Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er rijden zoals gebruikelijk 3 ritten in de ochtend en 3 in de middagspits, die staan ook in de dienstregeling op de RET website.
-
- OVNL-beheerder
Reizigers tussen Pijnacker Zuid en Den Haag zijn dan weer de klos met een dienstregeling van 4x per uur. Zal op verschillende ritten lekker druk zijn
. Volgens mij rijdt EBS Haaglanden geen vakantiepakket volgende week.

-
Ook voor de reizigers tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal (waar ook volgende week geen treinen rijden) is die kwartiersdienstregeling niet zo fijn...

Je schrijft 'zoals gebruikelijk'. Maar er rijden toch (buiten de vakanties) helemaal geen ritten van en naar Pijnacker Zuid?

-
- OVNL-beheerder
In de vakanties is het al wel langer gebruikelijk. Daar werd voor het keerspoor zelfs langs het perron gekeerd in Pijnacker Zuid.
-
Vanaf 14 april staat lijn 8 vooralsnog met een frequentie van 6x per uur in de dienstregeling en lijn 7 in de middag 8x per uur.
-
En lijn 2 dan? Gaat die ook per 14 april 8x per uur rijden zoals in het vervoerplan?
-
Er staat vooralsnog alleen een nieuwe dienstregeling bij het ndovloket voor de lijnen die vanuit remise Kralingen rijden, op deze dag beginnen de omleidingen vanwege de herinrichting van het Hofplein.
-
Ik zie dat er over 3 weken op maandag 10 en dinsdag 11 maart ook flinke werkzaamheden gepland staan waarbij het hele Hofplein blijkbaar spanningsloos moet. Zou gaan om sloopwerkzaamheden aan de luchtsingel volgens de website van de gemeente Rotterdam. Alle lijnen die op het Hofplein komen worden die dagen omgeleid:
Lijn 1 rijdt om via Lijnbaan en rijdt een rondje bij CS.
Lijn 3 rijdt om via Lijnbaan.
Lijn 4 rijdt van Molenlaan via achterkant CS naar Blijdorp.
Lijn 6 rijdt om via Oostplein en Blaak en slaat CS over.
Lijn 7 rijdt om via Oostplein, Blaak en Lijnbaan en rijdt een rondje bij CS.
Lijn 8 rijdt van Schiebroek via achterkant CS naar Blijdorp.
Lijn 11 rijdt om via Lijnbaan en rijdt een rondje bij CS.
Lijn 18 vervangt lijn 8 tussen CS en Spangen.
Lijn 1 rijdt om via Lijnbaan en rijdt een rondje bij CS.
Lijn 3 rijdt om via Lijnbaan.
Lijn 4 rijdt van Molenlaan via achterkant CS naar Blijdorp.
Lijn 6 rijdt om via Oostplein en Blaak en slaat CS over.
Lijn 7 rijdt om via Oostplein, Blaak en Lijnbaan en rijdt een rondje bij CS.
Lijn 8 rijdt van Schiebroek via achterkant CS naar Blijdorp.
Lijn 11 rijdt om via Lijnbaan en rijdt een rondje bij CS.
Lijn 18 vervangt lijn 8 tussen CS en Spangen.
-
Waarom gaat lijn 7 8x per uur rijden? In tijden waar middelen al schaars zijn vind ik dit een vreemde keuze. Of tenzij je de helft van de ritten via de Zwaanshals naar Noord had gestuurd. In Kralingen rijden de trams al grotendeels leeg rond.
-

Ik ben zelf ook geen voorstander van 8x/uur een tram op lijn 7. De lijnen 2 en 8 zijn qua aantal reizigers drukker dan lijn 7. In het vervoerplan van de huidige dienstregeling zou lijn 7 ook gewoon tijdens de middagspits 6x/uur moeten rijden.
De frequentie momenteel op lijn 8 vind ik ook heel apart. Op zaterdag rijden er meer trams dan doordeweeks

6x/uur een tram op de Bergweg en de Nieuwe Binnenweg tijdens de avonduren en vroege (zondag)ochtenden vind ik ook behoorlijk ruim, terwijl er op delen van de drukke lijnen 3 en 5 dan maar 4x/uur een tram rijdt.
- Suus
- Contacteer:
De zaterdagsfrequentie van tram 8 in West is nog te begrijpen, de markt op het Visserijplein trekt altijd veel reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Suus
- Contacteer:
Tramstel 2055 heeft ook nieuwe kaartlezers, inderdaad de intern oplichtende zoals Arriva Limburg en GVB. Geluid staat wel loeihard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- dylanwild94
- Donateur
Wel mooi om te zien dat ze test aan het uitbreiden zijn. 

Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
Is er iets mis met die blauwe kaartlezers?
- dylanwild94
- Donateur
Buiten dat ze regelmatig in storing gaan, vastlopen en soms ontzettend traag reageren. Is er niet zo veel mee mis. 

- Suus
- Contacteer:
Kansloze kutdingen die amper werken en waarvan de foutmeldingen op het scherm ook vaak niet kloppen.hauptbahnhof schreef:Is er iets mis met die blauwe kaartlezers?
- dylanwild94
- Donateur
dylanwild94 beaamt bovenstaande post
-
Ik heb heel vaak met die blauwe kaartlezers gehad, dat er 1 halte eerder extra werd meegerekend dan instaphalte. Dit had ik dus ook weer afgelopen zondag op lijn 5 richting Carnisselande. Ik stapte bij Rotterdam Centraal erin en het inchecken werd meegerekend in de ritprijs vanaf Weena (lijn 3).
- dylanwild94
- Donateur
Dat is eerder een dingetje met EBS die loopt soms voor of achter met haltes omdat hij geen goed GPS signaal heeft bijvoorbeeld.
-
Enorm traag in mijn beleving.
- Meltrain
- Donateur
Het gaat hier toch over de RET?dylanwild94 schreef: ↑wo 19 feb 2025, 19:07 Dat is eerder een dingetje met EBS die loopt soms voor of achter met haltes omdat hij geen goed GPS signaal heeft bijvoorbeeld.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
De afkorting EBS betekent in de OV wereld minstens 3 verschillende dingen afhankelijk van de context, mogelijk meer. In deze context zal het wel Exploitatie Beheer Systeem zijn.
-
Ik denk zomaar dat EBS het haltevolgsysteem van RET is
. Wel lekker verwarrend
. RET was er trouwens eerder mee.

-
ProRail was er nog eerder mee, volgens dit is de EBS emplacementsbeveiliging van Rotterdam Centraal al 25 jaar oud.
- Meltrain
- Donateur
Nieuwe Rotterdamse stadsbrug krijgt tram of bus, maar verschil in prijs is groot
De ov-verbinding die over de nieuwe Rotterdamse stadsbrug gaat rijden, wordt een tram of een moderne bus. De tram heeft belangrijke voordelen, maar de bus is tientallen miljoenen goedkoper.
De brug die over ruim tien jaar tussen De Kuip en De Esch (Kralingen) moet komen te liggen, krijgt ook een ov-verbinding die leidt van Zuidplein naar Kralingse Zoom. De gemeente heeft altijd gezegd dat het moet gaan om ‘hoogwaardig ov met tramkwaliteit’ - maar welk type ov dat precies wordt, moet in de komende maanden worden besloten.
Lees verder
De ov-verbinding die over de nieuwe Rotterdamse stadsbrug gaat rijden, wordt een tram of een moderne bus. De tram heeft belangrijke voordelen, maar de bus is tientallen miljoenen goedkoper.
De brug die over ruim tien jaar tussen De Kuip en De Esch (Kralingen) moet komen te liggen, krijgt ook een ov-verbinding die leidt van Zuidplein naar Kralingse Zoom. De gemeente heeft altijd gezegd dat het moet gaan om ‘hoogwaardig ov met tramkwaliteit’ - maar welk type ov dat precies wordt, moet in de komende maanden worden besloten.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.