Dienstregeling 2026

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
tjoektjoek
Berichten: 449
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Dienstregeling 2026

Bericht door tjoektjoek »

https://nieuws.ns.nl/enkele-verbetering ... ling-2026/
NS bouwt in 2026 verder aan de dienstregeling. In 2025 is een grote structuurwijziging doorgevoerd en daar wordt volgend jaar op doorgeborduurd, met nieuwe frequentieverhogingen en rechtstreekse verbindingen. Zo worden Zeeland en Noord-Brabant beter met elkaar verbonden en gaan er meer treinen rijden tussen Amersfoort en Deventer. Daarnaast gaan reizigers in de vroege ochtend en late avond er opnieuw op vooruit. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2026 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov.
  • Frequentieverhoging: uitbreiding van de kwartierdienst op de Zaanlijn (Uitgeest – Amsterdam Centraal) in het weekend overdag in combinatie met een verbetering tussen Amsterdam Centraal en Breukelen.
  • Een rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en Bergen op Zoom enerzijds en Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen, Arnhem Centraal en verder naar Zwolle anderzijds.
  • Frequentieverhoging tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht op zaterdag.
  • Frequentieverhoging tussen Amersfoort Centraal en Deventer op maandag tot en met vrijdag overdag (tussen de spitsen).
  • Het toevoegen van diverse extra treinen waarbij de bereikbaarheid in de avonduren en de ochtend verbetert. Bijvoorbeeld van en naar Schiphol en op de corridor Nijmegen – Utrecht Centraal – Amsterdam Centraal, Amersfoort Centraal – Zwolle en Amersfoort Centraal – Deventer.
  • Diverse verbeteringen van de bereikbaarheid van en naar Noord-Nederland, zoals bijvoorbeeld in het weekend een Intercity die een uur later dan nu uit Leeuwarden rijdt naar Utrecht Centraal.
  • Een aangepaste dienstregeling op vrijdag tot en met zondag als gevolg van de werkzaamheden bij Vught.
Ik zie nog geen herstel van de lijnen tussen Rotterdam en Noord-Nederland in de adviesaanvraag voor dienstregeling 2026.
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Treintje1989 »

Klopt. Twente is tevens nog niet rechtstreeks verbonden met Schiphol conform dienstregeling 2025. Als ik het goed begrijp gaat NS eerst proberen om dat te herstellen, daarna de doorkoppeling van de HSL naar het noorden. Probleem is alleen dat men zowel van de instroom als ICNG als de HSL perikelen afhankelijk is. Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.

Persoonlijk heb ik mijn prognoses maar lekker een aantal jaar vooruitgezet in elk geval. Dan laat ik me graag verrassen.
Dionysusnu
Berichten: 1995
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Dionysusnu »

Ik ben benieuwd naar de genoemde wijzigingen rond Vught. Komt er nog een infrabeperking bij, of wordt er geschoven om de huidige opzet te verbeteten?
Sebbo
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 feb 2024, 19:39

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Sebbo »

ik denk dat het hier de tijdelijke sporen betreft die met max 80km/u bereden kunnen worden
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Treintje1989 »

Inderdaad een snelheidsbeperking van 80 km/u.

De 2900 zal vr-zo Ekz-Asd rijden en de 2700 zal Amr-Mt rijden en 1x per uur Wt overslaan. De tak van Hrl gaat wel elk uur door na Ht en verder noordwaarts ipv 1x per 2 uur zoals nu.

In de adviesaanvraag staat een en ander uitgebreid beschreven zie https://www.locov.nl/publicaties+en+adv ... 86754.aspx
Laatst gewijzigd door Treintje1989 op di 11 feb 2025, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door ITF »

Als ik het kaartje op pagina 24 van dit NS document goed begrepen rijden de treinseries als volgt op vr t/m zo:
1x/uur 2700 Alkmaar - Eindhoven - Weert - Sittard - Maastricht
1x/uur 2700 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met s13900) - Sittard - Maastricht + 1x/uur s13900 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met 2700) - Weert - Sittard - Heerlen
1x/uur 3900 Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
Dus vanuit Heerlen is er voortaan 1x/uur een rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch en noordelijker, in plaats van 1x/2 uur.

Op weekenddagen overdag rijdt er weer elk kwartier een sprinter tussen Uitgeest en Breukelen, maar betekent dit dat er in de doordeweekse daluren geen extra sprinters rijden en er dan dus maar elk half uur een sprinter rijdt?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
atroffa010
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
Locatie: Rotterdam Bloemhof

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door atroffa010 »

Zo te zien keert de 7700 tussen Rtd en Gdg tijdens de spitsuren weer niet terug :cry:

Ook wordt de 1100 dus niet verlengd naar Vl, zoals hier werd aangegeven.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_17089558 ... n-2026.pdf
tjoektjoek
Berichten: 449
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door tjoektjoek »

Verlengen naar Venlo kan pas als er genoeg ICNG zijn ingestroomd en eerst de andere verbindingen naar het noorden en oosten zijn hersteld. Dus niet voor 2027.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door ITF »

Waarom wordt de 1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de 3500 ten oosten van Eindhoven?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Daniel »

ITF schreef: di 11 feb 2025, 13:19 Als ik het kaartje op pagina 24 van dit NS document goed begrepen rijden de treinseries als volgt op vr t/m zo:
1x/uur 2700 Alkmaar - Eindhoven - Weert - Sittard - Maastricht
1x/uur 2700 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met s13900) - Sittard - Maastricht + 1x/uur s13900 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met 2700) - Weert - Sittard - Heerlen
1x/uur 3900 Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
Dus vanuit Heerlen is er voortaan 1x/uur een rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch en noordelijker, in plaats van 1x/2 uur.
En wat voor interval wordt dat dan? Elke 20 minuten of 30/15/15 o.i.d.?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13757
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Wubbo »

Treintje1989 schreef: di 11 feb 2025, 12:36 Klopt. Twente is tevens nog niet rechtstreeks verbonden met Schiphol conform dienstregeling 2025. Als ik het goed begrijp gaat NS eerst proberen om dat te herstellen, daarna de doorkoppeling van de HSL naar het noorden. Probleem is alleen dat men zowel van de instroom als ICNG als de HSL perikelen afhankelijk is. Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.
Dat klopt voor herstel van beide verbindingen met Noord-Nederland. Herstel van de verbinding met Enschede is puur afhankelijk van ICNG.
ITF schreef: di 11 feb 2025, 14:11 Waarom wordt de 1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de 3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Bemined »

Treintje1989 schreef: di 11 feb 2025, 12:36Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.
Voor de 700 was eerder een oplossing bedacht deze in Rotterdam op de 2400 te laten keren, dan zou het wel inpasbaar moeten zijn met de snelheidsbeperking. Of er voor de 800 ook al iets bedacht was weet ik niet.
Dionysusnu
Berichten: 1995
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: di 11 feb 2025, 16:06
ITF schreef: di 11 feb 2025, 13:19 Als ik het kaartje op pagina 24 van dit NS document goed begrepen rijden de treinseries als volgt op vr t/m zo:
1x/uur 2700 Alkmaar - Eindhoven - Weert - Sittard - Maastricht
1x/uur 2700 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met s13900) - Sittard - Maastricht + 1x/uur s13900 Alkmaar - Eindhoven (splitsen/combineren met 2700) - Weert - Sittard - Heerlen
1x/uur 3900 Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
Dus vanuit Heerlen is er voortaan 1x/uur een rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch en noordelijker, in plaats van 1x/2 uur.
En wat voor interval wordt dat dan? Elke 20 minuten of 30/15/15 o.i.d.?
Ervan uitgaande dat de tijden niet significant veranderen, anders dan nodig bij Vught, wordt dat volgens mij 30-11-19. De verbinding van/naar Utrecht wordt 41-19, als ik goed begrijp hoe ze het vleugelen gaan doen. Dat is namelijk juist de trein die Weert overslaat, om tijd te hebben voor het splitsen/koppelen in Eindhoven.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door ITF »

Bemined schreef: di 11 feb 2025, 16:37
Treintje1989 schreef: di 11 feb 2025, 12:36Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.
Voor de 700 was eerder een oplossing bedacht deze in Rotterdam op de 2400 te laten keren, dan zou het wel inpasbaar moeten zijn met de snelheidsbeperking. Of er voor de 800 ook al iets bedacht was weet ik niet.
Het idee is toch dat de 700 en de 800 doorrijden naar Breda en de 1800 ingekort wordt tot Rotterdam? Of kan dat pas als de snelheidsbeperkingen op de HSL opgelost zijn?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door ITF »

Wubbo schreef: di 11 feb 2025, 16:07
ITF schreef: di 11 feb 2025, 14:11 Waarom wordt de 1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de 3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Welke voordeel wordt er gecreëerd als de 1100 naar Venlo rijdt? Is de reizigersstroom Breda - Eindhoven - Venlo groter dan de stroom 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Venlo?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Bemined »

ITF schreef: di 11 feb 2025, 17:11 Het idee is toch dat de 700 en de 800 doorrijden naar Breda en de 1800 ingekort wordt tot Rotterdam? Of kan dat pas als de snelheidsbeperkingen op de HSL opgelost zijn?
Doel was Groningen/Leeuwarden - Rotterdam en Enschede/Schothorst - Breda. Doordat Hanzelijn voorlopig nog 140km/u bleef werd dat echter omgewisseld, maar toen de HSL ook een snelheidsbeperking kreeg werd dat weer omgewisseld. Eigenlijk een dubbele ontkenning dus, waardoor de IC uit Amersfoort niet niet naar Breda gaat.
Sebbo
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 feb 2024, 19:39

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Sebbo »

ITF schreef: di 11 feb 2025, 17:12
Wubbo schreef: di 11 feb 2025, 16:07
ITF schreef: di 11 feb 2025, 14:11 Waarom wordt de 1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de 3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Welke voordeel wordt er gecreëerd als de 1100 naar Venlo rijdt? Is de reizigersstroom Breda - Eindhoven - Venlo groter dan de stroom 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Venlo?
Die redenering heb ik ook nooit echt begrepen. Het enige voordeel wat ik me kan voorstellen is een minder lange haltering in Eindhoven of makkelijker spoorgebruik op het westelijke emplacement in Eindhoven. Ik zie voornamelijk nadelen eigenlijk, naast dat mij lijkt dat de vervoersstroom richting Utrecht groter is dan naar Breda; importeer je op die manier ook de minder punctuele 1100 op het best wel drukke traject Eindhoven-Venlo (vooral terwijl de Zevenaar-Oberhausen eruit ligt) en bij de kering van 6 minuten in Venlo die al vaak niet gehaald wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Suus »

Toen de voorganger van de 1100, de 1900, naar Venlo reed was de verdeling van reizigers vanaf Helmond en verder naar zowel ‘s-Hertogenbosch als Tilburg ongeveer 50/50. Een voordeel wat ik zie in de 1100 naar Venlo doortrekken is dat het de minst frequente verbinding is vanaf Eindhoven, waardoor bij aansluitingverlies op dit moment de reistijd fors oploopt, terwijl dat bij een overstap naar ‘s-Hertogenbosch mee zal vallen door de hoogfrequente dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Meltrain »

Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag. :trein:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Vinny »

ITF schreef: di 11 feb 2025, 17:12
Wubbo schreef: di 11 feb 2025, 16:07
ITF schreef: di 11 feb 2025, 14:11 Waarom wordt de 1100 eigenlijk weer naar Venlo verlengd? En wat gebeurt er dan met de 3500 ten oosten van Eindhoven?
De 3500 zou dan in Eindhoven eindigen.
Welke voordeel wordt er gecreëerd als de 1100 naar Venlo rijdt? Is de reizigersstroom Breda - Eindhoven - Venlo groter dan de stroom 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Venlo?
Ik vermoed dat ze zo een betrouwbaarder dienstregeling kunnen maken omdat de passage door Vught wegens langdurige werkzaamheden wat lastiger is. Voor de reizigers maakt het niet zo veel uit, behalve zoals Suus al aangeeft vanaf Venlo richting het noorden/westen er minder tijdverlies is bij een missende aansluiting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
atroffa010
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
Locatie: Rotterdam Bloemhof

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door atroffa010 »

Meltrain schreef: di 11 feb 2025, 18:32 Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag. :trein:
Eindelijk *O*
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door henrivanderweijden »

Wat mij opvalt is dat NS de drg op Koningsdag gaat opstarten als op een zondag. Iemand enig idee wat hier de reden voor is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door Daniel »

Koningsdag lijkt me typisch een dag waarop er in de vroege ochtend nog niet zo gek veel reizigers zijn (hooguit rond steden met een Koningsnacht). En opstarten als op een zondag is bij NS natuurlijk nog niet zo heel extreem laat, dat zit voor m'n gevoel wel redelijk in lijn qua begintijd met de busvervoerders die doorgaans als op zaterdag rijden op Koningsdag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: di 11 feb 2025, 18:32 Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag. :trein:
Sowieso goed dat frequenties in de weekenden en de vroege/late uurtjes op veel plekken worden opgevoerd. Aan de andere kant blijft ICNG/HSL dus een hoofdpijndossier.

Ik ben overigens benieuwd welk materieel NS gaat inzetten op de Sprintercity Zwolle - Vlissingen.
Beul van de blindegeleidelijn
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2026

Bericht door henrivanderweijden »

Haha, over dat matrieel las ik de eerste klachten al over in de PZC.
De stoelen in de huidige sprintertrein gaat men niet missen maar wel de gelijkvloerse instap. Vooral mensen met fietsen , rolstoelen en kinderwagens klagen hierover. Er is namelijk in Zeeland geen alternatief, alleen intercitymatrieel.
(Nou heeft NS en voorgangers natuurlijk zo'n 150 jaar gereden zonder gelijkvloerse instap maar dat vergeet men snel).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten