Regenmaker #6: Langs de Rijn van Wesel naar Düsseldorf en terug (18 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Regenmaker #6: Langs de Rijn van Wesel naar Düsseldorf en terug (18 foto's)

Bericht door regenmaker »

Dit weekend was het tijd voor een reisje naar de Kreis Wesel om op wat scholierenlijnen te gaan jagen. Deze lijnen rijden maar enkele malen per dag en rijden uitsluitend rond de schooltijden in de regio. Ook zou er gestaakt worden door NIAG in de Kreis Wesel, maar ik heb 0 uitvallende ritten waargenomen tijdens mijn reis. Alleen de 052 van de SWK in Moers viel uit wat tot onduidelijkheid bij reizigers leidde.

We begonnen onze reis vanaf Uden en reden per bus via Nijmegen en Kleve naar Wesel. In Wesel kon ik uitstappen bij de Wallstraße waar veel buslijnen langskomen. In Wesel rijden twee vervoerders namelijk de NIAG en DB Rheinlandbus (merknaam van de BVR). Beide vervoerders rijden in de Kreis Wesel met een groot aantal onderaannemers, waaronder Termath Reisen in opdracht van NIAG die hieronder te zien is.

Afbeelding

Ook rijdt DB Rheinlandbus enkele ritten zelf en dat wordt sinds 2024 gedaan met nieuwe bussen van het type MAN Lion's City zowel in 12m als 18m variant. Hieronder een bus op lijn 72 naar Raesfeld.

Afbeelding

Vervolgens werd een rondje stadsdienst van Wesel gedaan naar o.a. de wijk Wittenberg waar de lijnen 82, 83, 84 en 85 naartoe rijden maar elk via hun eigen route. Hieronder een foto van lijn 82 bij het eindpunt in Wittenberg.

Afbeelding

Iets verderop in de buurt van het Evangelisches Krankenhaus kon de 18m variant van de MAN Lion's City van DB Rheinlandbus op de foto. Hier op lijn SB3 tussen Wesel, Hünxe en Dinslaken.

Afbeelding

In de omgekeerde richting rijdt de Xbus X05 tussen Wesel en Dorsten die destijds de SB21 verving en sterk uitgebreid werd per december 2022. Hierop rijdt onder andere Omnibusbetrieb Brömmel uit Raesfeld met een Mercedes-Benz Citaro uitgevoerd in de Xbus huisstijl.

Afbeelding

Eenmaal teruggekomen bij Wesel Wallstraße kon de eerste schoolbus op de foto, namelijk de 63 naar Mehrhoog. Deze rit werd uitgevoerd door Verhuven Reisen uit Xanten. Dat ook mijn volgende bestemming was.

Afbeelding

In Xanten was ik mooi op tijd voor de eerste schoolbussenparade rond half 2. Hierbij kwamen tegelijkertijd ongeveer 8 bussen uit verschillende richtingen samen te Xanten Bahnhof waarbij bijna alle ritten door Verhuven Reisen werden uitgevoerd. Verhuven Reisen is een van de grootste onderaannemers in de regio en rijdt in opdracht van de NIAG en DB Rheinlandbus. Hieronder een nieuwe MAN Lion's City van Verhuven Reisen die komt aanrijden te Xanten Bahnhof.

Afbeelding

Deze bus kon ik ook mooi nemen aangezien ik die nog nooit gedaan had. De reis ging hierdoor verder naar Alpen alwaar Faltraco in opdracht van de DB Rheinlandbus uit Wesel met een nieuwe Mercedes-Benz Citaro op lijn 67 kon worden gefotografeerd.

Afbeelding

De reis werd vervolgt richting Rheinberg. In Rheinberg kon nabij het in dit weer deprimerende Schulzentrum een andere onderaannemer van de NIAG namelijk Schatorjé Reisen uit Kevelaer op de foto worden gezet.

Afbeelding

Vervolgens ging de reis verder naar Kamp-Lintfort alwaar de NIAG tegenwoordig ook met nieuwe exemplaren van de MAN Lion's City rijdt. Een bus die ik graag op grote schaal in het Nederlandse OV zou willen zien.

Afbeelding

Omdat het al vroeg donker werd, konden daarna niet veel foto's gemaakt worden.
De reis ging daarna natuurlijk per bus (met omweg) via Moers en Duisburg naar Düsseldorf waar de nacht doorgebracht kon worden.

De volgende ochtend ging het weer noordwaarts en wel terug richting Duisburg. Bij het Klemensplatz kon in de vroege ochtend lijn 728 op de foto waarmee ik verder naar Düsseldorf-Angermund reisde.

Afbeelding

Hierna moest helaas 1 halte verder met de trein worden gereisd naar Duisburg-Rahm alwaar de busreis verder opgepakt kon worden. De 728 rijdt op zaterdag maar enkele malen per dag door naar Duisburg-Rahm, maar ik moest op de volgende rit nog ruim 3 uur wachten. Bij Rahm Bahnhof kon een bus van Turkse makelij op de foto namelijk deze Güleryüz Ecoline. Deze bus is van Divan Reisen die in opdracht van de DVG (de Duisburgse stadsvervoerder) rijdt.

Afbeelding

Ik wilde ook de nieuwe tram van Duisburg op de foto hebben en daarom kon ik verder met lijn 940 naar de Heiligenbaumstraße. Daar kwam de tegemoetkomende bus net tegemoet namelijk een Japanse Isuzu Citiport, ook van Divan Reisen.

Afbeelding

Natuurlijk aangekomen bij de Heiligenbaumstraße zag ik alleen maar oude zooi van de DVG uit de jaren '80/'90. Daarom ging ik naar het beginpunt bij de Rheintörchenstraße aangezien de helft van de ritten maar tot deze halte rijdt op zaterdag en dus meer kans had op een nieuwe tram op de foto kon zetten. Uiteindelijk duurde het even maar hij kon ook daadwerkelijk op de foto. :)

Afbeelding

De reis ging verder naar het stadsdeel Bissingheim waar het station Duisburg-Wedau dat sinds 15 december 2019 is gesloten en werd bediend door de Entenfang express er verpauperd en overgroeid bijlag. De reis ging verder naar Duisburg Hbf. Eenmaal aangekomen bij het Hauptbahnhof konden enkele bussen van de NIAG op de foto waaronder de nieuwe Ebusco 3.0 op lijn 921.

Afbeelding

De reis ging per tram verder naar het stadsdeel Meiderich. De tram reed dit weekend niet verder dan Meiderich door geplande werkzaamheden. In Meiderich konden nog enkele foto's gemaakt worden van de nieuwe lijn 919 die per 15 december 2024 is gaan rijden. Hierop reed de gelede variant van de Isuzu Citiport en enkele gelede Mercedes-Benz Citaro's.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien het me de vorige dag niet lukte om de 81 op de foto te zetten in Wesel, bedacht ik me dat het nog lukte om de laatste reguliere bus van de dag rond half 5 op de foto te zetten. Hiervoor moest ik per bus naar Marxloh en Oberhausen-Holten alwaar ik op de RE19 naar Voerde kon stappen. Ik wilde echter naar Friedrichsfeld Bahnhof toen ik erachter kwam dat door werkzaamheden per 15 december 2024 het station voor een periode van 2+ jaar een stuk verplaatst is. Hierdoor is het niet mogelijk om direct op de bussen over te stappen, want die rijden nog naar de oude stationslocatie die dus gesloten is. Er reed wel SEV vanaf Voerde omdat de RE19 niet stopt te Friedrichsfeld en de RE5 niet doorrijdt naar Wesel maar tot Friedrichsfeld rijdt. De reis ging dus vervolgens per SEV naar Friedrichsfeld Post (ja, de SEV heeft maar liefst 3 haltes in Friedrichsfeld) alwaar de 81 op de foto kon. Uitgevoerd met een oude bus van Kremerskothen in opdracht van de NIAG.

Afbeelding

De reis ging uiteindelijk via Arnhem Centraal en Oss weer richting huis. Hopelijk heeft u van dit verslag genoten. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79

Re: Regenmaker #6: Langs de Rijn van Wesel naar Düsseldorf en terug (18 foto's)

Bericht door waldo79 »

Ha, je hebt zelfs railvervoer in het verslag opgenomen :trein:
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ik volg even iets niet... in het weekend naar Duitsland om op scholierenlijnen te jagen? ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79

Bericht door waldo79 »

Misschien een verlengd weekend van regenmaker?
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Okee, je hebt een aantal bussen weten te platen waarvan ik zelfs denk "Hm, mooi ding" :pos:
Gediplomeerd ongeluksmagneet
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef: zo 09 feb 2025, 20:54 Ik volg even iets niet... in het weekend naar Duitsland om op scholierenlijnen te jagen? ;)
Ik dacht dat weekend van vrijdagmiddag tot maandagochtend liep, maar is maar net welke definitie je gebruikt. :)
Ardan schreef: ma 10 feb 2025, 00:20 Okee, je hebt een aantal bussen weten te platen waarvan ik zelfs denk "Hm, mooi ding" :pos:
Zullen dan vast de bussen zijn die je in Nederland niet tegenkomt, neem ik aan? :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Die Isuzu is wel een geinige bus. Hij doet me een beetje denken aan de eerste versie van de Citea.
Verder wel een leuk verslag, al zijn sommige foto's wel erg grijs.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Stefan

Bericht door Stefan »

Leuk, allemaal foto's van gebieden waar ik allemaal gereden heb. Goed voor de herinneringen! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie