelijk als Thalys, waar ik eens omgeboekt ben naar drie weken later en daar toevallig goedkopere tickets had en daardoor geld terug kreeg. Bij Eurostar heb ik hetzelfde gedaan en dan houden ze dat verschil gewoon (in dit geval was het eerste, duurdere, ticket al vergoed door de baas, maar toch...)
-
Okee, maar een eventueel prijsverschil krijg je niet terug als ik het goed begrepen heb. Stel ik kies als terugreis een tarief van 150 euro en even later komen er rechtstreekse verbindingen van 94 euro vrij. Dan zou ik het prijsverschil van 56 euro niet terugkrijgen bij omboeking?
-
Inderdaad.
-
Dacht ik al. Dan ga ik verder rechercheren op de (on)mogelijkheden. Bedankt voor jullie input.
-
Eerste beelden van de UK Terminal: https://archive.is/dFLjO
Jammer van de bewegwijzering, die weer afwijkt van de NS/Prorail standaard.
Jammer van de bewegwijzering, die weer afwijkt van de NS/Prorail standaard.
-
Ik vind de tekst verwarrend bij het beeld: het beeld zegt: alleen voor de trein(en) naar Londen hier de trap af lopen.
In de tekst staat dat er een Lounge is voor reizigers richting Brussel, Parijs en Londen. Voor die eerste twee bestemmingen is helegaar geen landsgrenscontrole nodig (op continue basis).
In de tekst staat dat er een Lounge is voor reizigers richting Brussel, Parijs en Londen. Voor die eerste twee bestemmingen is helegaar geen landsgrenscontrole nodig (op continue basis).
- Vinny
Worden die opties dan geboden? Ik dacht dat de terminal alleen bedoeld was voor reizigers die echt naar het Verenigd Koninkrijk reizen. Het zou denk ik niet persé verkeerd zijn dat je met die treinen ook mee naar Brussel zou kunnen, alleen verhindert Europese wetgeving dat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Ziet er best wel goed uit. Volgens mij ook meer zitplaatsen. Wellicht ga ik er in augustus gebruik van maken, zou leuk zijn.
-
De informatie op die website is dan ook niet correct. De Eurostar terminal is alleen voor reizigers naar Londen, zoals ook te zien is op het bord bij de ingang. Reizigers met een eersteklasticket kunnen gebruik maken van de lounge bij spoor 2a.Vinny schreef: ↑za 08 feb 2025, 09:25 Worden die opties dan geboden? Ik dacht dat de terminal alleen bedoeld was voor reizigers die echt naar het Verenigd Koninkrijk reizen. Het zou denk ik niet persé verkeerd zijn dat je met die treinen ook mee naar Brussel zou kunnen, alleen verhindert Europese wetgeving dat.
- Suus
- Contacteer:
Waarom is dit nu met de huisstijl van Eurostar ingericht? Stel dat er competitie komt, dan is nog steeds alles in de huisstijl van Eurostar 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Jij denkt dat Eurostar concurrentie krijgt? 

- Suus
- Contacteer:
Niet uitsluiten wat niet uit te sluiten valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Waarschijnlijk omdat ze als enige huurder dat kunnen bedingen. Ik weet niet hoe het met de vorige terminal zat, of de terminal in Rotterdam, qua huisstijl en bewegwijzering.
Mocht er een tweede huurder komen, misschien dat ze dan overstappen naar iets neutralers qua huisstijl. Maar dat gaat nog een hele tijd duren.
Mocht er een tweede huurder komen, misschien dat ze dan overstappen naar iets neutralers qua huisstijl. Maar dat gaat nog een hele tijd duren.
-
Volgens de intentieverklaring moet de NS andere vervoerders tegen betaling gebruik laten maken van de terminal indien ze treinpaden naar Londen toegedeeld hebben gekregen van ProRail.
-
Welke wetgeving dan? Ik zou denken dat het vooral om het beveilingscircus gaat.Vinny schreef: ↑za 08 feb 2025, 09:25 Worden die opties dan geboden? Ik dacht dat de terminal alleen bedoeld was voor reizigers die echt naar het Verenigd Koninkrijk reizen. Het zou denk ik niet persé verkeerd zijn dat je met die treinen ook mee naar Brussel zou kunnen, alleen verhindert Europese wetgeving dat.
-
Schengen (en daarvoor wellicht benelux-wetgeving). Permanente grenscontrole is bij intra-schengen-reizen (anders dan vlieg- en zeereizen) niet toegestaan.
Maar ik ben weet niet of Eurostar tickets Asd-Brussel mag aanbieden (als treinvulling) mét grenscontrole en dus een half uur reistijd (en aannemelijk dus ook goedkoper) als ze ook met Eurostar Red grenscontrolevrije tickets aanbieden.
Het is alleen niet praktisch, zeker na april niet, als je een ETA nodig hebt om naar het VK te reizen. In principe wordt iedereen daarop gecontroleerd vóór het instappen van de trein, maar als je reizigers naar Brussel toelaat, heb je kans op vermenging, waarbij een ETA-loze reiziger bewust of onbewust tot Londen blijft zitten. Ik neem aan dat Eurostar dan een boete krijgt van de immigratiediensten.
Maar ik ben weet niet of Eurostar tickets Asd-Brussel mag aanbieden (als treinvulling) mét grenscontrole en dus een half uur reistijd (en aannemelijk dus ook goedkoper) als ze ook met Eurostar Red grenscontrolevrije tickets aanbieden.
Het is alleen niet praktisch, zeker na april niet, als je een ETA nodig hebt om naar het VK te reizen. In principe wordt iedereen daarop gecontroleerd vóór het instappen van de trein, maar als je reizigers naar Brussel toelaat, heb je kans op vermenging, waarbij een ETA-loze reiziger bewust of onbewust tot Londen blijft zitten. Ik neem aan dat Eurostar dan een boete krijgt van de immigratiediensten.
-
Volgens mij kan je alleen naar GB met de Eurostar Londen. Terug is het wel mogelijk om van Lille naar Brussel te reizen.
- Vinny
Zo te zien is een ETA wel twee jaar geldig, dus in principe zou je bijv. in de zomervakantie naar Londen gaan en daarna nog een weekend Lille. Maar goed, ik meende dat na klachten van Belgische politici die optie er niet meer is met de Eurostar.Homeofficemedia schreef:An ETA currently costs £10 and permits multiple journeys to the UK for stays of up to six months at a time over two years or until the holder’s passport expires – whichever is sooner.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Voor Lille heb je toch geen ETA nodig.
-
Dat klopt, en dat is ook het probleem. De Britse immigratiedienst heeft juridisch niet het recht om van passagiers die niet naar het VK gaan de paspoorten te controleren. Tegelijkertijd is het onmogelijk om te checken of iemand met een ticket naar Lille niet gewoon is blijven zitten tot Londen. En dus kan je met een simpele leugen zonder paspoortcontrole naar het VK reizen.
[youtube]HNucLOwQ8kU[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=HNucLOwQ8kU
Het probleem is nog erger geworden na de Brexit, toen de kanaaltunnel ook een douanegrens werd. Op exports naar buiten de EU wordt geen BTW geheven en toeristen van buiten de EU mogen de BTW op goederen die ze in de EU hebben gekocht terugvragen als ze de goederen terug naar huis nemen. Om fraude te voorkomen moeten ze daarvoor de producten tonen aan de douaniers op het moment dat ze de EU verlaten, zodat zeker is dat die goederen niet in de EU zijn achtergebleven. Voor de Eurostar is die grens bij de douanecontrole in het vertrekstation gelegd. Van alle goederen die daar doorheen gaan is nu 100% zeker dat ze de EU verlaten.
Als de Eurostar ook tickets naar Brussel of Lille zouden verkopen is die zekerheid weg. Een passagier onderweg naar Londen kan zeggen dat hij die goederen de EU uit neemt, om ze daarna in de trein door te geven aan een handlanger die in Brussel of Lille uitstapt. Dat kan snel lucratief worden.
[youtube]HNucLOwQ8kU[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=HNucLOwQ8kU
Het probleem is nog erger geworden na de Brexit, toen de kanaaltunnel ook een douanegrens werd. Op exports naar buiten de EU wordt geen BTW geheven en toeristen van buiten de EU mogen de BTW op goederen die ze in de EU hebben gekocht terugvragen als ze de goederen terug naar huis nemen. Om fraude te voorkomen moeten ze daarvoor de producten tonen aan de douaniers op het moment dat ze de EU verlaten, zodat zeker is dat die goederen niet in de EU zijn achtergebleven. Voor de Eurostar is die grens bij de douanecontrole in het vertrekstation gelegd. Van alle goederen die daar doorheen gaan is nu 100% zeker dat ze de EU verlaten.
Als de Eurostar ook tickets naar Brussel of Lille zouden verkopen is die zekerheid weg. Een passagier onderweg naar Londen kan zeggen dat hij die goederen de EU uit neemt, om ze daarna in de trein door te geven aan een handlanger die in Brussel of Lille uitstapt. Dat kan snel lucratief worden.
-
Dat "probleem" geschetst in Half as Interesting (een kanaal wiens filmpjes ik al een tijd niet meer kijk vanwege de vele niet-kloppende beweringen) bestaat al niet meer sinds 30 januari 2017, sindsdien werden álle reizigers (vanaf 1 oktober 2016 alle behalve seizoenskaarthouders) van Brussel naar Lille in een aparte bak gezet die bewaakt werd, zodat door de trein lopen niet mogelijk was.
Op Eurostar.com zie ik deze tickets de komende 3 maanden helemaal niet, en op Bahn.de en SNCB international de reismogeleikheid niet.
Op TheTrainLine worden er nog 3 treinen per dag gegeven (8:51/15:51/20:56) maar altijd "Not Available".
Kortom, volgens mij is deze reismogelijkheif gewoon niet te boeken. Tant pis voor Eurostar (en de reiziger Amsterdam-Brussel die nog best wat extra reismogelijkheden zou kunnen gebruiken voor stoelen die nu leeg blijven)
Op Eurostar.com zie ik deze tickets de komende 3 maanden helemaal niet, en op Bahn.de en SNCB international de reismogeleikheid niet.
Op TheTrainLine worden er nog 3 treinen per dag gegeven (8:51/15:51/20:56) maar altijd "Not Available".
Kortom, volgens mij is deze reismogelijkheif gewoon niet te boeken. Tant pis voor Eurostar (en de reiziger Amsterdam-Brussel die nog best wat extra reismogelijkheden zou kunnen gebruiken voor stoelen die nu leeg blijven)
-
Dat wordt toch ook in de video uitgelegd? Vanaf minuut 5:16 wordt er verteld dat de reizigers in een specifiek rijtuig geplaatst worden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.