Toekomst lijn 19 Hulst - Breda

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur

Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda

Bericht door huibf »

Ik heb gevraagd aan 'doorzeeland' gevraagd wat de toekomst is van lijn 19.
Ik citeer:
"Als we de aanbestedingsprocedure hebben doorlopen, zullen we in overleg met de winnende inschrijver onderzoeken of een tussenstop aan de rand van Antwerpen in te passen is, zonder dat de aansluiting van deze bus op de trein naar Breda verloren gaat.'
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Kortom, er moet nog wel wat water door de Schelde vloeien voor daar meer over bekend wordt.
Ik lees op https://www.zeeland.nl/actueel/nieuw-vo ... oer-gereed dat er Q1 2025 gegund wordt, maar dan zou de aanbesteding nu al moeten lopen, en ik heb daar nog niets over gehoord. Ik gok dus dat het wat later wordt.
Overigens is op die site lijn 19 wel opgenomen in het netwerk, maar dan richting Roosendaal.
teun

Bericht door teun »

De aanbesteding loopt; bij deze zal ik je persoonlijk ook nog even inlichten.
jv0088

Bericht door jv0088 »

Clinge en Nieuw-Namen vanaf maart 2025 weer opgenomen in route buslijn 19, na zomer 2025 ook Antwerpen:

https://www.zeeland.nl/actueel/buslijn- ... N7M2LHbdFw
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Blijft natuurlijk een waardeloze verbinding naar de dorpen, maar het is beter dan niks.
marcel.nl

Bericht door marcel.nl »

Ik zag net op Youtube een trajectvideo. Wat een belachelijke route is dit geworden.
Roosendaal vertrekken en dan pal langs Bergen op Zoom rijden, dichtbij dat station waar al meerdere Connexxion bussen stoppen. En dan door naar Hoogerheide en daar de grens over, havengebied Antwerpen in. File rijden voor tunnel 1, Daarna door tunnel 1 en 2. Maar niet tunnel 3, daar zijn werkzaamheden dus filerijdend over een brug.
In plaats van door havengebied de bocht af te snijden naar Nieuw Namen en Clinge, rijdt het ding terug de snelweg op en dan verderop eraf, direct naar Hulst.

Paar opmerkingen:
Volgens mij kan je beter naar Bergen op Zoom rijden dan Roosendaal. Scheelt boel tijd. En ja, misschien 1 extra overstap richting Breda. Maar wie wil er nou naar Breda? De trein Roosendaal - Dordrecht en Rotterdam is volgens mij de hoofdmoot, als je kijkt naar vroeger: eindbestemming Breda; daar reisden er veel door naar eveneens Dordrecht en Rotterdam.

Maar nog een idee; Zou het dus niet logischer zijn van de lijn 19 een snelbus te maken Hulst - Antwerpen Roosevelt plaats/Astridplein Centraal Station?
Hoeft niet perse door Connexxion, kan ook gewoon de Lijn zijn.
In Antwerpen kan gewoon de Eurocity gepakt worden, stuk sneller en wellicht zelfs goedkoper.

Is al bekend waar die 19 moet gaan stoppen in Antwerpen, nu hij door haven rijdt en zelfs niet in de buurt meer komt van de stad?
Kunnen die mensen niet gewoon in Nieuw-Namen / Kieldrecht de reguliere De Lijn bus naar de stad nemen?

Lijn 19 is met niet meer kunnen stoppen in Antwerpen en de verplaatsing weg uit Breda wat mij betreft om zeep geholpen, wat ik gedeeltelijk ook wel kan verklaren met de komst van die Eurocity trein
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als je vanaf Hulst naar Rotterdam wil, kan je net zo goed de bus naar Goes nemen en daar de intercity. Dus ja, die reizigers willen naar Breda of elders in Brabant en daarom wordt er naar Roosendaal gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Van Hulst via Goes naar Rotterdam moet je eerst een heel stuk de verkeerde kant op. Kan best voorstellen dat via Bergen op Zoom dan sneller is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Via Goes is een uur langzamer dan de reistijd met de huidige opzet van lijn 19.
marcel.nl

Bericht door marcel.nl »

ja maar het is toch belachelijk dat je pal langs station Bergen op Zoom rijdt (neem afslag 28 en je bent daar zo)?
In plaats daarvan rijdt de bus verder, parallel aan het spoor, om dan af te buigen en binnendoor via stadswegen naar station Roosendaal te rijden.
Ik snap daar niks van.

Op Bergen op Zoom heb je trouwens ook een snelbus richting Rotterdam + al zou je met de trein naar Roosendaal en dan verder Brabant in moeten, dan gaat trein sneller en is overstap meestal pal tegenover je op zelfde perron.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Suus noemt letterlijk de reden waarom er naar Roosendaal gereden wordt. Lijn 19 rijdt sinds jaar en dag vooral voor reizigers van Hulst naar Breda v.v., waar die bus voorheen naartoe reed. Door naar Bergen op Zoom te rijden in plaats van Roosendaal zadel je die reizigers met nóg een extra overstap op die als onbetrouwbaar bekend staat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Lijn 19 is een compromis oplossing voor vele problemen. Volgens mij speelde inderdaad de extra overstap in Roosendaal daar in mee. Maar Antwerpen doortrekken is ook lastig omdat de studenten dan nog niet met SOV naar Breda kunnen. Qua DRU budget is Zeeland ook beperkt stad is gekeken naar de meest efficiënte oplossing met de minste overlast voor de Zeeuws-Vlaamse reizigers.

Edit: zie ook de vorige post.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

marcel.nl schreef: ma 10 feb 2025, 18:46 In plaats van door havengebied de bocht af te snijden naar Nieuw Namen en Clinge, rijdt het ding terug de snelweg op en dan verderop eraf, direct naar Hulst.
Vanaf maart gaat lijn 19 weer via deze dorpen rijden. :)
marcel.nl schreef: ma 10 feb 2025, 18:46 En ja, misschien 1 extra overstap richting Breda. Maar wie wil er nou naar Breda? De trein Roosendaal - Dordrecht en Rotterdam is volgens mij de hoofdmoot, als je kijkt naar vroeger: eindbestemming Breda; daar reisden er veel door naar eveneens Dordrecht en Rotterdam.
Ah, jij hebt vroeger de reizigers staan tellen? Daar zal Connexxion erg blij mee geweest zijn. :D
marcel.nl schreef: ma 10 feb 2025, 18:46 In Antwerpen kan gewoon de Eurocity gepakt worden, stuk sneller en wellicht zelfs goedkoper.
Niet met een SOV.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Maar een enkeltje Antwerpen - Breda kost met SOV, SRP of hoe je hem ook wilt afkorten (100% korting NL) in de 2e klas nog maar €2,50 op het mid flex tarief.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ivan

Bericht door Ivan »

Maar dat is dus nog altijd €2,50.
Klein bierviltsommetje:
€25,- per week,
€100,- per maand.

Dat is toch de moeite als je bedenkt dat het nu volledig gratis is.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

ArrivaBas schreef: ma 10 feb 2025, 19:37 Suus noemt letterlijk de reden waarom er naar Roosendaal gereden wordt. Lijn 19 rijdt sinds jaar en dag vooral voor reizigers van Hulst naar Breda v.v., waar die bus voorheen naartoe reed. Door naar Bergen op Zoom te rijden in plaats van Roosendaal zadel je die reizigers met nóg een extra overstap op die als onbetrouwbaar bekend staat.
Vanaf volgend jaar wordt de 3600 1x per uur doorgetrokken naar Vlissingen. Als lijn 19 in Bergen op Zoom daarop aansluit kan je flink wat DRU's besparen, zonder dat reizigers er op achteruit gaan.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

SRP/Studentenreisproduct is alleen de naam van het "product" dat op je OV-kaart staat.

Wellicht is het economisch handiger om voor studenten uit Zeeuws-Vlaanderen een gelijkwaardige constructie op te zetten als voor studenten van de Waddeneilanden.
Plaats reactie